Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie wdrożenia rozporządzeń dotyczących europejskiej inicjatywy obywatelskiej (2022/2206(INI))

P9_TA(2023)0230
Wdrożenie rozporządzeń dotyczących europejskiej inicjatywy obywatelskiej
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie wdrożenia rozporządzeń dotyczących europejskiej inicjatywy obywatelskiej (2022/2206(INI))

(C/2024/482)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 10 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając art. 11 ust. 4 TUE i art. 24 akapit pierwszy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1  (zmienione rozporządzenie w sprawie EIO),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1042 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiające środki tymczasowe dotyczące terminów mających zastosowanie do etapów zbierania, weryfikacji i badania przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2019/788 w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej w związku z wystąpieniem epidemii COVID-19 2  (tymczasowe rozporządzenie w sprawie EIO),

- uwzględniając art. 222 Regulaminu,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 grudnia 2020 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Minority SafePack - milion podpisów za różnorodnością w Europie" 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie dialogu obywatelskiego i uczestnictwa obywateli w procesie decyzyjnym UE 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 9 marca 2022 r. w sprawie kontaktu z obywatelami: prawo do składania petycji, prawo do zwracania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Europejska Inicjatywa Obywatelska 5 ,

- uwzględniając propozycje nr 36 i 37 sprawozdania z ostatecznych wyników Konferencji w sprawie przyszłości Europy oraz w szczególności zalecenia panelu obywatelskiego nr 2 "Demokracja europejska / Wartości i prawa, praworządność, bezpieczeństwo";

- uwzględniając art. 54 Regulaminu oraz art. 1 ust. 1 lit. e) i załącznik 3 do decyzji Konferencji Przewodniczących z 12 grudnia 2002 r. dotyczącej procedury udzielania zgody na sporządzenie sprawozdań z własnej inicjatywy,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0182/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z art. 10 ust. 3 TUE każdy obywatel ma prawo uczestniczyć w życiu demokratycznym Unii, a decyzje muszą być podejmowane w sposób jak najbardziej otwarty i zbliżony do obywatela;

B. mając na uwadze, że zgodnie z art. 11 ust. 4 TUE obywatele Unii (co najmniej milion osób) będący obywatelami znacznej liczby państw członkowskich, mogą zwrócić się do Komisji Europejskiej o przedłożenie, w ramach jej uprawnień, odpowiedniego wniosku w sprawach, w odniesieniu do których, zdaniem obywateli, stosowanie Traktatów wymaga aktu prawnego Unii;

C. mając na uwadze, że europejska inicjatywa obywatelska (EIO) stanowi jedną z głównych innowacji wprowadzonych Traktatem z Lizbony w zakresie udziału demokratycznego; jest także pierwszym na świecie mechanizmem ponadnarodowej inicjatywy obywatelskiej; mając na uwadze, że Parlament konsekwentnie propaguje europejską inicjatywę obywatelską jako silny i przyjazny dla użytkownika instrument demokratycznego uczestnictwa obywateli w programie działań UE; mając na uwadze, że EIO jest ważnym narzędziem wspierania debaty w instytucjach UE;

D. mając na uwadze, że EIO miały dotychczas ograniczoną widoczność i niską skutecznością pod względem wniosków Komisji dotyczących aktów prawnych Unii, co grozi osłabieniem tego mechanizmu partycypacyjnego; mając na uwadze, że EIO trzeba umocnić, aby stała się prawdziwym oddolnym etapem procesu legislacyjnego na szczeblu UE;

E. mając na uwadze, że zgodnie z art. 11 ust. 7 zmienionego rozporządzenia w sprawie EIO możliwość zbierania deklaracji poparcia poprzez indywidualny system zbierania deklaracji online jest ograniczona do inicjatyw zarejestrowanych przed końcem 2022 roku, w związku z czym nie jest dostępna dla inicjatyw zarejestrowanych po tym terminie;

F. mając na uwadze, że organizatorzy europejskich inicjatyw obywatelskich muszą prowadzić kampanie i zbierać deklaracje poparcia online; mając na uwadze, że spośród 101 EIO zarejestrowanych od czasu wprowadzenia tego instrumentu 17 było zarządzanych z wykorzystaniem indywidualnych systemów zbierania deklaracji online, a w przypadku pięciu z nich udało się zebrać ponad milion podpisów; 74 EIO zarządzano za pomocą centralnego systemu zbierania deklaracji online i w ośmiu przypadkach zebrano ponad milion podpisów;

G. mając na uwadze, że w niektórych państwach członkowskich sytuacja w zakresie przepisów wykonawczych jest niedostatecznie przejrzysta; mając na uwadze, że powodzenie EIO zależy także od wyniku procedur weryfikacji i certyfikacji w państwach członkowskich;

H. mając na uwadze, że zgodnie z art. 15 ust. 2 zmienionego rozporządzenia w sprawie EIO Komisja jest prawnie zobowiązana do określenia w komunikacie - w terminie 6 miesięcy od ogłoszenia ElO i po wysłuchaniu publicznym w Parlamencie - wniosków prawnych i politycznych dotyczących ważnej inicjatywy, działań, jakie zamierza ewentualnie podjąć, oraz do uzasadnienia podjęcia lub zaniechania działania;

I. mając na uwadze, że odpowiedzi Komisji na ważne EIO muszą być jasne i konkretne; mając na uwadze, że wnioski dotyczące aktów prawnych w następstwie komunikatów Komisji powinny być składane w odpowiednim czasie;

J. mając na uwadze, że art. 14 ust. 3 i art. 16 zmienionego rozporządzenia w sprawie EIO zawierają prawne zobowiązanie dla Parlamentu dotyczące, odpowiednio, oceny poparcia politycznego dla inicjatywy oraz środków przyjętych przez Komisję w następstwie komunikatów;

K. mając na uwadze, że zmienione rozporządzenie w sprawie EIO umocniło polityczny wymiar tego instrumentu partycypacyjnego dzięki wprowadzeniu obowiązkowej debaty plenarnej w Parlamencie z możliwością przyjęcia rezolucji;

L. mając na uwadze, że jak zapisano w piątym motywie zmienionego rozporządzenia w sprawie EIO, zmierza ono do uczynienia europejskiej inicjatywy obywatelskiej bardziej dostępną, mniej obciążającą i łatwiejszą w korzystaniu dla organizatorów i zwolenników, do wzmocnienia jej monitorowania oraz do ułatwiania uczestnictwa jak największej liczby obywateli w demokratycznym procesie decyzyjnym Unii;

M. mając na uwadze, że chociaż zmienione rozporządzenie w sprawie EIO znacznie usprawniło ten instrument, wciąż utrzymują się niedociągnięcia dotyczące jego widoczności i wiedzy obywateli na jego temat, deliberatywnego charakteru EIO, a także wymiaru cyfrowego i finansowego oraz skutków prawnych i politycznych instrumentu;

N. mając na uwadze, że zgodnie z art. 25 zmienionego rozporządzenia w sprawie EIO Komisja musi prowadzić okresowy przegląd funkcjonowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej i przedstawiać Parlamentowi i Radzie sprawozdania dotyczące jej stosowania; mając na uwadze, że pierwsze sprawozdanie, które będzie obejmować okres pandemii COVID-19, należy przedstawić nie później niż 1 stycznia 2024 r.;

O. mając na uwadze, że Parlament zamierza wnieść wkład w zbliżający się przegląd planowany przez Komisję w celu dalszej poprawy EIO jako jedynego w swoim rodzaju transgranicznego narzędzia demokracji uczestniczącej;

P. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 pokazała podatność narzędzia EIO na kryzysy zewnętrzne; mając na uwadze, że na mocy tymczasowego rozporządzenia w sprawie EIO, które obowiązywało do końca 2022 roku, w odpowiedzi na pandemię COVID-19 przedłużono terminy mające zastosowanie do różnych etapów procesu realizacji europejskiej inicjatywy obywatelskiej;

Q. mając na uwadze, że od wprowadzenia EIO Komisja otrzymała 127 wnioski o rejestrację inicjatywy, a 101 z nich zarejestrowano; mając na uwadze, że od wejścia w życie zmienionego rozporządzenia w sprawie EIO Komisja otrzymała 33 wniosków o rejestrację inicjatywy, z których 30 zarejestrowano, a dwa są obecnie przedmiotem analizy; mając na uwadze, że przed końcem okresu zbierania deklaracji organizatorzy wycofali 21 wniosków dotyczących EIO; mając na uwadze, że w przypadku 55 EIO nie zebrano wystarczającej liczby podpisów przed upływem terminu;

R. mając na uwadze, że jak dotąd tylko dziewięć inicjatyw osiągnęło wymagany pułap jednego miliona podpisów ("Right2Water", "Jeden z nas", "Stop Wiwisekcji", "Zakaz stosowania glifosatu", "Minority SafePack", "Koniec Epoki Klatkowej", "Ratujmy pszczoły i rolników", "Nie dla obcinania płetw rekinom i handlu nimi" oraz "Za kosmetykami bez okrucieństwa wobec zwierząt"); pierwsze siedem z nich otrzymało odpowiedź Komisji; mając na uwadze, że inicjatywa "Minority SafePack" była pierwszą europejską inicjatywą obywatelską poddaną pod debatę w Parlamencie na podstawie zmienionego rozporządzenia w sprawie EIO;

S. mając na uwadze, że jedynie niewielki odsetek obywateli UE wie o istnieniu narzędzia EIO i aktywnie w nim uczestniczy; mając na uwadze, że brak wiedzy na temat tego instrumentu ogranicza zdolność organizatorów do zebrania miliona podpisów pod EIO;

T. mając na uwadze, że w konkluzjach końcowych Konferencji w sprawie przyszłości Europy zaleca się poprawę skuteczności obecnych instrumentów uczestnictwa obywateli poprzez lepsze informowanie obywateli o tych narzędziach oraz zwiększenie bezpieczeństwa, widoczności i inkluzywności tych narzędzi; mając na uwadze, że panel obywatelski nr 2 zalecił, aby UE była bliższa obywatelom w bardziej asertywny sposób oraz by promowała stosowanie mechanizmów uczestnictwa obywateli;

Główne wnioski

1. zaznacza, że EIO jest istotnym instrumentem partycypacyjnym na szczeblu UE, którego stosowanie może przyczynić się do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii; ubolewa jednak, że ogólna liczba ważnych EIO oraz wpływ tego instrumentu na proces decyzyjny UE są nadal bardzo niskie; w związku z tym przypomina, że należy wzmocnić zarówno ramy regulacyjne, jak i instytucjonalne instrumentu EIO, oraz zwiększyć jego stosowanie poprzez zwiększenie widoczności, dostępności i skuteczności prawnej instrumentu; uważa, że ważne, by znacznie zwiększyć uczestnictwo obywateli, w szczególności młodych ludzi, w demokratycznym życiu Unii; uważa, że EIO może umocnić demokratyczny wymiar UE poprzez promowanie aktywnego obywatelstwa;

2. z zadowoleniem przyjmuje częściową rejestrację EIO wprowadzoną na mocy zmienionego rozporządzenia w sprawie EIO i stanowiącą krok w kierunku większej dopuszczalności EIO i skuteczniejszego monitorowania tych inicjatyw przez instytucje; przypomina, że EIO muszą być zgodne z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE;

3. podkreśla, że zbieranie deklaracji online jest kluczowe dla powodzenia EIO; uznaje korzyści płynące z centralnego systemu zbierania deklaracji online pod względem budżetu i harmonogramu; z zadowoleniem przyjmuje także udoskonalenia wprowadzone do tego systemu przez Komisję, takie jak możliwość personalizowania jego funkcji i przekazywania statystyk obywatelom; uznaje jednak jednocześnie korzyści płynące z indywidualnych systemów zbierania deklaracji online, gdyż systemy te dają organizatorom większą swobodę ich dostosowania do własnych potrzeb; w związku z tym wyraża zaniepokojenie, że stopniowe wycofywanie indywidualnych systemów zbierania deklaracji online może mieć negatywne skutki;

4. zwraca uwagę, że dotychczas można było umieszczać poszczególne systemy zbierania deklaracji online na stronach internetowych różnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego wspierających dane EIO bez dalszych obowiązków w zakresie certyfikacji; przypomina, że indywidualne systemy zbierania deklaracji online stanowią ważny czynnik napędzający innowacje i znacznie przyczyniły się do zwiększenia wsparcia dla EIO;

5. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że niektóre państwa członkowskie postanowiły obniżyć minimalny wiek uprawniający do wspierania EIO;

6. podkreśla znaczenie połączenia składania podpisów pod EIO z systemami identyfikacji elektronicznej i zachęca do stosowania tych systemów, w tym w ramach nowego europejskiego systemu identyfikacji elektronicznej po jego przyjęciu;

7. zwraca uwagę na trudności w zbieraniu podpisów w niektórych państwach członkowskich, które wynikają z rodzaju danych, które sygnatariusze mają przekazywać;

8. podkreśla niedostateczną przejrzystość procedur weryfikacji i certyfikacji w niektórych państwach członkowskich;

9. z zadowoleniem przyjmuje szybką reakcję Komisji polegającą na przedłużeniu okresów zbierania deklaracji dla europejskich inicjatyw obywatelskich po wybuchu pandemii COVID-19;

10. podkreśla, że zorganizowanie europejskiej inicjatywy obywatelskiej to wymagający i kosztowny proces; ubolewa, że obywatelom działającym w pojedynkę bardzo trudno jest zarządzać inicjatywą bez wsparcia stowarzyszeń, które posiadają dobrze rozwinięte zdolności organizacyjne i środki finansowe; podkreśla w związku z tym potrzebę zmniejszenia do minimum przeszkód regulacyjnych, administracyjnych i finansowych, przed którymi stoją obywatele zarządzający EIO; zauważa, że zasoby finansowe dostępne na różne europejskie inicjatywy obywatelskie znacznie się różnią; podkreśla zatem potrzebę udzielania wsparcia finansowego na organizację inicjatyw;

11. zauważa dysproporcję między oczekiwaniami obywateli, ogromnym wysiłkiem i dużymi zasobami koniecznymi do zorganizowania EIO a jej niewielkim wpływem prawnym i politycznym, nawet jeśli inicjatywa osiągnie wymagany próg miliona podpisów; może to zniechęcać obywateli do uruchamiania EIO i osłabić zaufanie obywateli do instytucji UE; podkreśla potrzebę jak największego ograniczenia przeszkód regulacyjnych w okresie rejestracji, aby w pełni wykorzystać potencjał EIO jako narzędzia ustalania programu działań;

12. z zadowoleniem przyjmuje dłuższy termin na odpowiedź na ważne inicjatywy, wprowadzony zmienionym rozporządzeniem w sprawie EIO, co pozwala Komisji w pełni uwzględnić opinie i stanowiska w sprawie inicjatyw wyrażone na etapie badania;

13. żałuje, że ważne EIO mają niewielki wpływ polityczny i prawny; podkreśla, że aby osiągnąć cele zmienionego rozporządzenia w sprawie EIO oraz wykorzystać pełen potencjał tego instrumentu, Komisja musi w odpowiednio i na czas rozpatrywać ważne inicjatywy i odpowiadać na nie; podkreśla, że Komisja powinna również należycie uwzględnić argumenty Parlamentu wyrażające poparcie dla żądań ważnej EIO w rezolucji;

14. ubolewa, że Komisja nie uznała za konieczne przedstawienie dodatkowego aktu prawnego lub zmiany obowiązującego prawodawstwa w związku z EIO zatytułowaną "Minority SafePack - milion podpisów za różnorodnością w Europie"; ponawia apel do Komisji, aby podjęła działanie w związku z tą EIO i przedstawiła wnioski dotyczące aktów prawnych opartych na tej inicjatywie; podkreśla, że zwiększenie praw mniejszości - którego domaga się EIO "Minority SafePack", jest również ważne w kontekście przyszłego rozszerzenia UE;

15. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie grupy ekspertów ds. EIO; uważa jednak, że ważne jest, aby opinie odpowiednich organizacji społeczeństwa obywatelskiego były odpowiednio uwzględniane w ramach grupy ekspertów oraz aby ich przedstawiciele byli zapraszani na posiedzenia grupy, ilekroć ich udział może wnieść wartość dodaną do jej prac;

16. przypomina o nałożonym na Parlament obowiązku oceny każdej ważnej inicjatywy oraz środków podjętych przez Komisję zgodnie z art. 222 ust. 8 i 9 Regulaminu, zwłaszcza gdy Komisja nie przedstawi ani nie wdroży wniosków;

17. uważa, że poza debatą w Parlamencie konieczna jest głębsza dyskusja na temat obaw wyrażonych w ważnych inicjatywach obywatelskich; uważa, że jednym z możliwych sposobów na ożywienie debaty i wzmocnienie działań następczych jest dodanie odpowiednich tematów EIO do dyskusji paneli obywatelskich zwołanych w powiązanych sprawach;

Zalecenia

18. wzywa Komisję, by zainicjowała szeroko zakrojone wielojęzyczne kampanie informacyjne w celu promowania instrumentu europejskiej inicjatywy obywatelskiej oraz lepszego informowania o wpływie europejskich inicjatyw obywatelskich, również poprzez wymianę z obywatelami przykładów sukcesów i osiągnięć; zachęca państwa członkowskie do koordynowania na szczeblu krajowym kampanii uświadamiających na temat instrumentu EIO; jest głęboko przekonany, że Parlament i jego biura kontaktowe powinny być zaangażowane w kampanie informacyjne; zwraca uwagę na potrzebę zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w kampanie informacyjne i dostosowania ich również do konkretnych grup obywateli mieszkających na obszarach oddalonych lub mających słaby dostęp do internetu.

19. podkreśla, że aktywny i skuteczny udział obywateli w życiu demokratycznym UE, w tym w EIO, jest silnie powiązany z edukacją obywatelską; ponownie podkreśla potrzebę uwzględnienia wiedzy o unijnej polityce i demokracji uczestniczącej w programach edukacyjnych i programach nauczania w całej UE, a także potrzebę dalszego zwiększania wiedzy w tym zakresie;

20. podkreśla, że EIO powinna być dostępniejsza dla obywateli oraz że trzeba dążyć do osiągnięcia tego celu za pomocą wszelkich dostępnych środków; podkreśla, że należy stale zwiększać świadomość obywateli na temat tego instrumentu partycypacyjnego, w szczególności promując go w mediach społecznościowych oraz włączając go do programów nauczania i edukacji, tak aby można było dotrzeć do jak największej liczby obywateli, zwłaszcza młodych ludzi; podkreśla rolę szkół i wyższych uczelni w promowaniu edukacji obywatelskiej i zachęca państwa członkowskie do promowania udziału obywateli w procesie decyzyjnym UE w materiałach dydaktycznych i zajęciach pozaszkolnych szkół i uczelni; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje propagowany przez Komisję moduł edukacyjny dotyczący EIO dla szkół średnich;

21. uważa, że EIO mogłyby uzyskać o wiele większe poparcie i byłby o wiele bardziej znane, gdyby były również promowane na odpowiednich platformach na szczeblu krajowym; zachęca Komisję do powiązania strony internetowej UE poświęconej EIO z odpowiednimi platformami internetowymi dotyczącymi uczestnictwa obywateli na szczeblu krajowym, aby zapewnić tym inicjatywom większą widoczność; wzywa do utworzenia centralnego ośrodka wszystkich instrumentów uczestnictwa stosowanych w UE w celu rozwijania synergii i zwiększenia wykorzystania tych instrumentów, przy jednoczesnym ograniczeniu rozdrobnienia infrastruktury uczestnictwa obywateli;

22. wzywa Komisję do przyjęcia jasnych i prostych procedur oraz do przedstawienia szczegółowych odpowiedzi i możliwych rozwiązań w przypadku stwierdzenia częściowej lub całkowitej niedopuszczalności inicjatyw; umożliwi to organizatorom ich zmianę i ponowne przedstawienie; wzywa Komisję do rozważenia sposobów zapewnienia skuteczniejszych działań następczych w odniesieniu do EIO wykraczających poza kompetencje UE w ramach zorganizowanej współpracy z właściwymi organami państw członkowskich;

23. wzywa Komisję, by przeanalizowała możliwość ponownego umożliwienia organizatorom korzystania z indywidualnych systemów zbierania deklaracji online, w tym warunki bezpieczeństwa i ochrony danych takiego rozwiązania, tak aby zwiększyć wymiar cyfrowy EIO i pozwolić organizatorom na planowanie i prowadzenie kampanii z uwzględnieniem wielojęzycznego i wielokulturowego kontekstu poszczególnych państw członkowskich i regionów;

24. zwraca się do Komisji, by zachęcała państwa członkowskie do obniżenia minimalnego wieku uprawniającego do poparcia EIO zgodnie z ich prawem krajowym;

25. wzywa Komisję, by zachęciła państw członkowskich do korzystania z narzędzia identyfikacji elektronicznej;

26. wzywa Komisję i państwa członkowskie do podjęcia działania w celu dalszego uproszczenia i ujednolicenia krajowych norm gromadzenia danych, tak aby organizatorzy EIO mieli dostęp do akt właściwego organu, by móc ubiegać się o skuteczną ochronę sądową w przypadku niezgodnych z prawem decyzji w sprawie certyfikacji;

27. wzywa Komisję do zapewnienia zrównoważonego i przejrzystego składu grupy ekspertów ds. EIO, w tym w szczególności stałego zaangażowania ekspertów z organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w celu uwzględnienia wszystkich istotnych aspektów podczas przygotowywania aktów prawnych oraz zwiększenia przejrzystości i uczestnictwa demokratycznego;

28. wzywa Komisję do udzielania wsparcia finansowego ważnym EIO, które osiągną próg jednego miliona podpisów; wzywa także Komisję, aby rozważyła możliwość udzielania stopniowego wsparcia finansowego tym EIO, które osiągną określony próg podpisów poniżej jednego miliona;

29. wzywa Komisję do nawiązywania odpowiedniego dialogu z organizatorami, aby omówić ich cele i najlepsze sposoby na ich osiągnięcie, a tym samym wnikliwie i skutecznie ocenić wkład obywateli; zwraca uwagę, że taki dialog - prowadzony w sposób otwarty i bezstronny - można by już podjąć w okresie zbierania deklaracji; następnie można by go zacieśnić w okresie sprawdzania i prowadzić dalej po komunikacie Komisji w sprawie danej EIO;

30. zachęca Komisję, aby przeprowadzała dogłębną ocenę propozycji dotyczących każdej ważnej inicjatywy oraz by w pełni wywiązywała się ze spoczywającego na niej prawnego obowiązku szczegółowego określenia powodów podjęcia lub zaniechania działań, co powinna uczynić w jasny, zrozumiały i szczegółowy sposób; przypomina, że wszystkie EIO muszą być traktowane bezstronnie w trakcie całej procedury;

31. wzywa Komisję, aby angażowała się w dialog z organizatorami ważnych inicjatyw nawet po wydaniu swojego komunikatu, tym samym zwiększając możliwość podjęcia działań legislacyjnych w dłuższej perspektywie;

32. zobowiązuje się do głosowania nad rezolucją parlamentarną po każdej ważnej EIO i po każdym komunikacie Komisji określającym jej wnioski prawne i polityczne dotyczące konkretnej inicjatywy, przy czym zauważa, że wymagałoby to zmiany art. 222 ust. 8 i 9 Regulaminu Parlamentu; jest zdania, że po takiej rezolucji trzeba także sporządzić sprawozdanie z własnej inicjatywy w kwestiach ustawodawczych;

33. zobowiązuje się do dalszej oceny - w tym w kontekście przyszłej zmiany Traktatów - możliwych sposobów rozszerzenia zakresu oraz zwiększenia dostępności i skuteczność EIO w obecnych i przyszłych ramach prawnych UE;

34. zobowiązuje się do przeglądu art. 11 ust. 4 TUE w celu zwiększenia dostępności i skuteczności prawnej EIO poprzez zwiększenie roli Parlamentu;

o

o o

35. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
2 Dz.U. L 231 z 17.7.2020, s. 7.
3 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 70.
4 Dz.U. C 99 z 1.3.2022, s. 96.
5 Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 110.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024