uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż 1 , ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1104/2003 2 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 oraz art. 13 ust. 11,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3072/95 z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu 3 , ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2002 4 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 oraz art. 13,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1162/95 z dnia 23 maja 1995 r. ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i wywóz zbóż i ryż u 5 zostało kilkakrotnie zasadniczo zmienione 6 . W interesie jasności i do celów praktycznych wspomniana dyrektywa powinna zostać skodyfikowana.
(2) Z punktu widzenia działań charakterystycznych dla handlu zbożami i ryżem, należy stworzyć przepisy dalszych reguł lub odstępujące od rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych 7 , ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 325/2003 8 .
(3) W przypadku ogłoszeń o przetargu na wywóz zapasów interwencyjnych, pozwolenia powinny określać ilości i miejsca przeznaczenia, w odniesieniu do których zostały wydane pozwolenia, oraz należy wprowadzić przepisy dotyczące umieszczenia specjalnych danych szczegółowych w pozwoleniu na wywóz, w szczególności w przypadku ogłoszeń o przetargu na refundacje wywozowe, wywozu mieszanek paszowych na bazie zboża oraz wcześniejszego ustalenia podatków wywozowych.
(4) Terminy obowiązywania pozwoleń na przywóz i wywóz różnych produktów powinny zostać ustalone zgodnie z wymogami rynkowymi oraz potrzebami racjonalnego zarządzania. Z punktu widzenia konkurencji na światowym rynku, na wywóz słodu należy przyznawać szczególnie długie terminy ważności, jednakże wygasające w dniu 30 września w przypadku pozwoleń wydanych przed dniem 1 lipca, aby zobowiązania wywozowe nie wchodziły w życie na nowy rok gospodarczy, przed rozpoczęciem zbiorów jęczmienia.
(5) Z punktu widzenia ryzyka wydawania pozwoleń wyłącznie na duże ilości, należy określić trzydniowy termin potrzebny na rozpatrzenie wniosku, który musi upłynąć, zanim zostanie wydane jakiekolwiek pozwolenie na wszelkie zboża oraz większość przetworzonych produktów zbożowych, inne niż na wywóz, na wywóz w celach niehandlowych w związku z dostarczaniem wspólnotowej lub krajowej pomocy żywnościowej, a także niektóre dostawy agencji humanitarnych.
(6) Decyzja Komisji o nieprzyznawaniu certyfikatu eksportowego na koniec trzydniowego terminu na rozpatrzenie może jednakże w niektórych przypadkach zakłócić ciągłość dostaw produktów, których regularne dostawy są niezbędne. Podmiotom gospodarczym składającym takie żądania należy umożliwić uzyskanie pozwolenia na wywóz bez refundacji, pod warunkiem że do takich pozwoleń zostają dołączone specjalne warunki ich wykorzystania.
(7) Niektóre przepisy art. 49 rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 dotyczące wniosków o pozwolenia na wywóz niektórych produktów w związku z ogłoszeniami o przetargu zorganizowanym w państwach trzecich przywozu powinny być bardziej zaostrzone i tym samym bardziej dostosowane do praktyki handlowej w handlu zbożami.
(8) Z punktu widzenia konkurencji na światowym rynku zbóż i ryżu, należy ustanowić przepisy na przyznawanie pozwoleń na przywóz głównych produktów, zawierających pszenicę durum, ze specjalnymi terminami ważności i na stosunkowo duże ilości minimalne, o korzystniejszych ilościach minimalnych na wywóz do Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP). Pozwolenia należy przyznawać zgodnie z niektórymi warunkami dodatkowymi dotyczącymi w szczególności, przedłożenia w określonym terminie zamówienia dostawy we właściwej agencji.
(9) Należy ustalić kwotę zabezpieczenia wnoszonego w przypadku pozwoleń na przywóz i wywóz, różnicując te kwoty według grup produktów zgodnie z ewentualnymi wahaniami refundacji lub podatku wywozowego w okresie ważności pozwolenia, przy czym dostawy dla krajów AKP są traktowane preferencyjnie.
(10) Należy określić stosowane refundacje wywozowe, w przypadku gdy termin ważności pozwoleń zostaje przedłużony wskutek działania siły wyż szej na podstawie art. 41 rozporządzenia (EWG) nr 1291/2000.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lipca 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1917/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.365.82) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 1 rozporządzenia nr 514/2008 z dnia 9 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.150.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2008 r., jednakże niniejsza zmiana jest stosowana w odniesieniu do sektora wina od dnia 1 sierpnia 2008 r., w odniesieniu do sektora ryżu - od dnia 1 września 2008 r., natomiast w odniesieniu do sektora cukru od dnia 1 października 2008 r.
- zmieniony przez art. 16 pkt 2 rozporządzenia nr 777/2004 z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 13 pkt 2 rozporządzenia nr 1996/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.398.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 1274/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.344.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2010 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 418/2012 z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.130.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 maja 2012 r.
- zmieniony przez art. 3 ust. 3 rozporządzenia nr 955/2005 z dnia 23 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.164.5) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 16 rozporządzenia nr 2021/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.61) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 6 rozporządzenia nr 1964/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.408.21) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 2 ust. 3 rozporządzenia nr 964/2007 z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.213.26) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 września 2007 r.
- zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 1529/2007 z dnia 21 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.348.155) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 7 rozporządzenia nr 514/2008 z dnia 9 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.150.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2008 r., jednakże niniejsza zmiana jest stosowana w odniesieniu do sektora wina od dnia 1 sierpnia 2008 r., w odniesieniu do sektora ryżu - od dnia 1 września 2008 r., natomiast w odniesieniu do sektora cukru - od dnia 1 października 2008 r.
- zmieniony przez art. 7 rozporządzenia nr 1067/2008 z dnia 30 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.290.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 20 listopada 2008 r.
- zmieniony przez art. 13 ust. 1 rozporządzenia nr 571/2009 z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.171.6) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 lipca 2009 r.
- zmieniony przez art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1273/2011 z dnia 7 grudnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.325.6) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 28 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 2 ust. 5 rozporządzenia nr 480/2012 z dnia 7 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.148.1) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 28 czerwca 2012 r.
-dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 84/2009 z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.24.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
-dodany przez art. 13 pkt 7 rozporządzenia nr 1996/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.398.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
-dodany przez art. 13 pkt 7 rozporządzenia nr 1996/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.398.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
-dodany przez art. 13 pkt 7 rozporządzenia nr 1996/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.398.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
-dodany przez art. 13 pkt 7 rozporządzenia nr 1996/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.398.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 9 rozporządzenia nr 514/2008 z dnia 9 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.150.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2008 r.,jednakże niniejsza zmiana jest stosowana w odniesieniu do sektora wina od dnia 1 sierpnia 2008 r., w odniesieniu do sektora ryżu - od dnia 1 września 2008 r., natomiast w odniesieniu do sektora cukru - od dnia 1 października 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.189.12 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1342/2003 ustalające specjalne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i wywóz zbóż i ryżu |
| Data aktu: | 28/07/2003 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 18/08/2003 |