(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2025 r.)
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),
Główne przesłania
1. Zgadza się z Komisją Europejską, że Europa nie dotrzymała kroku innym dużym gospodarkom z powodu utrzymującej się luki we wzroście produktywności i że musi podjąć natychmiastowe działania, by przewodzić w sferze najważniejszych technologii, tak aby stać się światowym liderem w dziedzinie innowacji, wydajności i dekarbonizacji kluczowych obszarów technologii w celu odzyskania konkurencyjności i zapewnienia mieszkańcom dobrobytu.
2. Podkreśla jednak, że konkurencyjność Europy może być odporna i zrównoważona tylko wtedy, gdy będzie zakorzeniona w silnym europejskim modelu społecznym opartym na spójności społecznej, zmniejszaniu nierówności i sprawiedliwym opodatkowaniu.
3. Popiera trzy wymogi transformacyjne oraz horyzontalne czynniki sprzyjające wymienione w kompasie, które muszą stanowić podstawę konkurencyjności.
4. Podkreśla, że proponowane horyzontalne czynniki sprzyjające nie powinny skutkować bardziej scentralizowanym modelem zarządzania opartym wyłącznie na dialogu między Komisją a rządami krajowymi, co byłoby niekorzystne dla władz szczebla niższego niż krajowy i utrudniałoby uwzględnienie kwestii terytorialnych.
5. Nawiązując do podjętego w strategicznych wytycznych zobowiązania przewodniczącej Ursuli von der Leyen do "postawienia w naszych pracach na pierwszym miejscu regionów", proponuje, aby instytucje UE, rządy krajowe, władze lokalne i regionalne oraz sektor prywatny współpracowały w celu wdrożenia kompasu oraz opowiadały się za podejściem ukierunkowanym na konkretny obszar.
6. Wzywa do ustanowienia jasnych zasad współpracy między wszystkimi szczeblami sprawowania rządów podczas wdrażania kompasu w ciągu najbliższych pięciu lat oraz proponuje nowe partnerstwo między Europejskim Komitetem Regionów a Komisją w celu wprowadzenia kompasu, w tym:
- przeprowadzanie systematycznych ocen oddziaływania terytorialnego odnośnie do kluczowych inicjatyw przewidzianych w Kompasie, które mają bezpośredni wpływ na gminy i regiony w całej UE,
- uwzględnienie prac sieci RegHub KR-u, która przekazuje informacje zwrotne na temat wdrażania rozporządzeń UE w terenie, w ramach corocznych dialogów zainteresowanych komisarzy na temat wdrażania,
- przeprowadzanie corocznej debaty politycznej na temat stanu realizacji kompasu i jego wpływu na władze lokalne i regionalne w celu pomiaru postępów w zwiększaniu konkurencyjności,
- dopilnowanie, aby narzędzie koordynacji konkurencyjności uwzględniało różnorodność (możliwości i słabe punkty) obszarów europejskich oraz podział kompetencji w państwach członkowskich,
- zapewnienie szybkiego uwzględnienia prac platformy ds. dostosowania się do wymogów przyszłości (F4F). KR zobowiązuje się do aktywnego udziału w przyszłych pracach platformy nad sprawnością regulacyjną i uproszczeniem oraz apeluje, by metody pracy platformy obejmowały też etap przedustawodawczy, co zagwarantuje oparte na dowodach, ukierunkowane na konkretne miejsce i spójne podejście w całym cyklu legislacyjnym,
- zadbanie o to, by oceny terytorialne uwzględniały rzeczywistość regionów, w których występuje poważne ryzyko depopulacji i starzenia się społeczeństwa. Rozproszenie terytorialne, starzenie się społeczeństwa i niska gęstość zaludnienia, a także brak masy krytycznej przedsiębiorstw utrudniają skuteczną realizację jednolitej polityki konkurencyjności. W ramach kompasu należy przewidzieć wskaźniki i instrumenty dostosowane do tych regionów, z uwzględnieniem ich ograniczeń strukturalnych, ale również ich potencjału, gwarantując sprawiedliwe i skuteczne włączenie ich w obręb europejskiej strategii.
7. Zaznacza, że czysto sektorowa ocena konkurencyjności Europy jest niewystarczająca do zwiększenia wzrostu produktywności w całej UE.
8. Odnotowuje, że władze lokalne i regionalne są głównym motorem konkurencyjności, ponieważ realizują strategiczny program UE w terenie i skutecznie wspierają ekosystemy innowacji poprzez inwestycje i zamówienia publiczne.
9. Jest przekonany, że konkurencyjność oraz spójność terytorialna, gospodarcza, cyfrowa i społeczna są ze sobą powiązane i stanowią zasadnicze elementy funkcjonowania oraz dalszego rozwoju jednolitego rynku.
10. Opowiada się za wdrożeniem środków mających na celu sprostanie wyzwaniom demograficznym, aby osiągnąć cele kompasu.
11. Z zadowoleniem przyjmuje proponowane narzędzie koordynacji konkurencyjności mające na celu lepszą koordynację strategii politycznych na szczeblu unijnym i krajowym, lecz ubolewa, że w swym Kompasie konkurencyjności Komisja mówi niewiele o sposobie funkcjonowania tego narzędzia, a także całkowicie pomija mechanizm ponownego dostosowania polityki UE w razie, gdyby nie udało się za jej pomocą podnieść konkurencyjności unijnej. Dlatego też ponawia apel, by to narzędzie uwzględniało aspekty terytorialne i opierało się na zasadach określonych w niniejszej rezolucji.
12. Wyraża zaniepokojenie, że działania mające finansować konkurencyjność mogą być niewystarczające do uruchomienia 750-800 mld EUR rocznie na dodatkowe inwestycje, które są potrzebne według raportu Draghiego. Kwestią priorytetową musi być zapewnienie większej i bardziej strategicznej mobilizacji kapitału prywatnego. Emisja dalszego wspólnego długu w celu finansowania wspólnych projektów inwestycyjnych powinna być częścią szerszej dyskusji na temat finansowania długoterminowego budżetu UE po roku 2027.
13. Zauważa, że przedsiębiorstwa upatrują w dużym obciążeniu regulacyjnym w UE jednej z głównych przeszkód we wzroście i inwestycjach. Z zadowoleniem przyjmuje cel Komisji, jakim jest zmniejszenie kosztów wszystkich obciążeń administracyjnych o 25 % w przypadku wszystkich przedsiębiorstw i o 35 % w przypadku MŚP, i zgadza się z zawartym w kompasie stwierdzeniem, że przywrócenie konkurencyjności Europy wymaga o wiele większego niż wcześniej ograniczenia biurokracji. Podkreśla, że skuteczne działania na rzecz uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych są istotne do zwiększenia konkurencyjności UE przy jednoczesnym zachowaniu jej standardów gospodarczych, społecznych i środowiskowych, zapewnieniu stabilności regulacyjnej i poszanowaniu zasad lepszego stanowienia prawa.
14. Ponawia zawarty w sprawozdaniu Maria Draghiego apel, aby - przed przyjęciem nowych przepisów - na początku każdej kadencji Komisja dokonywała systematycznej oceny wszystkich obowiązujących przepisów ustawowych i wykonawczych UE, jak również przeprowadzała testy warunków skrajnych. Następnie należałoby skodyfikować i skonsolidować unijne prawodawstwo w podziale na obszary polityki, w tym uprościć przepisy, wyeliminować ich nakładanie się i usunąć niespójności w całym łańcuchu legislacyjnym, z myślą o stworzeniu bardziej spójnych przepisów wspierających konkurencyjność.
Eliminowanie luki innowacyjnej
15. Zwraca uwagę, że badania naukowe i innowacje są podstawą konkurencyjnego wzrostu w Europie. W odniesieniu do art. 182 TFUE opowiada się za włączeniem także w przyszłości wszystkich środków w tej dziedzinie do odrębnego programu ramowego w celu odzwierciedlenia pełnego spektrum badań naukowych i innowacji - od badań podstawowych po końcowy produkt - co pozwoli zagwarantować przyszłą konkurencyjność Europy.
16. Podkreśla potrzebę wzmożenia wysiłków na rzecz rozwoju ekosystemów innowacji ukierunkowanych na konkretny obszar, aby w pełni wyeliminować dysproporcje w sferze innowacji i zlikwidować przepaść innowacyjną zarówno w Europie, jak i między UE a USA, a także w odniesieniu do Chin.
17. Podkreśla pilną potrzebę odwrócenia tendencji do przenoszenia z Europy coraz większej liczby innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup i scale-up. Zwraca się do Komisji o poczynienie postępów w zakresie dobrowolnego 28. systemu prawnego dla innowacyjnych przedsiębiorstw i o przeanalizowanie jego potencjalnego oddziaływania terytorialnego. Zaznacza, że niezbędne jest inwestowanie długoterminowego budżetu UE w inteligentne programy transgraniczne, których celem jest wspieranie międzyregionalnych łańcuchów wartości przy jednoczesnym wzmacnianiu regionalnych ekosystemów innowacji.
18. Podkreśla, że dla zwiększenia konkurencyjności konieczne jest połączenie doskonałości w zakresie badań naukowych i innowacji oraz wiedzy i zdolności w zakresie produkcji: w celu wzmocnienia odporności należy wspierać i ułatwiać działania w zakresie zaawansowanych technologii na wszystkich poziomach gotowości technologicznej, od badań podstawowych po wprowadzenie na rynek i dalsze wdrażanie w przemyśle.
19. Popiera uznanie doskonalenia umiejętności, podnoszenia i zmiany kwalifikacji oraz uczenia się przez całe życie za filary konkurencyjności UE, gdyż przyszłość gospodarcza UE zależy od utrzymania wysoko wykwalifikowanej, zdolnej do dostosowania się oraz innowacyjnej siły roboczej. W tym kontekście podkreśla zasadniczą rolę władz lokalnych i regionalnych w dostosowywaniu rozwoju umiejętności do potrzeb gospodarczych. Zwraca uwagę, że włączenie do rynku pracy wymaga również zmniejszenia barier strukturalnych, zwłaszcza dla kobiet, oraz zapewnienia sprawiedliwych warunków pracy zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych.
20. Ubolewa, że w komunikacie nie zawarto wyraźnego odniesienia do Europejskiego Zielonego Ładu, ponieważ zobowiązania podjęte w tych ramach mają zasadnicze znaczenie dla konkurencyjności UE ze względu na to, że umożliwiają długoterminowe planowanie organom publicznym, przedsiębiorstwom prywatnym i obywatelom.
Wspólny plan działania na rzecz dekarbonizacji i konkurencyjności
21. Zgadza się, że przejście na gospodarkę zdekarbonizowaną powinno przyczynić się do konkurencyjności Europy, ale zaznacza, że potrzebne jest dodatkowe wsparcie, aby przeprowadzić sprawiedliwą, ekologiczną i cyfrową transformację jako istotną część zreformowanej polityki spójności.
22. Ostrzega, że nasilające się skutki zmiany klimatu stanowią poważne zagrożenie dla zabezpieczenia społecznego i konkurencyjności UE. Podkreśla, że wzrost gospodarczy i redukcja emisji gazów cieplarnianych muszą iść ze sobą w parze, oraz zwraca uwagę, że misja na rzecz neutralności klimatycznej i modelu inteligentnych miast może stać się kamieniem węgielnym polityki konkurencyjności UE (zważywszy, że inwestycje szacowane na 650 mld EUR skrywają duży potencjał innowacji oraz oferują możliwości rynkowe w kluczowych sektorach).
23. Podkreśla, że równie istotnym wymiarem strategii UE na rzecz konkurencyjności jest przystosowanie się do zmiany klimatu. Wzywa do zwiększenia wsparcia dla władz lokalnych i regionalnych oraz przemysłu w celu opracowania strategii odporności na zmianę klimatu, w tym poprawy infrastruktury. Zwraca uwagę na znaczenie włączenia środków dostosowawczych do polityki gospodarczej i przemysłowej w celu zapewnienia długoterminowej konkurencyjności i stabilności społecznej.
24. Z aprobatą przyjmuje publikację Paktu dla czystego przemysłu w celu rozwiązania utrzymujących się problemów gałęzi przemysłu, które dążą do dekarbonizacji. Podkreśla jednak potrzebę nadania polityce przemysłowej wyraźnego wymiaru terytorialnego, by zapewnić skuteczne wdrażanie, a także potrzebę dalszego wsparcia dla regionów, w których występują sektory energochłonne.
25. Z zadowoleniem przyjmuje zamiar KE dotyczący przedstawienia w 2025 r. Planu inwestycyjnego na rzecz zrównoważonego transportu, a także innych powiązanych inicjatyw, w szczególności planu ambitnej europejskiej sieci kolei dużych prędkości. Podziela cel KE, jakim jest przyspieszenie dekarbonizacji całego sektora transportu w sposób najbardziej efektywny ekonomicznie, i podkreśla potrzebę podejścia uwzględniającego aspekt terytorialny w celu wspierania maksymalnego skomunikowania i dostępu.
26. Pochwala Plan działania na rzecz przystępnej cenowo energii, w którym przewidziano przyszłe inicjatywy na rzecz obniżenia kosztów energii dla obywateli, przedsiębiorstw i przemysłu, oraz wzywa do stworzenia prawdziwej europejskiej unii energetycznej, której centralnym elementem będzie sprawnie funkcjonujący system zarządzania i który obejmować będzie w pełni zintegrowany i dobrze połączony rynek w całej UE. Zwraca uwagę na potrzebę ożywienia lokalnej produkcji energii oraz dalszego włączenia sektora prywatnego w transformację energetyczną.
27. Podkreśla wagę zapewnienia odporności jednolitego rynku, ponieważ pozostaje on pod presją zarówno z zewnątrz, jak i z wewnątrz UE. Państwa członkowskie realizują bowiem krótkoterminowe i partykularne interesy poprzez jednostronne środki, takie jak nieuzasadnione transgraniczne bariery handlowe i dotacje państwowe dla sektorów krajowych. Ponadto MŚP stoją w obliczu wyzwań związanych z poruszaniem się wśród przepisów różniących się między państwami członkowskimi, w szczególności w zakresie norm zrównoważonego rozwoju. Ten brak harmonizacji zwiększa koszty przestrzegania przepisów i komplikuje operacje transgraniczne, a zatem stanowi barierę, którą należy wyeliminować.
28. Podkreśla, że konkurencyjność i wzrost gospodarczy Europy opierają się na otwartej gospodarce zintegrowanej z globalnymi łańcuchami wartości. Europa powinna stać na straży wartości związanych z wolnym handlem i multilate- ralizmem. W związku z tym jest istotne, aby zdywersyfikowała swój eksport poza USA i Chiny oraz wzmocniła umowy o wolnym handlu.
29. Podobnie jest niezwykle ważne, aby w Kompasie konkurencyjności uwzględnić mechanizmy wsparcia praktycznego i finansowego dla małych przedsiębiorstw w sektorach tradycyjnych, takich jak turystyka lub rolnictwo, tak aby transformacji ekologicznej i cyfrowej nie postrzegano jako dodatkowego obciążenia, lecz jako dostępną szansę. Szkolenie lokalne, propagowanie współpracy przedsiębiorstw i wspólna cyfryzacja powinny stanowić element regulacji.
30. Podkreśla, że przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym powinno być strategicznym wymogiem z punktu widzenia konkurencyjności UE, przy czym należy jednocześnie zwiększać jej autonomię i odporność. Wzywa do znacznego zwiększenia wsparcia UE dla miast i regionów, by mogły opracowywać i wcielać w życie systemowe rozwiązania oparte na obiegu zamkniętym, zwłaszcza za pomocą zamówień publicznych.
Zmniejszenie zależności i zwiększenie bezpieczeństwa
31. Zaznacza, że UE musi bez wahania stosować instrumenty ochronne takie jak instrumenty ochrony handlu oraz rozporządzenie w sprawie subsydiów zagranicznych, by nieuczciwa konkurencja ze strony przedsiębiorstw zagranicznych nie szkodziła przedsiębiorstwom unijnym. W tym kontekście należy również podkreślić pilną potrzebę przyjęcia pakietu reform celnych.
32. Zaznacza, że dla konkurencyjności UE istotne jest zapewnienie niezawodnych i zdywersyfikowanych dostaw surowców, zwłaszcza tych uznawanych za krytyczne i strategiczne, ponieważ są one kluczowym czynnikiem produkcji dla sektorów energetycznego, spożywczego, budowlanego i przemysłowego. Podkreśla wagę europejskiego sojuszu na rzecz surowców i ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje możliwość przystąpienia do niego również regionów.
33. Uważa wzmocnienie europejskiego bezpieczeństwa i odporności za priorytet i podkreśla, że inwestycje w obronność i technologie podwójnego zastosowania powinny również przyczyniać się do konkurencyjności i rozwoju regionalnego.
34. Nalega, aby Komisja (również z uwagi na większą potrzebę inwestycji w bezpieczeństwo i obronę) rozwinęła politykę kosmiczną i znacznie zwiększyła inwestycje w system nawigacji satelitarnej Galileo, umożliwiając również jego wykorzystanie do celów wojskowych. Zaleca, aby dane satelitarne służyły również do monitorowania zagrożeń dla środowiska i zapobiegania katastrofom klimatycznym.
35. Podkreśla, że takie zaawansowane technologie jak półprzewodniki dla kluczowych sektorów, biotechnologia i sztuczna inteligencja (AI) są bardzo istotne dla zapewnienia konkurencyjności i suwerenności technologicznej UE. Zaznacza, że władze lokalne i regionalne odgrywają pierwszoplanową rolę w rozpowszechnieniu AI zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, a także mają wszelkie dane po temu, by pozyskać zaufanie obywateli do rozwiązań AI za pośrednictwem bezpośredniego zaangażowania społeczeństwa oraz większej przejrzystości.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3168 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Kompas konkurencyjności dla UE |
| Data aktu: | 20/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2025 |