Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Jordan Bardella (Garches, Francja) i 15 innych skarżących (przedstawiciel: A. Fulmini, adwokat)
Strona pozwana: Parlament Europejski
Żądania
Skarżący wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie dopuszczalności niniejszej skargi;
- stwierdzenie, że Parlament Europejski, w osobie swojego przewodniczącego, ponosi odpowiedzialność za wszystkie decyzje, działania, zaniechania swoich organów, w tym Konferencji Przewodniczących Grupy (CPG), delegacji, komisji i wszelkich innych organów decyzyjnych;
- stwierdzenie, że wszystkie decyzje i zaniechania dotyczące przyjęcia i wykonania wspomnianego kordonu sanitarnego są sprzeczne z normami i zasadami Unii Europejskiej, o których mowa w niniejszej skardze;
- stwierdzenie, że niepodjęcie działań przez Prezydium Parlamentu Europejskiego w celu zapewnienia poszanowania regulaminu Parlamentu Europejskiego jest równoznaczne z naruszeniem jego zobowiązań rezultatu i środków, co oznacza, że doszło do naruszenia wymienionych w skardze przepisów i norm;
- stwierdzenie nieważności wszystkich decyzji delegacji parlamentarnych Parlamentu Europejskiego podjętych przy okazji sesji inauguracyjnych na początku 10. kadencji parlamentarnej 2024/2029, które odbyły się w dniu 30 września 2024 r., a następnie, które wybrały prezydium każdej delegacji w różnych systemach głosowania w obliczu nieprawidłowych aktów wstępnych oraz nieprawidłowej, nieprzejrzystej i nieprzewidzianej w regulaminie Parlamentu Europejskiego procedury, poprzez automatyczne wykluczenie kandydatów z Grupy Patrioci za Europą (Patrioci), trzeciej grupy PE [zwłaszcza w delegacjach parlamentarnych ze Stanami Zjednoczonymi, Republiką Południowej Afryki, Izraelem, Turcją, Serbią, Wspólnotą Andyjską, Półwyspem Arabskim, Azją Południowo- Wschodnią-ASEAN, Chinami, Pacyfikiem, Indiami, Afryką, Chile, Ameryką Łacińską, PA UfM (DMED), oraz Komitetem Politycznym Euronest], w przeciwieństwie do decyzji podejmowanych w ramach posiedzeń Grupy Politycznych 8 i 9 oraz Konferencji Przewodniczących Grupy w dniach 11 i 12 lipca 2024 r. i z naruszeniem art. 2, 4, 5, 6, 9, 10 ust. 1, 2 i 4, art. 13 ust. 2, art. 14 ust. 1 i 2 TUE, art. 12 ust. 2, art. 21 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (KPPUE), art. 2 Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (SDPE), art. 6 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Zgromadzenia w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r. (AERASUD), art. 2, art. 10 ust. 1 i 9, art. 22 ust. 1, 2 i 4, art. 26 ust. 3, art. 27 ust. 1, 2 i 7, art. 34 ust. 2, art. 40 ust. 1, art. 124, art. 216 ust. 1, 2 i 3, art. 219 ust. 1 oraz art. 229 ust. 3 regulaminu PE a także art. 1 kodeksu postępowania posłów do Parlamentu Europejskiego;
- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 27 listopada 2024 r. o mianowaniu ośmiu(8), a nie dziewięciu(9) przedstawicieli Parlamentu Europejskiego, jak postanowiono w decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 19 listopada 2024 r., w Radzie Gubernatorów Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji (EED) z powodu wyżej wymienionych uchybień;
- obciążenie Parlamentu Europejskiego kosztami niniejszego postępowania, które skarżący uściślą w toku postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżący podnoszą cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie przepisów regulaminu Parlamentu Europejskiego, w szczególności zobowiązania rezultatu przewidzianego w art. 219 ust. 1 regulaminu Parlamentu Europejskiego, do którego odnosi się art. 229: przedstawiciele wszystkich grup politycznych muszą być członkami prezydiów delegacji, których liczbę należy określić proporcjonalnie zgodnie z zasadą "Hondta".
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie obowiązków przewodniczącej Parlamentu Europejskiego w zakresie zapewnienia przestrzegania jego regulaminu, a w szczególności poszanowania uprawnień i obowiązków samego Prezydium i Konferencji Przewodniczących Grup.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie zasady niedyskryminacji między posłami do Parlamentu Europejskiego, a także zasady niedyskryminacji obywateli europejskich ze względu na poglądy polityczne.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez każde działanie lub zaniechanie prawa do pełnego i swobodnego wykonywania mandatu oraz prerogatyw politycznych posłów do Parlamentu Europejskiego.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1434 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-623/24: Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Bardella i in./Parlament |
| Data aktu: | 10/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |