Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: HO (przedstawiciel: S. Orlandi, adwokat)
Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji dyrektor wykonawczej z dnia 8 kwietnia 2024 r. o nieprzedłużeniu ze skarżącym umowy o pracę;
- obciążenie EUROPOL kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący braku właściwości organu, który wydał zaskarżony akt:
- Dyrektor wykonawcza (DW) znajdowała się w sytuacji konfliktu interesów.
- Te okoliczności zewnętrzne miały wpływ na drugie zalecenie sprzeczne z pierwszym [sformułowanym przez zastępcę dyrektora wykonawczego (DWDW)]. Należało wziąć pod uwagę jedynie pierwsze zalecenie przemawiające za przedłużeniem umowy.
- Okoliczności te powodują nieważność decyzji wydanej przez niewłaściwy organ ze względu na brak bezstronności i brak dowodów i wynikają z działania osób lub organów [DWDW lub Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD)] zdolnych do oceny szczególnych potrzeb w zakresie ochrony danych i, bardziej ogólnie, przestrzegania przepisów (takich jak dział zasobów ludzkich).
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przepisów wewnętrznych i oczywistych niespójności:
- Nie została zachowana procedura przedłużania umów o pracę w charakterze członka personelu tymczasowego określona w decyzji wewnętrznej (wydanie "nowego" zalecenia negatywnego, bez nowych faktów ani prawidłowego ponownego rozważenia wszystkich istotnych elementów).
- Skarżący podnosi, że po zmianie stanowiska przez DWDW nie było żadnych ponownych konsultacji z działem zasobów ludzkich ani okoliczności obiektywnie uzasadniających "pilne potrzeby" o innym profilu.
- Zaskarżona decyzja jest dotknięta błędami i sprzecznościami w uzasadnieniu (przykłady zdarzeń już znanych, których nie można przypisać skarżącemu).
3. Zarzut trzeci dotyczący oczywistych błędów w ocenie i nadużycia władzy:
- Powody uzasadniające nieprzedłużenie umowy (wzmocnienie przestrzegania przepisów, ochrona danych itp.) są sztuczne lub niespójne z bardzo pozytywnymi ocenami skarżącego.
- Administracja wykorzystała swoje uprawnienia w sposób niezgodny z prawem, pozbywając się dobrze funkcjonującego pracownika z przyczyn niezwiązanych z interesem służby.
- Podnoszone zdarzenia (nieprawidłowe płatności, problemy związane z przestrzeganiem przepisów) nie mają związku z odpowiedzialnością skarżącego i nie mogą uzasadniać nagłego wycofania propozycji przedłużenia z nim umowy.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia prawa do bycia wysłuchanym:
- Rzeczywiste powody nie zostały wyraźnie podane do wiadomości skarżącego, przez co nie miał on możliwości skutecznego przedstawienia swojego stanowiska przed wydaniem ostatecznej decyzji.
- Wprowadzenie przez DW nowych argumentów i wymogów nieprzedstawionych wcześniej (np. dyplomu w dziedzinie prawa) uniemożliwiło przeprowadzenie sprawiedliwej debaty kontradyktoryjnej, w szczególności na podstawie opinii działu zasobów ludzkich.
- Nieuwzględnienie uwag skarżącego i chronologia komunikacji wewnętrznej wskazują na naruszenie przysługującego mu prawa podstawowego do dobrej administracji i naruszenie prawa do bycia wysłuchanym.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1891 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-76/25: Skarga wniesiona w dniu 31 stycznia 2025 r. - HO/Europol |
| Data aktu: | 07/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 07/04/2025 |