Dyrektywa 97/28/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG odnoszącą się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

DYREKTYWA KOMISJI 97/28/WE
z dnia 11 czerwca 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG odnoszącą się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/756/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 91/663/EWG(4), w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 76/756/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczącą układów, części oraz oddzielnych zespołów technicznych odnoszą się do niniejszej dyrektywy;

w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy załączony był dokument informacyjny oraz świadectwo zatwierdzenia typu sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; świadectwo zatwierdzenia przewidziane w dyrektywie 76/756/EWG musi być odpowiednio zmienione;

procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim zmienić w tym celu dyrektywę 76/756/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami regulaminu nr 48 na zasadzie odniesień;

w celu poprawienia bezpieczeństwa ruchu drogowego zdecydowano między innymi, aby była wymagana obowiązkowa instalacja trzeciego światła stop w pojazdach kategorii M1, oraz aby zezwolono na nieobowiązkową instalację świateł dziennych w pojazdach silnikowych;

istnieje potrzeba sprawdzenia kolejnych przepisów fakultatywnych odnoszących się do wymogów eksploatacyjnych poszczególnych urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, a także ich instalacji na pojazdach silnikowych i ich przyczepach; istotne jest zakończenie prac technicznych w celu szybkiego wprowadzenia dalszych zmian do dyrektywy 76/756/EWG;

należy odnieść się do dyrektywy Rady 76/757/EWG(5), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/29/EWG(6);

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowywania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156 EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/756/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 4 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji typu WE, podejmuje niezbędne środki, aby zapewnić, że będzie powiadamiane o wszelkich zmianach poszczególnych części lub właściwości określonych w definicji typu pojazdu w odniesieniu do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej".

2. Załączniki zastępuje się załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po rzeczywistej dacie publikacji tych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej,

– odmówić, ze względu na typ pojazdu, homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczania do ruchu pojazdów,

jeżeli spełniają one wymogi dyrektywy 76/756/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE, oraz

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

dla typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, jeśli nie są one zgodne z wymogami dyrektywy 76/756/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 października 2000 r. Państwa Członkowskie:

– uznają, że świadectwa zgodności towarzyszące nowym pojazdom zgodnie z przepisami dyrektywy 70/156/EWG utraciły ważność w rozumieniu art. 7 ust. 1 tej dyrektywy, oraz

– mogą odmówić rejestracji, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów, którym nie towarzyszy świadectwo zgodności zgodnie z dyrektywą 70/156/EWG

z przyczyn odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 76/756/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3

Punkty oraz załączniki regulaminu nr 48 EKG ONZ określone w załączniku II, pkt 1 zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 lipca 1997 r.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1998 r., jednakże jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed 1 lipca 1997 r., Państwa Członkowskie zastosują się do tego obowiązku sześć miesięcy po faktycznej dacie publikacji tych tekstów i niezzwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 1 stycznia 1998 r., lub jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed dniem 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po ich faktycznej dacie publikacji.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, str. 7.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(4) Dz.U. L 366 z 31.12.1991, str. 17.

(5) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 32.

(6) Dz.U. L 171 z 30.6.1997, str. 11.

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK I

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI TYPU

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG dla typu pojazdu w odniesieniu do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej składa producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań homologacyjnych należy przekazać:

1.3.1. pojazd reprezentatywny dla typu, którego dotyczy wniosek o udzielenie homologacji.

2. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

2.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji typu WE na podstawie art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

2.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE znajduje się w dodatku 2.

2.3. Każdemu homologowanemu typowi pojazdu przyznaje się numer identyfikacyjny zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

3. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJI

3.1. W przypadku zmian w typie homologowanym na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

4. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

4.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodność produkcji, przyjmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

4.2. Szczególne wymogi dotyczące badań, które należy przeprowadzić, ustanowione są w załączniku IX do dokumentu określonego w pkt 1 załącznika II do niniejszej dyrektywy.

Dodatek 1

grafika

Dodatek 2

grafika

ZAŁĄCZNIK II

WYMOGI TECHNICZNE

1. Wymogi techniczne określone są w pkt 2, 2.2-2.25.2, 5 oraz 6 i w załącznikach 3-9 do Regulaminu nr 48 EKGONZ który składa się z ujednolicenia następujących dokumentów:

- 01 seria poprawek łącznie z korektą(1),

- sprostowanie 2 do 01 serii poprawek(2),

- suplement 1 do 01 serii poprawek łącznie z korektą do 01 serii poprawek oraz sprostowanie 1 do zmiany 1 regulaminu nr 48(3),

- sprostowanie 4 do 01 serii poprawek(4),

z wyjątkiem:

1.1. Punkt 2.4 rozumie się następująco:

»Nieobciążony pojazd« oznacza pojazd gotowy do jazdy, zgodnie z definicją określoną w pkt 2.6 dodatku 1 do załącznika I do niniejszej dyrektywy, ale bez kierowcy.

1.2. W pkt 2.7.24 skreśla się odniesienie do przypisu 2 oraz sam przypis.

1.3. Wyrazy »formularz powiadomienia (załącznik 1 pkt 10.1)« określony w pkt 5.19.1 rozumie się jako »świadectwo homologacji typu (pkt 5.1 uzupełnienia do dodatku 2 do załącznika I do niniejszej dyrektywy)«.

1.4. W pkt 6.2.9 przypis 4, wprowadzony przez dokument referencyjny3 wyrazy »Umawiające się Strony odpowiednich Regulaminów« rozumie się jako »Państwa Członkowskie«.

1.5. W pkt 6.14.2, 6.15.2, 6.16.2 oraz 6.17.2 wyrazy »regulamin nr 3« rozumie się jako »dyrektywa 76/757/EWG«.

1.6. W pkt 6.19 skreśla się odniesienie do przypisu 5 oraz sam przypis.

1.7. W załączniku 5 przypis 1 w rozumie się następująco:

»Aby uzyskać definicje kategorii, patrz załącznik II A do dyrektywy 70/156/EWG«.

2. Bez uszczerbku dla wymogów art. 8, w szczególności ust. 2a, 2c i 3 dyrektywy 70/156/EWG, wymogów niniejszego załącznika oraz do jakichkolwiek wymogów innej szczegółowej dyrektywy, zabroniona jest instalacja jakichkolwiek innych urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej niż te określone w pkt 2.7.1-2.7.24, dokumentów określonych w pkt 1 powyżej."

______

(1) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 47/Rev. 1

E/ECE/TRANS/505 )

(2) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 47/Rev. 1/Corr. 1.

E/ECE/TRANS/505 )

(3) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 47/Rev. 1/Amend. 1.

E/ECE/TRANS/505 )

(4) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 47/Rev. 1/Corr. 2.

E/ECE/TRANS/505 )

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.171.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/28/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG odnoszącą się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach
Data aktu: 11/06/1997
Data ogłoszenia: 30/06/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/07/1997