Rozporządzenie 1804/98 ustanawiające autonomiczne cło stosowane do pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy, objętych kodem CN 2303 10 19 i 2309 90 20 oraz wprowadzające kontyngent taryfowy na przywóz pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy (paszowy gluten kukurydziany) objętych kodami CN 2303 10 19 i 2309 90 20, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1804/98
z dnia 14 sierpnia 1998 r.
ustanawiające autonomiczne cło stosowane do pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy, objętych kodem CN 2303 10 19 i 2309 90 20 oraz wprowadzające kontyngent taryfowy na przywóz pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy (paszowy gluten kukurydziany) objętych kodami CN 2303 10 19 i 2309 90 20, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

Stany Zjednoczone Ameryki zadecydowały o wprowadzeniu środka ochronnego od 1 czerwca 1998 r., w formie ograniczenia ilościowego na przywóz glutenu pszennego pochodzącego między innymi ze Wspólnoty;

ten środek powoduje znaczące szkody dla zainteresowanych producentów wspólnotowych i stawia pod znakiem zapytania równowagę koncesji i zobowiązań wynikających z porozumień Światowej Organizacji Handlu (WTO); kontyngent ten znacząco ograniczy wywóz glutenu pszennego ze Wspólnoty do Stanów Zjednoczonych Ameryki, powodując straty w wywozie Wspólnoty wynoszące co najmniej 13,65 miliona ECU rocznie;

konsultacje między Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Wspólnotą przeprowadzone zgodnie z art. 12 Porozumienia WTO w sprawie Środków Ochronnych nie przyniosły zadowalającego rozwiązania;

zgodnie z art. 8 ust. 2 Porozumienia WTO w sprawie Środków Ochronnych, każde zainteresowane Państwo Członkowskie uczestniczące w wywozie ma prawo zawiesić stosowanie przedmiotowo równoważnych koncesji lub innych zobowiązań, pod warunkiem że Rada ds. Obrotu Towarowego nie zgłosi sprzeciwu;

zawieszenie przedmiotowo równoważnych koncesji handlowych powinno odbywać się w odniesieniu do tego samego sektora; pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy (paszowy gluten kukurydziany) objęte kodem CN 2303 10 19 i 2309 90 20 są produktami rolnymi;

wprowadzenie kontyngentu taryfowego o stawce celnej w wysokości 5 ECU na tonę na 2.730.000 ton pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy (paszowy gluten kukurydziany) objętych kodem CN 2303 10 19 i 2309 90 20 pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, przywożonych corocznie do Wspólnoty stanowi przedmiotowo równoważną koncesję handlową; w celu zapewnienia przestrzegania kontyngentu należy ustanowić autonomiczne cło;

29 lipca 1998 r. Wspólnota powiadomiła pisemnie Radę ds. Obrotu Towarowego o planowanym zawieszeniu koncesji; Rada ds. Obrotu Towarowego nie wyraziła sprzeciwu w ciągu 30 dni, jak przewiduje art. 8 ust. 2. Porozumienia WTO w sprawie Środków Ochronnych;

niniejsze rozporządzenie nie stanowi uszczerbku dla zgodności środka ochronnego zastosowanego przez Stany Zjednoczone Ameryki z porozumieniami WTO; zgodnie z art. 8 ust. 2 i art. 8. ust. 3 Porozumienia WTO w sprawie Środków Ochronnych, zawieszenie powinno być stosowane od 1 czerwca 2001 r., do chwili zniesienia środka ochronnego wprowadzonego przez Stany Zjednoczone Ameryki; zawieszenie powinno być stosowane niezwłocznie po wydaniu decyzji Organu Rozstrzygania Sporów WTO stwierdzającej, że środek ochronny zastosowany przez Stany Zjednoczone Ameryki jest niezgodny z porozumieniami WTO;

przepisy niniejszego rozporządzenia powinny podlegać przeglądowi w świetle rozwoju, w szczególności w odniesieniu do rynku glutenu pszennego w Stanach Zjednoczonych Ameryki;

należy przyjąć szczegółowe zasady stosowania niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 23 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Ustanawia się autonomiczne cło na pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy objęte kodem CN 2303 10 19 i 2309 90 20 w wysokości 50 ECU za tonę.
2.
Pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy (paszowy gluten kukurydziany) objęte kodem CN 2303 10 19 i 2309 90 20, pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki nie są objęte umowną stawką celną.
Artykuł  2
1.
Niniejszym otwiera się roczny kontyngent taryfowy, od 1 czerwca do 31 maja, na przywóz 2.730.000 ton pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy (paszowy gluten kukurydziany) objętych kodem CN 2303 10 19 i 2309 90 20 pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
2.
Stawka celna stosowana w ramach kontyngentu wynosi 5 ECU za tonę.
Artykuł  3

Swobodny obrót produktami określonymi w art. 1 może podlegać okazaniu dowodu ich pochodzenia.

Artykuł  4

W chwili przywozu 2.730.000 ton pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy (paszowy gluten kukurydziany), objętych kodem CN 2303 10 19 i 2309 90 20 pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, Komisja przyjmie zasady zawieszenia stawki celnej i wprowadzenia stawki zerowej, zgodnie z procedurą określoną w art. 5.

Artykuł  5

Komisja przyjmuje wszelkie niezbędne szczegółowe zasady w celu zastosowania niniejszego rozporządzenia zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92.

Artykuł  6

Wszelkie niezbędne zmiany w niniejszym rozporządzeniu są wprowadzane zgodnie z procedurą określoną w art. 5.

Artykuł  7
1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od:

– 1 czerwca 2001 r., lub

– piątego dnia po dacie wydania decyzji przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO, że środek ochronny wprowadzony przez Stany Zjednoczone Ameryki jest niezgodny z porozumieniami WTO,

do chwili zniesienia środka ochronnego przez Stany Zjednoczone Ameryki, jeżeli nastąpi wcześniej. W drugim przypadku Komisja opublikuje powiadomienie w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, podające datę wydania decyzji przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 sierpnia 1998 r.

W imieniu Rady
W. SCHÜSSEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 923/96 (Dz.U. L 126 z 24.5.1996, str. 37).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.233.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1804/98 ustanawiające autonomiczne cło stosowane do pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy, objętych kodem CN 2303 10 19 i 2309 90 20 oraz wprowadzające kontyngent taryfowy na przywóz pozostałości z produkcji skrobi z kukurydzy (paszowy gluten kukurydziany) objętych kodami CN 2303 10 19 i 2309 90 20, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 14/08/1998
Data ogłoszenia: 20/08/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/08/1998, 01/06/2001