uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,
uwzględniając projekt rozporządzenia przedstawiony przez Komisję (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
uwzględniając opinię Europejskiego Instytutu Walutowego (4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu wykonania różnych zadań powierzonych jej na mocy postanowień Traktatu w związku z zapewnieniem właściwego funkcjonowania i rozwoju wspólnego rynku, Komisja musi zbierać wszystkie istotne informacje.
(2) W celu kształtowania, stosowania, monitorowania i oceny polityk przewidzianych w Traktacie, Wspólnota musi mieć możliwość oparcia swoich decyzji na informacjach statystycznych, które są aktualne, wiarygodne, przydatne i porównywalne między Państwami Członkowskimi.
(3) Aby zapewnić osiągalność, spójność i porównywalność statystyk Wspólnoty, należy wzmocnić współpracę i koordynację między różnymi władzami, które przyczyniają się do tworzenia tych informacji zarówno na poziomie krajowym, jak i wspólnotowym; przepisy niniejszego rozporządzenia przyczyniają się do rozwoju wspólnotowego systemu statystyki.
(4) Władze te muszą wykazać całkowitą bezstronność i profesjonalizm w tworzeniu statystyk, stosując te same zasady postępowania i etyki zawodowej.
(5) Dnia 14 kwietnia 1994 r. Komisja ds. Statystyki NZ przyjęła Podstawowe Zasady Statystyk Urzędowych.
(6) Aby przygotować i przeprowadzić priorytetowe wspólnotowe działania statystyczne, należy wprowadzić programy statystyczne uwzględniając zasoby dostępne zarówno na poziomie krajowym, jak i wspólnotowym.
(7) Ustanowienie wspólnotowego programu statystycznego, który ma zostać przyjęty przez Radę, oraz ustanowienie rocznych programów pracy, które mają zostać przyjęte przez Komisję, wymaga szczególnie bliskiej współpracy w ramach Komitetu ds. Programu statystycznego, powołanego decyzją 89/382/EWG, Euratom (5).
(8) Niniejsze rozporządzenie ma na celu ustanowienie ram legislacyjnych dla tworzenia statystyk Wspólnoty; należy przewidzieć planowanie tworzenia statystyk Wspólnoty, które zostaną określone przez poszczególne działania statystyczne.
(9) Niniejsze rozporządzenie określa odpowiedzialność władz krajowych i władz Wspólnoty w zakresie tworzenia statystyk Wspólnoty zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 3b Traktatu.
(10) Przy przygotowywaniu programów statystycznych, komitety powołane przez Radę, w podlegających im dziedzinach statystyki, muszą wykonywać powierzone im funkcje.
(11) Konieczne jest określenie metod i warunków realizacji wspólnotowego programu statystycznego przez poszczególne działania statystyczne.
(12) Upowszechnianie jest częścią procesu tworzenia Statystyk Wspólnoty.
(13) Istotna jest ochrona poufnych informacji, które krajowe i wspólnotowe władze statystyczne muszą zebrać w celu tworzenia Statystyk Wspólnoty, w celu zdobycia i utrzymania zaufania osób przekazujących te informacje; poufność danych statystycznych musi podlegać tym samym zasadom we wszystkich Państwach Członkowskich.
(14) W tym celu konieczne jest ustanowienie wspólnej definicji poufnych danych, która będzie stosowana przy tworzeniu Statystyk Wspólnoty.
(15) Definicja ta musi uwzględniać to, że dane pozyskiwane z powszechnie dostępnych źródeł uważane są za poufne przez niektóre władze krajowe, zgodnie z ustawodawstwem krajowym.
(16) Szczególne zasady dotyczące przetwarzania danych w ramach programu statystycznego Wspólnoty nie naruszą dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (6).
(17) Traktat powierzył Europejskiemu Instytutowi Walutowemu określone obowiązki w zakresie statystyki, które musi on spełniać bez szukania lub przyjmowania wskazówek od instytucji lub organów wspólnotowych, rządów Państw Członkowskich lub jakichkolwiek innych organów; istotne jest zapewnienie właściwej koordynacji między zadaniami wykonywanymi w tej dziedzinie przez władze, które przyczyniają się do tworzenia Statystyk Wspólnoty na poziomie krajowym i wspólnotowym z jednej strony, i funkcjami Europejskiego Instytutu Walutowego z drugiej strony.
(18) Krajowe banki centralne, najpóźniej w dniu ustanowienia Europejskiego Systemu Banków Centralnych, powinny być niezależne od instytucji lub organów wspólnotowych, od rządów Państw Członkowskich lub jakichkolwiek innych organów; na etapie II Unii Gospodarczej i Walutowej Państwa Członkowskie powinny rozpocząć i ukończyć proces zapewniający niezależność krajowych banków centralnych.
(19) Komisja konsultowała Komitet ds. Programu Statystycznego, Komitet ds. Statystyk Pieniężnych, Finansowych oraz Bilansu Płatniczego powołany decyzją 91/115/EWG (7), oraz Europejski Komitet Doradczy ds. Informacji Statystycznych w Dziedzinach Gospodarczych i Społecznych powołany decyzją 91/116/EWG (8),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lutego 1997 r.
| W imieniu Rady | |
| G. ZALM | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 106 z 14.4.1994, str. 22.
(2) Dz.U. C 109 z 1.5.1994, str. 321.
(3) Dz.U. C 195 z 18.7.1994, str. 1.
(4) Opinia wydana dnia 7 lutego 1995 r.
(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
(6) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.
(7) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19.
(8) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 21.
(9) Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
(10) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1.
(11)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
(12) Dz.U. L 219 z 28.8.1993, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.52.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty |
| Data aktu: | 17/02/1997 |
| Data ogłoszenia: | 22/02/1997 |
| Data wejścia w życie: | 14/03/1997, 01/05/2004 |