uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
po konsultacjach przeprowadzonych z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1406/2002(3) ustanowiło Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu ("Agencję") w celu zapewnienia wysokiego, jednolitego i skutecznego poziomu bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki.
(2) W dniu 12 grudnia 2002 r. Konferencja dyplomatyczna Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) przyjęła szereg zmian do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) oraz do Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa jednostek pływających i urządzeń portowych (ISPS), które stanowią zestaw środków dotyczących bezpieczeństwa na morzu. Dlatego właściwe jest określenie funkcji Agencji w zakresie bezpieczeństwa na morzu.
(3) Istotne jest podjęcie właściwych środków bezpieczeństwa w celu zapewnienia bezpieczeństwa wspólnotowej żeglugi morskiej oraz wspólnotowych portów, jak również bezpieczeństwa pasażerów, załóg oraz personelu w portach, przed zagrożeniami wynikającymi z zamierzonych bezprawnych czynów.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie poprawy zabezpieczenia statków i urządzeń portowych(4) wyznacza Komisji pewne zadania kontrolne z zakresu sprawdzania wdrożenia omawianych środków bezpieczeństwa przez Państwa Członkowskie, w wykonaniu których Agencja mogłaby zapewnić przydatną pomoc techniczną. Zadania te obejmują kontrole statków i odpowiednich spółek, jak również uznanych organizacji ds. zabezpieczeń, upoważnionych do podejmowania niektórych działań odnoszących się do bezpieczeństwa w omawianym kontekście.
(5) Ostatnie wypadki na wodach terytorialnych Wspólnoty, zwłaszcza zdarzenia z udziałem tankowców "Erika" i "Prestige", wykazały potrzebę dodatkowego działania Wspólnoty nie tylko w zakresie zapobiegania zanieczyszczeniom, lecz również w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia.
(6) Decyzja nr 2850/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2000 r.(5) ustanowiła wspólnotowe ramy współpracy w dziedzinie przypadkowych i umyślnych zanieczyszczeń mórz w okresie od dnia 1 stycznia 2000 r. do dnia 31 grudnia 2006 r.
(7) Decyzja Rady 2001/792/WE, Euratom z dnia 23 października 2001 r.(6) ustanowiła mechanizm wspólnotowy ułatwiający wzmocnioną współpracę w interwencjach wspierających ochronę ludności, w tym w razie przypadkowego zanieczyszczenia mórz. Mechanizm ten obejmuje wspólnotowy ośrodek monitoringu i informacji wykorzystywany we wszystkich przypadkach interwencji wspierających ochronę ludności.
(8) Agencja powinna zostać wyposażona w odpowiednie środki w celu wsparcia, na wniosek, mechanizmów działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia w Państwach Członkowskich. Działalność Agencji w tej dziedzinie nie powinna zwalniać państw nadbrzeżnych z ich odpowiedzialności za posiadanie funkcjonujących właściwych mechanizmów działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia i powinna przestrzegać istniejących uzgodnień w zakresie współpracy między Państwami Członkowskimi lub grupami Państw Członkowskich w tym zakresie. W razie wypadku powodującego zanieczyszczenie Agencja powinna wspierać poszkodowane Państwo Członkowskie, z upoważnienia którego prowadzone będą czynności związane z usuwaniem zanieczyszczenia Agencja powinna działać w kierunku wspierania mechanizmu wspólnotowego w zakresie ochrony ludności.
(9) Dyrektywa 2003/103/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. zmieniająca dyrektywę 2001/25/WE w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy(7) wprowadza nowe procedury w zakresie uznawania świadectw wydanych przez państwa trzecie. Agencja pomaga Komisji w dokonywaniu oceny zgodności tych państw z wymogami Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht z 1978 r. (Konwencja STCW).
(10) Rada Administracyjna Agencji powinna posiadać kompetencje w zakresie ustalania, w porozumieniu z Komisją, strategicznego planu w zakresie gotowości Agencji do działań w razie wystąpienia zanieczyszczeń oraz w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia. Przy opracowywaniu planu Rada Administracyjna powinna brać pod uwagę wartość dodaną, jaką działania Agencji w odpowiedzi na zanieczyszczenia wnoszą do działań Państw Członkowskich, jak również możliwie najlepszą relację pomiędzy kosztami i skutecznością.
(11) Należy mieć wzgląd na istniejące uzgodnienia w zakresie zanieczyszczeń przypadkowych, takie jak Umowa o współpracy w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniu Morza Północnego olejami i innymi substancjami szkodliwymi z 1983 r. (Umowa z Bonn o współpracy), które ułatwiają pomoc wzajemną i współpracę między Państwami Członkowskimi w tej dziedzinie, jak również należy mieć wzgląd na odnośne konwencje międzynarodowe i umowy w zakresie ochrony europejskich obszarów morskich przed wypadkami powodującymi zanieczyszczenia, takie jak Międzynarodowa konwencja o gotowości do zwalczania zanieczyszczeń morza olejami oraz współpracy w tym zakresie z 1990 r. (Konwencja OPRC) opracowana pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru północno-wschodniego Atlantyku z dnia 22 września 1992 r. (Konwencja OSPAR), Konwencja barcelońska, Konwencja helsińska i Umowa z Lizbony.
(12) W przypadku przyszłych nominacji w strukturze administracyjnej Agencji (rada administracyjna, dyrektor zarządzający) w odpowiedni sposób należy uwzględnić wymagane doświadczenie i wiedzę fachową w nowym zakresie kompetencji Agencji: w działaniu w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki oraz w dziedzinie zabezpieczeń na morzu.
(13) Państwa trzecie zamierzające uczestniczyć w działaniach Agencji powinny przyjąć i stosować prawo wspólnotowe w całym zakresie kompetencji Agencji, w tym w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki oraz w zakresie zabezpieczeń na morzu.
(14) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu, dnia 31 marca 2004 r.
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | D. ROCHE |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 32 z 5.2.2004, str. 21.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2004 r. Decyzja Rady z dnia 25 marca 2004 r.
(3) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1644/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 10).
(4) Dz.U. L 129 z 29.4.2004, str. 6.
(5) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, str. 1.
(6) Dz.U. L 297 z 15.11.2001, str. 7.
(7) Dz.U. L 326 z 13.12.2003, str. 28.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.129.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 724/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu |
| Data aktu: | 31/03/2004 |
| Data ogłoszenia: | 29/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 19/05/2004 |