uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 129d akapit trzeci,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 189c Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
na mocy art. 3 lit. n) Traktatu działalność Wspólnoty powinna zawierać elementy zachęcające do tworzenia i rozwoju sieci transeuropejskich;
artykuł 129b Traktatu stwierdza, że aby pomóc osiągnąć cele określone w art. 7a i 130a Traktatu, Wspólnota wnosi wkład w tworzenie i rozwój sieci transeuropejskich w dziedzinie infrastruktury transportu, telekomunikacji i energetyki;
artykuł 129b ust. 2 Traktatu ma na celu promowanie wzajemnych połączeń oraz interoperacyjności sieci krajowych, jak również dostępu do tych sieci, i musi brać pod uwagę potrzebę łączenia wysp, regionów bez dostępu do morza i peryferyjnych z centralnymi regionami Wspólnoty;
artykuł 129c Traktatu przewiduje, że Wspólnota tworzy zbiór wytycznych obejmujących cele, priorytety i ogólne kierunki działań dotyczących sfery sieci transeuropejskich, a także, że Wspólnota może wspierać wysiłki finansowe Państw Członkowskich w tworzeniu tych sieci;
należy ustanowić ogólne zasady finansowania sieci transeuropejskich przez Wspólnotę, co pozwoli na wykonanie tego artykułu;
na mocy art. 129c Traktatu, pomoc wspólnotowa może być przyznawana projektom stanowiącym przedmiot wspólnego zainteresowania, które są identyfikowane w ramach wytycznych;
wytyczne określone w art. 129c ust. 1 Traktatu, proponowane przez Komisję, rozważane są przez Parlament Europejski i Radę; jeżeli decyzje, które powinny te wytyczne zatwierdzić, nie weszły w życie do dnia, gdy zaczęło obowiązywać niniejsze rozporządzenie, najpóźniej do 31 grudnia 1995 r. powinny być dokonane ustalenia w sprawie okresu przejściowego, dotyczące możliwego udziału Wspólnoty w projektach o szczególnym znaczeniu w ramach limitów przyznanych na rok budżetowy 1995;
zaangażowanie funduszy pochodzących z prywatnych źródeł w sieci transeuropejskie powinno wzrastać, powinno też być rozwijane partnerstwo pomiędzy sektorem prywatnym i publicznym;
pomoc wspólnotowa może w szczególności przyjmować formę studiów wykonalności, gwarancji kredytowych lub subwencjonowania stóp procentowych; subwencje i gwarancje te związane są w szczególności ze wsparciem finansowym udzielanym przez Europejski Bank Inwestycyjny lub przez inne publiczne lub prywatne organy finansowe; w niektórych należycie uzasadnionych przypadkach może być rozważane udzielenie bezpośredniej dotacji dla danej inwestycji;
gwarancje kredytowe będą przyznawane na zasadach komercyjnych przez Europejski Fundusz Inwestycyjny lub inne organizacje finansowe; pomoc finansowa Wspólnoty może obejmować całość lub część opłat ponoszonych przez beneficjentów tych gwarancji;
pomoc wspólnotowa jest głównie przeznaczona na pokrycie wszelkich finansowych potrzeb, które mogą powstawać w trakcie wstępnej fazy projektu;
konieczne jest ustalenie limitu dla pomocy wspólnotowej w stosunku do całkowitych kosztów inwestycji;
pomoc wspólnotowa przyznawana jest dla projektów na podstawie tego, jak wiele wnosi on do założeń art. 129b Traktatu i innych założeń i priorytetów wynikających z wytycznych odnoszących się do art. 129c Traktatu; powinny być również wzięte pod uwagę inne aspekty, takie jak efekt stymulowania finansów publicznych i prywatnych, bezpośrednie i pośrednie socjoekonomiczne skutki projektów, w szczególności w zakresie zatrudnienia i oddziaływania na środowisko;
Komisja musi dokładnie oszacować potencjalną efektywność gospodarczą projektów, przy pomocy analiz typu koszty/zyski i innych właściwych kryteriów, jak i również ich finansową rentowność;
wspólnotowe wsparcie finansowe na mocy art. 129c ust. 1 Traktatu musi być zgodne z polityką Wspólnoty, w szczególności w zakresie sieci i ochrony środowiska, konkurencji i zamówień publicznych; ochrona środowiska obejmuje ocenę wpływu na środowisko naturalne;
konieczne jest jasne ustalenie odpowiednich praw i obowiązków Państw Członkowskich i Komisji w odniesieniu do kontroli finansowej;
Komisja musi zapewnić właściwą koordynację wszelkiej działalności wspólnotowej, szczególnie finansowania sieci transeuropejskich oraz finansowania z Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, które mają wpływ na sieci transeuropejskie;
powinny zostać podjęte postanowienia dotyczące odpowiednich metod szacowania, śledzenia i kontroli pomocy wspólnotowej;
powinny istnieć odpowiednie informacje, reklama i jawność w zakresie finansowanych działalności;
finansowe kwoty referencyjne, w rozumieniu pkt 2 deklaracji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 6 marca 1996 r. są załączone do niniejszego rozporządzenia w celu jego wykonania, bez uszczerbku dla uprawnień władz budżetowych zdefiniowanych w Traktacie;
przed końcem perspektywy finansowej na lata 1994-1999 należy dokonać oszacowania, czy i jeśli tak to w jakim stopniu działania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu odpowiadają potrzebom Wspólnoty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 września 1995 r.
| W imieniu Rady | |
| P. SOLBES MIRA | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 89 z 26.3.1994, str. 8.
(2) Dz.U. C 195 z 18.7.1994, str. 74.
(3) Dz.U. C 217 z 6.8.1994, str. 36.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z 30.11.1994 (Dz.U. C 363 z 19.12.1994, str. 23). Wspólne stanowisko Rady z 31.3.1995 (Dz.U. C 130 z 29.5.1995, str. 1) i opinia Parlamentu Europejskiego z 12.7.1995 (dotychczas nieopublikowana).
(5) Dz.U L 228 z 9.9.1996, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 1346/2001/WE (Dz.U. L 185 z 6.7.2001, str. 1).
(6) Dz.U. L 183 z 11.7.1997, str. 12. Decyzja zmieniona decyzją nr 1376/2002/WE (Dz.U. L 200 z 30.7.2002, str. 1).
(7) Dz.U. L 175 z 5.7.1985, str. 40.
(8) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1655/1999 z dnia 19 lipca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.197.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 807/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.143.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1159/2005 z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1655/1999 z dnia 19 lipca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.197.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 788/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 807/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.143.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2004 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.228.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2236/95 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie sieci transeuropejskich |
| Data aktu: | 18/09/1995 |
| Data ogłoszenia: | 23/09/1995 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 24/09/1995 |