| Doradczynie i doradcy |
Ioannis GRIGORIADIS (z ramienia sprawozdawczyni, Grupa II) Tellervo KYLA-HARAKKA-RUONALA (z ramienia Grupy I) |
| Decyzja Zgromadzenia Planarnego | 5.12.2024 |
| Podstawa prawna | Art. 52 ust. 2 regulaminu wewnętrznego |
| Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
| Data przyjęcia przez sekcję | 22.5.2025 |
| Data przyjęcia na sesji plenarnej | 19.6.2025 |
| Sesja plenarna nr | 597 |
| Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 140/74/15 |
PREAMBUŁA
Niniejsza opinia jest częścią szerszego pakietu opinii EKES-u dotyczących kryzysu związanego z kosztami utrzymania. W ramach tego pakietu EKES analizuje różne aspekty tego wyzwania politycznego oraz przedstawia kompleksowy i szeroki zestaw zaleceń dla europejskich i krajowych decydentów, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i innych zainteresowanych stron. Pakiet obejmuje siedem opinii sektorowych 1 - każda jest poświęcona innemu powiązanemu obszarowi polityki. Ponadto w opinii ogólnej 2 przedstawiono nadrzędne zalecenia polityczne mające pomóc zaradzić kryzysowi związanemu z kosztami utrzymania i budować odporność na przyszłe kryzysy.
1. Wnioski i zalecenia
1.1. EKES zauważa, że kryzys dotyczący kosztów utrzymania został wywołany i zaostrzony przez pandemię oraz niedawne konflikty na całym świecie, co wpłynęło na europejskich obywateli i przedsiębiorstwa. W rezultacie obniżył się poziom życia i pojawiły się znaczące wyzwania gospodarcze. Pomimo niektórych reakcji politycznych ryzyko wykluczenia społecznego, nierówności i marginalizacji pozostaje znaczące, podobnie jak wyzwania stojące przed MŚP. Konieczna jest zdecydowane wdrożenie działań politycznych.
1.2. Silniejsza, sprawiedliwsza i bardziej konkurencyjna gospodarka unijna, w ramach której jest więcej godnej pracy, poprawi odporność UE na kryzysy. Szczególnie ważne są sprzyjające warunki dla przedsiębiorstw, w tym MŚP, oraz utrzymanie struktury biznesowej.
1.3. EKES uważa, że inwestycje w ludzi i gospodarkę, progresywne opodatkowanie, wysokiej jakości i przystępne cenowo usługi publiczne, a także ukierunkowane wsparcie dla osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji, równolegle z krótko- i długoterminową polityką przemysłową i wysiłkami na rzecz większej konkurencyjności, mają zasadnicze znaczenie dla złagodzenia kryzysu związanego z kosztami utrzymania i dla ochrony przed przyszłymi wstrząsami.
1.4. Komitet zwraca uwagę, że dialog społeczny pozostaje ważnym, ale niedostatecznie wykorzystywanym narzędziem polityki służącym rozwiązywaniu problemów na rynku pracy i stawianiu czoła zagrożeniu utraty siły nabywczej, które wiąże się z kryzysem. Wzmocnienie rokowań zbiorowych z myślą o zwiększeniu wynagrodzeń i ochrony socjalnej dla pracowników, w równowadze z rozwojem wydajności, może przyczynić się do zmniejszenia nierówności oraz wyeliminowania zagrożenia wykluczeniem i marginalizacją.
1.5. Jednocześnie należy wzmocnić dialog z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, ponieważ odgrywają one kluczową rolę w eliminowaniu nierówności, zwłaszcza w przypadku osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji.
1.6. EKES uznaje znaczenie wzrostu wynagrodzeń i płacy minimalnej jako kluczowego elementu przeciwdziałania utracie siły nabywczej i jej wpływowi na nierówności, wykluczenie i marginalizację oraz dla zapewnienia redystrybucji bogactwa. Komitet podkreśla pozytywny wpływ dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych na wzrost wynagrodzeń. Zachęca państwa członkowskie do podwojenia wysiłków na rzecz dalszego wdrażania z myślą o realizacji wyznaczonych celów, w tym opracowania krajowych planów działania służących większemu zasięgowi umów zbiorowych tam, gdzie wynosi on mniej niż 80 %.
1.7. EKES uznaje, że należy wzmocnić zdolność UE do przewidywania przyszłych kryzysów. Dlatego zwraca uwagę, że partnerzy społeczni i podmioty społeczeństwa obywatelskiego na wszystkich szczeblach, krajowym i europejskim, mają ważną rolę do odegrania w tym procesie, a także udowodnioną zdolność dostosowywania się i reagowania na najtrudniejsze sytuacje oraz przyczyniania się do działań antykryzysowych.
1.8. Komitet zaleca, by w celu złagodzenia ryzyka nierówności, wykluczenia społecznego i marginalizacji w wyniku utraty siły nabywczej wprowadzić w niektórych dziedzinach odpowiednią politykę cenową na odpowiednim poziomie, w tym pułapy cen energii, zwłaszcza w odniesieniu do kosztów rachunków za energię, z myślą o zapobieganiu spekulacji tymi podstawowymi zasobami ze względu na ich wpływ na inne dobra podstawowe, takie jak żywność i jej ceny. Dlatego należałoby zreformować funkcjonowanie unijnego rynku energii, aby zagwarantować wydajny system energetyczny zapewniający przystępne cenowo dostawy energii.
1.9. EKES stwierdza, że kryzys utraty siły nabywczej idzie w parze z bezprecedensowym kryzysem mieszkaniowym. Zaleca szybkie wdrożenie strategii politycznych w zakresie przystępnych cenowo mieszkań przy pełnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich w tej dziedzinie, a także realizację europejskiej strategii na rzecz walki z bezdomnością, które to zjawisko w coraz większym stopniu dotyka osoby pracujące.
1.10. EKES uważa, że zasadnicze znaczenie ma wyciąganie wniosków z kryzysów i opracowywanie strategii zapobiegawczych. Stwierdził niedawno, że instytucje UE powinny ocenić potrzebę przyjęcia stałego instrumentu finansowego na podstawie doświadczeń z instrumentem SURE, w celu ustabilizowania wydatków socjalnych państw członkowskich w przypadku zewnętrznych wstrząsów gospodarczych oraz wspierania pracowników i przedsiębiorstw w sektorach przemysłowych i regionach najbardziej dotkniętych procesami transformacji cyfrowej i ekologicznej 3 . Komitet uważa również, że osiągnięcie wyników wymaga dalszych postępów w państwach członkowskich w zakresie wdrażania zalecenia w sprawie dochodu minimalnego.
1.11. EKES podkreśla rolę kształcenia jako silnego czynnika zapobiegania wykluczeniu, marginalizacji i nierówności. Zwiększone inwestycje w edukację i umiejętności znacznie przyczyniają się do wzrostu dochodów i do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy. Komitet wzywa UE i państwa członkowskie do większych inwestycji w kształcenie. Podkreśla znaczenie dobrze opracowanych strategii politycznych w celu rozwiązania problemu niedoboru kwalifikacji i siły roboczej, które są zgłaszane jako jedne z głównych przeszkód w inwestycjach i rozwijaniu się przedsiębiorstw.
1.12. Komitet uważa, że aby złagodzić utratę siły nabywczej w Europie, należy rozwijać usługi podstawowe i społeczne, w tym usługi świadczone przez podmioty gospodarki społecznej, w taki sposób, aby wyeliminować bariery w dostępie. Zauważa, że zasada nr 20 Europejskiego filaru praw socjalnych zawiera niewyczerpujący wykaz podstawowych usług. Sądzi, że są one zasadniczym elementem transformacyjnych systemów ochrony socjalnej pomagającym osobom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji przy jednoczesnym zapewnieniu usług prewencyjnych.
1.13. Komitet uważa, że europejski semestr wraz z ramami konwergencji społecznej pozostają jednym z najistotniejszych narzędzi monitorowania polityk i środków przyjętych przez państwa członkowskie w celu poradzenia sobie z kryzysem wynikającym z utraty siły nabywczej i z jego wpływem na nierówności i wykluczenie społeczne oraz ze wszystkimi związanymi z tym wyzwaniami dla europejskiej gospodarki i społeczeństwa. EKES podkreśla znaczenie częstszego stosowania ocen skutków dystrybucyjnych w celu dopilnowania, że strategie polityczne we wszystkich dziedzinach nie pogłębiają ubóstwa lub nierówności, przy jednoczesnym uwzględnieniu perspektywy płci i młodzieży. W ramach wszystkich polityk społecznych należy brać pod uwagę odpowiednie wykorzystanie danych zdezagregowanych. EKES ponownie podkreśla znaczenie uwzględniania, przy opracowywaniu środków i strategii politycznych, wskaźników społecznych na tym samym poziomie co wskaźniki gospodarcze.
1.14. Strategie polityczne mające na celu wdrażanie Europejskiego filaru praw socjalnych trzeba postrzegać w szerszym kontekście sprawiedliwej transformacji UE. Należy zająć się nierównościami strukturalnymi i priorytetowo chronić grupy znajdujące się w trudnej sytuacji, które najbardziej odczuwają skutki trwającej transformacji, w tym utraty siły nabywczej. Państwa członkowskie muszą utrzymać silne siatki bezpieczeństwa socjalnego, a EKES wzywa UE do zachęcania ich do ulepszenia systemów zabezpieczenia społecznego w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony dochodów w czasie choroby, bezrobocia lub emerytury. Konieczne jest również utrzymanie i zwiększenie inwestycji w kształcenie, szkolenie i promowanie zwiększonego uczestnictwa w rynku pracy. Należy zapewnić odpowiednie wydatki publiczne w tych obszarach 4 .
1.15. Komitet uważa, że zasadnicze znaczenie ma to, by państwa członkowskie poszukiwały sposobów łagodzenia skutków utraty siły nabywczej dla nierówności i skupiły się na wykluczeniu i marginalizacji poprzez opracowywanie działań i inwestycji na rzecz zdrowia, włączenia społecznego i opieki środowiskowej, a tym samym zwiększały dobrostan i odporność w świadczeniu opieki.
1.16. EKES z zadowoleniem przyjmuje niedawne sprawozdanie Europejskiego Komitetu Praw Społecznych (EKPS) w sprawie wpływu kryzysu kosztów utrzymania na prawa socjalne i wzywa państwa członkowskie do zastosowania się do jego zaleceń 5 .
2. Uwagi ogólne
2.1. EKES z zaniepokojeniem odnotowuje utratę siły nabywczej i wzrost kosztów utrzymania, których doświadczają europejskie gospodarstwa domowe. Zjawiska te zostały wywołane połączonymi skutkami pandemii COVID-19, rosyjskiej wojny w Ukrainie, wynikającego z niej kryzysu energetycznego oraz bezprecedensowego i gwałtownego wzrostu inflacji. Zakłócenia globalnych łańcuchów dostaw w znacznym stopniu przyczyniły się do wzrostu cen i dalszego gwałtownego wzrostu kosztów utrzymania. Globalne ocieplenie i kryzys klimatyczny doprowadziły również do wzrostu cen kluczowych produktów rolnych 6 .
2.2. W 2023 r. 94,6 mln osób w UE (21 % ludności) było zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym 7 , a 10,6 % ludności nie było w stanie odpowiednio ogrzać swojego domu. Koszty mieszkaniowe zmniejszyły dochód do dyspozycji, a do 2023 r. dla 10,6 % gospodarstw domowych w miastach i 7 % gospodarstw domowych na obszarach wiejskich koszty mieszkaniowe przekraczały 40 % ich dochodu do dyspozycji 8 .
2.3. Pomimo niższej inflacji obywatelki i obywatele nadal zmagają się z wyzwaniami wynikającymi z wyższych kosztów utrzymania. Rosnące ceny, koszty utrzymania i sytuacja gospodarcza stanowiły najważniejsze problemy obywateli głosujących w wyborach 9 , w tym 40 % osób w wieku 16-30 lat 10 .
2.4. Wysokie ceny energii znacząco osłabiają konkurencyjność europejskiego przemysłu, przedsiębiorstw, a zwłaszcza MŚP, co prowadzi również do wzrostu cen oferowanych przez nie produktów i usług.
2.5. Chociaż skutki utraty siły nabywczej odczuwa większość gospodarstw domowych, w większości państw członkowskich najbardziej narażone są gospodarstwa domowe o niskich i niższych średnich dochodach 11 . Płeć, wiek, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, poziom dochodów i status własności domu mogą również w nieproporcjonalny sposób wpłynąć na zdolność ludzi do zaspokojenia podstawowych potrzeb.
2.6. W 2023 r. 24,8 % dzieci w Unii Europejskiej było zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (AROPE), co uwydatnia utrzymywanie się wysokiego poziomu ubóstwa dzieci w jednym z najbogatszych regionów świata. Wskaźniki ubóstwa dzieci wzrosły w 16 państwach UE, podczas gdy ogólne zagrożenie ubóstwem zmniejszyło się w całej Unii 12 . Kobiety i rodziny z dziećmi znajdują się w szczególnie trudnejsytuacji - prawie połowa (48 %) rodziców ograniczyła własne spożycie żywności, aby nakarmić dzieci 13 . Ubóstwo pracujących zmniejszyło się jedynie nieznacznie, do 8,3 % w 2023 r. (o 0,2 punktu procentowego). Pomimo efektu ochronnego pracy wielu pracowników jest nadal zagrożonych ubóstwem (AROPE) 14 .
2.7. Komitet podkreśla rolę wykształcenia jako bardzo silnej podstawy przewidywania poziomu ubóstwa. W 2023 r. prawie jedna trzecia (28,8 %) ludności UE z niskim wykształceniem uważała się za ubogą.
2.8. Usługi publiczne zaspokajają podstawowe potrzeby obywateli, przyczyniając się do ich dobrostanu i spójności społecznej oraz zapewniając stabilność gospodarki. Wysokiej jakości, przystępne cenowo i dostępne usługi publiczne mają również kluczowe znaczenie dla łagodzenia skutków wzrostu kosztów utrzymania, zwłaszcza w przypadku osób znajdujących się w dolnym kwintylu rozkładu dochodów, na które w nieproporcjonalnym stopniu wpływa wzrost kosztów utrzymania.
2.9. EKES jest również zaniepokojony wpływem wojny handlowej między USA a UE na inflację, na gospodarkę UE, przedsiębiorstwa i siłę nabywczą obywateli, zwłaszcza znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji. Podkreśla, że UE i państwa członkowskie muszą przedsięwziąć odpowiednie środki w celu przeciwdziałania tym potencjalnym skutkom.
2.10. EKES zauważa, że pomimo niedawnej poprawy sytuacji 15 gospodarczej nowa niepewność ponownie powoduje spowolnienie wzrostu gospodarczego, a inflacja jest wciąż problemem. Płace realne utrzymują się poniżej poziomów z 2019 r., a w całej Europie mamy do czynienia ze znacznymi różnicami w średnich wynagrodzeniach 16 . Nierówności majątkowe nadal stanowią poważny problem w UE - 10 % najbogatszych posiada 56 % majątku netto, a osoby najbiedniejsze - zaledwie 5 % 17 .
2.11. Utrata siły nabywczej europejskich gospodarstw domowych może stać się poważnym problemem zdrowia publicznego. Niedostateczne żywienie lub niedożywienie stanowią realne zagrożenie dla znaczących grup ludności 18 . Około jedna dziesiąta gospodarstw domowych boryka się z katastrofalnymi wydatkami na opiekę zdrowotną, tj. płatnościami z tytułu opieki zdrowotnej z własnej kieszeni przekraczającymi zasoby, którymi dysponują na pokrycie kosztów takiej opieki 19 . Może to wpływać na profilaktyczną opiekę zdrowotną i opóźnioną diagnostykę, co z kolei może oznaczać znaczące konsekwencje dla poszczególnych osób i systemów opieki zdrowotnej.
3. Uwagi szczegółowe
3.1. Kryzys związany z kosztami utrzymania zwiększa trudności i niepewność finansową w całej Europie, choć jego wpływ różni się w zależności od kraju 20 . Zachodzi znaczna zbieżność w sposobie, w jaki rządy zdecydowały się zrekompensować różnice w poziomie dochodów oraz w znaczeniu nadanym różnym rodzajom pomocy.
Chociaż przeciwdziałanie kryzysowi związanemu z kosztami utrzymania należy w dużej mierze do kompetencji krajowych, istnieje wiele możliwości przedsięwzięcia środków na poziomie europejskim w zakresie zapobiegania nowym kryzysom i wzmacniania odporności na kryzysy oraz wzajemnego uczenia się, aby wspierać działania krajowe za pomocą dobrych praktyk, które należy analizować i naśladować.
3.2. EKES uważa, że silniejszy, dobrze funkcjonujący dialog społeczny i rokowania zbiorowe, zgodnie z praktyką w zakresie stosunków pracy w poszczególnych państwach członkowskich i przy pełnym poszanowaniu autonomii partnerów społecznych, są cenne z punktu widzenia rozwiązania problemu utraty siły nabywczej i związanych z tym wyzwań.
3.3. Komitet zauważa, że okresy wysokiej inflacji stanowią szczególne wyzwanie dla partnerów społecznych oraz że rundy rokowań zbiorowych i układy zbiorowe mogą nie uwzględniać wzrostu inflacji. Zwraca jednak również uwagę na szeroki zakres mechanizmów, za pomocą których - poprzez układy zbiorowe - próbuje się powiązać płace z tendencjami inflacyjnymi, aby uniknąć nieoczekiwanych strat siły nabywczej. Sądzi, że partnerzy społeczni mogą również przyjąć mechanizmy ad hoc w celu radzenia sobie z kryzysem inflacyjnym. W UE utrzymują się niedobory kwalifikacji i siły roboczej, które są zgłaszane jako jedna z głównych przeszkód w inwestycjach i wzroście przedsiębiorstw. Jednocześnie prawie 25 % osób w wieku produkcyjnym w UE pozostaje biernymi zawodowo 21 . Podkreśla to znaczenie dobrze opracowanej aktywnej polityki rynku pracy. Konieczne jest wymienianie się najlepszymi praktykami w zakresie reform publicznych służb zatrudnienia w celu poprawy ich skuteczności oraz współpracy między publicznymi a prywatnymi służbami zatrudnienia.
3.4. Zgodnie z wymogami dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej państwa członkowskie, w których wskaźnik zasięgu rokowań zbiorowych wynosi mniej niż 80 %, powinny szybko zapewnić ramy warunków sprzyjających rokowaniom zbiorowym oraz, w porozumieniu z partnerami społecznymi, opracować krajowe plany działania w celu promowania rokowań zbiorowych. Komisja powinna zapewnić odpowiednie wsparcie, w tym na rzecz ciągłego budowania zdolności, oraz podjąć odpowiednie działania w zakresie egzekwowania przepisów.
3.5. Należy w pełni uznać i uszanować szczególną rolę dialogu społecznego, uznając jednocześnie odrębną rolę dialogu obywatelskiego. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego odgrywają kluczową rolę w partycypacyjnym kształtowaniu polityki w kwestiach niezwiązanych z pracą, reprezentując osoby spoza formalnego rynku pracy, a także przyczyniają się do niwelowania nierówności, zwłaszcza w grupach znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji.
3.6. Ochrona siły nabywczej powinna być jednym z kryteriów branych pod uwagę przy dostosowywaniu płacy minimalnej. EKES z zadowoleniem przyjmuje zapowiedziany na 2025 r. wzrost krajowych wynagrodzeń minimalnych, w szczególności znaczny wzrost w większości państw członkowskich Europy Środkowej i Wschodniej 22 . W odniesieniu do nowych wskaźników na 2025 r. zauważa, że można zaobserwować wzrosty strukturalne ściśle związane z przepisami dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE 23 .
3.7. W tym kontekście należy również zwrócić uwagę na ogólny stabilizujący wpływ systemów zapewniających dochód minimalny na gospodarkę. EKES podkreśla, że konieczne jest dostosowanie poziomu dochodu minimalnego do inflacji, zwłaszcza w związku ze wzrostem kosztów utrzymania. Dostosowanie takie należy przeprowadzać regularnie. Bardzo istotne jest również wzmocnienie wdrażania zalecenia Rady ze stycznia 2023 r. w sprawie odpowiedniego dochodu minimalnego zapewniającego aktywne włączenie 24 .
3.8. EKES uważa, że należy zapewnić godne warunki pracy poprzez wdrażanie i stosowanie obowiązujących przepisów unijnych i krajowych obejmujących m.in. niedyskryminację, ochronę socjalną, ochronę zdrowia i bezpieczeństwa, przekwalifikowanie i podnoszenie kwalifikacji pracownic i pracowników, dialog społeczny i reprezentację związków zawodowych, godne płace oraz równość płci, a w szczególności równe wynagrodzenie za pracę o tej samej wartości.
3.9. Ubóstwo i wykluczenie cyfrowe w UE powinny być monitorowane i oceniane pod kątem dostępu do podstawowych usług 25 .
3.10. Dostęp do przystępnej cenowo i zdrowej żywności należy włączyć w ramy podstawowych towarów i usług powiązanych ze zdrowymi ludźmi i zdrową planetą w ramach Europejskiego Zielonego Ładu 26 .
3.11. EKES podkreśla potrzebę skuteczniejszych inwestycji w usługi publiczne i infrastrukturę, w tym opiekę zdrowotną i edukację, a także wspólne uwzględnienie zdrowia i mieszkalnictwa, z myślą o zapewnieniu odpowiednich i przystępnych cenowo mieszkań socjalnych oraz innych inwestycji społecznych. Ukierunkowane wsparcie dla organizacji gospodarki społecznej może przyczynić się do wzmocnienia infrastruktury społecznej, tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy i zapewnienia dostępu do przystępnych cenowo podstawowych usług. Ostrzega, że nie powinny temu zagrażać zwiększone inwestycje w przemysł obronny, zwłaszcza gdy wiele państw członkowskich stoi w obliczu ograniczeń fiskalnych i powrotu do cięć budżetowych w finansowaniu podstawowych usług publicznych. Wzywa również do przedsięwzięcia środków zwiększających wzrost gospodarczy i wydajność, aby umożliwić inwestycje na rzecz wspólnego dobra.
3.12. EKES podkreśla, że prawo do pożywienia, odpowiednich mieszkań oraz wody i urządzeń sanitarnych stanowią prawa człowieka i że wszyscy obywatele europejscy powinni mieć do nich skuteczny dostęp. Odpowiednie warunki mieszkaniowe oznaczają zarówno przystępność cenową 27 , jak i zdolność do ogrzania domu, w tym zapobieganie stałemu odłączaniu energii osobom znajdującym się w trudnej sytuacji jako gwarantowany środek zapobiegania wykluczeniu i ubóstwu w stosownych przypadkach.
3.13. EKES uważa, że zasadnicze znaczenie ma promowanie wyjątków od stosowania europejskich przepisów dotyczących rynku wewnętrznego i konkurencji w odniesieniu do świadczenia podstawowych usług, aby chronić dostęp obywateli do usług, nawet w przypadku obowiązku użyteczności publicznej 28 .
3.14. EKES zaleca zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi usług świadczonych w interesie ogólnym i innymi przepisami, w tym z rozporządzeniem w sprawie kategorii pomocy zgodnej z rynkiem wewnętrznym, dyrektywę usługową, środki ochrony konsumentów oraz ramy jakości dotyczące usług świadczonych w interesie ogólnym w UE 29 .
3.15. Komitet uważa, że aby złagodzić utratę siły nabywczej w Europie, należy nadal rozwijać usługi podstawowe i społeczne z myślą o wyeliminowaniu barier w dostępie. Zauważa, że zasada nr 20 Europejskiego filaru praw socjalnych zawiera niewyczerpujący wykaz podstawowych usług.
3.16. Walka z ubóstwem energetycznym i wykluczeniem energetycznym musi stać się kluczowym priorytetem. W ramach celu Europejskiego filaru praw socjalnych dotyczącego ograniczenia ubóstwa państwa członkowskie dysponują zestawem narzędzi politycznych, które określają jasne cele oraz oceniają i zaspokajają potrzeby gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji 30 .
3.17. Komitet uważa, że europejski semestr wraz z ramami konwergencji społecznej pozostają jednym z najistotniejszych narzędzi monitorowania polityk i środków przyjętych przez państwa członkowskie na rzecz radzenia sobie z kryzysem wynikającym z utraty siły nabywczej i z jego wpływem na nierówności i wykluczenie społeczne oraz ze wszystkimi związanymi z tym wyzwaniami dla europejskiej gospodarki i społeczeństwa. EKES podkreśla znaczenie częstszego stosowania ocen skutków dystrybucyjnych w celu dopilnowania, że strategie polityczne we wszystkich dziedzinach nie pogłębiają ubóstwa lub nierówności 31 , przy jednoczesnym uwzględnieniu perspektywy płci i młodzieży. W ramach wszystkich polityk społecznych i w odpowiednich przypadkach należy brać pod uwagę odpowiednie wykorzystanie danych zdezagregowanych. EKES ponownie podkreśla znaczenie uwzględniania, przy opracowywaniu środków i strategii politycznych, wskaźników społecznych na tym samym poziomie co wskaźniki gospodarcze.
3.18. EKES uważa, że należy dokładnie przeanalizować i ocenić doświadczenia zdobyte podczas kryzysu pandemii COVID-19, które legitymizowały wdrażanie łagodniejszej polityki fiskalnej dzięki ogólnej klauzuli ochronnej. Trzeba również uwzględnić mechanizmy uruchamiania niezbędnych inwestycji i reform krajowych oraz zapobiegania cięciom inwestycji społecznych w dłuższej perspektywie 32 .
Bruksela, dnia 19 czerwca 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4208 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Jak zaradzić utracie siły nabywczej i ryzyku rosnących nierówności, wykluczenia i marginalizacji (opinia z inicjatywy własnej) |
| Data aktu: | 20/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/08/2025 |