Dyrektywa 97/28/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG odnoszącą się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

DYREKTYWA KOMISJI 97/28/WE
z dnia 11 czerwca 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG odnoszącą się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/756/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 91/663/EWG(4), w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 76/756/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczącą układów, części oraz oddzielnych zespołów technicznych odnoszą się do niniejszej dyrektywy;

w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy załączony był dokument informacyjny oraz świadectwo zatwierdzenia typu sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; świadectwo zatwierdzenia przewidziane w dyrektywie 76/756/EWG musi być odpowiednio zmienione;

procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim zmienić w tym celu dyrektywę 76/756/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami regulaminu nr 48 na zasadzie odniesień;

w celu poprawienia bezpieczeństwa ruchu drogowego zdecydowano między innymi, aby była wymagana obowiązkowa instalacja trzeciego światła stop w pojazdach kategorii M1, oraz aby zezwolono na nieobowiązkową instalację świateł dziennych w pojazdach silnikowych;

istnieje potrzeba sprawdzenia kolejnych przepisów fakultatywnych odnoszących się do wymogów eksploatacyjnych poszczególnych urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, a także ich instalacji na pojazdach silnikowych i ich przyczepach; istotne jest zakończenie prac technicznych w celu szybkiego wprowadzenia dalszych zmian do dyrektywy 76/756/EWG;

należy odnieść się do dyrektywy Rady 76/757/EWG(5), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/29/EWG(6);

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowywania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156 EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/756/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 4 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji typu WE, podejmuje niezbędne środki, aby zapewnić, że będzie powiadamiane o wszelkich zmianach poszczególnych części lub właściwości określonych w definicji typu pojazdu w odniesieniu do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej".

2. Załączniki zastępuje się załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po rzeczywistej dacie publikacji tych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej,

– odmówić, ze względu na typ pojazdu, homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczania do ruchu pojazdów,

jeżeli spełniają one wymogi dyrektywy 76/756/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE, oraz

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

dla typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, jeśli nie są one zgodne z wymogami dyrektywy 76/756/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 października 2000 r. Państwa Członkowskie:

– uznają, że świadectwa zgodności towarzyszące nowym pojazdom zgodnie z przepisami dyrektywy 70/156/EWG utraciły ważność w rozumieniu art. 7 ust. 1 tej dyrektywy, oraz

– mogą odmówić rejestracji, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów, którym nie towarzyszy świadectwo zgodności zgodnie z dyrektywą 70/156/EWG

z przyczyn odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 76/756/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3

Punkty oraz załączniki regulaminu nr 48 EKG ONZ określone w załączniku II, pkt 1 zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 lipca 1997 r.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1998 r., jednakże jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed 1 lipca 1997 r., Państwa Członkowskie zastosują się do tego obowiązku sześć miesięcy po faktycznej dacie publikacji tych tekstów i niezzwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 1 stycznia 1998 r., lub jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed dniem 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po ich faktycznej dacie publikacji.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, str. 7.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(4) Dz.U. L 366 z 31.12.1991, str. 17.

(5) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 32.

(6) Dz.U. L 171 z 30.6.1997, str. 11.

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK I

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI TYPU

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG dla typu pojazdu w odniesieniu do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej składa producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań homologacyjnych należy przekazać:

1.3.1. pojazd reprezentatywny dla typu, którego dotyczy wniosek o udzielenie homologacji.

2. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

2.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji typu WE na podstawie art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

2.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE znajduje się w dodatku 2.

2.3. Każdemu homologowanemu typowi pojazdu przyznaje się numer identyfikacyjny zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

3. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJI

3.1. W przypadku zmian w typie homologowanym na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

4. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

4.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodność produkcji, przyjmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

4.2. Szczególne wymogi dotyczące badań, które należy przeprowadzić, ustanowione są w załączniku IX do dokumentu określonego w pkt 1 załącznika II do niniejszej dyrektywy.

Dodatek 1

grafika

Dodatek 2

grafika

ZAŁĄCZNIK II

WYMOGI TECHNICZNE

1. Wymogi techniczne określone są w pkt 2, 2.2-2.25.2, 5 oraz 6 i w załącznikach 3-9 do Regulaminu nr 48 EKGONZ który składa się z ujednolicenia następujących dokumentów:

- 01 seria poprawek łącznie z korektą(1),

- sprostowanie 2 do 01 serii poprawek(2),

- suplement 1 do 01 serii poprawek łącznie z korektą do 01 serii poprawek oraz sprostowanie 1 do zmiany 1 regulaminu nr 48(3),

- sprostowanie 4 do 01 serii poprawek(4),

z wyjątkiem:

1.1. Punkt 2.4 rozumie się następująco:

»Nieobciążony pojazd« oznacza pojazd gotowy do jazdy, zgodnie z definicją określoną w pkt 2.6 dodatku 1 do załącznika I do niniejszej dyrektywy, ale bez kierowcy.

1.2. W pkt 2.7.24 skreśla się odniesienie do przypisu 2 oraz sam przypis.

1.3. Wyrazy »formularz powiadomienia (załącznik 1 pkt 10.1)« określony w pkt 5.19.1 rozumie się jako »świadectwo homologacji typu (pkt 5.1 uzupełnienia do dodatku 2 do załącznika I do niniejszej dyrektywy)«.

1.4. W pkt 6.2.9 przypis 4, wprowadzony przez dokument referencyjny3 wyrazy »Umawiające się Strony odpowiednich Regulaminów« rozumie się jako »Państwa Członkowskie«.

1.5. W pkt 6.14.2, 6.15.2, 6.16.2 oraz 6.17.2 wyrazy »regulamin nr 3« rozumie się jako »dyrektywa 76/757/EWG«.

1.6. W pkt 6.19 skreśla się odniesienie do przypisu 5 oraz sam przypis.

1.7. W załączniku 5 przypis 1 w rozumie się następująco:

»Aby uzyskać definicje kategorii, patrz załącznik II A do dyrektywy 70/156/EWG«.

2. Bez uszczerbku dla wymogów art. 8, w szczególności ust. 2a, 2c i 3 dyrektywy 70/156/EWG, wymogów niniejszego załącznika oraz do jakichkolwiek wymogów innej szczegółowej dyrektywy, zabroniona jest instalacja jakichkolwiek innych urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej niż te określone w pkt 2.7.1-2.7.24, dokumentów określonych w pkt 1 powyżej."

______

(1) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 47/Rev. 1

E/ECE/TRANS/505 )

(2) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 47/Rev. 1/Corr. 1.

E/ECE/TRANS/505 )

(3) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 47/Rev. 1/Amend. 1.

E/ECE/TRANS/505 )

(4) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 47/Rev. 1/Corr. 2.

E/ECE/TRANS/505 )

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.171.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/28/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG odnoszącą się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach
Data aktu: 11/06/1997
Data ogłoszenia: 30/06/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/07/1997