Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27 1
(C/2025/3141)

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ

(art. 24 rozporządzenia (UE) 2024/1143) "Eisenberg"

PDO-AT-A0215-AM02 - 14.3.2025

1. Nazwa produktu

"Eisenberg"

2. Rodzaj oznaczenia geograficznego

Chroniona nazwa pochodzenia (ChNP)

□ Chronione oznaczenie geograficzne (ChOG)

□ Oznaczenie geograficzne (OG)

3. Sektor

□ Produkty rolne

Wina

□ Napoje spirytusowe

4. Państwo, do którego należy obszar geograficzny

Austria

5. Organ państwa członkowskiego powiadamiający o zmianie standardowej

Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Regionen und Wasserwirtschaft [Federalne Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa, Regionów i Gospodarki Wodnej]

6. Opis zatwierdzonych zmian standardowych

1. Dodanie odmian winorośli

Dotychczas do produkcji wina objętego ChNP Eisenberg można było wykorzystywać jedynie odmianę Blaufränkisch. W wyniku zmiany specyfikacji obecnie można również stosować odmianę Welschriesling (ale tylko w przypadku win opatrzonych określeniem Ried [prawnie określonej pojedynczej winnicy]).

Dodanie odmiany Welschriesling nie wpływa ani na nazwę, ani na kategorię ChNP Eisenberg. Związek z obszarem również pozostaje niezmieniony, ponieważ odmianę tę uprawia się od dawna na obszarze produkcji wina objętego ChNP Eisenberg. Ponadto nie nałożono żadnych ograniczeń na wprowadzanie do obrotu wina objętego ChNP Eisenberg. Zmiana specyfikacji jest zatem zmianą standardową.

Należy również zmienić jednolity dokument, ponieważ określono w nim odmiany, które mogą być wykorzystywane do produkcji wina objętego ChNP Eisenberg.

2. Definicja miejsc pochodzenia będących mniejszą jednostką geograficzną

Zmiana specyfikacji umożliwia odniesienie się do jednostek geograficznych mniejszych niż obszar objęty ChNP Eisenberg i skorzystanie tym samym z możliwości przewidzianych w art. 55 rozporządzenia (UE) 2019/33. Ponieważ zmiana ta nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1143, jest ona zmianą standardową. Nazwy jednostek geograficznych wymieniono w specyfikacji produktu i powinny również zostać uwzględnione w jednolitym dokumencie w pkt 9 - "Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)".

3. Dodatkowe przepisy dotyczące etykietowania

W wyniku przedmiotowej zmiany specyfikacji ustanawia się zasady dotyczące wielkości czcionki, jaką należy stosować w przypadku informacji podawanych na etykiecie (odmiana, ChNP, tradycyjne określenia itp.). Ponieważ zmiana ta nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1143, jest ona zmianą standardową. Przepisy te należy zawrzeć w jednolitym dokumencie w pkt 9 - "Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)".

4. Sprecyzowanie przepisów dotyczących butelkowania i produkcji

Produkcja: Zgodnie z austriacką ustawą o winach zazwyczaj dopuszcza się produkcję win objętych ChNP poza obszarem uprawy winorośli, co oznacza, że Austria zasadniczo korzysta z odstępstwa przewidzianego w art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/33. Specyfikacja wina objętego ChNP Eisenberg została zmieniona i obecnie stanowi również, że produkcję prowadzoną poza obszarem uprawy winorośli należy zgłosić Regionalnemu Komitetowi Winiarskiemu w Burgenland, a także należy uzyskać zgodę na jej prowadzenie od Federalnego Urzędu ds. Uprawy Winorośli.

Butelkowanie: Nie ustanowiono żadnych ograniczeń. Butelkowanie poza obszarem uprawy winorośli należy zgłosić Regionalnemu Komitetowi Winiarskiemu w Burgenland oraz musi ono zostać zatwierdzone przez Federalny Urząd ds. Uprawy Winorośli.

Te wymogi dotyczące zgłaszania nie ograniczają wprowadzania do obrotu wina objętego ChNP Eisenberg, a zatem stanowią zmianę standardową. Należy je uwzględnić w jednolitym dokumencie w pkt 9 - "Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)".

JEDNOLITY DOKUMENT

1. Nazwa lub nazwy

Eisenberg

2. Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - Chroniona nazwa pochodzenia

3. Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

3.1. Kod Nomenklatury scalonej

- 22 - NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOLOWE I OCET

2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009

4. Opis wina lub win

Wino objęte ChNP Eisenberg, nieoznaczone jednostką geograficzną mniejszą niż obszar uprawy winorośli "Eisenberg" (tj. Gebietswein [wino regionalne]) musi być wyprodukowane w całości z odmiany winorośli Blaufränkisch; zabrania się mieszania z innymi odmianami.

Wino objęte ChNP Eisenberg opatrzone określeniem Ried [prawnie określonej pojedynczej winnicy] (tj. Riedenwein) musi być wyprodukowane w całości z odmiany Blaufränkisch lub odmiany Welschriesling.

Wino objęte ChNP Eisenberg produkowane z odmiany Blaufränkisch charakteryzuje się wyraźną owocowością, mineralnością i korzennością, które to cechy są typowe dla tej odmiany. Wina te są delikatne, mineralne i subtelnie korzenne. Typowo wyczuwalne aromaty obejmują aromat ciemnych jagód, białego pieprzu i ziół. Wina objęte ChNP Eisenberg produkowane z odmiany Blaufränkisch charakteryzują się elegancką strukturą, żywą kwasowością i delikatnymi, dojrzałymi taninami. Wina te leżakują tradycyjnie w dużych drewnianych beczkach.

Wino objęte ChNP Eisenberg produkowane z odmiany Welschriesling jest cenione ze względu na jego elegancję, charakter, strukturę i długość. Wina te charakteryzują się zazwyczaj korzenną mineralnością, świeżością i wyjątkowym potencjałem dojrzewania.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): 15

- Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): 9

- Minimalna kwasowość ogólna: 4 gramy na litr wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 20

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 200

5. Praktyki enologiczne

5.1. Szczególne praktyki enologiczne

Odpowiednie ograniczenia dotyczące produkcji win

W przypadku win objętych chronioną nazwą pochodzenia "Eisenberg" dopuszcza się stosowanie wszystkich praktyk enologicznych odnoszących się do wina objętego chronioną nazwą pochodzenia dozwolonych na podstawie rozporządzeń (UE) 2019/934 i (UE) 2019/935, z wyjątkiem procesów z wykorzystaniem sorbinianu potasu lub diwęglanu dimetylu. Zgodnie z wymogami określonymi w tych rozporządzeniach możliwe jest zakwaszanie i odkwaszanie win.

Masa moszczu soku z winogron musi wynosić co najmniej 15 ° w skali wagowej moszczu Klosterneuburga (= 9,5 % obj.). Naturalną objętościową zawartość alkoholu można zwiększyć maksymalnie o 2,0 % obj. (lub 2,5 % obj. w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych i po uzyskaniu zezwolenia federalnego ministra ds. rolnictwa, leśnictwa, regionów i gospodarki wodnej) przez dodanie sacharozy, zagęszczonego moszczu gronowego lub rektyfikowanego zagęszczonego moszczu gronowego lub poprzez częściowe zagęszczenie.

Stężenie cukru przed fermentacją nie może przekraczać 4,0 g/l.

5.2. Maksymalna wydajność

10 000 kg winogron z hektara

6. Wyznaczony obszar geograficzny

ChNP "Eisenberg" obejmuje wina produkowane w powiatach Oberwart, Güssing i Jennersdorf w Burgenland.

7. Odmiany winorośli

Blaufränkisch - Frankovka

Welschriesling

8. Opis związku lub związków

W pagórkowatym regionie Eisenberg podłoże składa się z ciężkich, bogatych w żelazo gleb gliniastych i bazaltowych. To właśnie ta charakterystyka gleby, a zwłaszcza wysoka zawartość żelaza i znaczna ilość minerałów takich jak potas, wapń, sód i fosfor, w połączeniu ze specyficznym klimatem panońsko-illyryjskim, cechującym się znacznymi różnicami temperatur między dniem a nocą, kształtuje charakter tych win. W wyniku wpływu krystalicznego podłoża skalnego wina objęte ChNP Eisenberg osiągają charakterystyczny owocowy smak, delikatną strukturę ekstraktu i wyraźną mineralność.

Struktura produkcji wina na obszarze uprawy winorośli "Eisenberg" jest zdominowana przez przedsiębiorstwa rodzinne, które w zdecydowanej większości przerabiają winogrona pochodzące z własnych upraw i często prowadzą również bezpośrednią sprzedaż wina w miejscu jego produkcji. Istnieje ścisły związek między wysokim poziomem turystyki a przemysłem winiarskim. Winorośl jest uprawiana niemal wyłącznie w formie upraw wysokich [Hochkultur] prowadzonych przy zastosowaniu drucianych ram.

Ponadto przeważający udział rodzinnych przedsiębiorstw zajmujących się uprawą winorośli sprawia, że tradycyjny styl produkcji wina jest przekazywany z pokolenia na pokolenie, co dodatkowo wyróżnia wina objęte ChNP Eisenberg.

9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Ramy prawne:

przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu:

Zgodnie z austriacką ustawą o winach wino objęte ChNP "Eisenberg" może zostać wprowadzone do obrotu wyłącznie, jeżeli jest opatrzone urzędowym numerem kontrolnym [staatliche Prüfnummer]. Aby uzyskać urzędowy numer kontrolny, próbka każdego wina, które ma zostać wprowadzone do obrotu z chronioną nazwą pochodzenia "Eisenberg", musi zostać poddana badaniom analitycznym i organoleptycznym (kontrola systematyczna). Podmioty, które zamierzają ubiegać się o przyznanie urzędowego numeru kontrolnego, muszą co roku na piśmie powiadomić o tym Regionalny Komitet Winiarski w Burgenland. W kontekście przyznawania urzędowego numeru kontrolnego wino uznaje się za odpowiednie pod względem organoleptycznym, jeżeli co najmniej pięciu z sześciu degustatorów wyrazi zgodę na wprowadzenie go do obrotu pod nazwą "Eisenberg DAC". Degustacja w celu przyznania urzędowego numeru kontrolnego musi odbyć się w Federalnym Urzędzie ds. Uprawy Winorośli w Eisenstadt. Wszyscy degustatorzy zasiadający w oficjalnej komisji degustacyjnej muszą zostać przeszkoleni przez Regionalny Komitet Winiarski w Burgenland w zakresie oceny profilu aromatu typowego dla win "Eisenberg DAC".

Wnioski o przyznanie urzędowego numeru kontrolnego dla Gebietswein należy składać nie wcześniej niż 1 czerwca roku następującego po roku zbiorów. Wino nie może być wprowadzane do obrotu przed dniem 1 września roku następującego po roku zbiorów.

Riedenwein wytwarzane z odmiany Blaufränkisch nie może być wprowadzane do obrotu przed dniem 1 września drugiego roku następującego po roku zbiorów; wnioski o przyznanie urzędowego numeru kontrolnego należy składać od 1 czerwca drugiego roku następującego po roku zbiorów.

Riedenwein wytwarzane z odmiany Welschriesling nie może być wprowadzane do obrotu przed dniem 1 marca drugiego roku następującego po roku zbiorów; Wnioski o przyznanie urzędowego numeru kontrolnego można składać od 1 grudnia roku następującego po roku zbiorów.

Na etykiecie musi znajdować się oznaczenie "DAC" lub "Districtus Austriae Controllatus", zastępujące termin "ChNP" lub "chroniona nazwa pochodzenia", zapisane czcionką mniejszą niż czcionka użyta do zapisu nazwy "Eisenberg".

Obowiązkowo należy wskazać obszar uprawy winorośli "Burgenland" wraz z określeniem tradycyjnym "Qualitätswein" [wino gatunkowe]. Nie zezwala się na wskazywanie regionu uprawy winorośli "Weinland".

Nie zezwala się na stosowanie dodatkowych oznaczeń handlowych, z wyjątkiem "Qualitätswein". Należy umieścić określenie "DAC" lub "Districtus Austriae Controllatus" jako nazwę handlową wraz z nazwą "Eisenberg", ale niekoniecznie na przedniej etykiecie. Określenie to należy umieścić po nazwie "Eisenberg".

Należy obowiązkowo podać rocznik.

W przypadku wina objętego ChNP Eisenberg produkowanego w konkretnej wsi lub gminie (tj. Ortswein) można stosować wyłącznie następujące oznaczenia związane z lokalizacją:

a) Deutsch Schützen: w przypadku win produkowanych z winogron uprawianych w winnicach położonych w gminach katastralnych należących do gminy Deutsch Schützen-Eisenberg, z wyjątkiem gminy katastralnej Eisenberg an der Pinka;

b) Eisenberg a. d. P.: w przypadku win produkowanych z winogron uprawianych w winnicach położonych w gminie katastralnej Eisenberg an der Pinka;

c) Hannersdorf: w przypadku win produkowanych z winogron uprawianych w winnicach położonych w gminach katastralnych należących do gminy Hannersdorf;

d) Kohfidisch: w przypadku win produkowanych z winogron uprawianych w winnicach położonych w gminach katastralnych należących do gminy Kohfidisch;

e) Rechnitz: w przypadku win produkowanych z winogron uprawianych w winnicach położonych w gminach katastralnych należących do gmin Rechnitz i Markt Neuhodis;

f) Gaas: w przypadku win produkowanych z winogron uprawianych w winnicach położonych w gminach katastralnych należących do gmin Eberau i Moschendorf.

Te oznaczenia związane z lokalizacją można stosować wyłącznie wraz z ChNP "Eisenberg".

Ramy prawne:

przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

odstępstwo dotyczące produkcji na wyznaczonym obszarze geograficznym

Opis wymogu:

Zgodnie z austriacką ustawą o winach wszystkie wina objęte ChNP muszą być produkowane w regionie uprawy winorośli (region pochodzenia ChOG), w którym znajduje się obszar ChNP, lub w sąsiednim regionie uprawy winorośli. Austria korzysta zatem zasadniczo z odstępstwa przewidzianego w art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/33. W odniesieniu do produkcji wina objętego ChNP Eisenberg określono następujące dodatkowe warunki: Produkcja poza obszarem uprawy winorośli może być prowadzona wyłącznie za zgodą Federalnego Urzędu ds. Uprawy Winorośli w Eisenstadt, po konsultacji z Regionalnym Komitetem Winiarskim w Burgenland. Urząd może udzielić takiej zgody w szczególności w przypadku, gdy winnice producenta znajdują się na obszarze uprawy winorośli "Eisenberg". Na fakturach, w dokumentach dostawy i listach przewozowych należy wskazać miejsce pochodzenia, numer działki i nazwę obszaru. Ponadto jako dowód uprawy winorośli na obszarze uprawy winorośli "Eisenberg" należy przedłożyć Regionalnemu Komitetowi Winiarskiemu w Burgenland umowy dzierżawy lub wyciągi z rejestru gruntów.

Ramy prawne:

przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

pakowanie na wyznaczonym obszarze geograficznym

Opis wymogu:

Austriacka ustawa o winach nie ustanawia ogólnych przepisów dotyczących butelkowania win objętych ChNP. W celu zapewnienia jakości i typowych właściwości wina objętego ChNP Eisenberg ustanawia się następujące warunki dotyczące butelkowania:

Wino Eisenberg musi być butelkowane na obszarze uprawy winorośli "Eisenberg". Butelkowanie poza obszarem uprawy winorośli może odbywać się wyłącznie za zgodą Federalnego Urzędu ds. Uprawy Winorośli w Eisenstadt, po konsultacji z Regionalnym Komitetem Winiarskim w Burgenland. Urząd może udzielić takiej zgody w szczególności w przypadku, gdy winnice producenta znajdują się na obszarze uprawy winorośli "Eisenberg". Na fakturach, w dokumentach dostawy i listach przewozowych należy wskazać miejsce pochodzenia, numer działki i nazwę obszaru. Ponadto jako dowód uprawy winorośli na obszarze uprawy winorośli "Eisenberg" należy przedłożyć Regionalnemu Komitetowi Winiarskiemu w Burgenland umowy dzierżawy lub wyciągi z rejestru gruntów.

Link do specyfikacji produktu

https://info.bml.gv.at/dam/jcr:93568321-4323-437d-ae96-d206eec1339c/Produktspezifikation_Eisenberg.pdf

1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/27 z dnia 30 października 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 o przepisy dotyczące rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych, gwarantowanych tradycyjnych specjalności i określeń jakościowych stosowanych fakultatywnie oraz uchylające rozporządzenie delegowane (UE) nr 664/2014 (Dz.U. L, 2025/27, 15.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/27/oj).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3141

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27
Data aktu: 06/06/2025
Data ogłoszenia: 06/06/2025