Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej zmiany dyrektywy 2013/11/UE w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz dyrektyw (UE) 2015/2302, (UE) 2019/2161 i (UE) 2020/1828 w następstwie likwidacji europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej zmiany dyrektywy 2013/11/UE w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz dyrektyw (UE) 2015/2302, (UE) 2019/2161 i (UE) 2020/1828 w następstwie likwidacji europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów
(C/2025/6678)

I. WPROWADZENIE

1. 17 października 2023 r. Komisja przekazała Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2013/11/UE w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich 1 .

2. Podstawą wniosku jest art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) (zwykła procedura ustawodawcza).

3. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię 14 lutego 2024 r. 2

4. W Parlamencie Europejskim komisją przedmiotowo właściwą jest Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO). Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu 3  na sesji plenarnej 13 marca 2024 r.

5. Wniosek i dotycząca go ocena skutków zostały przedstawione na posiedzeniu Grupy Roboczej ds. Ochrony Konsumenta i Informacji 28 listopada 2023 r. podczas prezydencji hiszpańskiej. Grupa robocza kontynuowała analizę wniosku na 17 dodatkowych posiedzeniach podczas prezydencji belgijskiej, węgierskiej i polskiej.

6. Na posiedzeniu 25 września 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli udzielił prezydencji mandatu 4  do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim. Na tej podstawie przeprowadzono negocjacje z Parlamentem Europejskim i Komisją, by uzyskać wczesne porozumienie w drugim czytaniu.

7. Polityczne posiedzenia trójstronne odbyły się 20 lutego, 19 maja i 26 czerwca 2025 r. Współprawodawcy osiągnęli ogólne wstępne porozumienie na ostatnim z tych posiedzeń.

8. 16 lipca 2025 r. Komitet Stałych Przedstawicieli przeanalizował ostateczny tekst kompromisowy i potwierdził porozumienie w jego sprawie 5 .

9. 25 września 2025 r. parlamentarna komisja IMCO przegłosowała uzgodniony tekst. 2 października 2025 r. przewodnicząca komisji IMCO skierowała pismo do Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym zaznaczyła, że - w przypadku gdy Rada prześle Parlamentowi Europejskiemu swoje uzgodnione stanowisko w wersji zweryfikowanej przez prawników lingwistów - zaleci ona, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu. Tekst załączony do pisma odpowiada tekstowi, dla którego 16 lipca 2025 r. wyraził poparcie Komitet Stałych Przedstawicieli.

10. Celem wniosku jest dostosowanie zasad alternatywnego rozstrzygania sporów (ADR) do rynków cyfrowych, zwiększenie wykorzystania ADR w sporach transgranicznych i uproszczenie postępowań ADR z korzyścią dla wszystkich stron. Dodatkowo wniosek ma na celu racjonalizację obowiązków sprawozdawczych i ograniczenie obciążeń administracyjnych.

III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

11. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące główne elementy, co do których współprawodawcy osiągnęli porozumienie:

12. Rozszerzenie zakresu przedmiotowego ogranicza się do sporów dotyczących zobowiązań umownych, uwzględnia jednak etapy poprzedzające zawarcie umowy (takie jak reklama i udzielanie informacji) i następujące po zakończeniu obowiązywania umowy (takie jak wykorzystanie treści cyfrowych). Proponowane rozszerzenie zakresu przepisów na spory wynikające z zobowiązań pozaumownych zostało usunięte.

13. Warunki rozszerzenia zakresu geograficznego na przedsiębiorców z państw trzecich są następujące: (i) przedsiębiorca z państwa trzeciego i konsument składają wspólny wniosek w sprawie postępowania ADR; i (ii) przedsiębiorca z państwa trzeciego kieruje swoją działalność do konsumentów w UE. Państwa członkowskie mogą ustanawiać dodatkowe warunki udziału przedsiębiorców z państw trzecich w postępowaniach ADR.

14. Definicje zostały dostosowane tak, aby odzwierciedlać zmieniony zakres stosowania dyrektywy ADR. Wprowadzono definicję sporu z przedsiębiorcą z państwa trzeciego.

15. Gdy podmiot ADR kieruje do przedsiębiorców pytanie dotyczące tego, czy mają zamiar wziąć udział w postępowaniu ADR, przedsiębiorcy mają obowiązek odpowiedzieć na nie w terminie 20 dni roboczych. W przypadku sporów o złożonym charakterze lub w wyjątkowych okolicznościach termin ten może zostać przedłużony do 30 dni roboczych. Po jego upływie podmiot ADR może uznać brak odpowiedzi za odmowę udziału i może zamknąć sprawę. Konsekwencje braku odpowiedzi zostaną określone w prawie krajowym. Ponadto przedsiębiorcy są zwolnieni z obowiązku udzielenia odpowiedzi, gdy są zobowiązani do udziału w postępowaniu ADR zgodnie z prawem krajowym lub w przypadku gdy wyniki postępowań ADR można osiągnąć bez ich zgody na udział w postępowaniu lub jeżeli zobowiązali się już na podstawie umowy do udziału w postępowaniach ADR.

16. Wobec państw członkowskich wprowadzono obowiązek dysponowania środkami mającymi na celu promowanie udziału przedsiębiorców i konsumentów w postępowaniach ADR. Ustanawiając i wdrażając te środki, państwa członkowskie powinny zwrócić szczególną uwagę na sektory o niskich poziomach uczestnictwa przedsiębiorców w postępowaniach ADR i wysokiej liczbie skarg konsumenckich, takie jak sektor transportu i turystyki, zwłaszcza w dziedzinie praw pasażerów linii lotniczych. Alternatywnie w tych sektorach państwa członkowskie mogą wprowadzić obowiązkowy udział przedsiębiorców w postępowaniach ADR.

17. Dodano nowy przepis, zgodnie z którym konsumenci muszą z wyprzedzeniem otrzymywać informacje o stosowaniu zautomatyzowanych środków w procesie decyzyjnym ADR.

18. Do praktyk, w odniesieniu do których podmioty ADR muszą wymieniać informacje z właściwymi organami krajowymi w przypadku wielokrotnych skarg ze strony konsumentów, włączono nieuczciwe praktyki i warunki handlowe. Ponadto podmioty ADR są zobowiązane do podawania do wiadomości publicznej danych kontaktowych właściwych organów.

19. Uproszczono niektóre wymogi w zakresie sprawozdawczości. Podmioty ADR są zobowiązane publikować sprawozdania z działalności co dwa lata, a nie co roku; nie muszą już też przygotowywać sprawozdań dotyczących współpracy z sieciami ADR. Utrzymano jednak wymogi w zakresie sprawozdawczości dotyczące: (i) skuteczności sieci ADR, (ii) szkoleń dla pracowników i (iii) oceny tego, jak podmioty ADR zamierzają usprawnić swoją działalność.

20. Współprawodawcy zgodzili się, by nałożyć na właściwe organy obowiązek przeprowadzania niezbędnych kontroli, tak aby monitorować zgodność z wymogami dyrektywy. W motywie o charakterze przekrojowym wyjaśnia się, że podmioty ADR, właściwe organy i punkty kontaktowe ADR powinny dysponować wystarczającymi zasobami ludzkimi, materialnymi i finansowymi oraz że państwa członkowskie powinny mieć możliwość określania odpowiednich form ich finansowania.

21. Datę transpozycji dyrektywy ustalono na 26 miesięcy po jej wejściu w życie, a datę stosowania przepisów - na 6 miesięcy później, to jest 32 miesiące po wejściu w życie dyrektywy.

22. Stanowisko Rady zachowuje cel wniosku Komisji i w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim przy wsparciu Komisji.

23. Rada jest zatem przekonana, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu w wyważony sposób odzwierciedla wynik negocjacji i że po przyjęciu dyrektywa ta przyczyni się do ułatwienia rozstrzygania sporów, a także do zwiększenia wiedzy konsumentów i udziału przedsiębiorców, i tym samym dodatkowo wzmocni ochronę konsumentów.

1 Dok. 14434/23 + ADD 1-5.
2 Dok. 6964/24.
3 Dok. 10620/24.
4 Dok. 13398/24.
5 Dok. 11293/25.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6678

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej zmiany dyrektywy 2013/11/UE w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz dyrektyw (UE) 2015/2302, (UE) 2019/2161 i (UE) 2020/1828 w następstwie likwidacji europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów
Data aktu: 12/12/2025
Data ogłoszenia: 12/12/2025