Sprawa C-36/25, Energia Group i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (Irlandia) w dniu 21 stycznia 2025 r. - Energia Group Holdings (ROI) DAC, Energia Customer Solutions Limited, Wind Generation Ireland Limited, Holyford Windfarm Limited, Cornavarrow Windfarm Limited, Eshmore Limited, GR Wind Farms 1 Limited, CNOC Windfarms Limited, TRA Investments Limited, Ballybane Windfarms Limited, Beam Wind Limited, Meenaward Wind Farm Limited, Cordal Windfarms Limited, Sigatoka Limited, Glanaruddery Windfarms Limited, Glencarbry Windfarm Limited, Gortahile Windfarm Limited, Killala Community Windfarm Designated Activity Company, Kill Hills Windfarm Limited, Knocknacummer Wind Farm Limited, Knocknalour Wind Farm Limited, Seahound Wind Developments Limited, Lisdowney Wind Farm Limited, Monaincha Wind Farm Limited, Ronaver Energy Limited, Tullynamoyle Wind Farm II Limited/The Commission for Regulation of Utilities

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (Irlandia) w dniu 21 stycznia 2025 r. - Energia Group Holdings (ROI) dAc, Energia Customer Solutions Limited, Wind Generation Ireland Limited, Holyford Windfarm Limited, Cornavarrow Windfarm Limited, Eshmore Limited, GR Wind Farms 1 Limited, CNOC Windfarms Limited, TRA Investments Limited, Ballybane Windfarms Limited, Beam Wind Limited, Meenaward Wind Farm Limited, Cordal Windfarms Limited, Sigatoka Limited, Glanaruddery Windfarms Limited, Glencarbry Windfarm Limited, Gortahile Windfarm Limited, Killala Community Windfarm Designated Activity Company, Kill Hills Windfarm Limited, Knocknacummer Wind Farm Limited, Knocknalour Wind Farm Limited, Seahound Wind Developments Limited, Lisdowney Wind Farm Limited, Monaincha Wind Farm Limited, Ronaver Energy Limited, Tullynamoyle Wind Farm II Limited/The Commission for Regulation of Utilities
(Sprawa C-36/25, Energia Group i in.)

Język postępowania: angielski

(C/2025/3259)

(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Supreme Court

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Energia Group Holdings (ROI) DAC, Energia Customer Solutions Limited, Wind Generation Ireland Limited, Holyford Windfarm Limited, Cornavarrow Windfarm Limited, Eshmore Limited, GR Wind Farms 1 Limited, CNOC Windfarms Limited, TRA Investments Limited, Ballybane Windfarms Limited, Beam Wind Limited, Meenaward Wind Farm Limited, Cordal Windfarms Limited, Sigatoka Limited, Glanaruddery Windfarms Limited, Glencarbry Windfarm Limited, Gortahile Windfarm Limited, Killala Community Windfarm Designated Activity Company, Kill Hills Windfarm Limited, Knocknacummer Wind Farm Limited, Knocknalour Wind Farm Limited, Seahound Wind Developments Limited, Lisdowney Wind Farm Limited, Monaincha Wind Farm Limited, Ronaver Energy Limited, Tullynamoyle Wind Farm II Limited

Druga strona postępowania: The Commission for Regulation of Utilities

przy udziale: Eirgrid PLC, The Attorney General

Pytania prejudycjalne

1. a) Czy art. 13 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/943 1  wymaga, aby wytwórcy z gwarantowanym dostępem, którzy są objęci przez operatora systemu redysponowaniem prowadzącym do obniżenia mocy, uzyskiwali pełną rekompensatę przychodu utraconego w wyniku redysponowania (w tym wszelkiego utraconego wsparcia finansowego), tak aby wytwórca znalazł się w takiej samej sytuacji finansowej, w jakiej byłby, gdyby nie doszło do redysponowania, a wobec tego pozostawał obojętny wobec perspektywy redysponowania?

b) Co w tym kontekście oznacza sformułowanie "nieuzasadnienie niska lub nieuzasadnienie wysoka rekompensata" i z uwzględnieniem jakich kryteriów lub punktów odniesienia dokonuje się oceny w celu ustalenia, czy rekompensata jest "nieuzasadnienie niska lub nieuzasadnienie wysoka"?

c) W szczególności czy art. 13 ust. 7 zezwala na przyjęcie środka stosowania, który zakłada rozróżnienie między wytwórcami energii elektrycznej uzależniające ich uprawnienie do rekompensaty od tego, czy korzystają z dysponowania priorytetowego czy też nie?

2. a) Czy art. 13 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/943 jest wystarczająco jasny, precyzyjny i bezwarunkowy, czy to w świetle samego jego brzmienia, czy też dzięki wykładni dokonanej w trybie odesłania prejudycjalnego na podstawie art. 267 [TFUE], aby był bezpośrednio skuteczny w prawie krajowym?

b) W jakim zakresie art. 13 ust. 7 wymaga przyjęcia krajowych środków wdrażania lub stosowania lub zezwala na przyjęcie takich środków?

3. a) Czy jeżeli art. 13 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/943 nie jest bezpośrednio skuteczny, może być on mimo wszystko powołany przed sądem krajowym w celu zaskarżenia legalności przepisu prawa krajowego (w tym danego krajowego środka wdrażania), któremu zarzuca się niezgodność z tym artykułem, i wskazany jako podstawa stwierdzenia nieważności lub uchylenia takiego przepisu lub środka w przypadku stwierdzenia jego niezgodności, czy też takie wykonanie prawa do orzekania przez sąd krajowy jest wykluczone [wyrokiem z dnia 24 czerwca 2019 r., Popławski (C-573/17, EU:C:2019:530)]?

b) Jeżeli art. 13 ust. 7 nie jest bezpośrednio skuteczny i nie może być powołany przed sądem krajowym w celu wskazanym w [pytaniu 3] lit. a) powyżej, jakie środki ochrony prawnej przysługują na podstawie art. 19 ust. 1 TUE, art. 47 Karty lub na innej podstawie przedsiębiorstwu, które twierdzi, że dany krajowy środek wdrażania w sposób nieprawidłowy ogranicza jego uprawnienie do rekompensaty przewidzianej w art. 13 ust. 7?

4. Co się tyczy prawidłowego znaczenia i skutku art. 13 ust. 7:

a) Mając na uwadze przepisy art. 71 rozporządzenia (UE) 2019/[9]43, czy krajowy organ regulacyjny (KOR) mógł przyjąć środek stosowania odraczający wypłatę rekompensaty, o której mowa w art. 13 ust. 7, do 2024 r.?

b) Czy KOR mógł przyjąć środek stosowania, który odraczał decyzję dotyczącą tego, czy (i jeśli tak, to w jakim zakresie) należy wypłacić rekompensatę, o której mowa w art. 13 ust. 7, z tytułu utraconego wsparcia finansowego?

c) Czy art. 13 ust. 7 zezwala na przyjęcia środka stosowania, który (i) ogranicza rekompensatę do wytwórców będących uczestnikami rynku ex ante (dnia następnego), a więc wyklucza wytwórców de minimis z możliwości uzyskania rekompensaty w przypadku redysponowania lub (ii) przewiduje wypłatę rekompensaty dla dostawców energii elektrycznej, którzy mogą być pośrednikami, a nie wytwórcami, których objęto redysponowaniem?

d) Czy w sytuacji, gdy wytwórca energii ze źródeł odnawialnych będący stroną korporacyjnej umowy zakupu energii elektrycznej (CPPA) zostaje objęty redysponowaniem prowadzącym do obniżenia mocy, rekompensata należna na podstawie art. 13 ust. 7 obejmuje rekompensatę z tytułu utraty wszelkich płatności, które byłyby należne na podstawie umowy CPPA (gdyby wytwórca nie został objęty redysponowaniem) w związku z okolicznością, iż umowna cena wykonania byłaby wyższa od odpowiedniej ceny rynkowej, czy też tego rodzaju płatności stanowią formę wsparcia finansowego wykraczającego poza zakres art. 13 ust. 7 lit. b)?

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. 2019, L 158, s. 54).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3259

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-36/25, Energia Group i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (Irlandia) w dniu 21 stycznia 2025 r. - Energia Group Holdings (ROI) DAC, Energia Customer Solutions Limited, Wind Generation Ireland Limited, Holyford Windfarm Limited, Cornavarrow Windfarm Limited, Eshmore Limited, GR Wind Farms 1 Limited, CNOC Windfarms Limited, TRA Investments Limited, Ballybane Windfarms Limited, Beam Wind Limited, Meenaward Wind Farm Limited, Cordal Windfarms Limited, Sigatoka Limited, Glanaruddery Windfarms Limited, Glencarbry Windfarm Limited, Gortahile Windfarm Limited, Killala Community Windfarm Designated Activity Company, Kill Hills Windfarm Limited, Knocknacummer Wind Farm Limited, Knocknalour Wind Farm Limited, Seahound Wind Developments Limited, Lisdowney Wind Farm Limited, Monaincha Wind Farm Limited, Ronaver Energy Limited, Tullynamoyle Wind Farm II Limited/The Commission for Regulation of Utilities
Data aktu: 24/06/2025
Data ogłoszenia: 24/06/2025