- uwzględniając deklarację ONZ z dnia 15 września 1995 r. zatytułowaną "Deklaracja pekińska i pekińska platforma działania" oraz wyniki jej konferencji przeglądowych,
- uwzględniając Konwencję ONZ z 1979 r. w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet,
- uwzględniając art. 21 i 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zasadę "niepozostawiania nikogo w tyle", a w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 5, który ma na celu osiągnięcie równości płci,
- uwzględniając sprawozdanie Sekretarza Generalnego ONZ z 13 grudnia 2019 r. dla Komisji ds. Statusu Kobiet zatytułowane "Review and appraisal of the implementation of the Beijing Declaration and Platform for Action and the outcomes of the twenty-third special session of the General Assembly" [Przegląd i ocena realizacji deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformy działania oraz wyniki dwudziestej trzeciej sesji specjalnej Zgromadzenia Ogólnego],
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Bezpieczeństwa z 25 listopada 2020 r. pt. "Trzeci unijny plan działania w sprawie równości płci - ambitny program na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet w działaniach zewnętrznych UE" (JOIN(2020)0017) oraz towarzyszący mu wspólny dokument roboczy z 25 listopada 2020 r. pt. "Cele i wskaźniki do oceny wdrażania trzeciego planu działania w sprawie równości płci (2021-2025)" (SWD(2020)0284),
- uwzględniając unijną strategię na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025 z 5 marca 2020 r.,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2022 r. w sprawie trzeciego unijnego planu działania w sprawie równości płci 1 ,
- uwzględniając dochodzenie Komisji ds. Likwidacji Dyskryminacji Kobiet dotyczące Polski przeprowadzone w 2024 r. na podstawie art. 8 protokołu fakultatywnego do konwencji,
- uwzględniając swoją rezolucję z 11 lutego 2021 r. w sprawie przyszłych wyzwań w dziedzinie praw kobiet w Europie: ponad 25 lat po deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformie działania 2 ,
- uwzględniając briefing zatytułowany "Przyspieszenie postępów w realizacji celu zrównoważonego rozwoju nr 5 (cel zrównoważonego rozwoju nr 5) - osiągnięcie równości płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt", opublikowany 18 września 2024 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Analiz Parlamentarnych,
- uwzględniając sprawozdanie UN Women i Departamentu Spraw Gospodarczych i Społecznych ONZ z września 2024 r. pt. "Progress on the Sustainable Development Goals: The Gender Snapshot 2024" [Postępy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju - Opis sytuacji dotyczącej równouprawnienia za 2024 r.]
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie propozycji Parlamentu Europejskiego dotyczących zmiany traktatów 3 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zapisania prawa do aborcji w Karcie praw podstawowych UE 4
- uwzględniając art. 121 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A10-0030/2024),
A. mając na uwadze, że równouprawnienie płci jest podstawową i uniwersalną zasadą UE, a także mając na uwadze, że działania zewnętrzne UE muszą opierać się na tej zasadzie, tak aby UE nadal dawała przykład i dalej zwiększała swoje zobowiązania w zakresie równości płci;
B. mając na uwadze, że prawa kobiet i dziewcząt w kontekście praw człowieka i równouprawnienia płci są nie tylko podstawowymi prawami człowieka, ale również warunkiem wstępnym dalszego rozwoju, edukacji i ograniczania ubóstwa, a także niezbędnym fundamentem pokoju, dobrobytu i zrównoważonego rozwoju na świecie;
C. mając na uwadze, że podczas Czwartej Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w Pekinie w 1995 r. 189 rządów z całego świata, w tym UE i jej państwa członkowskie, zobowiązało się do działania na rzecz równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt;
D. mając na uwadze, że deklaracja pekińska i pekińska platforma działania są najbardziej kompleksowym globalnym programem na rzecz promowania równości płci i uważa się je za międzynarodową "kartę praw kobiet", która definiuje prawa kobiet jako prawa człowieka i wyraża wizję równych praw, wolności i szans dla wszystkich kobiet na świecie, a także mając na uwadze, że została ona potwierdzona w 2015 r. poprzez określenie celów i konkretnych działań w szeregu kwestii dotyczących kobiet i dziewcząt w ramach celu zrównoważonego rozwoju ONZ nr 5 "Osiągnięcie równości płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt" zgodnie z Agendą ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;
E. mając na uwadze, że w 2017 r. Zgromadzenie ONZ uzgodniło globalne ramy wskaźników w celu standaryzacji gromadzenia danych, co jest kluczowym elementem ich porównywalności;
F. mając na uwadze, że zaledwie sześć lat przed terminem realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ, który przewidziano na 2030 r., żaden ze wskaźników celu zrównoważonego rozwoju nr 5 nie został w pełni osiągnięty; mając na uwadze, że według ONZ konieczne są zdecydowane działania, aby przyspieszyć postępy i sprawić, by eliminowanie luk w ochronie prawnej i usuwanie dyskryminujących przepisów w odniesieniu do kobiet nie zajęło 286 lat;
G. mając na uwadze, że równouprawnienie płci jest zasadą przekrojową, którą należy włączyć do głównego nurtu celów zrównoważonego rozwoju;
H. mając na uwadze, że w badaniu ONZ dotyczącym oceny celu zrównoważonego rozwoju nr 5 z 2024 r. 5 podkreślono, że nadal istnieją normy społeczne, które legitymizują motywowaną płcią przemoc wobec kobiet i dziewcząt bez wystarczających i odpowiednich kar dla sprawców przestępstw, a także normy społeczne, które ograniczają dostęp do usług zdrowotnych, w tym w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, przypisują wyłącznie kobietom powinność nieodpłatnej opieki i pracy w gospodarstwie domowym oraz ograniczają możliwości kobiet w zakresie zajmowania stanowisk kierowniczych; mając na uwadze, że kobiety i dziewczęta są nadal narażone na dyskryminację ze względu na prenatalną selekcję płciową 6 ;
I. mając na uwadze, że Zgromadzenie Ogólne ONZ wyraziło zaniepokojenie aktywnym oporem wobec osiągnięć i postępów w zakresie równouprawnienia płci oraz regresem w zakresie praw kobiet w wielu krajach; mając na uwadze, że przemoc seksualna i przemoc ze względu na płeć, a także ruchy przeciwko prawom codziennie zagrażają podstawowym prawom kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że istnieje wyraźna i pilna potrzeba potwierdzenia, ochrony i rozwijania rzeczywistej równości płci i praw człowieka przysługujących kobietom i dziewczętom 7 ;
J. mając na uwadze, że zawody sportowe z udziałem kobiet muszą być celebrowaniem wartości wyznawanych w sporcie; mając na uwadze, że należy spełnić wszystkie warunki, aby zapewnić uczciwość w takich zawodach, chronić zdrowie sportsmenek i zapobiegać przemocy fizycznej i psychicznej wobec nich;
K. mając na uwadze, że dokument przyjęty na Szczycie Przyszłości zawiera konkretne działania na rzecz osiągnięcia równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt jako kluczowego wkładu w postęp 8 ;
L. mając na uwadze, że rebelianci, którzy obalili reżim w Syrii, to głównie bojownicy z ugrupowania Hajat Tahrir al-Szam (HTS); mając na uwadze, że ugrupowanie HTS jest organizacją islamistyczną, która została sklasyfikowana przez UE i ONZ jako organizacja terrorystyczna; mając na uwadze, że sytuacja ta budzi poważne obawy co do bezpieczeństwa kobiet i dziewcząt w regionie;
M. mając na uwadze, że Komitet ONZ ds. Likwidacji Dyskryminacji Kobiet w badaniu dotyczącym polskiego prawa aborcyjnego stwierdził, że kryminalizacja i ograniczanie aborcji dyskryminują kobiety;
1. zaleca Radzie, by:
a) potwierdziła swoje pełne i niezachwiane zaangażowanie w deklarację pekińską i pekińską platformę działania oraz wymieniony w niej szereg działań na rzecz praw człowieka kobiet w całej ich różnorodności oraz równości płci; potwierdziła swoje zobowiązanie do działania na rzecz praw człowieka kobiet, w tym zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego i związanych z nim praw, poprzez uwzględnianie aspektu płci we wszystkich istotnych cyklach i obszarach polityki, do wdrażania konkretnych i ukierunkowanych działań na rzecz praw człowieka kobiet i równości płci oraz do zapewnienia sporządzania budżetu z właściwym uwzględnieniem aspektu płci;
b) wyraziła najgłębszy sprzeciw wobec faktu, że w tym roku dorocznemu posiedzeniu Komisji ds. Statusu Kobiet przewodniczy Arabia Saudyjska, i potępiła wszelkie formy instrumentalizacji politycznej, jako że sytuacja tego kraju w zakresie praw kobiet jest katastrofalna, a wiele jego strategii politycznych jest sprzecznych z mandatem i celami Komisji ds. Statusu Kobiet; poruszyła kwestię systemowej dyskryminacji kobiet i prześladowania osób działających na rzecz praw kobiet w Arabii Saudyjskiej;
c) zapewniła, aby równość płci i prawa kobiet i dziewcząt były w pełni i z dumą wdrażane jako podstawowy element działań zewnętrznych Unii dzięki odpowiednio finansowanemu, ukierunkowanemu na aspekt równości płci, sprzyjającemu włączeniu społecznemu i przekrojowemu podejściu, z uwzględnieniem kobiet z grup zmarginalizowanych i kobiet znajdujących się w trudnej sytuacji, również ze względu na wzrost finansowania ruchów antygenderowych na całym świecie 9 ;
d) zagwarantowała pełne uczestnictwo Parlamentu i jego Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia w procesie podejmowania decyzji dotyczących stanowiska UE na 69. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (1025 marca 2025 r.); dopilnowała, aby Parlament był odpowiednio, regularnie i terminowo informowany i miał dostęp do dokumentu dotyczącego stanowiska UE przed negocjacjami; zapewniła terminowe przekazanie stanowiska Parlamentu zespołowi negocjacyjnemu UE oraz zadbała o dalszą poprawę współpracy międzyinsty- tucjonalnej i nieformalnych konsultacji, w tym przed negocjacjami i w ich trakcie, tak aby odpowiednio uwzględnić priorytety Parlamentu;
e) dokonała właściwej oceny rocznej postępów poczynionych w realizacji deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformy działania oraz napotkanych przy tym trudności;
f) zadeklarowała zdecydowane poparcie dla prac UN Women, która jest centralnym podmiotem w systemie ONZ na rzecz wspierania praw kobiet, a jednocześnie zobowiązała się do zapewnienia jej finansowania, a także zwiększenia finansowania na rzecz równości płci;
g) ożywiła wysiłki UE na rzecz przezwyciężenia pozostałych wyzwań i przyspieszenia pełnego wdrożenia deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformy działania, ponieważ jest to dokument uniwersalny, a państwa członkowskie UE są dalekie od osiągnięcia wszystkich celów; zadbała o to, by UE dawała przykład, wprowadzając solidne strategie polityczne, w połączeniu z odpowiednim finansowaniem, mające na celu zapobieganie rozmaitym formom nierównego traktowania kobiet i mężczyzn, eliminowanie takich form nierówności i ich zwalczanie, wzmocnienie pozycji kobiet w całej ich różnorodności we wszystkich państwach UE, a także zapewnienie realizacji ich praw;
h) stale podkreślała, że UE ma do odegrania ważną rolę w osiąganiu równości płci na świecie poprzez dawanie przykładu i wspieranie krajów partnerskich w eliminowaniu wszelkich form bezpośredniej i pośredniej dyskryminacji oraz przemocy ze względu na płeć; przypomniała o znaczeniu konwencji stambulskiej, wezwała pozostałe pięć państw członkowskich, które jeszcze nie ratyfikowały i nie wdrożyły konwencji stambulskiej, aby uczyniły to w jak najkrótszym terminie, a także wezwała inne państwa do poczynienia postępów na drodze do jej podpisania i ratyfikowania;
i) opowiadała się za równym dostępem i szansami we wszystkich dziedzinach życia, aby umożliwić kobietom w całej ich różnorodności wykorzystanie swojego potencjału, w szczególności również w procesie decyzyjnym, w tym przy podejmowaniu decyzji politycznych, gospodarczych, finansowych, akademickich, kulturalnych lub związanych ze zdrowiem i sportem, co jest też istotne dla dobrego sprawowania rządów i kształtowania polityki; zachęcała do inicjatyw promujących przywództwo polityczne i udział kobiet w życiu politycznym, aby wzmocnić praktyki demokratyczne i inspirować przyszłe pokolenia kobiet;
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1971 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | P10_TA(2024)0075 - Zalecenie dla Rady w sprawie priorytetów UE na 69. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet - Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 19 grudnia 2024 r. dla Rady w sprawie priorytetów UE na 69. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2024/2057(INI)) |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 11/04/2025 |