Rozporządzenie 1482/97 ustanawiające przepisy dla strefy wolnocłowej na Maderze w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 122/96 ustanawiającego uprzywilejowane traktowanie taryfowe przy przywozie niektórych towarów do strefy wolnocłowej na Maderze i Azorach ze względu na ich szczególne przeznaczenie

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1482/97
z dnia 28 lipca 1997 r.
ustanawiające przepisy dla strefy wolnocłowej na Maderze w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 122/96 ustanawiającego uprzywilejowane traktowanie taryfowe przy przywozie niektórych towarów do strefy wolnocłowej na Maderze i Azorach ze względu na ich szczególne przeznaczenie

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 122/96 z dnia 22 stycznia 1996 r. ustanawiające uprzywilejowane traktowanie taryfowe przy przywozie niektórych towarów do strefy wolnocłowej na Maderze i Azorach ze względu na ich szczególne przeznaczenie(1), w szczególności jego art. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

wniosek złożony przez władze portugalskie na mocy przepisów art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 122/96 dotyczy tylko strefy wolnocłowej na Maderze;

ze względu na wyżej wymieniony wniosek oraz wspieranie działalności w strefie wolnocłowej na Maderze Komisja musi sporządzić wykaz towarów zwolnionych od cła na podstawie przepisów art. 2 rozporządzenia (WE) nr 122/96, pod warunkiem że towary te są przeznaczone do istotnego przetworzenia w rozumieniu art. 24 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(2), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 82/97(3);

właściwe jest ustalenie środków kontroli zmierzających do zapewnienia, że dostęp towarów do uprzywilejowanego traktowania taryfowego ze względu na ich końcowe przeznaczenie jest zgodny z art. 291-304 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 89/97(5); ustalenie niektórych przepisów w celu stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2913/92 oraz ustalenie, że będą mieć zastosowanie regulacje dotyczące stref wolnocłowych, w szczególności art. 799-842 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, ponieważ operacje końcowego przeznaczenia są wykonywane wewnątrz strefy wolnocłowej na Maderze;

środki polityki handlowej mają zastosowanie w przypadku nadania towarom końcowego przeznaczenia;

środki przewidziane niniejszym rozporządzeniem są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Na mocy art. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 122/96 opłaty celne stosowane do towarów dopuszczonych do swobodnego obrotu w strefie wolnocłowej na Maderze, podane w załączniku I, zostają zgodnie z uzgodnieniami przewidzianymi w artykułach 2 i 3 w całości zawieszone do dnia 31 grudnia 2005 r.

Artykuł  2
1.
Pozwolenie na mocy art. 291 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 udzielane jest przez władze celne odpowiedzialne za nadzór nad strefą wolnocłową na Maderze na pisemny wniosek osoby zainteresowanej.
2.
Wniosek jest zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku II. Oprócz ewentualnie wymaganych informacji, określonych w art. 291 ust. 3, wnioskodawca podaje we wniosku informacje wymagane w różnych pozycjach wymienionych w tym wzorze. Wnioski podpisuje się i datuje.
3.
Pozwolenie na wprowadzenie towarów do swobodnego obrotu w ramach preferencji taryfowych udzielane jest zgodnie ze wzorem przedstawionym w załączniku III.
Artykuł  3
1.
Towary dopuszczone do swobodnego obrotu na terenie strefy wolnocłowej, korzystające z zerowej stawki celnej przewidzianej niniejszym rozporządzeniem pozostają pod nadzorem celnym na warunkach określonych w art. 82 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92.
2.
Wszystkie operacje końcowego przeznaczenia powinny być wykazane w ewidencji towarowej ustalonej zgodnie z art. 293 lit. b) i art. 817 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.
3.
Ewidencja towarowa obejmuje następujące informacje dodatkowe:

a) dane szczegółowe dotyczące towarów dopuszczonych do swobodnego obrotu zgodnie z uzgodnieniami dotyczącymi końcowego przeznaczenia;

b) dane szczegółowe dotyczące nadanego końcowego przeznaczenia;

c) dane szczegółowe dotyczące produktów uzyskanych w wyniku nadanego końcowego przeznaczenia.

4.
Towary dopuszczone do swobodnego obrotu, korzystające z zerowej stawki celnej zgodnie z postanowieniami ust. 1, podlegają następującym warunkom:

a) dla produktów uzyskanych w wyniku przewidzianego końcowego przeznaczenia wymagane jest dostarczenie dowodu, że uległy one przetworzeniu, wymaganemu zgodnie z art. 24 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92;

b) dla innych produktów:

– w przypadku wywozu należy przedłożyć zgłoszenie wywozowe,

– w przypadku zniszczenia poza strefą wolnocłową przedstawienie pozwolenia na dokonanie tych czynności; odpady lub złom pozostały po ich zniszczeniu musi być poddany przeznaczeniu celnemu przewidzianemu dla towarów niewspólnotowych,

– jeśli towary są użyte do celów innych niż przewidziane niniejszym rozporządzeniem, opłaty celne muszą być uiszczone.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lipca 1997 r.

W imieniu Komisji
Mario MONTI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 20 z 26.1.1996, str. 4.

(2) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 17 z 21.1.1997, str. 1.

(4) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.

(5) Dz.U. L 17 z 21.1.1997, str. 28.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

MATERIAŁY PODSTAWOWE

ZAŁĄCZNIK  II

WZÓR WNIOSKU O UPRZYWILEJOWANE TRAKTOWANIE TARYFOWE DLA NIEKTÓRYCH TOWARÓW W STREFIE WOLNOCŁOWEJ NA MADERZE ZE WZGLĘDU NA ICH KOŃCOWE PRZEZNACZENIE

Data: ...................

Notabene: Dane są przedstawione w niżej podanym porządku. Informacje dotyczące towarów muszą być udzielone dla każdego typu towaru będącego przedmiotem wniosku.

1. Nazwisko lub nazwa oraz adres:

a) składający wniosek:

b) podmiot gospodarczy ze strefy wolnocłowej:

2. Nadane końcowe przeznaczenie:

a) klasyfikacja towarów przywożonych zgodna z Nomenklaturą Scaloną:

b) opis handlowy i/lub techniczny:

c) wyznaczone ostateczne końcowe przeznaczenie:

d) produkty uzyskane z nadanego końcowego przeznaczenia:

3. Miejsce, w którym ma zostać wykonana operacja końcowego przeznaczenia:

4. Czas szacowany na wykonanie operacji końcowego przeznaczenia:

5. Planowany okres ważności pozwolenia:

6. Informacje dotyczące wydanych pozwoleń:

a) w okresie trzech poprzednich lat na towary identyczne jak towary objęte niniejszym wnioskiem:

b) w odniesieniu do towarów poddanych końcowemu przeznaczeniu:

Data: ...............................

Podpis: ............................

Uwagi dotyczące wniosku

1. Nazwisko lub nazwa oraz adres: jeśli wniosek jest złożony na papierze firmowym wnioskodawcy, sekcja 1 lit. a) nie musi być wypełniona, pod warunkiem że wymagane informacje znajdują się na papierze firmowym. Sekcję 1 lit. b) wypełnia się, jeśli wnioskodawca i wykonawca nie są tą samą osobą.

2. Nadane końcowe przeznaczenie:

a) klasyfikacja według Nomenklatury Scalonej: o ile ośmiocyfrowa klasyfikacja nie jest konieczna dla wydania zezwolenia i prowadzenia właściwego administrowania operacją przetworzenia, należy podać jedynie kod czterocyfrowy;

b) opis handlowy i/lub techniczny: opis winien być dostatecznie jasny i szczegółowy, aby umożliwiał podjęcie decyzji na bazie wniosku, w szczególności zdecydowanie w świetle dostarczonych informacji, czy przetworzenie może być uważane za wystarczające;

c) opis nadanego końcowego przeznaczenia: należy opisać operacje, które będą wykonywane na przywożonych towarach w celu wytworzenia produktów kompensacyjnych;

d) wyroby uzyskane w wyniku końcowego przeznaczenia: należy podać, jakie produkty kompensacyjne są uzyskane z przetworzenia towarów przywożonych.

3. Miejsce, w którym są dokonane operacje końcowego przeznaczenia: należy podać adres miejsca, gdzie operacje są dokonywane.

4. Czas szacowany na dokonanie operacji końcowego przeznaczenia: należy wskazać przeciętny czas prawdopodobnie konieczny dla przetworzenia danej partii towaru (wyrażony np. dla przerobu jednostki lub ilości) oraz okres, jaki prawdopodobnie upłynie między wprowadzeniem towaru do swobodnego obrotu przy nadanym końcowym przeznaczeniu a zakończeniem operacji końcowego przeznaczenia.

5. Planowany okres ważności pozwolenia: należy podać okres, w którym planowany jest przywóz towarów ze zwolnieniem z uwagi na końcowe przeznaczenie.

6. Informacje dotyczące wydanych pozwoleń:

a) w okresie trzech poprzednich lat na towary identyczne jak towary objęte niniejszym wnioskiem: należy podać szczegółowe informacje dotyczące jakichkolwiek znanych pozwoleń. Jeśli brak jest informacji o wydanych pozwoleniach, należy wpisać: "brak".

b) na towary, które poddane będą nadanemu końcowemu przeznaczeniu: należy podać, czy towary są produktami uzyskanymi w wyniku końcowego przeznaczenia na podstawie uprzednio uzyskanego jednego lub więcej pozwoleń; jeśli tak, to należy podać szczegółowe informacje dotyczące tego pozwolenia/tych pozwoleń.

ZAŁĄCZNIK  III

WZÓR POZWOLENIA W SPRAWIE UPRZYWILEJOWANEGO TRAKTOWANIA TARYFOWEGO DLA NIEKTÓRYCH TOWARÓW W STREFIE WOLNOCŁOWEJ NA MADERZE ZE WZGLĘDU NA ICH KOŃCOWE PRZEZNACZENIE

Data: ..............................

Znak wniosku: ................

Notabene: Dane przedstawia się w niżej podanym porządku. Pozwolenie zawiera szczegółowe dane dotyczące wniosku. Gdy informacje są przedstawione w odniesieniu do wniosku, wniosek stanowi integralną część zezwolenia.

1. Nazwisko lub nazwa firmy oraz adres:

a) wnioskodawcy:

b) wykonawcy:

2. Towary mające być nadane do końcowego przeznaczenia:

a) klasyfikacja towarów przywożonych zgodna z Nomenklaturą Scaloną:

b) opis handlowy i/lub techniczny:

c) wyznaczone przetworzenie:

d) wyroby uzyskane w wyniku nadanego końcowego przeznaczenia (klasyfikacja i opis handlowy/techniczny):

3. Miejsce, w którym mają być wykonane operacje końcowego przeznaczenia:

4. Charakter operacji końcowego przeznaczenia:

5. Okres ważności:

Data: ..........................

Podpis: .......................

(pieczęć)

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.200.46

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1482/97 ustanawiające przepisy dla strefy wolnocłowej na Maderze w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 122/96 ustanawiającego uprzywilejowane traktowanie taryfowe przy przywozie niektórych towarów do strefy wolnocłowej na Maderze i Azorach ze względu na ich szczególne przeznaczenie
Data aktu: 28/07/1997
Data ogłoszenia: 29/07/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/08/1997