Dyrektywa 2001/35/WE zmieniająca załączniki do dyrektywy Rady 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tymwowocach i warzywach oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2001/35/WE
z dnia 11 maja 2001 r.
zmieniająca załączniki do dyrektywy Rady 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tymwowocach i warzywach oraz na ich powierzchni

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/82/WE(2), w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Komisji 2000/42/WE(3) ustaliła najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów (NDPP) w odniesieniu do kombinacji pestycydów i żywności, które pozostawiono otwarte w dyrektywach Rady 94/29/WE(4), 94/30/WE(5), 95/38/WE(6), 95/39/WE(7), 96/32/WE(8), 96/33/WE(9) oraz dyrektywie Komisji 98/82/WE(10). Powyższe wpisy do załączników dyrektyw pozostawiono "otwarte" lub określono je na podstawie mającej tymczasowy charakter, ze względu na brak w momencie ich przyjmowania wystarczających danych uzasadniających ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów na poziomie wspólnotowym przed dniem 1 lipca 2000 r. Celem ustalenia powyższego nieprzekraczalnego terminu było zapewnienie danym stronom odpowiedniego czasu na przedstawienie niezbędnych danych, umożliwiających, gdzie to właściwe i usprawiedliwione, przyjęcie na poziomie wspólnotowym najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości powyżej niższej granicy oznaczenia analitycznego. W okresie przed wygaśnięciem nieprzekraczalnego terminu, dokonano oceny dostępnych danych i w niektórych przypadkach uznano, że dane nie są odpowiednie do uzasadnienia ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów wyższych niż granica oznaczenia analitycznego.

(2) Po opublikowaniu dyrektywy 2000/42/WE, Komisja otrzymała wnioski, wsparte dalszymi danymi, o przeprowadzenie kontroli NDPP ustalonych dla niektórych kombinacji pestycydów i żywności na podstawie dyrektywy 2000/42/WE. Wnioski i dane zostały ocenione i, w odniesieniu do niektórych kombinacji, dane okazały się wystarczające do uzasadnienia ustalenia NDPP powyżej niższej granicy oznaczenia analitycznego. Dla innych kombinacji dostępne informacje pozostają nieodpowiednie i dlatego właściwe jest ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, które odpowiadają niższej granicy oznaczenia analitycznego. W odniesieniu do innych kombinacji, dostępne obecnie informacje są wystarczające, aby wykazać, iż ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów powyżej niższej granicy oznaczenia analitycznego może doprowadzić do niedopuszczalnego ostrego lub długotrwałego narażania konsumenta na wpływ pozostałości. W takich przypadkach, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów pozostają ustalone na niższej granicy oznaczenia analitycznego.

(3) Długotrwałe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów, wynikające z ich użycia w ochronie roślin oraz, gdzie stosowne, w dziedzinie weterynarii, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(11) i zostało obliczone, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów ustalone w niniejszej dyrektywie nie powodują przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia.

(4) Ostre narażenie konsumentów na działanie pestycydów za pośrednictwem każdego produktu spożywczego mogącego zawierać pozostałości tych pestycydów, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Obliczono, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów ustalone jako otwarte w niniejszej dyrektywie, nie powodują ostrych skutków toksycznych.

(5) Partnerzy handlowi Wspólnoty będą udzielali konsultacji w odniesieniu do poziomów określonych w niniejszej dyrektywie, za pośrednictwem Światowej Organizacji Zdrowia, a ich uwagi w sprawie tych poziomów będą rozważane.

(6) Uwzględniono opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, w odniesieniu do których użyto pestycydów. Metodologia opisana przez Światową Organizację Zdrowia, określona powyżej, stosowana przez Państwa Członkowskie, które składają sprawozdanie, sprawdzona i oceniona przez Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, jest zgodna z wytycznymi Komitetu Naukowego ds. Roślin(12).

(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości wymienione w Załączniku do niniejszej dyrektywy zastępują te najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości wymienione w załączniku II 90/642/EWG, które odnoszą się do danych pestycydów.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 czerwca 2001 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują niniejsze środki od dnia 1 lipca 2002 r.

Artykuł  3

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie skierowane jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 maja 2001 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(2) Dz.U. L 3 z 6.1.2001, str. 18.

(3) Dz.U. L 158 z 30.6.2000, str. 51.

(4) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 67.

(5) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 70.

(6) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 14.

(7) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 29.

(8) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 12.

(9) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 35.

(10) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, str. 25.

(11) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione), opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

(12) SCP/RESI/021; SCP/RESI/024.

ZAŁĄCZNIK

Grupy i przykłady pojedynczych produktów, dla których

stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości

pestycydów (NDPP)

Pozostałości pestycydów oraz najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Chlorotalonil Chloromekwat Endosulfan

(suma

izomerów alfa

i beta oraz

siarczanu

endosulfanu,

wyrażona jako

endosulfan)

Dikofol (suma

izomerów p.p.

i o.p.)

1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, konserwowane przez mrożenie, niezawierające dodanego cukru; orzechy
(i) OWOCE CYTRUSOWE 0,01(*) 0,05(*) 0,5 2
Grejpfruty
Cytryny
Limonki
Mandarynki (włączając klementynki i inne mieszańce)
Pomarańcze
Pomelo
Inne
(ii) ORZECHY ROSNĄCE NA DRZEWACH (w łupinach lub bez) 0,01(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,05(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Nerkowce
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Makadamia
Pekany
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Inne
(iii) OWOCE ZIARNKOWE 1 (a) 0,3 0,02(*)
Jabłka
Gruszki 0,5(t)(a)
Pigwy
Inne 0,05(*)(a)
(iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*) 0,02(*)
Morele 1
Wiśnie albo czereśnie
Brzoskwinie (włączając nektarynki i podobne mieszańce) 1 0,5
Śliwki
Inne 0,01(*) 0,05(*)
(v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE 0,05(*)
(a) Winogrona deserowe i do produkcji wina 0,5 2(a)
Winogrona deserowe 1 (a)
Winogrona do produkcji wina 3 (a)
(b) Truskawki (inne niż dzikie) 3 0,05(*) 0,02(*)
(c) Owoce roślin z rodziny różowatych (inne niż dzikie) 0,05(*) 0,02(*)
Jeżyny 10(a)
Jeżyny popielice
Skrzyżowanie jeżyny z maliną
Maliny 10
Inne 0,01(*)
(d) Inne drobne owoce i owoce jagodowe (inne niż dzikie) 0,05(*) 0,02(*)
Czarne jagody
Żurawina błotna 2
Porzeczki (czerwone, czarne i białe) 10
Agrest 10
Inne 0,01(*)
(e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce 0,01(*) 0,05(*) 0,02(*)
(vi) OWOCE RÓŻNE 0,05(*) 0,02(*)
Awokado
Banany 0,2
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwaty
Liczi
Mango
Oliwki 0,1(*)
Marakuja
Ananasy
Granaty
Inne 0,01(*) 0,05(*)
2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone (a)
(i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,05(*)(a) 0,05(*) 0,02(*)
Burak ćwikłowy
Marchew 1
Seler - korzeń 0,5
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternak
Pietruszka - korzeń
Rzodkiewka
Skorzonera
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Inne 0,01(*)
(ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05(*)(a) 0,05(*) 0,02(*)
Czosnek 0,5
Cebula 0,5
Cebula szalotka 0,5
Cebula dymka 5
Inne 0,01(*)
(iii) WARZYWA OWOCOWE 0,05(*)(a)
(a) Rośliny psiankowate 2 (a)
Pomidory 0,5 1(a)
Papryki 1(a)
Oberżyna
Inne 0,05(*) 0,02(*)(a)
(b) Rośliny dyniowate - o jadalnej skórce 0,05(*) 0,2
Ogórki 1
Korniszony 5
Cukinia
Inne 0,01(*)
(c) Rośliny dyniowate - o skórce niejadalnej 1 0,3 0,5
Melony
Dynie
Arbuzy
Inne
(d) Słodka kukurydza 0,01(*) 0,05(*) 0,02(*)
(iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(*)(a) 0,05(*) 0,02(*)
(a) Kwiaty kapustnych 3
Brokuły
Kalafior
Inne
(b) Kapusty głowiaste
Kapusta brukselska 0,5
Kapusta głowiasta 3
Inne 0,01(*)
(c) Kapusty liściaste 0,01(*)
Kapusta chińska
Jarmuż
Inne
(d) Kalarepa 0,01(*)
(v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,05(*)(a) 0,05(*) 0,02(*)
(a) Sałata i podobne 0,01(*)
Rzeżucha ogrodowa
Roszpunka warzywna
Sałata
Skarola
Inne
(b) Szpinak i podobne 0,01(*)
Szpinak
Burak liściowy (boćwina)
Inne
(c) Rukiew wodna 0,01(*)
(d) Endywia 0,01(*)
(e) Zioła 5
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka naciowa
Seler naciowy
Inne
(vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,05(*)(a) 0,05(*) 0,02(*)
Fasole (ze strąkami)
Fasole (bez strąków) 0,05
Grochy (ze strąkami) 2
Grochy (bez strąków) 0,3
Inne 0,01(*)
(vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,05(*)(a) 0,05(*) 0,02(*)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler 10
Koper
Karczochy
Pory 10
Rabarbar
Inne 0,01(*)
(viii) GRZYBY (a) 0,05(*) 0,02(*)
(a) Grzyby hodowlane 2 10(a)
(b) Grzyby rosnące dziko 0,01(*) 0,05(*)(a)
3. Warzywa strączkowe 0,01(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,02(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Inne
4. Nasiona roślin oleistych 0,1(*)
Siemię lniane
Orzeszki ziemne 0,05
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Ziarna rzepaku
Ziarna soi 0,5
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny 0,3 0,1
Inne 0,01(*) 0,1(*) 0,05(*)
5. Ziemniaki

Ziemniaki wczesne

Ziemniaki towarowe

0,01(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,02(*)
6. Herbata Camellia sinensis 0,1(*) 0,1(*) 30 20
7. Chmiel 50 0,1(*) 0,1(*) 50
(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego.

Uwaga: Dla wygody czytelnika NDPP zostały wyróżnione wytłuszczoną czcionką, gdy odzwierciedlają zmiany względem NDPP w załącznikach do dyrektyw wcześniejszych niż dyrektywa 2000/42/WE, gdy poziomy wyróżnione są zwykłą czcionką, są powtórzeniem istniejących NDPP.

(a) Wskazuje zmianę względem dyrektywy 2000/42/WE.

(t) Tymczasowy NDPP obowiązujący do dnia 31 lipca 2003 r., oparty na przeniesieniu wartości poprzednio stosowanych, na które obecnie nie ma już zezwoleń.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.136.42

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/35/WE zmieniająca załączniki do dyrektywy Rady 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tymwowocach i warzywach oraz na ich powierzchni
Data aktu: 11/05/2001
Data ogłoszenia: 18/05/2001
Data wejścia w życie: 19/05/2001, 01/05/2004