(Dz.U.UE L z dnia 27 czerwca 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi(1), w szczególności jej art. 35 ust. 1,
uwzględniając dyrektywę 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do weterynaryjnych produktów leczniczych(2), w szczególności jej art. 39 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W świetle praktycznego doświadczenia w stosowaniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 541/95 z dnia 10 marca 1995 r. dotyczącego badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu udzielonych przez właściwy organ Państwa Członkowskiego(3), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1146/98(4), właściwe jest uproszczenie procedur różnicujących warunki pozwoleń na dopuszczenie do obrotu.
(2) Dlatego też niektóre procedury ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 541/95 powinny być dostosowane, jednakże bez odejścia od zasad ogólnych, na jakich oparte są te procedury.
(3) W konsekwencji przyjęcia dyrektyw 2001/82/WE i 2001/83/WE, które skodyfikowały prawodawstwo wspólnotowe, odpowiednio w obszarze weterynaryjnych produktów leczniczych i produktów leczniczych stosowanych u ludzi, odniesienia do przepisów tego prawodawstwa powinny być uaktualnione.
(4) Niniejsze rozporządzenie powinno być dalej stosowane w odniesieniu do analizy wniosków o zmiany w warunkach pozwolenia na dopuszczenie do obrotu udzielonych zgodnie z dyrektywą Rady 87/22/EWG(5) uchyloną dyrektywą 93/41/EWG(6).
(5) Właściwe jest wprowadzenie uproszczonej i szybkiej procedury zgłoszenia dla umożliwienia wprowadzania niektórych niewielkich zmian, nieoddziałujących na zatwierdzoną jakość, bezpieczeństwo lub skuteczność produktu, bez wcześniejszej oceny przez Państwo Członkowskie odniesienia. Jednakże dla innych rodzajów niewielkich zmian ocena przedłożonej dokumentacji przez Państwo Członkowskie odniesienia powinna być w dalszym ciągu wymagana.
(6) W przypadku gdy procedura oceny jest utrzymana, Państwo Członkowskie odniesienia powinno dokonać oceny dokumentacji w imieniu wszystkich zainteresowanych Państw Członkowskich w celu uniknięcia powtarzania tej samej pracy.
(7) Różne rodzaje niewielkich zmian zostaną sklasyfikowane zgodnie z warunkami, które mają być spełnione w celu ustalenia stosowanej procedury; w szczególności konieczne jest podanie precyzyjnej definicji rodzaju niewielkich zmian, dla których wcześniejsza ocena nie jest konieczna.
(8) Konieczne jest wyjaśnienie definicji "rozszerzenia" pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, jakkolwiek w dalszym ciągu powinno być możliwe przedkładanie oddzielnego, pełnego wniosku o wydanie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, który został już dopuszczony, ale pod inną nazwą i z różnym streszczeniem charakterystyki produktu.
(9) Uznaje się za właściwe upoważnienie właściwego organu Państwa Członkowskiego odniesienia do skrócenia okresu oceny w przypadkach pilnych lub przedłużenia go w przypadku istotnych zmian obejmujących znaczące zmiany.
(10) Należy sprecyzować ramy czasowe dla procedur, jakie mają być stosowane w sytuacji, gdy właściwy organ nałoży pilne ograniczenia dotyczące bezpieczeństwa.
(11) Powinny zostać wprowadzone dalsze wyjaśnienia w zakresie zmian streszczenia charakterystyki produktu, etykietowania, ulotki/wkładki do opakowania; jednakże procedury ustanowione w niniejszym rozporządzeniu nie powinny być stosowane do zmian w etykietowaniu lub w odniesieniu do ulotek/wkładek do opakowania, które nie wynikają ze zmian w streszczeniu charakterystyki produktu.
(12) Dla jasności właściwe jest zastąpienie rozporządzenia (WE) nr 541/95.
(13) Przepisy niniejszego rozporządzenia są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi oraz Stałego Komitetu ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 czerwca 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Erkki LIIKANEN | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 67.
(2) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 1.
(3) Dz.U. L 55 z 11.3.1995, str. 7.
(4) Dz.U. L 159 z 3.6.1998, str. 31.
(5) Dz.U. L 15 z 17.1.1987, str. 38.
(6) Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 40.
(7) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 1.
(8) Dz.U. L 268 z 3.10.1998, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.159.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1084/2003 dotyczące badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i weterynaryjnych produktów leczniczych, udzielonych przez właściwy organ Państwa Członkowskiego |
| Data aktu: | 03/06/2003 |
| Data ogłoszenia: | 27/06/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2003, 01/05/2004, 17/07/2003 |