Konkluzje Rady w sprawie strategicznej roli kultury, dziedzictwa kulturowego i utworów audiowizualnych w podtrzymaniu europejskich wartości i odporności demokratycznej

Konkluzje Rady w sprawie strategicznej roli kultury, dziedzictwa kulturowego i utworów audiowizualnych w podtrzymaniu europejskich wartości i odporności demokratycznej
(C/2025/6562)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1. Fundamentem Unii Europejskiej jest zbiór wspólnych wartości, do których należą poszanowanie godności osoby ludzkiej, wolność, demokracja, praworządność, równość oraz poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości 1 .

2. Społeczeństwa demokratyczne opierają się na uczestnictwie i zaangażowaniu obywatelskim i chronią prawa podstawowe obywateli, w tym wolność wypowiedzi.

3. Fundamentalna rola kultury została wyraźnie uznana w prawie pierwotnym UE i w Powszechnej deklaracji praw człowieka (PDCP) 2 , a uczestnictwo w życiu kulturalnym społeczności i obcowanie ze sztuką mogą odegrać kluczową rolę we wspieraniu pokoju.

4. Kultura, dziedzictwo kulturowe i utwory audiowizualne 3  mają wartość immanentną i przyczyniają się w zasadniczy sposób do spójności społecznej i dialogu społecznego, m.in. dlatego, że potęgują doświadczanie wspólnych wartości i poczucie przynależności.

5. Cechą charakterystyczną kultury i dziedzictwa kulturowego jest nie tylko różnorodność, ale także tworzenie poczucia wspólnoty, wspólna historia i pamięć zbiorowa, które wzmacniają w całej Europie więzi, wzajemne zrozumienie i wartości.

6. Uczestnictwo i zaangażowanie obywatelskie przyczyniają się do utrzymania wartości europejskich, a kultura i dziedzictwo kulturowe odgrywają aktywną i kluczową rolę w tym kontekście, zarówno ze względu na swoją immanentną wartość, jak i jako ważne filary społeczeństw demokratycznych i przysługujących obywatelom UE praw podstawowych.

UZNAJĄC 4 :

7. Program strategiczny Rady Europejskiej(2024-2029) 5 , w którym ustanowiono priorytet promowania różnorodności kulturowej i dziedzictwa kulturowego z myślą o podtrzymywaniu wartości europejskich w UE w wolnej i demokratycznej Europie.

8. Rezolucję Rady w sprawie planu prac UE w dziedzinie kultury na lata 2023-2026 6 , w której podkreślono zasadniczą rolę różnorodności kulturowej w promowaniu i ochronie praw człowieka oraz w pozytywnej transformacji społecznej, a także wezwano do podjęcia działań na rzecz ochrony dziedzictwa.

9. Konkluzje Rady z dnia 21 czerwca 2021 r., w których określono podejście UE do dziedzictwa kulturowego podczas konfliktów i kryzysów, oraz konkluzje Rady z dnia 21 maja 2014 r., w których zwrócono uwagę na potencjał kultury i dziedzictwa kulturowego jako wspólnego zasobu strategicznego dla kształtowania społeczeństwa 7 .

10. Rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2022 r. w sprawie solidarności kulturalnej z Ukrainą i wspólnego mechanizmu reagowania kryzysowego na rzecz odbudowy życia kulturalnego w Europie kładącą nacisk na potrzebę wsparcia i solidarności względem ekosystemu kultury w Ukrainie oraz na znaczenie wspierania odporności i odbudowy pokryzysowej całego ekosystemu kultury UE 8 .

DOSTRZEGAJĄC, ŻE:

11. W obecnej sytuacji geopolitycznej, charakteryzującej się niepewnością i licznymi zagrożeniami dla krajów europejskich, nie możemy uznawać europejskich wartości, demokracji i sposobu życia za oczywistość, musimy natomiast aktywnie zapewniać obronę, ochronę i promowanie tego, za czym opowiada się Europa.

12. Kultura pozostaje podstawą europejskich społeczeństw, a Europejczycy, pytani o to, co wzmacnia poczucie wspólnoty, na pierwszym miejscu, obok wspólnych wartości i wspólnej historii, wymieniają kulturę 9 .

13. Różnorodność kulturowa i językowa oraz dziedzictwo kulturowe i językowe są kluczowe dla wzmocnienia odporności demokratycznej oraz demokratycznego uczestnictwa i zaangażowania.

14. Prawa kulturalne mają zasadnicze znaczenie dla pluralistycznej, inkluzywnej i demokratycznej Europy. Uczestnictwo w działaniach kulturalnych przyczynia się do wzmocnienia demokracji, gdyż otwiera przestrzeń dla wszystkich i skłania do zaangażowania obywatelskiego, buduje zaufanie i wzmacnia wartości obywatelskie i demokratyczne 10 . W tym kontekście działania dotyczące pamięci o przeszłości oraz krytyczna refleksja na temat europejskiej pamięci historycznej są niezbędne, aby pogłębić wiedzę obywateli, w szczególności młodych ludzi, o wspólnej historii i wspólnych wartościach, stanowiących fundament wspólnej przyszłości.

15. Uczestnictwo w działaniach kulturalnych znacznie poprawia również, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zbiorowym, zdrowie psychiczne i dobrostan, dzięki czemu w obliczu niepewności i zagrożeń dla naszych wartości społeczeństwa są bardziej odporne i zorientowane na wspólnotę.

16. Inicjatywy Europejskiej Stolicy Kultury i Znaku Dziedzictwa Europejskiego pokazują, w jaki sposób uczestnictwo obywateli w kulturze i ich interakcje w tej dziedzinie przekształcają przestrzeń publiczną w bardziej dynamiczne i rozwijające się społeczności oraz zwiększają poczucie wspólnoty wśród obywateli.

17. Instytucje i przestrzenie kulturalne, takie jak ogólnodostępne biblioteki, odgrywają kluczową rolę w stawianiu czoła wyzwaniom społecznym związanym z ochroną demokracji poprzez wspieranie świadomego obywatelstwa, umiejętności rozumienia i tworzenia informacji, aktywności obywatelskiej i włączenia społecznego.

18. Kultura i utwory audiowizualne wpływają na normy i postawy, jakie przyjmują obywatele, w tym dzieci i młodzież. W tym kontekście szczególnie ważny jest dostęp do umiejętności korzystania z mediów i do różnorodnych wysokiej jakości wielojęzycznych treści.

19. Kultura, dziedzictwo kulturowe i utwory audiowizualne mogą wnosić wkład w wartości europejskie, odporność demokratyczną i budowanie pokoju oraz zapewniać forum demokratycznej debaty i aktywności obywatelskiej, jeżeli są oparte na wolności artystycznej, różnorodności kulturowej i językowej oraz wolności wypowiedzi.

20. Rola kultury i dziedzictwa kulturowego w promowaniu demokratycznych społeczeństw w wiarygodny i różnorodny sposób zajmuje również istotne miejsce w międzynarodowych stosunkach i partnerstwach UE w dziedzinie kultury, ponieważ różnorodność kulturowa UE wzbogaca wkład kulturalny innych części Europy i świata i sama z niego czerpie. Dialog międzykulturowy wzmacnia spójność społeczną i uczestnictwo społeczne.

21. Ochrona dziedzictwa kulturowego to wyzwanie globalne. Nie tylko wojna i inne umyślne działania, lecz także kryzysy i konflikty mogą prowadzić do utraty dziedzictwa kulturowego, zarówno w wyniku zniszczeń, jak i grabieży i szabrownictwa. Nielegalny handel dobrami kultury powoduje utrwalenie procesu utraty tożsamości kulturowej, który wiąże się z utratą dziedzictwa kulturowego w poszczególnych państwach i społecznościach pochodzenia. W tym kontekście współpraca międzynarodowa w zakresie zapobiegania szabrownictwu i nielegalnemu handlowi oraz zwalczania tych zjawisk, a także współpraca w zakresie ochrony i odtwarzania dziedzictwa kulturowego mogą przyczynić się do długotrwałego pokoju poprzez wzmocnienie wspólnego dziedzictwa, tożsamości kulturowej, zaufania i wspólnej historii.

22. Tożsamość kulturowa jest obecnie celem umyślnych ataków: od zagrożeń fizycznych - także wojskowych - przez zagrożenia hybrydowe aż po dezinformację, i ataki te stają się coraz ważniejszym elementem strategii politycznych i wojskowych, zarówno w warunkach pokoju, jak i podczas konfliktów.

23. Celowe fizyczne niszczenie obiektów kultury w Ukrainie i fałszywe narracje na temat tego kraju nadal stanowią poważne zagrożenie dla ukraińskiej tożsamości i dla dziedzictwa kulturowego w Ukrainie.

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE:

24. Środki i inicjatywy podejmowane przez UE i jej państwa członkowskie w celu promowania różnorodności kulturowej i ochrony europejskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym podnoszeniu świadomości na temat strategicznego znaczenia kultury, dziedzictwa kulturowego i utworów audiowizualnych w budowaniu odporności demokratycznej.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY NA ODPOWIEDNIM SZCZEBLU:

25. Podjęły niezbędne działania w celu ochrony wartości, tożsamości i pamięci zbiorowej poprzez promowanie kultury we wszystkich jej formach oraz poprzez ochronę dziedzictwa kulturowego Europy.

26. Uznały, że odporność kulturowa wymaga silnego, dynamicznego społeczeństwa obywatelskiego, przestrzeni społeczeństwa obywatelskiego i uczestnictwa obywatelskiego, opartych na poszanowaniu różnorodności kulturowej i językowej oraz wolności artystycznej.

27. Rozważyły, w jaki sposób dalej promować dostęp obywateli, w tym dzieci i młodzieży, do wielojęzycznych treści europejskich, w tym do zdigitalizowanych zasobów dziedzictwa kulturowego 11 , oraz ich wyszukiwalność i możliwość ponownego wykorzystywania, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony małoletnich.

28. Nadal promowały dostęp obywateli do działań kulturalnych i uczestnictwo w nich, a tym samym zwiększały demokratyczne uczestnictwo i zaangażowanie na poziomie indywidualnym i zbiorowym.

29. W dalszym ciągu wzmacniały kluczową rolę instytucji kultury w zapewnianiu dostępu do wiedzy, informacji i doświadczeń oraz jako forum krytycznego myślenia i dialogu.

30. Nadal włączały kulturę i infrastrukturę kulturalną (np. archiwa, biblioteki, repozytoria, muzea, kina, budynki, w tym obiekty, zabytki i przestrzenie sakralne) do planowania gotowości na wypadek sytuacji kryzysowej w odniesieniu m.in. do zagrożeń dla bezpieczeństwa, na przykład poprzez systemy obronne, plany ewakuacyjne, ocenę i mapowanie ryzyka, planowanie reagowania kryzysowego czy dokumentowanie i digitalizację dziedzictwa kulturowego i jego zachowanie za pomocą środków cyfrowych do celów odbudowy w przypadku szkód, z uwzględnieniem podatności obiektów archeologicznych na zagrożenia.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY PRZESTRZEGAJĄC ZASADY POMOCNICZOŚCI, W SWOICH OBSZARACH KOMPETENCJI I NA ODPOWIEDNICH SZCZEBLACH:

31. Propagowały rozwój wiedzy i badań naukowych oraz nadal wspierały normy i umiejętności, a także ewentualne mechanizmy współpracy transgranicznej służące ochronie i zabezpieczaniu kultury i dziedzictwa kulturowego oraz ich zachowaniu za pomocą środków cyfrowych w celu zwiększenia gotowości na sytuacje kryzysowe i poprawy odporności w państwach członkowskich.

32. Nadal chroniły i promowały wolność artystyczną i różnorodność kulturową w ramach wspierania kultury, dziedzictwa kulturowego i utworów audiowizualnych.

33. W dalszym ciągu wspierały rolę artystów oraz osób zawodowo związanych z sektorem kultury i sektorem kreatywnym z myślą o odporności.

34. Rozważyły zachęcanie do inicjatyw eksponujących to, w jaki sposób kultura, dziedzictwo kulturowe i utwory audiowizualne, takie jak filmy, odzwierciedlają wspólne wartości i wspólną przeszłość, przyczyniając się tym samym do podtrzymania wartości europejskich i odporności demokratycznej z myślą o przyszłości.

35. Rozważyły zachęcanie do inicjatyw, które zwiększają zrozumienie kluczowej roli różnorodności kulturowej, dziedzictwa i praw kulturalnych we wzmacnianiu spójności, tożsamości i odporności społeczeństw.

36. Kontynuowały wysiłki na rzecz ochrony i promowania praw kulturalnych i różnorodności kulturowej wraz z organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Rada Europy i UNESCO, oraz za ich pośrednictwem.

37. Rozważyły zachęcanie do inicjatyw sprzyjających międzynarodowym stosunkom kulturalnym i dialogowi międzykulturowemu UE i jej państw członkowskich we współpracy z partnerami międzynarodowymi, takimi jak Rada Europy i UNESCO.

38. Nadal udzielały pomocy instytucjom i organizacjom zaangażowanym we wspieranie artystów z Ukrainy lub ochronę i odbudowę kultury i dziedzictwa kulturowego w Ukrainie, w szczególności ocenę szkód i ryzyka oraz planowanie wczesnej odbudowy, między innymi poprzez współpracę na forach wielostronnych.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

39. Rozważyła działania na rzecz podnoszenia świadomości koncentrujące się na roli kultury, różnorodności kulturowej i językowej oraz dziedzictwa kulturowego w podtrzymaniu wspólnych wartości i odporności demokratycznej w Europie, w tym w związku z inicjatywą "nowy europejski Bauhaus" oraz w ramach wdrażania przyszłej inicjatywy "Kompas kultury", której celem jest ukierunkowanie i wykorzystanie różnych wymiarów kultury.

40. Przy pełnym poszanowaniu wolności artystycznej i bez ingerencji w treści uwzględniała promowanie wspólnych wartości i odporności demokratycznej w związku z inicjatywami wspierającymi kulturę, dziedzictwo kulturowe i utwory audiowizualne.

ZAŁĄCZNIK

Dokumenty źródłowe

Następujące teksty prawne i dokumenty programowe mają znaczenie dla niniejszych konkluzji Rady:

- Traktaty UE

- Traktat o Unii Europejskiej - wersja skonsolidowana z 2016 r. (Dz.U. C 202 z 7.6.2016)

- Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (2012/C 326/02)

- Rada Europejska

- Konkluzje Rady Europejskiej z dnia 27 czerwca 2024 r. (EUCO 15/24)

- Rada Unii Europejskiej

- Konkluzje Rady w sprawie podejścia UE do dziedzictwa kulturowego podczas konfliktów i kryzysów (dok. 9837/21)

- Konkluzje Rady w sprawie dziedzictwa kulturowego jako strategicznego zasobu zrównoważonej Europy (Dz. U. C 183 z 14.6.2014)

- Rezolucja Rady w sprawie planu prac UE w dziedzinie kultury na lata 2023-2026 (Dz.U. C 466 z 7.12.2022)

- Konkluzje Rady w sprawie poprawy i wspierania dostępu do kultury (Dz.U. C 7446 z 13.12.2024)

- Konkluzje Rady w sprawie wspierania młodych artystów i pracowników sektorów kultury i sektorów kreatywnych w rozpoczynaniu kariery zawodowej (Dz.U. C 3165 z 4.6.2025)

- Komisja Europejska

- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji (COM(2020)790)

- Komisja Europejska: Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury, ECORYS i Hammonds, W., "Culture and Democracy: the evidence. How citizens' participation in cultural activities enhances civic engagement, democracy and social cohesion: lessons from international research" [Kultura i demokracja: dowody. W jaki sposób uczestnictwo obywateli w działaniach kulturalnych wspiera zaangażowanie obywatelskie, demokrację i spójność społeczną: wnioski z badania międzynarodowego], 2023

- Komisja Europejska: Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury, Recommendations from the European Commission-led expert group on the safeguarding of cultural heritage in Ukraine [Zalecenia kierowanej przez Komisję Europejską grupy ekspertów ds. ochrony dziedzictwa kulturowego w Ukrainie], 2024

- Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa: wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie strategii na rzecz unii gotowości (JOIN(2025) 130 final)

- Zalecenie Komisji (UE) 2021/1970 z dnia 10 listopada 2021 r. w sprawie wspólnej europejskiej przestrzeni danych na potrzeby dziedzictwa kulturowego EUR-Lex - 32021H1970 - EN - EUR-Lex https://eur-lex.europa.eu/eli/reco/ 2021/1970/oj/eng

- Specjalne badanie Eurobarometr 562, Europeans' attitudes towards culture [Podejście Europejczyków do kultury], sprawozdanie Eurobarometru, luty-marzec 2025 r., sporządzone na wniosek Komisji Europejskiej, Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury (DG EAC) i koordynowane przez Komisję Europejską, Dyrekcję Generalną ds. Komunikacji (DG COMM)

- Parlament Europejski i Rada

- Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1194/2011/UE z dnia 16 listopada 2011 r. ustanawiająca działanie Unii Europejskiej na rzecz Znaku Dziedzictwa Europejskiego (Dz.U. L 303 z 22.11.2011, s. 1)

- Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 445/2014/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiająca działanie Unii na rzecz Europejskich Stolic Kultury na lata 2020-2033 i uchylająca decyzję nr 1622/2006/WE (Dz.U. L 132 z 3.5.2014, s. 1)

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/818 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające program "Kreatywna Europa" (2021-2027) i uchylające rozporządzenie (UE) nr 1295/2013 (Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 34)

- Parlament Europejski

- Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 września 2019 r. w sprawie znaczenia europejskiej pamięci historycznej dla przyszłości Europy (2019/2819(RSP))

- Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie realizacji Nowego europejskiego programu na rzecz kultury i strategii UE w dziedzinie międzynarodowych stosunków kulturalnych (2022/2047 (INI))

- Sprawozdanie Parlamentu Europejskiego w sprawie realizacji Nowego europejskiego programu na rzecz kultury i strategii UE w dziedzinie międzynarodowych stosunków kulturalnych (2022/2047(INI))

- Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2022 r. w sprawie solidarności kulturowej z Ukrainą i wspólnego mechanizmu reagowania kryzysowego na rzecz odbudowy życia kulturalnego w Europie (2022/2759 (RSP))

- Rada Europy

- Konwencja ramowa Rady Europy o wartości dziedzictwa kulturowego dla społeczeństwa (konwencja z Faro, 2005)

- Organizacja Narodów Zjednoczonych

- Powszechna deklaracja praw człowieka (PDPC, 1948)

- Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych (1966)

- Pakt na rzecz przyszłości przyjęty podczas Szczytu Przyszłości ONZ (Nowy Jork, 22-23 września 2024 r.)

- UNESCO

- Konwencja haska z 1954 r. o ochronie dóbr kultury w razie konfliktu zbrojnego

- Konwencja z 1972 r. w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego

- Konwencja z 2001 r. o ochronie podwodnego dziedzictwa kulturowego

- Konwencja z 2003 r. w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego

- Konwencja z 2005 r. w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego

- Światowa Konferencja UNESCO na temat Polityk Kulturalnych oraz Zrównoważonego Rozwoju: MONDIACULT 2022 - deklaracja: https://www.unesco.org/en/articles/unesco-world-conference-cultural-policies-and-sustainable- development-mondiacult-2022

- Światowa Konferencja UNESCO na temat Polityk Kulturalnych oraz Zrównoważonego Rozwoju: MONDIACULT 2025 - dokument końcowy - zobowiązanie ministrów kultury: https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/ fichiers/2025/09/EN_MONDIACULT_Outcome_Document%20Final%2027.09.25.pdf?hub=171169

- Inne

- Karta z Porto Santo (2021), Karta z Porto Santo - Kultura a promowanie demokracji: w kierunku europejskiego obywatelstwa kulturowego i addendum młodych ludzi do karty z Porto Santo (2025)

- Deklaracja z Caceres wydana przez unijnych ministrów kultury 25-26 września 2023 r. podczas hiszpańskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

- Niinisto, S., Razem bezpieczniej: wzmocnienie gotowości cywilneji wojskowejoraz przygotowania w Europie (2024)

1 Art. 2 TUE.
2 W szczególności art. 3 TUE i art. 27 PDPC.
3 Sektor kultury i sektor kreatywny zdefiniowano w rozporządzeniu (UE) 2021/818 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiającym program "Kreatywna Europa" (2021-2027) i uchylającym rozporządzenie (UE) nr 1295/2013. Utwory audiowizualne obejmują w szczególności filmy pełnometrażowe, seriale telewizyjne, filmy dokumentalne, filmy animowane i gry wideo.
4 Teksty prawne i dokumenty programowe mające znaczenie dla niniejszych konkluzji wymieniono w załączniku.
5 EUCO 15/24, załącznik.
6 Rezolucja Rady w sprawie planu prac UE w dziedzinie kultury na lata 2023-2026 (Dz.U. C 466 z 7.12.2022).
7 Zob. 9837/21 i 2014/C 183/08.
9 W specjalnym badaniu Eurobarometr 562 opublikowanym 8 maja 2025 r. kultura, wartości i historia to trzy główne czynniki postrzegane jako najsilniej zwiększające poczucie wspólnoty wśród obywateli UE (29 % respondentów stwierdziło, że to kultura przede wszystkim tworzy poczucie wspólnoty, 26 % jako czynnik dominujący wskazało wartości, natomiast 24 % za czynnik podstawowy uznało historię - por. s. 18).
10 "Culture and Democracy: the evidence" - niezależne sprawozdanie sporządzone na zlecenie Komisji Europejskiej, 2023.
11 Np. poprzez portal Europeana i wspólną europejską przestrzeń danych na potrzeby dziedzictwa kulturowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6562

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie strategicznej roli kultury, dziedzictwa kulturowego i utworów audiowizualnych w podtrzymaniu europejskich wartości i odporności demokratycznej
Data aktu: 10/12/2025
Data ogłoszenia: 10/12/2025