(83/351/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 20 lipca 1983 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
w pierwszym programie działania Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie ochrony środowiska, zatwierdzonym przez Radę w dniu 22 listopada 1973 r., zwracano się o uwzględnienie najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie zwalczania zanieczyszczenia powietrza spowodowanego przez spaliny emitowane z pojazdów silnikowych, a także o wprowadzenie zmian w już przyjętych dyrektywach w tym celu;
dyrektywa 70/220/EWG(4) ustanawia wartości dopuszczalne emisji tlenku węgla i niespalonych węglowodorów z takich silników; te wartości dopuszczalne zostały po raz pierwszy zmniejszone na mocy dyrektywy 74/290/EWG(5) i uzupełnione, zgodnie z dyrektywą 77/102/EWG(6), o wartości dopuszczalne emisji tlenków azotu; wartości dopuszczalne dla tych trzech zanieczyszczeń zostały następnie zmniejszone na mocy dyrektywy 78/665/EWG(7);
postępy w projektowaniu pojazdów silnikowych umożliwiają obecnie zmniejszenie tych wartości dopuszczalnych; wydaje się to pożądane jako środek ostrożności wobec ewentualnego negatywnego oddziaływania na środowisko; w rozważanym okresie takie zmniejszenie tych wartości nie będzie zagrażało celom polityki Wspólnoty w innych dziedzinach, w szczególności w dziedzinie racjonalnego wykorzystania energii;
w związku z coraz szerszym stosowaniem silników diesla w samochodach i lekkich pojazdach użytkowych wskazane jest zmniejszenie nie tylko emisji sadzy, które są objęte dyrektywą 72/306/EWG(8), ale także tlenku węgla, niespalonych węglowodorów i tlenku azotu z takich silników; włączenie takich silników do dyrektywy 70/220/EWG obejmuje zmianę części funkcjonalnej wspomnianej dyrektywy; zmiana ta ma także wpływ na treść załączników technicznych; Komisja zaproponowała Radzie jednoczesne przyjęcie w niniejszej dyrektywie zmian w załącznikach technicznych, w drodze odstępstwa od art. 5 dyrektywy 70/220/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 16 czerwca 1983 r.
|
W imieniu Rady |
|
C.-D. SPRANGER |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 181 z 19.7.1982, str. 30.
(2) Opinia wydana dnia 10 czerwca 1983 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 346 z 31.12.1982, str. 2.
(4) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 159 z 15.6.1974, str. 61.
(6) Dz.U. L 32 z 3.2.1977, str. 32.
(7) Dz.U. L 223 z 14.8.1978, str. 48.
(8) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI