Konkluzje Rady w sprawie oceny ram prawnych dotyczących audiowizualnych usług medialnych i usług platform udostępniania wideo

Konkluzje Rady w sprawie oceny ram prawnych dotyczących audiowizualnych usług medialnych i usług platform udostępniania wideo
(C/2025/2954)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

Przypominając o dokumentach źródłowych przedstawionych w załączniku 1 ,

UZNAJE, ŻE:

1. Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych 2  jest głównym aktem prawnym regulującym unijny rynek mediów audiowizualnych. Po zmianie wprowadzonej w 2018 r. objęła ona również usługi platform udostępniania wideo (usługi VSP) i ustanowiła Europejską Grupę Regulatorów ds. Audiowizualnych Usług Medialnych (ERGA) - wysoko wykwalifikowany organ składający się z przedstawicieli krajowych organów regulacyjnych.

2. Europejski akt o wolności mediów 3  dodatkowo podkreśla wyjątkową rolę usług medialnych. W akcie tym ustanowiono też Europejską Radę ds. Usług Medialnych (zwaną dalej "Radą ds. Usług Medialnych"), która zastępuje ERGA i jest jej następcą prawnym, a ma zajmować się promowaniem spójnego i skutecznego stosowania dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych i europejskiego aktu o wolności mediów. W europejskim akcie o wolności mediów przypomina się również, że ochrona wolności mediów i pluralizm mediów to dwa główne filary demokracji.

3. Jasność prawa oraz proste i spójne przepisy są ważne dla wszystkich dostawców audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo. Relacja między dyrektywą o audiowizualnych usługach medialnych a innymi odpowiednimi aktami prawnymi UE, w szczególności aktem o usługach cyfrowych 4  i dyrektywą o handlu elektronicznym 5 , powinna być jasna. Podczas gdy w akcie o usługach cyfrowych i dyrektywie o handlu elektronicznym ustanowiono przepisy horyzontalne dotyczące działalności dostawców usług pośrednich w internecie, w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych określono przepisy sektorowe dotyczące treści i powinna ona pozostać głównymi ramami prawnymi regulacji audiowizualnych, aby chronić i promować dalszy rozwój zróżnicowanego, sprawiedliwego, bezpiecznego, wiarygodnego i konkurencyjnego rynku mediów audiowizualnych UE, a także niezależnych, wiarygodnych i zróżnicowanych kulturowo europejskich treści audiowizualnych.

4. Rynek mediów audiowizualnych, nawyki konsumpcyjne oraz ogół ram prawnych UE podlegają ciągłym zmianom. Zgodnie z art. 33 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych Komisja Europejska ma przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę ex post skutków tej dyrektywy i jej wartości dodanej, dołączając w stosownym przypadku wnioski dotyczące jej przeglądu.

5. Poprzez niniejsze konkluzje Rada zamierza zwrócić uwagę Komisji na:

a) znaczenie dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych jako całości oraz na jej potencjał - jako dyrektywy w ramach rynku wewnętrznego - w zakresie zapewnienia równowagi między zachowaniem zasady pomocniczości i poszanowaniem kompetencji państw członkowskich w sferze rozwijania polityki kulturalnej zgodnie z Traktatami i innymi przepisami prawa Unii z jednej strony a realizacją pozostałych celów UE, w tym właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez - między innymi - zasadę kraju pochodzenia z drugiej strony;

b) niektóre obszary, które są wspólnie uznawane za ważne i które powinny - między innymi - zostać szczegółowo przeanalizowane przez Komisję w ramach procedury oceny.

Pewne tematy wskazane przez państwa członkowskie pozostają nadal do rozpatrzenia, w związku z czym niniejszych konkluzji nie należy postrzegać jako wyczerpującego wykazu obszarów, które zdaniem Rady wymagają oceny. Celem Rady jest rozpoczęcie opartej na faktach dyskusji na temat niektórych aspektów ram dotyczących mediów audiowizualnych, bez ograniczania tej dyskusji i bez przesądzania o wyniku ewentualnych przyszłych negocjacji w sprawie dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

ZAKRES STOSOWANIA DYREKTYWY

BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:

6. Niezwykle ważne jest, aby zakres stosowania dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych pozostał adaptowalny, ponieważ rynek audiowizualny ciągle ewoluuje. Zakres ten powinien być na tyle szeroki i jasny, aby obejmował wszystkie istotne rodzaje audiowizualnych treści i usług medialnych oferowanych na rynku wewnętrznym, niezależnie od sposobu ich dystrybucji. Pojawiły się pewne wątpliwości w odniesieniu do klasyfikacji rozwijających się form działalności audiowizualnej w internecie 6 .

7. W motywie 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych 7  wyjaśniono, że programy lub inne usługi audiowizualne podlegające odpowiedzialności redakcyjnej dostawcy mogą same w sobie stanowić audiowizualne usługi medialne, nawet jeżeli są oferowane za pośrednictwem platform udostępniania wideo. Niektórzy użytkownicy usług platform udostępniania wideo (często określani pojęciami takimi jak "influencerzy" lub "profesjonalni twórcy treści" 8 ) to obecnie ugruntowane podmioty na rynku mediów audiowizualnych, które mają istotny wpływ na ten rynek i na opinię publiczną. Z ich usług często korzystają dzieci i młodzież. Odnotowano jednak pewne niespójności na rynku wewnętrznym, jeśli chodzi o klasyfikowanie tych podmiotów jako dostawców audiowizualnych usług medialnych 9 .

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

8. Przeanalizowała, czy definicje zawarte w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych obejmują wszystkie odpowiednie usługi dostarczania audiowizualnych treści medialnych, oraz oceniła, na podstawie tej analizy, czy istnieje potrzeba ich doprecyzowania, z uwzględnieniem celów i głównych wartości dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, w tym wysokiego poziomu ochrony widzów (zwłaszcza małoletnich), równych szans, a także potrzeby proporcjonalności. Obejmuje to ocenę potrzeby dalszego wyjaśnienia, że określone grupy twórców treści na platformach udostępniania wideo (często określanych pojęciami takimi jak "influencerzy" lub "profesjonalni twórcy treści") są objęte zakresem stosowania dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

OCHRONA MAŁOLETNICH

BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:

9. W dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych ustanowiono przepisy mające na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony małoletnich w przypadku linearnych i nielinearnych usług audiowizualnych, a także w odniesieniu do platform udostępniania wideo. Dyrektywa umożliwia również państwom członkowskim wprowadzenie bardziej szczegółowych lub surowszych przepisów, pod warunkiem że są one zgodne z mającym zastosowanie prawem Unii.

10. Akt o usługach cyfrowych ustanawia zharmonizowane i horyzontalne ramy regulacyjne mające zastosowanie do usług pośrednich w internecie, w tym usług platform udostępniania wideo. Zobowiązuje on dostawców platform internetowych do podejmowania odpowiednich i proporcjonalnych środków w celu ochrony małoletnich oraz zobowiązuje dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych do starannego identyfikowania, analizowania i oceny ryzyka systemowego wynikającego z konstrukcji lub funkcjonowania ich usługi. Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych wnosi dodatkową wartość poprzez ustanowienie szczegółowych przepisów mających zastosowanie do dostawców - bez względu na ich wielkość - i określających, jakie treści audiowizualne - zarówno treści redakcyjne, jak i handlowe przekazy audiowizualne - mogą być szkodliwe dla małoletnich.

11. Międzynarodowy charakter najpowszechniej stosowanych audiowizualnych usług medialnych na żądanie i usług platform udostępniania wideo wiąże się z wyzwaniami regulacyjnymi, które należy rozwiązać za pomocą mechanizmów współpracy przewidzianych w prawie Unii.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

12. Zbadała, czy w świetle zmieniających się realiów rynkowych i nawyków konsumpcyjnych obowiązujące przepisy nadal odpowiednio zapewniają wysoki poziom ochrony małoletnich przed potencjalnie szkodliwymi lub nieodpowiednimi treściami, które mogą zaszkodzić ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi, w ramach usług dostarczania treści audiowizualnych - zarówno treści redakcyjnych, jak i handlowych przekazów audiowizualnych - we wszystkich państwach członkowskich, a także równe szanse wszystkim odpowiednim podmiotom rynku audiowizualnego przy jednoczesnym uwzględnieniu charakteru tych usług.

13. Przeanalizowała wzajemne zależności między przepisami dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych a przepisami aktu o usługach cyfrowych w celu zbadania spójności i jasności ich stosowania w odniesieniu do treści audiowizualnych w zakresie ochrony małoletnich, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony na platformach udostępniania wideo.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

14. Nawiązały, w ramach obecnego zakresu stosowania dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, ściślejszą i skuteczniejszą współpracę transgraniczną w zakresie ochrony małoletnich, w szczególności poprzez zwiększenie zdolności krajowych organów regulacyjnych i innych właściwych organów do skutecznego radzenia sobie ze stwierdzonymi naruszeniami w przypadku audiowizualnych usług medialnych i z niestosowaniem środków w przypadku usług platform udostępniania wideo. Jest to szczególnie istotne w przypadku usług skierowanych do szerokiego grona odbiorców w innych państwach członkowskich UE w celu zapewnienia szybkiej i skutecznej ochrony.

15. Promowały dialog i współpracę z podmiotami pozarządowymi i badaczami w celu gromadzenia wiedzy i dobrych praktyk dotyczących skutecznej ochrony małoletnich, a także promowały proaktywne inicjatywy w zakresie edukacji medialnej i filmowej przeznaczone dla małoletnich.

OBOWIĄZKI DOSTAWCÓW PLATFORM UDOSTĘPNIANIA WIDEO

BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:

16. Treści audiowizualne są bardzo ważnym, atrakcyjnym i dynamicznym elementem środowiska cyfrowego. Atrakcyjność treści audiowizualnych sprawiła, że dostawcy platform udostępniania wideo odgrywają istotną rolę na rynku mediów audiowizualnych, nie podlegając jednak takim samym obowiązkom jak dostawcy audiowizualnych usług medialnych. Rozwój dostawców platform udostępniania wideo zwiększa konkurencję zarówno w walce o widzów, jak i w zakresie handlowych przekazów audiowizualnych, stwarzając większe wyzwania dla dostawców audiowizualnych usług medialnych.

17. Rozwój usług platform udostępniania wideo przyniósł obywatelom nowe możliwości w zakresie wolności wypowiedzi i dostępu do informacji. Ten szybki rozwój pociąga za sobą jednak równolegle znaczące ryzyka dla użytkowników platform udostępniania wideo i dla całego społeczeństwa.

18. Chociaż dostawcy tych platform, zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, nie ponoszą odpowiedzialności redakcyjnej za treści dostępne w ich usługach 10 , mają oni decydujący wpływ na selekcjonowanie, prezentację i widoczność tych treści, co np. może znacząco oddziaływać na kształtowanie opinii publicznej. Biorąc pod uwagę ich wpływ, spoczywa na nich istotna odpowiedzialność w zakresie ochrony społeczeństwa w tej sferze.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

19. Poddała ocenie obecne rozwiązania przewidziane w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, przy jednoczesnym uwzględnieniu odpowiednich przepisów UE, takich jak przepisy aktu o usługach cyfrowych, oraz ich zastosowanie do platform internetowych, które są również usługami platform udostępniania wideo; oraz oceniła, czy obecne przepisy dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych dotyczące usług platform udostępniania wideo są wystarczające do zapewnienia ochrony ogółu społeczeństwa przed szkodą i innymi zagrożeniami społecznymi wynikającymi z treści audiowizualnych dostępnych na platformach udostępniania wideo oraz do promowania równych szans, w tym w dziedzinie handlowych przekazów audiowizualnych.

20. Przeanalizowała potrzebę zmian, mając jednocześnie na uwadze potrzebę jasności prawa, spójności regulacyjnej oraz wartość dodaną wynikającą z przepisów dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych dotyczących usług platform udostępniania wideo, a także potencjalną potrzebę uproszczenia przepisów mających zastosowanie do platform internetowych.

ŚRODKI I POLITYKI WSPIERAJĄCE AUDIOWIZUALNE USŁUGI MEDIALNE I TREŚCI MEDIALNE

BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:

21. Nasilający się problem rozpowszechniania dezinformacji oraz zagranicznych manipulacji informacjami i ingerencji w informacje nadal stanowi jedno z największych wyzwań, którym muszą stawić czoła europejskie demokracje. Chociaż tradycyjne media, a zwłaszcza media publiczne, są uznawane przez obywateli większości krajów europejskich za wiarygodne źródło informacji, dynamiczny rozwój technologii, rosnąca rola globalnych platform internetowych, w tym mediów społecznościowych, oraz coraz częstsze wykorzystywanie sztucznej inteligencji zmieniły nawyki konsumentów i wywierają głęboki wpływ na rynek mediów.

22. Globalne platformy internetowe mogą działać jako punkty dostępu do treści medialnych, przy czym ich modele biznesowe prowadzą do zakłócenia dostępu do usług medialnych i ich wykorzystywania, co może skutkować wzmocnieniem polaryzacji treści i dezinformacji.

23. Reklama jest bardzo ważnym źródłem finansowania mediów i audiowizualnych usług medialnych. Rosnące znaczenie platform internetowych i usług platform udostępniania video wśród odbiorców, zwłaszcza wśród młodej widowni, doprowadziło jednak do spadku przychodów z reklam w tradycyjnych mediach, a w szczególności w przypadku audiowizualnych usług medialnych. Równe szanse mogą pomóc zapewnić, aby dostawcy usług medialnych w wystarczającym stopniu zarabiali na swoich treściach w kontekście transformacji cyfrowej.

24. W świetle szybko zmieniającego się modelu odbioru treści oraz konieczności zachowania i wspierania pluralizmu mediów i różnorodności kulturowej w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych przypomniano o możliwości przyjęcia przez państwa członkowskie pewnych środków w celu promowania treści służących interesowi ogólnemu (ekspozycja audiowizualnych usług medialnych świadczonych w interesie ogólnym w art. 7a dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych) pod pewnymi warunkami i zgodnie z prawem UE.

25. Środki eksponowania mogłyby być przydatne we wzmacnianiu dostępu do pluralistycznych mediów w internetowym krajobrazie audiowizualnym oraz w promowaniu bardziej wyrównanych szans między dostawcami audiowizualnych usług medialnych a platformami udostępniania wideo, a także twórcami i producentami urządzeń i interfejsów, którzy mogą działać jako strażnicy dostępu do treści i usług medialnych za pośrednictwem własnych systemów rekomendacji i interfejsów. Ponadto widoczność treści, opracowanych zgodnie ze standardami dziennikarskimi, może być skutecznym narzędziem w walce z dezinformacją i zagranicznymi manipulacjami informacjami i ingerencjami w informacje.

26. W świetle innych aktów prawnych UE obecne przepisy dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych stały się niejasne co do zakresu, w jakim państwa członkowskie mogą przyjąć przepisy dotyczące eksponowania w odniesieniu do przedsiębiorstw mających siedzibę w innych państwach członkowskich.

ZACHĘCA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE, BY:

27. Oceniały, w stosownych przypadkach, skuteczność środków krajowych w promowaniu treści służących interesowi ogólnemu, w tym poprzez rozważenie zasadności opracowania skutecznych krajowych systemów eksponowania, bez uszczerbku dla wolności mediów w zakresie odpowiednich usług medialnych, w tym niezależności mediów, i przy pełnym poszanowaniu tej wolności, a także zgodnie z prawem UE.

28. Wspierały inicjatywy w zakresie samoregulacji i współregulacji, które podejmują odpowiednie organizacje i media przede wszystkim w celu: zwalczania dezinformacji i zagranicznych manipulacji informacjami i ingerencji w informacje, wzmocnienia pozycji obywateli oraz zwiększenia zaufania publicznego, przy jednoczesnym zachowaniu standardów dziennikarskich i etyki dziennikarskiej.

29. Strukturalnie wspierały dostawców usług medialnych dostarczających treści wyprodukowane zgodnie ze standardami dziennikarskimi oraz wzmacniały pluralizm mediów poprzez wprowadzenie polityk dla dostawców usług medialnych stosujących profesjonalne standardy dziennikarskie, aby pomóc zwiększyć ilość wartościowych treści w audiowizualnych usługach medialnych i na platformach udostępniania wideo bez uszczerbku dla ich niezależności.

30. Kontynuowały wysiłki na rzecz promowania i wspierania umiejętności, które umożliwiają obywatelom skuteczne i bezpieczne korzystanie z mediów.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

31. Biorąc pod uwagę spuściznę ERGA w dziedzinie monitorowania przestrzegania przez sygnatariuszy unijnego kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji oraz nowe obszary kompetencji Rady ds. Usług Medialnych utworzone na mocy europejskiego aktu o wolności mediów, regularnie współpracowała z państwami członkowskimi w sprawie wyników zorganizowanego dialogu między dostawcami bardzo dużych platform internetowych (w szczególności tymi, które wchodzą w zakres definicji usług VSP), przedstawicielami dostawców usług medialnych i innymi kluczowymi zainteresowanymi stronami, w szczególności w odniesieniu do przestrzegania inicjatyw samoregulacyjnych mających na celu ochronę użytkowników przed szkodliwymi treściami, w tym inicjatyw mających na celu przeciwdziałanie dezinformacji.

32. Zmapowała obecne ograniczenia i doświadczenia w zapewnianiu odpowiedniej ekspozycji w kontekście trans- granicznych mediów cyfrowych oraz oceniła interakcje przepisów dotyczących eksponowania z prawem UE, a także zbadała, w jaki sposób systemy eksponowania mogą skutecznie odnosić się do odpowiednich usług, w tym usług podlegających jurysdykcji innych państw członkowskich 11  i zgodnie z prawem UE.

33. Monitorowała wpływ obecnych przepisów na zrównoważony charakter europejskich mediów w ekosystemie cyfrowym oraz na równe szanse na rynku mediów audiowizualnych, w szczególności w dziedzinie reklamy.

34. Biorąc pod uwagę potrzebę strukturalnego wzmocnienia i wspierania dostawców usług medialnych przez państwa członkowskie, w dalszym ciągu sprzyjała efektowi dźwigni pomocy publicznej poprzez przegląd stosowania zasad pomocy państwa, w tym, w stosownych przypadkach, ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych (GBER).

DOSTĘPNOŚĆ WYDARZEŃ O ZASADNICZYM ZNACZENIU SPOŁECZNYM

BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:

35. Artykuł 14 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, który reguluje wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym, obejmuje wyłącznie nadawców. Wydarzenia sportowe nie są już jednak rozpowszechniane i oglądane wyłącznie za pośrednictwem linearnych audiowizualnych usług medialnych. Są one w coraz większym stopniu udostępniane za pośrednictwem innych usług, z ograniczonym i płatnym dostępem. W rezultacie duża część krajowych odbiorców może zostać pozbawiona swobodnego dostępu do tych wydarzeń, które mają szczególne znaczenie społeczne i kulturowe.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

36. Przeanalizowała najważniejsze zmiany w dziedzinie dystrybucji wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym i oceniła, czy zakres przedmiotowy art. 14 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych nadal w istotny sposób chroni szeroki dostęp do tych wydarzeń.

SYTUACJE TRANSGRANICZNE I WSPÓŁPRACA TRANSGRANICZNA

BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:

37. Procedury współpracy dwustronnej, wynikające przede wszystkim z protokołu ustaleń ERGA, okazały się ważnymi i skutecznymi narzędziami podejmowania kwestii transgranicznych i pozwoliły właściwie wyważyć z jednej strony swobodę korzystania z usług, a z drugiej - ochronę innych podstawowych wartości na europejskim rynku audiowizualnym. Współpraca wielostronna za pośrednictwem Europejskiej Rady ds. Usług Medialnych (wcześniej ERGA) i Komitetu Kontaktowego jest również nieocenionym narzędziem rozwiązywania problemów transgranicznych. Ponadto art. 14 europejskiego aktu o wolności mediów oferuje nowe rozwiązania, które mają dodatkowo wzmocnić na rynku wewnętrznym taką zorganizowaną współpracę organów regulacyjnych ds. mediów, a jednocześnie przyznaje Radzie ds. Usług Medialnych znaczącą rolę w promowaniu spójnego wdrażania dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych w całej Unii.

38. Kilka konkretnych problemów w obowiązujących przepisach dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych 12 , głównie w art. 2 ust. 4 w związku z art. 3, zostało jednak zidentyfikowanych przez ERGA oraz wskazanych przez państwa członkowskie, w szczególności w odniesieniu do przypadków obejmujących audiowizualne usługi medialne pochodzące z państw trzecich.

39. Odnotowano także pewne problemy z transgranicznym egzekwowaniem przepisów w środowisku internetowym 13 . Artykuł 15 europejskiego aktu o wolności mediów oferuje organom regulacyjnym ds. mediów nowy specjalny mechanizm, który ma ułatwić skuteczne transgraniczne egzekwowanie od dostawców platform udostępniania wideo obowiązków wynikających z dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Oczekuje się, że nowy przepis przyczyni się do ograniczenia tych problemów.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

40. Monitorowała stosowanie i skuteczność nowych narzędzi współpracy przewidzianych w europejskim akcie o wolności mediów.

41. Oceniła obowiązujące przepisy transgraniczne zawarte w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, aby zapewnić skuteczne egzekwowanie zasad tej dyrektywy na rynku wewnętrznym, w szczególności w odniesieniu do dostawców usług z państw trzecich, z uwzględnieniem zmian na rynku.

42. Oceniła praktyczne stosowanie mechanizmów transgranicznych przewidzianych w dyrektywie o handlu elektronicznym w odniesieniu do usług platform udostępniania wideo, respektując przy tym wagę zasady kraju pochodzenia jako jednej z kluczowych reguł rynku wewnętrznego oraz uwzględniając, że UE musi zapewnić wysoki poziom ochrony małoletnich oraz respektować i promować pluralizm mediów i różnorodność kulturową.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

43. Angażowały się w dalszą aktywną współpracę i wymianę dobrych praktyk w celu rozwiązania konkretnych problemów w sprawach transgranicznych.

ZAŁĄCZNIK

Dokumenty źródłowe

Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej

- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) (Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1)

- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) ze względu na zmianę sytuacji na rynku (Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 69)

- Dyrektywa 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym) (Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1)

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1083 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ustanowienia wspólnych ram dla usług medialnych na rynku wewnętrznym i zmiany dyrektywy 2010/13/UE (europejski akt o wolności mediów) (Dz.U. L, 2024/1083, 17.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1083/oj)

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz. U. L 277 z 27.10.2022, s. 1)

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji) (Dz.U. L, 2024/1689, 12.7.2024, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj)

Parlament Europejski

- Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 maja 2023 r. w sprawie transpozycji zmienionej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (Dz.U. C, C/2023/1062, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/ 1062/oj)

Rada Unii Europejskiej

- Konkluzje Rady w sprawie wspierania influencerów jako autorów treści internetowych (Dz.U. C, C/2024/3807, 23.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3807/oj)

- Konkluzje Rady w sprawie ochrony wolnego i pluralistycznego systemu medialnego (Dz.U. C 422 z 7.12.2020, s. 8)

Komisja Europejska

- Sprawozdanie za lata 2019-2022 ze stosowania dyrektywy 2010/13/UE o audiowizualnych usługach medialnych zmienionej dyrektywą (UE) 2018/1808 (SWD(2024) 4 final)

- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Europejskie media w cyfrowej dekadzie: Plan działania na rzecz wsparcia odbudowy i transformacji" (COM/2020/784 final)

- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Cyfrowa dekada dla dzieci i młodzieży: nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+)" (COM/2022/212 final)

- Komunikat Komisji pt. "Wytyczne w sprawie stosowania w praktyce kryterium zasadniczej funkcji w odniesieniu do definicji »usługi platformy udostępniania wideo« zgodnie z dyrektywą o audiowizualnych usługach medialnych" (Dz. U. C 223 z 7.7.2020, s. 3)

- Komunikat Komisji pt. "Wytyczne na podstawie art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych dotyczące zakresu sprawozdań państw członkowskich w sprawie środków na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów" (Dz.U. C 66 z 23.2.2023, s. 3)

- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Zwalczanie dezinformacji w internecie: podejście europejskie" (COM(2018) 236 final)

- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1), najnowsza wersja skonsolidowana: 1 lipca 2023 r.

Rada Europy

- Wytyczne w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie informacji wprowadzających w błąd i dezinformacji poprzez weryfikację faktów i rozwiązania w zakresie projektowania platform w sposób zgodny z prawami człowieka, Komitet Sterujący ds. Mediów i Społeczeństwa Informacyjnego (CDMSI) Rady Europy, 24. posiedzenie w dniach 29 listopada - 1 grudnia 2023 r.

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne (EAO)

- The protection of minors on VSPs: age verification and parental control [Ochrona małoletnich na platformach udostępniania wideo: weryfikacja wieku i kontrola rodzicielska], EAO 2024

- AVMSDigest Safe screens: protecting minors online [Bezpieczny ekran: ochrona małoletnich w internecie], EAO 2024

- Mapping of national rules applicable to video-sharing platforms: Illegal and harmful content online [Podsumowanie przepisów krajowych mających zastosowanie do platform udostępniania wideo: nielegalne i szkodliwe treści w internecie], EAO 2022

- Mapping report on the rules applicable to video-sharing platforms - Focus on commercial communications [Sprawozdanie dotyczące zasad mających zastosowanie do platform udostępniania wideo, ze szczególnym uwzględnieniem przekazów handlowych], EAO 2022

- New actors and risks in online advertising [Nowe podmioty i zagrożenia w reklamie internetowej], EAO 2022

- IRIS Special 2023-1: Public interest content on audiovisual platforms: access and findability [Treści leżące w interesie publicznym na platformach audiowizualnych: dostęp i znajdowalność], EAO 2023

- Media literacy and the empowerment of users [Umiejętność korzystania z mediów i wzmacnianie pozycji użytkowników], EAO 2024

Europejskie Obserwatorium Mediów Cyfrowych (EDMO)

- Guidelines for Effective Media Literacy Initiatives [Wytyczne w sprawie skutecznych inicjatyw na rzecz umiejętności korzystania z mediów], EDMO 2024

Europejska Grupa Regulatorów ds. Audiowizualnych Usług Medialnych (ERGA)

- ERGA's views on the future priorities for media policy [Opinia ERGA w sprawie przyszłych priorytetów polityki medialnej], ERGA 2024

- Report vloggers 1 - Analysis and recommendations concerning the regulation of vloggers [Sprawozdanie na temat vlogerów nr 1 - Analiza i zalecenia w sprawie regulacji dotyczących vlogerów], ERGA, podgrupa 1, 2021

- Report Vloggers 2 - How to identify and localise vloggers and regulate their commercial communication [Sprawozdanie na temat vlogerów nr 2 - Jak identyfikować i lokalizować vlogerów oraz regulować ich komunikację handlową], ERGA, podgrupa 1, 2022

- Learning from the practical experiences of NRAs in the regulation of vloggers [Wnioski z praktycznych doświadczeń krajowych organów regulacyjnych w dziedzinie regulacji vlogerów], ERGA, podgrupa 1, 2023

- The implementation(s) of article 28b of the AVMSD: national transposition approaches and measures by video-sharing platforms [Wdrażanie art. 28b dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych: krajowe podejście do transpozycji i środki stosowane przez platformy udostępniania wideo], ERGA, podgrupa 1, 2022

- Overview document on the exchange of best practices regarding Arts. 7a and 7b of the AVMSD [Dokument przeglądowy dotyczący wymiany najlepszych praktyk w zakresie art. 7a i 7b dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych], ERGA, podgrupa 1, 2021

- The practical application and future of cross-border enforcement of media law [Praktyczne stosowanie i przyszłość transgranicznego egzekwowania prawa medialnego], ERGA, podgrupa 1, 2023

- Report on the implementation and cross-border enforcement of the European legal framework for digital and audiovisual media services [Sprawozdanie z wdrażania i transgranicznego egzekwowania europejskich ram prawnych dotyczących cyfrowych i audiowizualnych usług medialnych], ERGA, podgrupa 4, 2024

- Report on ERGA MoU implementation in 2024 and its 4 years of functioning [Sprawozdanie z realizacji protokołu ustaleń ERGA w 2024 r. i z 4 lat jego funkcjonowania], ERGA, podgrupa 1, 2025

Inne

- Kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji z 2022 r.:

https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/policies/code-practice-disinformation

- Sprawozdania krajowe za lata 2020-2022 na temat środków w zakresie umiejętności korzystania z mediów na podstawie dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych

1 W załączniku wymieniono dokumenty związane z odnośnymi kwestiami.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) (Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1) oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) ze względu na zmianę sytuacji na rynku (Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 69).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1083 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ustanowienia wspólnych ram dla usług medialnych na rynku wewnętrznym i zmiany dyrektywy 2010/13/UE (europejski akt o wolności mediów) (Dz. U. L, 2024/1083, 17.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1083/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. L 277 z 27.10.2022, s. 1).
5 Dyrektywa 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym) (Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1).
6 Jak wspomniano w pkt 8.
7 Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 69.
8 W praktyce używa się również innych terminów. Zob.: Analysis and recommendations concerning the regulation of vloggers [Analiza i zalecenia w sprawie regulacji dotyczących vlogerów], ERGA, podgrupa 1, 2021, s. 3.
9 Mapping report on the rules applicable to video-sharing platforms - Focus on commercial communications [Sprawozdanie podsumowujące dotyczące zasad mających zastosowanie do platform udostępniania wideo, ze szczególnym uwzględnieniem przekazów handlowych], EAO 2022, tabela 14. Obligations regarding (v)blogs and (v)blogging [Wymogi dotyczące (v)blogów i (v)blogowania], s. 34-37; Learning from the practical experiences of NRAs in the regulation of vloggers [Wnioski z praktycznych doświadczeń krajowych organów regulacyjnych w dziedzinie regulacji vlogerów], ERGA, podgrupa 1, 2023, s. 15; Sprawozdanie za lata 2019-2022 ze stosowania dyrektywy 2010/13/UE o audiowizualnych usługach medialnych zmienionej dyrektywą (UE) 2018/1808 (SWD(2024) 4 final), s. 4.
10 Chyba że są oni również sklasyfikowani jako dostawcy audiowizualnych usług medialnych.
11 Zgodnie ze sprawozdaniem w sprawie wdrażania i transgranicznego egzekwowania europejskich ram prawnych dotyczących cyfrowych i audiowizualnych usług medialnych (ERGA, podgrupa 4, 2024, s. 2) eksponowanie usług świadczonych w interesie ogólnym jest trudne do wyegzekwowania ponad granicami.
12 Report on the implementation and cross-border enforcement of the European legal framework for digital and audiovisual media services [Sprawozdanie z wdrażania i transgranicznego egzekwowania europejskich ram prawnych dotyczących cyfrowych i audiowizualnych usług medialnych] (ERGA, podgrupa 4, 2024, s. 5, 14-17); The practical application and future of cross-border enforcement of media law [Praktyczne stosowanie i przyszłość transgranicznego egzekwowania prawa medialnego] (ERGA, podgrupa 1, 2023, s. 8).
13 Report on the implementation and cross-border enforcement of the European legal framework for digital and audiovisual media services [Sprawozdanie z wdrażania i transgranicznego egzekwowania europejskich ram prawnych dotyczących cyfrowych i audiowizualnych usług medialnych] (ERGA, podgrupa 4, 2024, s. 17-18); The practical application and future of cross-border enforcement of media law [Praktyczne stosowanie i przyszłość transgranicznego egzekwowania prawa medialnego] (ERGA, podgrupa 1, 2023, s. 9).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2954

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie oceny ram prawnych dotyczących audiowizualnych usług medialnych i usług platform udostępniania wideo
Data aktu: 26/05/2025
Data ogłoszenia: 26/05/2025