Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 5/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 806/2014, (UE) 2021/523 i (UE) 2024/1620 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 5/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 806/2014, (UE) 2021/523 i (UE) 2024/1620 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego
(C/2025/4856)

I. WPROWADZENIE

1. 17 października 2023 r. Komisja przedłożyła Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010 i (UE) 2021/523 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego ("rozporządzenie"), którego celem jest ułatwienie udostępniania danych między Europejskimi Urzędami Nadzoru (EUN) i innymi organami sektora finansowego oraz ograniczenie nowych wymogów sprawozdawczych. We wniosku zmniejszono również częstotliwość składania sprawozdań przez partnerów wykonawczych w ramach programu InvestEU z półrocznej na roczną.

2. Podstawą rozporządzenia jest art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w odniesieniu do środków w dziedzinie usług finansowych oraz art. 173 i art. 175 ust. 3 TFUE w odniesieniu do środka dotyczącego InvestEU (zwykła procedura ustawodawcza).

3. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię 14 lutego 2024 r. Europejski Bank Centralny przyjął opinię 21 czerwca 2024 r.

4. Komisją przedmiotowo właściwą w Parlamencie Europejskim jest Komisja Gospodarcza i Monetarna (ECON). 12 marca 2024 r. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu.

5. Grupa Robocza ds. Usług Finansowych i Unii Bankowej omawiała wniosek na posiedzeniach 19 lutego, 27 marca, 2 października i 4 grudnia 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził mandat negocjacyjny 19 czerwca 2024 r. i upoważnił prezydencję do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim. Na tej podstawie przeprowadzono negocjacje z Parlamentem Europejskim i Komisją, by uzyskać wczesne porozumienie w drugim czytaniu.

6. Polityczne posiedzenia trójstronne miały miejsce 20 listopada oraz 5 i 17 grudnia 2024 r. Na ostatnim z tych posiedzeń, które odbyło się 17 grudnia 2024 r., współprawodawcy osiągnęli wstępne porozumienie polityczne.

7. 19 marca 2025 r. parlamentarna Komisja ECON zagłosowała za uzgodnionym tekstem. 21 marca 2025 r. przewodnicząca Komisji ECON wysłała do prezydencji pismo, w którym zasygnalizowała, że w przypadku gdy Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu na podstawie uzgodnionego ogólnego wstępnego porozumienia, przewodnicząca zaleci, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte - z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu Parlamentu.

II. CEL

8. Ogólnym celem wniosku jest udoskonalenie, usprawnienie i zmodernizowanie wymogów sprawozdawczych, aby zapewnić spełnianie przez nie zamierzonego celu, ograniczyć obciążenie administracyjne i uniknąć niepotrzebnego powielania sprawozdawczości dla organów i podmiotów.

III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

9. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące główne elementy, co do których współprawodawcy osiągnęli porozumienie:

10. Zintegrowany system sprawozdawczości: W ciągu 60 miesięcy od daty wejścia w życie rozporządzenia Europejskie Urzędy Nadzoru (EUN), za pośrednictwem Wspólnego Komitetu i w ścisłej współpracy z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego (ERRS), Europejskim Bankiem Centralnym (EBC), Urzędem ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (AMLA), Jednolitą Radą ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB), właściwymi organami i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, przygotują sprawozdanie przedstawiające możliwości zwiększenia efektywności gromadzenia danych nadzorczych w Unii. W oparciu o prace sektorowe prowadzone przez EUN nad zintegrowaniem sprawozdawczości, w sprawozdaniu tym zostanie zawarte studium wykonalności obejmujące ocenę skutków, kosztów i korzyści międzysektorowego zintegrowanego systemu sprawozdawczości oraz - na podstawie tego studium wykonalności - plan wdrożenia. Sprawozdanie będzie obejmować:

a) wspólny słownik danych, w tym repozytorium wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji, aby zapewnić spójność, jasność i standaryzację danych, oraz

b) przestrzeń danych na potrzeby gromadzenia i wymiany informacji. Uwzględniając ustalenia zawarte w tym sprawozdaniu oraz po przeprowadzeniu szczegółowej oceny skutków, Komisja, w stosownych przypadkach i w razie potrzeby, przedłoży wniosek ustawodawczy w celu zapewnienia zasobów finansowych, ludzkich i informatycznych wymaganych do ustanowienia zintegrowanego systemu sprawozdawczości.

11. Stały pojedynczy punkt kontaktowy: We wniosku Komisji upoważnia się dodatkowo organy do dokonywania regularnych przeglądów i usuwania wymogów sprawozdawczych, które stały się zbędne lub nieaktualne, na przykład ze względu na usprawnioną wymianę informacji. Aby dalej wspierać prace nad integracją sprawozdawczości oraz wyeliminować wszelkie zbędne obciążenia administracyjne, rozporządzenie zobowiązuje organy do ustanowienia stałego pojedynczego punktu kontaktowego, któremu podmioty mogłyby zgłaszać powielające się, nieaktualne lub zbędne wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji.

12. Zakres udostępniania danych: Przewidziany w rozporządzeniu zakres rozwiązań dotyczących udostępniania danych obejmuje EUN, ERRS, EBC/Jednolity Mechanizm Nadzorczy, AMLA i SRB, co zapewnia szeroką definicję "innych organów". Współprawodawcy uzgodnili, że udział właściwych organów krajowych będzie dobrowolny. Obowiązkowe udostępnianie danych przez właściwe organy krajowe, zaproponowane przez Komisję, nie zostało uwzględnione z powodu obaw dotyczących potencjalnego obciążenia, jakie mogłoby to nałożyć na właściwe organy krajowe, oraz ze względu na brak oceny skutków lub analizy kosztów i korzyści uzasadniających taki środek. Aby wspierać podejście oparte na dowodach w odniesieniu do określania i oceniania polityk Unii, właściwe organy krajowe powinny jednak mieć możliwość - i są zachęcane do - udostępniania Komisji, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami, informacji, które instytucje finansowe lub inne podmioty przekazały im zgodnie z prawem Unii.

13. Rodzaj wymienianych informacji i warunki wymiany informacji: Współprawodawcy uzgodnili ograniczenie zakresu udostępniania informacji do tych informacji, które wynikają ze stosowania i wykonywania prawa Unii. Zakresem tym objęte są zatem zarówno rozporządzenia UE mające bezpośrednie zastosowanie, jak i przepisy krajowe transponujące dyrektywy UE. Zgodnie z tym, co zaproponowała Komisja, organ składający wniosek musi być uprawniony na mocy prawa UE do uzyskania tych samych informacji bezpośrednio od danej instytucji lub danego organu. Służy to zapewnieniu, by informacje nie były udostępniane w sposób arbitralny, lecz tylko wtedy, gdy odbiorca miałby tak czy inaczej prawo do ich uzyskania. Organ udostępniający informacje musi niezwłocznie poinformować organ lub instytucję finansową, od których uzyskał informacje, o każdej wymianie tych informacji, chyba że wymiana ta odbywa się w sposób powtarzalny lub okresowy, w którym to przypadku wymagane jest tylko jedno powiadomienie. Obowiązek ten nie ma jednak zastosowania, jeżeli udostępniane informacje zostały zanonimizowane tak, że nie można na ich podstawie zidentyfikować żadnej osoby fizycznej ani podmiotu, lub jeżeli zostały zmienione lub zagregowane w sposób chroniący poufność i dane osobowe zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych. Powiadomienie nie jest ponadto wymagane wtedy, gdy poinformowanie instytucji finansowej mogłoby zagrozić postępowaniom, działaniom lub dochodzeniom w zakresie nadzoru lub restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

14. Protokoły ustaleń: Aby ułatwić wzajemne udostępnianie informacji, zachęca się organy do zawierania protokołów ustaleń. W celu ustanowienia, w miarę możliwości, prostego i znormalizowanego formatu Komisja może opracować wskazówki określające główne elementy tych protokołów ustaleń.

15. Program InvestEU: Zgodnie z tym, co przewidziano we wniosku Komisji, współprawodawcy uzgodnili zmianę częstotliwości składania przez partnerów wykonawczych sprawozdań z realizacji Programu InvestEU z półrocznej na roczną. Zmiana ta powinna zmniejszyć obciążenie partnerów wykonawczych, pośredników finansowych, MŚP i innych przedsiębiorstw, nie modyfikując przy tym merytorycznych elementów rozporządzenia (UE) 2021/523.

IV. WNIOSEK

16. W stanowisku Rady położono akcent na główny cel wniosku Komisji Europejskiej i w pełni odzwierciedlono kompromis osiągnięty podczas nieformalnych negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim przy wsparciu Komisji Europejskiej.

17. Rada uważa zatem, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważony wynik negocjacji. Po przyjęciu rozporządzenie w istotny sposób przyczyni się do udoskonalenia, usprawnienia i zmodernizowania wymogów sprawozdawczych, a także do ograniczenia obciążeń administracyjnych i uniknięcia niepotrzebnego powielania sprawozdawczości.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4856

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 5/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 806/2014, (UE) 2021/523 i (UE) 2024/1620 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego
Data aktu: 29/08/2025
Data ogłoszenia: 29/08/2025