Dyrektywa 93/29/EWG w sprawie identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych

DYREKTYWA RADY 93/29/EWG
z dnia 14 czerwca 1993 r.
w sprawie identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (1),

uwzględniając wniosek Komisji (2),

we współpracy z Parlamentem Europejskim (3),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (4),

a także mając na uwadze, co następuje:

wewnętrzny rynek obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału; wymagane w tym celu środki powinny być przyjęte;

w każdym Państwie Członkowskim urządzenia do sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawcze oraz wskaźniki pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych muszą wykazywać pewne cechy techniczne przewidziane przepisami bezwzględnie wiążącymi, które różnią się od siebie w poszczególnych Państwach Członkowskich; różnice te stanowią przeszkodę w handlu we Wspólnocie;

przeszkody uniemożliwiające działanie rynku wewnętrznego mogą być zlikwidowane, jeśli wszystkie Państwa Członkowskie przyjmą takie same wymogi w miejsce swoich przepisów krajowych;

niezbędne jest przyjęcie zharmonizowanych wymogów dotyczących identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych w celu umożliwienia stosowania procedur homologacji typu i homologacji typu części, które zostały określone w dyrektywie 92/61/EWG, w odniesieniu do każdego typu takiego pojazdu;

uwzględniając skalę i wpływ działań zaproponowanych w przedmiotowym sektorze, konieczne i zasadne jest podjęcie wspólnotowych środków objętych niniejszą dyrektywą dla osiągnięcia zamierzonego celu, jakim jest ustanowienie wspólnotowej homologacji typu pojazdu; ten cel nie może być osiągnięty w wystarczającym stopniu przez Państwa Członkowskie indywidualnie;

w celu ułatwienia dostępu do rynków państw trzecich wydaje się być konieczne określenie równoważności między wymogami niniejszej dyrektywy oraz wymogami rozporządzenia nr 60 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników wszystkich typów pojazdów określonych w art. 1 dyrektywy 92/61/EWG.

Artykuł  2

Procedura wydawania homologacji typu części w odniesieniu do identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników dla typu dwu- lub trzykołowego pojazdu silnikowego oraz zasady regulujące swobodny przepływ takich pojazdów są zgodne z przepisami rozdziałów II i III dyrektywy 92/61/EWG.

Artykuł  3

Potwierdza się, w zgodzie z przepisami art. 11 dyrektywy 92/61/EWG, równoważność między wymogami niniejszej dyrektywy oraz wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu nr 60 EKG ONZ (E/EKG/TRANS/505 - Add. 59).

Organy Państw Członkowskich wydające homologację typu części uznają homologacje wydane zgodnie z wymogami wyżej wymienionego rozporządzenia nr 60, jak również homologacje typu części, jako alternatywne w stosunku do odpowiadających homologacji wydanych zgodnie z wymogami niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa może zostać zmieniona na podstawie art. 13 dyrektywy 70/156/EWG (5) w celu:

– uwzględnienia dowolnych zmian w rozporządzeniu EKG, o którym jest mowa w art. 3,

– dostosowania Załącznika do postępu technicznego.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do 14 grudnia 1994 r. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

W przypadku, gdy Państwa Członkowskie przyjmują takie przepisy, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody sporządzania takich odniesień są ustalane przez Państwa Członkowskie.

Od daty określonej w pierwszym akapicie Państwa Członkowskie nie mogą, ze względów związanych z identyfikacją urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników, zakazać wstępnego wprowadzenia do użycia pojazdów, które odpowiadają wymogom niniejszej dyrektywy.

Od 14 czerwca 1995 r. stosują one przepisy, o których mowa w akapicie pierwszym.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 14 czerwca 1993 r.
W imieniu Rady
J. TRØJBORG
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U. C 293 z 9.11.1992, str. 5.

(3) Dz.U. C 21 z 25.1.1993, str. 96 oraz Dz.U. C 150 z 31.5.1993.

(4) Dz.U. C 73 z 15.3.1993, str. 22.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/53/EWG (Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 1).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1 1

WYMOGI DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI TYPU CZĘŚCI DWU- LUB TRZYKOŁOWYCH POJAZDÓW W ODNIESIENIU DO IDENTYFIKACJI ICH URZĄDZEŃ DO STEROWANIA I KONTROLI, URZĄDZEŃ OSTRZEGAWCZYCH ORAZ WSKAŹNIKÓW

1. DEFINICJE

Do celów niniejszej dyrektywy:

1.1. "urządzenie do sterowania i kontroli" oznacza dowolną część pojazdu lub element bezpośrednio poruszany przez kierowcę, który powoduje zmianę w stanie lub działaniu pojazdu lub jednej z jego części;

1.2. "urządzenie ostrzegawcze" oznacza sygnał wskazujący włączenie urządzenia, .anie lub podejrzenie zaistnienia wadliwego stanu lub braku działania;

1.3. "wskaźnik" oznacza urządzenie informujące o sprawnym funkcjonowaniu lub stanie układu lub części układu, jak np. poziom płynu;

1.4. "symbol" oznacza znak umożliwiający rozpoznanie urządzenia do sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawczego lub wskaźnika.

2. WYMOGI

2.1. Identyfikacja

Montowane w pojeździe urządzenia do sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawcze lub wskaźniki, wymienione w sekcji 2.1.5, są rozpoznawane zgodnie z następującymi wymogami.

2.1.1. Symbole te odróżniają się od tła w wyraźny sposób.

2.1.2. Symbole są umieszczane na urządzeniach do sterowania i kontroli lub urządzeniach ostrzegawczych albo w bezpośredniej ich bliskości w celu ich rozpoznania. Jeśli nie jest możliwe połączenie symbolu i urządzenia do sterowania i kontroli lub urządzenia ostrzegawczego w zestawieniu ciągłym, należy to zrobić w możliwie bliskiej odległości.

2.1.3. Światła drogowe są przedstawione równoległymi poziomymi promieniami światła, natomiast światła mijania równoległymi promieniami światła ustawionymi pod kątem w dół.

2.1.4. Podane poniżej kolory, stosowane do optycznych urządzeń ostrzegawczych, posiadają następujące znaczenie:

- czerwony: zagrożenie,

- żółty: uwaga,

- zielony: bezpieczeństwo.

Niebieski jest zarezerwowany wyłącznie dla urządzeń ostrzegawczych świateł drogowych.

2.1.5. Oznaczenia i identyfikacja symboli

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

Rysunek 1
Urządzenie do sterowania i kontroli reflektorów - światła drogowe grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: niebieski.
Rysunek 2
Urządzenie do sterowania i kontroli reflektorów - światła mijania grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: zielony.
Rysunek 3
Kierunkowskazy
Uwaga: jeżeli dla obu kierunkowskazów występują oddzielne lampki kontrolne, to obydwie strzałki mogą również zostać użyte oddzielnie. grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: zielony.
Rysunek 4
Urządzenie sygnalizacji awaryjnej
Dwie możliwości:

- rozpoznawczy sygnał umieszczony

obok kolor urządzenia

ostrzegawczego: czerwony.

grafika
albo
- jednoczesne działanie

kierunkowskazów (obie strzałki na

rysunku 3).

Rysunek 5
Urządzenie rozruchowe ręczne grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: żółty.
Rysunek 6
Dźwiękowe urządzenie ostrzegawcze grafika
Rysunek 7
Ilość paliwa grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: żółty.
Rysunek 8
Temperatura płynu chłodzącego grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: czerwony.
Rysunek 9
Ładowanie akumulatora grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: czerwony.
Rysunek 10
Ciśnienie oleju silnikowego grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: czerwony.
Rysunek 11
Światła przeciwmgielne przednie(3) grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: zielony.
Rysunek 12
Tylne światło przeciwmgielne(3) grafika
kolor lampki kontrolnej: żółty
Rysunek 13
Włącznik zapłonu lub dodatkowy wyłącznik silnika w pozycji "wyłączony" grafika
Rysunek 14
Włącznik zapłonu lub dodatkowy wyłącznik silnika w pozycji "włączony" grafika
Rysunek 15
Wyłącznik oświetlenia grafika
Kolor lampki kontrolnej: zielony
Rysunek 16
Światła postojowe (boczne)
(jeżeli brak osobnego przełącznika, światła postojowe mogą być oznaczone symbolem przedstawionym na rysunku 15) grafika
kolor lampki kontrolnej: zielony
Rysunek 17
Wskaźnik skrzynia biegów "w pozycji neutralnej" grafika
Kolor urządzenia ostrzegawczego: zielony.
Rysunek 18
Rozrusznik elektryczny grafika

Uwaga:

(1) Wnętrze symbolu może być wypełnione.

(2) Ciemna część tego symbolu może być zastąpiona jego sylwetką; biała część na tym schemacie może zatem być w całości ciemnego koloru.

(3) Jeśli pojedyncze urządzenie kontrolne jest używane dla przednich i tylnych świateł przeciwmgielnych, musi być zastosowany symbol "przednich świateł przeciwmgielnych".

DODATEK 

Struktura podstawowego modelu, odnoszącego się do symboli wymienionych w sekcji 2.1.5

grafika

Rysunek 1

Model podstawowy

Model podstawowy składa się z:

1. podstawowego kwadratu o boku 50 mm, ten wymiar jest równy nominalnemu wymiarowi "a" w oryginale;

2. podstawowego okręgu o średnicy 56 mm, mającego pole zbliżone do pola kwadratu podstawowego (1);

3. drugiego okręgu o średnicy 50 mm, który jest wrysowany w podstawowy kwadrat (1);

4. drugiego kwadratu, którego wierzchołki leżą na podstawowym okręgu (2) i którego boki są równolegle do boków podstawowego kwadratu (1);

5. oraz

6. dwóch prostokątów mających takie samo pole jak podstawowy kwadrat (1), których boki znajdują się wzajemnie pod kątem prostym, i które są wpisane w ten sposób, aby podzielić przeciwlegle boki w punktach symetrycznych;

7. trzeciego kwadratu, którego boki przechodzą przez punkt przecięcia podstawowego kwadratu (1) i podstawowego okręgu (2), oraz są nachylone pod kątem 45°, dając w ten sposób największe wymiary poziome i pionowe modelu podstawowego;

8. nieregularnego ośmiokąta, utworzonego z linii nachylonych pod kątem 30° do boków kwadratu (7).

Model podstawowy jest położony na siatce, której niższy bok ma 12,5 mm i styka się z podstawowym kwadratem (1).

ZAŁĄCZNIK 2 2

Dodatek 1

Dokument informacyjny w sprawie identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych

(które są dołączane do wniosku o homologację części pojazdu, jeżeli jest on przedkładany oddzielnie od wniosku o homologację pojazdu)

Numer porządkowy (przypisuje go składający wniosek):

Wniosek o homologację dla danej części pojazdu w odniesieniu do identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych zawiera informacje określone w następujących punktach załącznika II do dyrektywy Rady nr 92/61/EWG, część A:

– 0.1

– 0.2

– 0.4-0.6

– 9.2.1.

Dodatek 2

Świadectwo homologacji typu części, dotyczące identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników dla typu dwu- lub trzykołowego pojazdu silnikowego

WZÓR

grafika

1 Załącznik 1 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2000/74/WE z dnia 22 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.300.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2000 r.
2 Załącznik 2 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2000/74/WE z dnia 22 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.300.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2000 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.188.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 93/29/EWG w sprawie identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych
Data aktu: 14/06/1993
Data ogłoszenia: 29/07/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/07/1993