uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzenia do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/81/WE(2), w szczególności jej art. 16 i art. 18 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(3), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/59/WE(4), wprowadza wymóg polegający na tym, że substancje niebezpieczne nie mogą być wprowadzane do obrotu, o ile ich etykiety nie zawierają standardowych zwrotów określających szczególne zagrożenia (zwroty R) oraz standardowych zwrotów odnoszących się do bezpiecznego stosowania odpowiednich substancji (zwroty S).
(2) Dyrektywa 91/414/EWG przewiduje wydanie zezwolenia odnośnie do każdego środka ochrony roślin na podstawie oceny dokonanej w każdym Państwie Członkowskim. Dyrektywa ta przewiduje również, że Państwa Członkowskie ustanowią nakaz, by substancji czynnych nie wprowadzano do obrotu o ile nie zostaną zaklasyfikowane, opakowane i oznaczone etykietą zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG.
(3) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/45/WE z dnia 31 maja 1999 r. dotyczącą zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do klasyfikowania, pakowania i etykietowania preparatów niebezpiecznych(5), zmienioną dyrektywą Komisji 2001/60/WE(6), stosuje się do środków ochrony roślin. Dyrektywa 1999/45/WE stanowi, że przepisy tej dyrektywy stosuje się w odniesieniu do preparatów objętych zakresem dyrektywy 91/414/WE od dnia 30 lipca 2004 r.
(4) Dyrektywa 91/414/EWG stanowi, że wszystkie opakowania środków ochrony roślin muszą spełniać określone wymagania w zakresie etykietowania; między innymi, na opakowaniu wskazuje się charakter jakiegokolwiek szczególnego zagrożenia dla ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego, poprzez umieszczenie na opakowaniu standardowych zwrotów wybranych jako właściwe spośród standardowych zwrotów określonych w załączniku IV do tej dyrektywy. Ponieważ dotychczas nie ustanowiono załącznika IV, jest właściwe włączenie wykazu takich standardowych zwrotów do załącznika IV do tej dyrektywy.
(5) Dyrektywa 91/414/EWG stanowi, że wszystkie opakowania środków ochrony roślin muszą wskazywać środki ostrożności służące ochronie ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego, w postaci standardowych zwrotów wybranych jako właściwe spośród standardowych zwrotów ustanowionych w załączniku V do tej dyrektywy. Ponieważ dotychczas nie ustanowiono załącznika V, jest właściwe włączenie wykazu takich standardowych zwrotów do załącznika V do tej dyrektywy.
(6) Dyrektywa 1999/45/EWG stanowi, że określone w niej zasady ogólne dotyczące klasyfikacji i etykietowania preparatów stosuje się zgodnie z kryteriami ustanowionymi w załączniku VI do dyrektywy 67/548/EWG. Kryteria ustanowione w załączniku VI do dyrektywy 67/548/EWG, które opierają się na wewnętrznych właściwościach substancji, mogą być niewystarczające do celów opisania w sposób zadowalający szczególnych zagrożeń mogących powstać podczas stosowania środków ochrony roślin w praktyce. Odpowiednio, standardowe zwroty określające szczególne zagrożenia i środki ostrożności, ustanowione w załączniku IV i V do dyrektywy 91/414/EWG, powinny umożliwić w sposób wystarczający opisanie szczególnych zagrożeń, które mogą powstać podczas stosowania środków ochrony roślin oraz środków ostrożności, które powinny zostać podjęte.
(7) Standardowe zwroty określające szczególne zagrożenia i środki ostrożności, określone w załącznikach IV i V do dyrektywy 91/414/EWG, powinny zostać przyznane w świetle dokonanej przez Państwa Członkowskie, zgodnie z tą dyrektywą, oceny substancji czynnej (substancji czynnych) tych środków. Dlatego jest właściwe, aby Państwom Członkowskim, po dokonaniu włączenia indywidualnej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, został przyznany odpowiedni termin w celu przeglądu wydanych zezwoleń i wykonania przepisów załączników IV i V do tej dyrektywy podczas przyznawania zezwoleń.
(8) Zharmonizowane zwroty określone w załączniku IV i załączniku V stanowią podstawę dla uzupełniających i szczególnych instrukcji stosowania zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. k), l), m) i n).
(9) Do celów klasyfikacji i etykietowania środków ochrony roślin, które zawierają mikrobiologiczne substancje czynne, również powinien zostać określony zharmonizowany system.
(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 224 z 6.9.2003, str. 29.
(3) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.
(4) Dz.U. L 225 z 21.8.2001, str. 1.
(5) Dz.U. L 200 z 30.7.1999, str. 1.
(6) Dz.U. L 226 z 22.8.2001, str. 5.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.228.11 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2003/82/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w odniesieniu do standardowych zwrotów określających szczególne zagrożenia i środki ostrożności dla środków ochrony roślin |
| Data aktu: | 11/09/2003 |
| Data ogłoszenia: | 12/09/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/10/2003 |