Decyzja 2000/375/WSiSW w sprawie zwalczania pornografii dziecięcej w Internecie

DECYZJA RADY
z dnia 29 maja 2000 r.
w sprawie zwalczania pornografii dziecięcej w Internecie

(2000/375/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 9 czerwca 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 34 ust. 2 lit c),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

uwzględniając inicjatywę Republiki Austrii,

uwzględniając rezolucje przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 19 września 1996 r. w sprawie nieletnich ofiar przemocy (2), z dnia 12 grudnia 1996 r. w sprawie środków ochrony nieletnich w Unii Europejskiej (3), z dnia 24 kwietnia 1997 r. w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego nielegalnych i szkodliwych treści w Internecie (4) i z dnia 6 listopada 1997 r. w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego zwalczania turystyki seksualnej związanej z wykorzystaniem dzieci oraz memorandum w sprawie wkładu Unii Europejskiej w umocnienie zapobiegania wyzyskowi i wykorzystywaniu seksualnemu dzieci (5),

uwzględniając Deklarację i Program Działania przyjęte jednomyślnie przez delegatów Światowego Kongresu przeciwko wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w celach handlowych, który odbył się w Sztokholmie w sierpniu 1996 r., oraz wnioski i zalecenia z europejskiej konferencji monitorującej realizację ustaleń Światowego Kongresu, który odbył się w Strasburgu w kwietniu 1998 r.,

uwzględniając Europejską Konwencję o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, przyjętą w Rzymie w dniu 4 listopada 1950 r., w szczególności art. 2, 3 oraz art. 10 ust. 2,

uwzględniając Europejską Konwencję o wykonywaniu praw dzieci, przyjętą w Strasburgu w dniu 25 stycznia 1996 r., w szczególności jej art. 1, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 i 15,

uwzględniając Powszechną Deklarację Praw Człowieka, przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w rezolucji 217 A (III) w dniu 10 grudnia 1948 r. w Paryżu, w szczególności art. 2, 3, 7, 25 i 26,

uwzględniając art. 34 Konwencji Praw Dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.,

uwzględniając Wspólne Działanie Rady 96/700/WSiSW z dnia 29 listopada 1996 r. ustanawiające Program zachęty i wymiany dla osób odpowiedzialnych za zwalczanie handlu ludźmi i seksualne wykorzystywanie dzieci (6),

uwzględniając rezolucję Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zebranych w Radzie w dniu 17 lutego 1997 r. w sprawie nielegalnych i szkodliwych treści rozpowszechnianych w Internecie (7),

uwzględniając wspólne działanie 97/154/WSiSW z dnia 24 lutego 1997 r., przyjęte przez Radę na podstawie art. K. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące działań mających na celu zwalczanie handlu ludźmi i seksualnego wykorzystywania dzieci (8),

uwzględniając decyzję Rady z dnia 3 grudnia 1998 r. uzupełniającą definicję formy przestępczości pod nazwą "handel ludźmi" zawartej w Załączniku do Konwencji o Europolu (9) i uwzględniając przyjętą przez Radę deklarację z dnia 3 grudnia 1998 r.,

uwzględniając zalecenie przyjęte przez Radę w dniu 24 września 1998 r. w sprawie rozwoju konkurencyjności europejskiego przemysłu usług audiowizualnych i informacyjnych przez wspieranie krajowych programów ramowych w celu zapewnienia skutecznego i porównywalnego poziomu ochrony nieletnich i godności ludzkiej (10),

uwzględniając plan działań przyjęty przez Radę w dniu 28 kwietnia 1997 r. w sprawie zwalczania przestępczości zorganizowanej (11), zatwierdzony przez Radę Europejską w Amsterdamie w czerwcu 1997 r., jak również dziesięć zasad grupy G8 dotyczących przestępczości związanej z zaawansowaną technologią, które Rada przyjęła do wiadomości podczas sesji z dnia 19 marca 1998 r., jak również zalecenie Rady Europejskiej w Wiedniu w dniach 11 i 12 grudnia 1998 r. w celu zapewnienia na szczeblu europejskim i międzynarodowym skutecznego nadzorowania inicjatyw mających na celu ochronę dzieci, w szczególności w dziedzinie pornografii dziecięcej w Internecie,

uwzględniając decyzję nr 276/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 stycznia 1999 r. przyjmującą wieloletni plan działań Wspólnoty w zakresie promowania bezpieczniejszego korzystania z Internetu poprzez zwalczanie sprzecznych z prawem i szkodliwych treści w światowych sieciach komputerowych (12),

uwzględniając wspólne stanowisko Rady 1999/364/WSiSW z dnia 27 maja 1999 r., przyjęte przez Radę na podstawie art. 34 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie negocjacji dotyczących projektu Konwencji w sprawie cyberprzestępczości, prowadzonych w Radzie Europy (13),

a także mając na uwadze, co następuje:

handel ludźmi i wykorzystywanie seksualne dzieci stanowią poważne naruszenie podstawowych praw człowieka, w szczególności godności ludzkiej;

świadomość, że wykorzystywanie seksualne dzieci, jak również produkcja, przetwarzanie, posiadanie i rozpowszechnianie

materiałów z pornografią dziecięcą mogą stanowić poważną formę międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, której rozmiary są przedmiotem coraz poważniejszego zaniepokojenia Unii Europejskiej;

w przekonaniu, że poszanowanie integralności fizycznej i psychicznej dzieci oraz ochrona ofiar wykorzystywania seksualnego mają podstawowe znaczenie i powinny znaleźć się w centrum zainteresowania Unii Europejskiej;

świadomość potrzeby innych środków działania Unii w celu wspierania bezpiecznego użycia Internetu;

w celu zapobiegania i zwalczania wykorzystywania seksualnego dzieci, w szczególności produkcji, przetwarzania, rozpowszechniania i posiadania materiałów pornografii dziecięcej w Internecie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
W ramach decyzji nr 276/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz w celu zaostrzenia środków zapobiegania i zwalczania produkcji, przetwarzania, posiadania i rozpowszechniania materiałów z pornografią dziecięcą oraz wspierania efektywności wykrywania i karania przestępstw w tej dziedzinie, Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zachęcenia użytkowników Internetu do informowania organów przestrzegania prawa, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, w przypadku podejrzenia o rozpowszechnianie materiałów z pornografią dziecięcą w Internecie, jeżeli natkną się na materiały tego typu. Użytkownicy Internetu informowani są o sposobach nawiązania kontaktu z organami ścigania lub z podmiotami posiadającymi uprzywilejowane związki z organami ścigania, w celu umożliwienia tym organom skutecznego zapobiegania i zwalczania pornografii dziecięcej w Internecie.
2.
W miarę potrzeby i biorąc pod uwagę strukturę administracyjną każdego Państwa Członkowskiego, środki wspierania efektywności ścigania i karania przestępstw w tej dziedzinie mogą polegać na tworzeniu, w ramach organów przestrzegania prawa, jednostek specjalistycznych wyposażonych w szczególną wiedzę specjalistyczną i środki umożliwiające szybkie przetwarzanie informacji o podejrzewanych przypadkach produkcji, przetwarzania, rozpowszechniania i posiadania pornografii dziecięcej.
3.
Państwa Członkowskie zapewniają, aby organy ścigania reagowały natychmiast po otrzymaniu informacji o podejrzewanych przypadkach produkcji, przetwarzania, rozpowszechniania i posiadania materiału z pornografią dziecięcą. Organy ścigania mogą odroczyć podjęcie działań tak długo, jak jest to taktycznie niezbędne, w celu zidentyfikowania osób odpowiedzialnych za czyny przestępcze lub sieci (siatki pornografii dziecięcej).
Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie zapewniają możliwie najszerszą i najszybszą współpracę w celu ułatwienia skutecznego ścigania i karania przestępstw dotyczących pornografii dziecięcej w Internecie zgodnie z obowiązującymi ustaleniami i umowami.
2.
W celu zapewnienia szybkiego i skutecznego reagowania na te przestępstwa, Państwa Członkowskie informują już istniejące punkty kontaktowe działające 24 godziny na dobę, złożone z wykwalifikowanego personel, jak również jednostki specjalistyczne, o których mowa w art. 1 ust. 2 i które mogą być wykorzystywane do wymiany informacji oraz do innych kontaktów między Państwami Członkowskimi. Punkty kontaktowe, które Państwa Członkowskie już utworzyły do wypełniania innych misji, mogą być również wykorzystywane w tych celach. Wykorzystane będą również istniejące sposoby komunikowania się, jak Europol i Interpol.
3.
Państwa Członkowskie zapewniają, aby Europol był informowany, w granicach swoich kompetencji, o podejrzewanych przypadkach pornografii dziecięcej.
4.
Państwa Członkowskie, we właściwej współpracy z Europolem, badają możliwość regularnego organizowania spotkań między właściwymi władzami wyspecjalizowanymi w zwalczaniu pornografii dziecięcej w Internecie w celu wspierania wymiany ogólnych informacji, analizowania sytuacji i koordynowania taktyki śledczej.
5.
Każde Państwo Członkowskie informuje Sekretariat Generalny Rady o swojej służbie lub służbach pełniących rolę punktów kontaktowych zgodnie z ust. 2. Sekretariat Generalny informuje pozostałe Państwa Członkowskie o tych punktach kontaktowych.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie angażują się w konstruktywny dialog z sektorem przemysłowym oraz badają właściwe środki, o charakterze dobrowolnym lub prawnie wiążące, w celu wyeliminowania pornografii dziecięcej w Internecie. W szczególności Państwa Członkowskie wymieniają swoje doświadczenia dotyczące skuteczności środków podjętych w celu wyeliminowania pornografii dziecięcej w Internecie. W tym kontekście badają niżej wymienione środki, które zmuszałyby dostawców usług internetowych do:

a) informowania właściwych jednostek wymienionych w art. 1 ust. 1 lub jednostek wymienionych w art. 1 ust. 2, o materiałach z pornografią dziecięcą, o których dowiedzieli się lub byli świadomi, że były rozpowszechniane za ich pośrednictwem;

b) wycofywania z obiegu materiałów z pornografią dziecięcą, o których dowiedzieli się lub byli świadomi, że były rozpowszechniane za ich pośrednictwem, chyba że właściwe władze ustalą inaczej;

c) zachowywania, zgodnie z uchwałą Rady z dnia 17 stycznia 1995 r. w sprawie legalnego podsłuchu rozmów w telekomunikacji (14), stosowanych w określonych przypadkach i kiedy jest to technicznie możliwe, danych dotyczących handlu - w szczególności w celu karania w przypadkach podejrzenia wykorzystywania seksualnego dzieci, jak również produkcji, przetwarzania i rozpowszechniania materiału z pornografią dziecięcą - w okresie ustalonym przez stosowane prawo krajowe, aby dane te mogły być udostępnione organom śledczym w celu zbadania, zgodnie ze stosowanymi zasadami postępowania;

d) ustanowienia własnych systemów kontroli zwalczania produkcji, przetwarzania, posiadania i rozpowszechniania materiału z pornografią dziecięcą.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie sprawdzają regularnie, czy rozwój technologiczny wymaga, w celu utrzymania skuteczności walki z pornografią dziecięcą w Internecie, zmian procedury karnej, z poszanowaniem zawartych tam podstawowych zasad i, w miarę potrzeb inicjowania w tym celu nowego, odpowiedniego ustawodawstwa.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie współpracują z sektorem przemysłowym, dzieląc się swoimi doświadczeniami i wspomagając, na ile to możliwe, produkcję filtrów i innych urządzeń technicznych przeznaczonych do zapobiegania i wykrywania rozpowszechniania materiałów z pornografią dziecięcą.

Artykuł  6
1.
Rada bada, w jakim stopniu Państwa Członkowskie wypełniają własne zobowiązania zgodnie z wspólnym działaniem 97/154/WSiSW oraz stopień skuteczności środków zaproponowanych w niniejszej decyzji.
2.
Badanie określone w ust. 1 jest prowadzone zgodnie ze wspólnym działaniem 97/827/WSiSW przyjętym przez Radę w dniu 5 grudnia 1997 r. na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiającym mechanizm oceny zastosowania i wdrażania na poziomie krajowym międzynarodowych przedsięwzięć w zakresie walki ze zorganizowaną przestępczością (15), pod warunkiem że:

a) zespoły oceniające składają się z dwóch ekspertów;

b) ocenę na miejscu przeprowadza się tak, aby uniknąć uciążliwych procedur.

3.
Nie stosuje się oceny przewidzianej w tytule IV B wspólnego działania 97/154/WSiSW. Zastępuje ją ocena określona w ust. 2 niniejszego artykułu.
4.
Na podstawie informacji otrzymanych w trakcie oceny, na mocy ust. 2, Rada bada inne środki, które może podjąć w celu zwiększenia efektywności zwalczania pornografii dziecięcej i wykorzystywania seksualnego dzieci.
Artykuł  7

Niniejszą decyzję stosuje się do Gibraltaru.

Artykuł  8

Środki przewidziane w niniejszej decyzji Państwa Członkowskie wprowadzą w życie najpóźniej do dnia 31 grudnia 2000 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 maja 2000 r.

W imieniu Rady
A. COSTA
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 11 kwietnia 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. C 320 z 28.10.1996, str. 190.

(3) Dz.U. C 20 z 20.1.1997, str. 170.

(4) Dz.U. C 150 z 19.5.1997, str. 38.

(5) Dz.U. C 358 z 24.11.1997, str. 37.

(6) Dz.U. L 322 z 12.12.1996, str. 7.

(7) Dz.U. C 70 z 6.3.1997, str. 1.

(8) Dz.U. L 63 z 4.3.1997, str. 2.

(9) Dz.U. C 26 z 30.1.1999, str. 21.

(10) Dz.U. L 270 z 7.10.1998, str. 48.

(11) Dz.U. C 251 z 15.8.1997, str. 1.

(12) Dz.U. L 33 z 6.2.1999, str. 1.

(13) Dz.U. L 142 z 5.6.1999, str. 1.

(14) Dz.U. C 329 z 4.11.1996, str. 1.

(15) Dz.U. L 344 z 15.12.1997, str. 7.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024