Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do krótszego cyklu rozrachunku w Unii (COM(2025) 38 final - 2025/0022 (COD))

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do krótszego cyklu rozrachunku w Unii

(COM(2025) 38 final - 2025/0022 (COD))

(C/2025/3203)

(Dz.U.UE C z dnia 2 lipca 2025 r.)

Sprawozdawca generalny: Philip VON BROCKDORFF

Doradczynie i doradcy Christian STIEFMUELLER
Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 10.3.2025

Rada Unii Europejskiej, 13.3.2025

Podstawa prawna Art. 114 i 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej
Data przyjęcia na sesji plenarnej 30.4.2025
Sesja plenarna nr 596
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 157/0/1

1. Wnioski i zalecenia 1.1. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) przyjmuje z zadowoleniem wniosek Komisji Europejskiej 1  dotyczący zmiany rozporządzenia w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych (rozporządzenia CDPW) 2  w celu skrócenia okresu rozrachunku dla większości transakcji na zbywalnych papierach wartościowych realizowanych w systemach obrotu w UE z dwóch dni roboczych po dokonaniu transakcji (T+2) do jednego dnia roboczego (T+1) po dokonaniu transakcji. Jest to zgodne z najlepszymi praktykami międzynarodowymi i powinno zwiększyć atrakcyjność rynków kapitałowych UE dla inwestorów i emitentów. Powinno też pozwolić wyeliminować koszty rozbieżności między cyklem rozrachunku w UE a tym cyklem na innych liczących się w świecie rynkach. Dobrze łączy się to też z propozycjami Komisji dotyczącymi unii oszczędności i inwestycji i można oczekiwać, że przyniesie znaczne długoterminowe korzyści uczestnikom rynku w UE.

1.2. EKES popiera proponowany harmonogram z datą docelową 11 października 2027 r. Zaproponowany przez Komisję termin został wybrany po szeroko zakrojonych konsultacjach z innymi instytucjami UE, w szczególności Europejski Bank Centralny i Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, a także z organami regulacyjnymi, przedstawicielami państw członkowskich, uczestnikami rynku i innymi zainteresowanymi stronami. Zapewnia okres przygotowawczy wynoszący około 32 miesięcy (od daty publikacji wniosku), który mieści się w przedziale 24-36 miesięcy wskazanym przez uczestników z sektora i stowarzyszenia branżowe.

1.3. EKES zgadza się, że rozrachunek T+1 należy wprowadzić jednocześnie dla wszystkich zbywalnych papierów wartościowych objętych zakresem rozporządzenia CDPW.

1.4. Komitet jest zdania, że rozrachunek T+1 powinien być stosowany do wszystkich rodzajów transakcji objętych zakresem rozporządzenia CDPW.

1.5. EKES nie widzi obecnie potrzeby zmiany przepisów rozporządzenia w sprawie rozrachunku papierów wartościowych i centralnych depozytów papierów wartościowych dotyczących "rygorystycznych warunków rozrachunku", ale zauważa, że należy przeanalizować i wyeliminować pierwotne przyczyny nieprzeprowadzenia rozrachunku.

1.6. EKES nie zgadza się, by komitet sektorowy zajmował stanowisko w sprawach, które wykraczają poza jego zakres zadań, takich jak zwolnienie transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych (SFT) z wymogu rozrachunku T+1 czy zawieszenie, w razie potrzeby, systemu kar pieniężnych przewidzianego w rozporządzeniu CDPW.

1.7. Z myślą o zwiększeniu neutralności i przejrzystości dwóch komitetów technicznych, których zadaniem jest zarządzanie projektem T+1, EKES wzywa Komisję i ESMA, by rozważyły powołanie niezależnych ekspertów technicznych i, w stosownych przypadkach, akademickich do komitetu sektorowego, a także przedstawicieli inwestorów detalicznych. Zalecamy również powołanie ekspertów technicznych i akademickich do komitetu koordynacyjnego.

1.8. EKES zauważa, że infrastruktura rynku finansowego w UE jest nadal bardzo rozdrobniona. Ponadto operatorzy infrastruktury rynkowej oraz inni uczestnicy rynku będą prawdopodobnie musieli ponieść koszty modernizacji niezbędnej w celu wdrożenia rozrachunku T+1. EKES jest zdania, że proponowane przejście na T+1 stanowi dla operatorów infrastruktury w UE okazję do zbadania możliwości ściślejszej współpracy, np. poprzez rozwój interoperacyjnych platform technicznych, dzielenie się zasobami czy wdrożenie wspólnej infrastruktury w celu zmniejszenia obciążeń finansowych.

2. Uwagi ogólne

2.1. Minęło dziesięć lat od wejścia w życie rozporządzenia CDPW, które zharmonizowało cykl rozrachunku papierów wartościowych w UE poprzez ograniczenie go do maksymalnie dwóch dni roboczych po dacie zawarcia transakcji (T+2) w odniesieniu do niektórych transakcji na rynkach wtórnych. W ślad za posunięciem UE z końca 2014 r. wiele jurysdykcji zastosowało podobne rozwiązanie i przeszło na krótsze rozrachunki: na przykład Stany Zjednoczone przeszły na cykl T+2 w 2017 r. Jednak od tego czasu kilka dużych jurysdykcji poszło jeszcze dalej - Chiny, Indie, Stany Zjednoczone i Kanada skróciły rozrachunek do maksymalnie jednego dnia roboczego po dacie zawarcia transakcji (T+1). W szczególności przejście Stanów Zjednoczonych na rozwiązanie T+1 w maju 2024 r. skłoniło kolejne jurysdykcje do rozważenia podobnego działania. Z perspektywy europejskiej globalne przejście na T+1 powoduje rozbieżności między unijnymi a światowymi rynkami finansowymi i może postawić rynki kapitałowe UE w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej oraz, biorąc pod uwagę wzajemne powiązania światowych rynków finansowych, zwiększyć koszty operacyjne ponoszone przez uczestników rynku UE.

2.2. W grudniu 2023 r. w ramach ostatniego przeglądu rozporządzenia CDPW upoważniono ESMA, by w ścisłej współpracy z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) ocenił zasadność skrócenia cyklu rozrachunku w UE i przedstawił plan działania dotyczący sposobu przeprowadzenia takiego posunięcia. We wspólnym oświadczeniu z 15 października 2024 r. 3  ESMA, Komisja i EBC wskazały, że UE musi pilnie podjąć działania na zasadzie skoordynowanego podejścia, jeżeli chce uniknąć negatywnych skutków rozbieżności w cyklach rozrachunku w stosunku do głównych jurysdykcji na świecie oraz zapewnić skuteczną i konkurencyjną unię oszczędności i inwestycji. ESMA opublikował 18 listopada 2024 r. raport 4 , w którym zalecił, by UE przeszła na cykl T+1 nie później niż 11 października 2027 r.

2.3. Każdego dnia w UE w centralnych depozytach papierów wartościowych rozliczane są papiery wartościowe o wartości ponad 4 bln EUR 5 . Im dłużej trwa rozrachunek, (i) tym dłużej kupujący i sprzedający są narażeni na ryzyko rynkowe i ryzyko kontrahenta, (ii) tym dłużej inwestorzy muszą czekać na otrzymanie należnych im środków pieniężnych ze sprzedaży lub papierów wartościowych po zakupie oraz (iii) tym wyższy jest koszt alternatywny związany z brakiem możliwości wykorzystania tych aktywów w innych transakcjach 6 . Przejście na T+1 przyniosłoby zatem znaczące korzyści inwestorom i zwiększyłoby atrakcyjność rynków kapitałowych UE.

2.4. Skrócenie cyklu rozrachunku papierów wartościowych powinno mieć pozytywny wpływ na kontrahentów, kontrahentów centralnych i ogólnie rynki dzięki zmniejszeniu ryzyka rynkowego i ryzyka kontrahenta. Oczekuje się, że przejście na T+1 przyniesie wymierne korzyści finansowe uczestnikom rynku, w szczególności poprzez skrócenie czasu, w którym pozycje dotyczące rozliczanych transakcji na papierach wartościowych pozostają otwarte w księgach kontrahenta centralnego (CCP). To z kolei zmniejsza kwotę ekspozycji podlegających gwarancji CCP, a tym samym zapotrzebowanie na depozyty zabezpieczające pobierane przez CCP, służące pokryciu potencjalnego ryzyka rynkowego i ryzyka kontrahenta związanego z tymi ekspozycjami. Wstępna analiza przeprowadzona przez ESMA wskazuje, że przejście na T+1 może mieć znaczący wpływ na otwarte pozycje i wymogi CCP dotyczące depozytów zabezpieczających. ESMA stwierdziła, że takie pozycje zmniejszyłyby się o około 47 %, co skutkowałoby redukcją o około 30 mld EUR w przypadku produktów związanych z akcjami i około 25 mld EUR w przypadku obligacji 7 . Ta uwolniona płynność mogłaby zostać wykorzystana do finansowania możliwości inwestycyjnych na rynkach kapitałowych UE.

2.5. Omawiany wniosek jest zgodny z celem Komisji, jakim jest stworzenie unii oszczędności i inwestycji, aby ułatwić przepływ kapitału w całej UE z korzyścią dla konsumentów, inwestorów i przedsiębiorstw. Szybki, wydajny i niezawodny rozrachunek jest niezbędnym warunkiem wstępnym rozwoju tej unii. Krótszy cykl rozrachunku zwiększyłby atrakcyjność rynków UE i odblokowałby istotne korzyści, w szczególności poprzez zmniejszenie ryzyka, oszczędności dotyczące depozytów zabezpieczających i zmniejszenie kosztów związanych z rozbieżnościami między UE a innymi dużymi jurysdykcjami na świecie.

2.6. EKES zdaje sobie sprawę, że przyjęcie rozrachunku T+1 mogłoby wiązać się z pewnymi kosztami początkowymi dla uczestników rynku, np. związanymi z modernizacją infrastruktury informatycznej i personelem. Jest jednak przekonany, że koszty te zostaną z czasem z nadwyżką zrekompensowane przez korzyści płynące z przyspieszonego rozrachunku, np. zmniejszenie ryzyka kontrahenta, niższe koszty transakcji i zwiększone wolumeny obrotu - zwłaszcza gdy początkowe koszty zostaną rozłożone na odpowiednio długi okres przygotowawczy.

2.7. W Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) istnieje liczniejsza infrastruktura niż w innych jurysdykcjach, w tym 90 systemów obrotu, 14 CCP i 34 CDPW 8 . Sytuację dodatkowo komplikuje współistnienie 11 różnych walut. Kluczowe znaczenie ma zatem odpowiedni czas na przygotowanie się do zmiany. Komisja i ESMA przeprowadziły szeroko zakrojone konsultacje z zainteresowanymi stronami w celu określenia realistycznych ram czasowych, które umożliwiłyby uczestnikom rynku dokonanie niezbędnych dostosowań i aktualizację ich struktur i procesów. Okres od 24 do 36 miesięcy od daty ogłoszenia planowanej zmiany był przeważnie postrzegany jako realistyczny.

2.8. EKES dostrzega, że procesy i praktyki dotyczące handlu i rozrachunku różnią się w zależności od instrumentu. ESMA zauważa, że już dziś rozrachunek transakcji w dniu T+1, a nawet T+0, jest dominującą praktyką w przypadku niektórych klas aktywów, takich jak dług państwowy, oraz częstą, choć nie standardową praktyką w przypadku innych - takich jak akcje i przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe 9 . Chociaż dostosowanie do rozrachunku T+1 może być trudniejsze dla niektórych uczestników rynku, takich jak podmioty zarządzające aktywami, które będą musiały odpowiednio dostosować cykle emisji i wykupu funduszy/ETF, nie wydaje się, by istniały poważne przeszkody strukturalne. Z drugiej strony rozłożone w czasie wprowadzenie T+1 jeszcze bardziej zwiększyłoby złożoność procesu, spowodowałoby niepewność wśród inwestorów i może ostatecznie zwiększyć koszty transformacji, a przez to wyeliminować niektóre korzyści. EKES zgadza się, że rozrachunek T+1 należy wprowadzić jednocześnie dla wszystkich zbywalnych papierów wartościowych objętych zakresem rozporządzenia CDPW.

2.9. EKES zdaje sobie sprawę, że procesy i praktyki rozrachunku są różne, zwłaszcza w przypadku transakcji finansowania papierów wartościowych (SFT) - takich jak operacje repo oraz udzielanie i zaciąganie pożyczek papierów wartościowych - które podlegają różnym konwencjom. Są to często transakcje pomocnicze, które ułatwiają inne transakcje, a wiele z nich jest już dziś rozliczanych w cyklu T+1, a nawet T+0 10 . Przejście na T+1 w odniesieniu do bazowej transakcji gotówkowej w rezultacie jeszcze bardziej skróci docelowe okresy rozrachunku dla tych transakcji pomocniczych. Z uwagi na doświadczenia innych dużych jurysdykcji EKES jest jednak przekonany, że te procesy można dalej dostosowywać w trakcie okresu przygotowawczego. Według ESMA od czasu przejścia na T+1 nie odnotowano żadnego zauważalnego wpływu na funkcjonowanie rynków transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych w USA 11 .

2.10. EKES dostrzega, że niektórzy uczestnicy rynku obawiają się, że wprowadzenie T+1 może doprowadzić do ogólnego pogorszenia efektywności rozrachunku, tj. zwiększenia częstotliwości i/lub dotkliwości przypadków niepowodzenia rozrachunku. Zgodnie z rozporządzeniem CDPW, w przypadku gdy transakcje nie zostaną rozliczone w zamierzonej dacie rozrachunku, stosuje się zharmonizowany mechanizm kar pieniężnych. W rezultacie uczestnicy rynku mogą potencjalnie podlegać wyższym karom pieniężnym, jeśli bardziej wymagający cel T+1 nie zostanie osiągnięty. Obawy te wydają się nie znajdować potwierdzenia w faktach - wstępne raporty ze Stanów Zjednoczonych, które zakończyły przejście na T+1 w maju 2024 r., nie wykazują żadnych znaczących zmian we wskaźnikach niepowodzenia rozrachunku po wprowadzeniu nowego systemu 12 . Ponadto dane przedstawione w raporcie ESMA na temat skrócenia cyklu rozrachunku pokazują, że rozliczanie transakcji w cyklu T+1 jest już szeroko wykorzystywane odnośnie do niektórych klas aktywów, tj. akcji płynnych lub długu państwowego. Toteż EKES zauważa, że system dyscypliny rozrachunku zgodny z rozporządzeniem CDPW odgrywa istotną rolę w utrzymywaniu wysokich standardów efektywności rozrachunku w UE i wydaje się, że osłabienie tych ram w czasie, gdy rozważa się przejście na T+1 właśnie w celu dalszego podniesienia tych i tak już wysokich standardów, przyniosłoby efekt przeciwny do zamierzonego. W związku z tym EKES nie widzi obecnie potrzeby zmiany przepisów tego rozporządzenia dotyczących dyscypliny rozrachunku.

2.11. Jak zauważono w opinii EKES-u "Przegląd centralnych depozytów papierów wartościowych" 13 , należy przeanalizować przyczyny nieprzeprowadzenia rozrachunku i zająć się nimi. W szczególności EKES zaleca, by przed wejściem w życie systemu "T+1" ESMA i właściwe organy krajowe przeanalizowały przyczyny nieprzeprowadzenia rozrachunku w całym łańcuchu transakcji. W tym celu powinny one korzystać z punktów danych pochodzących od uczestników rynku i szczegółowo opisać przyczyny, aby rozpoznać najbardziej przekonujące wzorce. EKES wzywa Komisję i ESMA do podjęcia odpowiednich środków w celu zwalczania przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku w miejsce podkopywania wysiłków na rzecz rygorystycznych warunków rozrachunku, o których mowa w CSRD, poprzez wyłączenie - na stałe lub nawet tymczasowo - niektórych rodzajów transakcji lub klas aktywów z przejścia na "T+1".

2.12. Pod auspicjami ESMA ustanowiono strukturę zarządzania w celu nadzorowania fazy przygotowawczej przed przejściem na T+1 od 11 października 2027 r. Ta struktura składa się z dwóch komitetów: komitetu sektorowego i komitetu koordynacyjnego. EKES zwraca uwagę, że w kompetencjach komitetu sektorowego leży, zgodnie z zakresem jego zadań 14 , doradzanie bądź przedstawianie zaleceń w sprawie wdrażania odpowiednich przepisów. EKES nie zgadza się, by komitet zajmował stanowisko w sprawach, które wykraczają poza ten zakres zadań 15 , takich jak zwolnienie transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych (SFT) z wymogu rozrachunku T+1 czy zawieszenie, w razie potrzeby, systemu kar pieniężnych przewidzianego w rozporządzeniu CDPW 16 . Zdaniem EKES-u komitet sektorowy powinien zawsze koncentrować swoje wysiłki na zadaniach leżących w jego zakresie kompetencji.

2.13. EKES zauważa również, że skład obu komitetów nie wydaje się zapewniać odpowiedniej reprezentacji inwestorów detalicznych - ważnych użytkowników końcowych infrastruktury finansowej w UE - a przejście na T+1 będzie miało na nich taki sam wpływ jak na ich instytucjonalnych odpowiedników. Komitet ubolewa również nad faktem, że w skład komitetów nie wchodzą niezależni eksperci techniczni i akademiccy. Te braki mogą powodować dalsze wątpliwości co do neutralności i bezstronności ustaleń dotyczących zarządzania tym ważnym projektem UE. EKES wzywa zatem Komisję i ESMA, by rozważyły powołanie niezależnych ekspertów technicznych i, w stosownych przypadkach, akademickich do komitetu sektorowego, a także przedstawicieli inwestorów detalicznych. Zalecamy również powołanie ekspertów technicznych i, w stosownych przypadkach, akademickich jako dodatkowych członków komitetu koordynacyjnego.

2.14. Fragmentacja rynków kapitałowych UE jest powszechnie uznawana za jedną z kluczowych przeszkód dla efektywnego przepływu kapitału w ramach jednolitego rynku. W raportach przygotowywanych lub zlecanych przez Komisję, ESMA, stowarzyszenia branżowe i/lub niezależne grupy ekspertów wielokrotnie podkreślano potrzebę zajęcia się tym zjawiskiem, w tym w szczególności w obszarze usług posttransakcyjnych (tj. rozliczeniowych, rozrachunkowych i powierniczych). W latach 2001-2003 grupa ekspertów powołana przez Komisję, działająca pod przewodnictwem Alberta Giovanniniego, wskazała piętnaście barier operacyjnych, prawnych i podatkowych utrudniających integrację rynków finansowych w Europie, jeżeli chodzi o rozliczenia i rozrachunek 17 . W nowszej analizie przeprowadzonej przez

Grupa Giovanniniego, drugi raport "Second Report on EU Clearing and Settlement Arrangements", 15 kwietnia 2003 r.

Europejskie Forum Posttransakcyjne w 2017 r. stwierdzono, że pomimo niekwestionowanego postępu w wielu obszarach wiele z tych "barier Giovanniniego" nadal istnieje 18 . Choć dalsza harmonizacja norm technicznych na szczeblu europejskim mogłaby stanowić podstawę konwergencji, do osiągnięcia znacznych postępów niezbędna jest aktywna współpraca państw członkowskich i uczestników rynku. W związku z tym konieczność automatyzacji i zharmonizowania procesów posttransakcyjnych, tak aby przejście na rozliczenie T+1 zakończyło się sukcesem, będzie ważnym, lecz niewystarczającym krokiem w kierunku większej integracji rynków kapitałowych UE, zgodnie z wizją unii oszczędności i inwestycji.

Bruksela, dnia 30 kwietnia 2025 r.

1 COM(2025) 38 final, 12 lutego 2025 r.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
3 ESMA, Komisja Europejska i EBC, Joint statement on shortening the standard securities settlement cycle in the European Union: next steps, 15 October 2024 ("Joint Statement"), 15 października 2024 r.
4 ESMA, "Report on the assessment of the shortening of the settlement cycle in the European Union", 18 listopada 2024 r.
5 SWD(2025) 37 final.
6 SWD(2025) 37 final.
7 ESMA, "Report on the assessment of the shortening of the settlement cycle in the European Union", 18 listopada 2024 r.
8 ESMA, "Report on the assessment of the shortening of the settlement cycle in the European Union", 18 listopada 2024 r.
9 ESMA, "Report on the assessment of the shortening of the settlement cycle in the European Union", 18 listopada 2024 r.
10 ESMA, Assessment of the shortening of the settlement cycle in the European Union, 18 listopada 2024 r.
11 ESMA, Assessment of the shortening of the settlement cycle in the European Union, 18 listopada 2024 r.
12 SIFMA, ICI, DTCC, "T+1 After Action Report", wrzesień 2024 r.
13 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do dyscypliny rozrachunku, transgranicznego świadczenia usług, współpracy w zakresie nadzoru, świadczenia bankowych usług pomocniczych oraz wymogów dotyczących centralnych depozytów papierów wartościowych z państw trzecich" (COM(2022) 120 final - 2022/0074 (COD)) (Dz.U. C 443 z 22.11.2022, s. 87).
14 Komitet sektorowy T+1, "Terms of Reference", styczeń 2025 r.
15 Komitet sektorowy T+1, "Terms of Reference", styczeń 2025 r.
16 Komitet sektorowy T+1, "Terms of Reference", styczeń 2025 r.
17 Grupa Giovanniniego, pierwszy raport "Cross-border clearing and settlement in the European Union", 22 listopada 2001 r.
18 European Post Trade Forum (EPTF) report, 15 maja 2017 r.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3203

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do krótszego cyklu rozrachunku w Unii (COM(2025) 38 final - 2025/0022 (COD))
Data aktu: 02/07/2025
Data ogłoszenia: 02/07/2025