uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 oraz art. 16-18,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 2 , w szczególności tytuł VII rozdział 4 sekcję I,
uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 3 , w szczególności art. 18-20,
(1) W celu zapewnienia skutecznych i spójnych krajowych środków polityki makroostrożnościowej istotne jest uzupełnienie uznawania wymaganego na podstawie prawa Unii dobrowolną wzajemnością.
(2) Zasady dotyczące dobrowolnej wzajemności w odniesieniu do środków polityki makroostrożnościowej określone w zaleceniu Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2015/2 4 mają zapewniać, aby wszelkie środki polityki makroostrożnościowej oparte na ekspozycji aktywowane w jednym państwie członkowskim były odwzajemniane w pozostałych państwach członkowskich.
(3) W dniu 10 marca 2022 r. 5 Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (BaFin), działając jako wyznaczony organ niemiecki do celów art. 133 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE, powiadomił Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) o swoim zamiarze uruchomienia sektorowego bufora ryzyka systemowego (sSyRB) w wysokości 2 % w odniesieniu do wszystkich ekspozycji, zarówno detalicznych, jak i niedetalicznych, wobec osób fizycznych oraz wszystkich ekspozycji wobec osób prawnych, które są zarówno zabezpieczone nieruchomościami mieszkalnymi znajdującymi się w Niemczech, jak i w odniesieniu do których uznaje się, że zabezpieczenie to zmniejsza wymogi nadzorcze w zakresie funduszy własnych, mającego zastosowanie od dnia 1 lutego 2023 r, zgodnie z art. 133 dyrektywy 2013/36/UE. BaFin przedłożył ERRS także wniosek o zapewnienie wzajemności w odniesieniu do sSyRB na podstawie art. 134 ust. 5 dyrektywy 2013/36/UE.
(4) W dniu 27 lipca 2022 r. ERRS przyjęła zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2022/4 6 mające na celu ujęcie sSyRB aktywowanego przez BaFin w wykazie środków polityki makroostrożnościowej, których odwzajemnienie zaleca się na podstawie zalecenia ERRS/2015/2.
(5) W dniu 31 marca 2025 r. 7 BaFin, działając jako wyznaczony organ do celów art. 133 dyrektywy 2013/36/UE, powiadomił ERRS, że dokonał ponownej kalibracji sSyRB, zmieniając poziom istniejącego sSyRB na 1 % dla wszystkich ekspozycji, zarówno detalicznych, jak i niedetalicznych, wobec osób fizycznych oraz wszystkich ekspozycji wobec osób prawnych, które są zarówno zabezpieczone nieruchomościami mieszkalnymi znajdującymi się w Niemczech, jak i w odniesieniu do których uznaje się, że zabezpieczenie to zmniejsza wymogi nadzorcze w zakresie funduszy własnych. BaFin zwrócił się również do ERRS z wnioskiem o zalecenie wzajemności w odniesieniu do środka polityki makroostrożnościowej, o którym mowa powyżej, na zasadzie skonsolidowanej, subskonsolidowanej i indywidualnej, zgodnie z art. 134 ust. 5 dyrektywy 2013/36/UE.
(6) Wzajemność w odniesieniu do makroostrożnościowych wymogów kapitałowych aktywowanych przez organy innych państw członkowskich, na zasadzie skonsolidowanej, subskonsolidowanej i indywidualnej, niezależnie od tego, czy dane ekspozycje są posiadane przez jednostki zależne, oddziały, czy wynikają z bezpośredniego udzielania kredytów transgranicznych, ogranicza przenoszenie działalności i arbitraż regulacyjny, przeciwdziała ryzyku systemowemu, a tym samym wspiera ogólną skuteczność polityki makroostrożnościowej poprzez zapewnienie, aby zwiększone ryzyko było uwzględniane nie tylko w państwie członkowskim, które wprowadziło dany SyRB, ale również w innych państwach członkowskich, w których grupy bankowe są narażone na to zwiększone ryzyko. Uznawanie powinno zatem również mieć na celu zapewnienie wystarczającej odporności grup bankowych narażonych na to ryzyko systemowe. W związku z tym makroostrożnościowe wymogi kapitałowe wynikające z decyzji o uznawaniu środków polityki makroostrożnościowej innych państw członkowskich powinny być zasadniczo stosowane na zasadzie skonsolidowanej, subskonsolidowanej i indywidualnej.
(7) W celu uznawania niemieckiego wskaźnika sSyRB zgodnie z wnioskiem BaFin odpowiednie właściwe lub wyznaczone organy innego państwa członkowskiego mogą ustanowić wskaźnik SyRB zgodnie z art. 133 ust. 4 oraz art. 134 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE.
(8) Zgodnie z art. 134 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE uznawanie zmiany niemieckiego wskaźnika sSyRB, której dotyczyło powiadomienie, przez inne państwa członkowskie miałoby zastosowanie do zlokalizowanych w Niemczech ekspozycji instytucji działających na podstawie zezwolenia wydanego w odwzajemniających państwach członkowskich.
(9) Zgodnie z art. 133 ust. 4 dyrektywy 2013/36/UE wskaźnik SyRB może być stosowany na zasadzie indywidualnej, subskonsolidowanej lub skonsolidowanej. W związku z tym uznawanie wskaźnika SyRB ustanowionego przez inne państwo członkowskie wiąże się z możliwością zastosowania wskaźnika SyRB do wszystkich ekspozycji na zasadzie skonsolidowanej (w tym ekspozycji posiadanych za pośrednictwem jednostek zależnych zlokalizowanych w innym państwie członkowskim).
(10) Odstępstwo od ogólnego podejścia polegającego na stosowaniu uznanego niemieckiego środka polityki makroostro- żnościowej na zasadzie indywidualnej, subskonsolidowanej i skonsolidowanej może być uzasadnione w niektórych przypadkach, na przykład gdy odwzajemniające organy uznają, że te ryzyka systemowe są już odpowiednio ograniczane przez istniejące wymogi stosowane w państwie członkowskim, w którym dany środek jest uznawany.
(11) W zaleceniu ERRS/2015/2, zmienionym zaleceniem ERRS/2017/4 8 , zaleca się, aby odpowiedni organ aktywujący środek polityki makroostrożnościowej, przedkładając ERRS wniosek o wzajemność, zaproponował próg istotności, poniżej którego ekspozycję pojedynczego dostawcy usług finansowych na zidentyfikowane ryzyko makroostro- żnościowe w jurysdykcji, w której środek polityki makroostrożnościowej jest stosowany przez organ aktywujący, można uznać za nieistotną. ERRS może zalecić inny próg, jeśli uzna to za konieczne.
(12) W następstwie otrzymanego w dniu 31 marca 2025 r. niemieckiego wniosku o odwzajemnienie środka przez pozostałe państwa członkowskie oraz w celu zapobieżenia urzeczywistnieniu się negatywnych skutków transgranicznych w postaci przenoszenia działalności i arbitrażu regulacyjnego, które mogłyby wynikać z wdrożenia środka polityki makroostrożnościowej, który będzie miał zastosowanie w Niemczech, Rada Generalna ERRS postanowiła utrzymać środek, którego dotyczyło powiadomienie z dnia 31 marca 2022 r., zmieniony w następstwie powiadomienia BaFin z dnia 18 lipca 2025 r., w wykazie środków polityki makroostrożnościowej, w odniesieniu do których zaleca się zapewnienie wzajemności na podstawie zalecenia ERRS/2015/2, oraz zalecić wzajemność wspomnianego wyżej środka na zasadzie skonsolidowanej, subskonsolidowanej i indywidualnej zgodnie z wnioskiem o wzajemność otrzymanym od BaFin. Rada Generalna ERRS postanowiła również w dalszym ciągu zalecać właściwy dla instytucji próg istotności w wysokości 10 mld EUR. Odpowiednie organy odwzajemniające ten
środek mogą zwolnić instytucje z wymogu w zakresie bufora ryzyka systemowego, pod warunkiem że odnośne ekspozycje nie przekraczają 10 mld EUR. Zgodnie z zaleceniem dotyczącym zapewnienia wzajemności na zasadzie skonsolidowanej, subskonsolidowanej i indywidualnej, ocena istotności powinna być również przeprowadzana na każdym z tych poziomów. W przypadku oceny na poziomie skonsolidowanym i subskonsolidowanym w odniesieniu do mającego zastosowanie progu istotności należy mierzyć całkowite ekspozycje (w tym ekspozycje wynikające z oddziałów, bezpośrednich kredytów transgranicznych i jednostek zależnych).
(13) Zalecenie ERRS/2015/2 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
ZMIANY
W zaleceniu ERRS/2015/2 wprowadza się następujące zmiany:
1) w sekcji 1 w zaleceniu C(1) postanowienie dotyczące środka wprowadzonego przez Niemcy otrzymuje brzmienie:
"- wskaźnik bufora ryzyka systemowego wynoszący 1 % w odniesieniu do wszystkich ekspozycji, zarówno detalicznych, jak i niedetalicznych, wobec osób fizycznych oraz wszystkich ekspozycji wobec osób prawnych, które są zarówno zabezpieczone nieruchomościami mieszkalnymi znajdującymi się w Niemczech, jak i w odniesieniu do których uznaje się, że zabezpieczenie to zmniejsza wymogi nadzorcze w zakresie funduszy własnych.";
2) w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego zalecenia.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 27 czerwca 2025 r.
W imieniu Rady Generalnej ERRS Szef Sekretariatu ERRS Francesco MAZZAFERRO
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5111 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 27 czerwca 2025 r. zmieniające zalecenie ERRS/2015/2 w sprawie oceny skutków transgranicznych oraz dobrowolnej wzajemności środków polityki makroostrożnościowej (ERRS/2025/4) |
| Data aktu: | 27/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 22/09/2025 |