Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie Uzbekistanu (2022/2195(INI))

P9_TA(2023)0346
Uzbekistan Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie Uzbekistanu (2022/2195(INI))
(C/2024/1184)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiej przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 15 maja 2019 r. pt. "UE i Azja Środkowa: nowe możliwości wzmocnienia partnerstwa" (JOIN(2019)0009),

- uwzględniając konkluzje Rady z 17 czerwca 2019 r. w sprawie nowej strategii wobec Azji Środkowej,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 19 września 2018 r. pt. "Łącząc Europę i Azję - elementy składowe strategii UE" (JOIN(2018)0031),

- uwzględniając protokół ustaleń w sprawie współpracy w dziedzinie energii między Unią Europejską i Republiką Uzbekistanu z 24 stycznia 2011 r. i jego odnowienie w lutym 2017 r.,

- uwzględniając wspólny program Unii Europejskiej/Rady Europy pt. "Program praworządności w Azji Środkowej" (2020-2023) podpisany 28 listopada 2019 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 1 grudnia 2021 r. pt. "Strategia Global Gateway" (JOIN(2021)0030),

- uwzględniając wyniki 18. posiedzenia ministrów spraw zagranicznych UE-Azja Środkowa, które odbyło się 17 listopada 2022 r. w Samarkandzie i podczas którego skupiono się na poszukiwaniu rozwiązań wspólnych problemów,

- uwzględniając wspólny komunikat prasowy szefów państw Azji Środkowej i przewodniczącego Rady Europejskiej wydany po pierwszym regionalnym posiedzeniu wysokiego szczebla, które odbyło się 27 października 2022 r. w Astanie,

- uwzględniając oświadczenie rzeczniczki Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z 4 lipca 2022 r. w sprawie ostatnich wydarzeń w Uzbekistanie,

- uwzględniając wspólne oświadczenie prasowe prezydenta Republiki Uzbekistanu Shavkata Mirziyoyeva i przewodniczącego Rady Europejskiej Charles'a Michela z 28 października 2022 r.,

- uwzględniając Umowę o partnerstwie i współpracy ustanawiającą partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Uzbekistanu, z drugiej strony 1 ,

- uwzględniając 18. posiedzenie Podkomisji Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Praw Człowieka i Kwestii Pokrewnych działającej na podstawie Umowy o partnerstwie i współpracy UE-Uzbekistan 29 marca 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie wysokiego komisarza ONZ ds. praw człowieka w Taszkiencie z 15 marca 2023 r.,

- uwzględniając uwagi końcowe Komitetu ONZ ds. Likwidacji Dyskryminacji Kobiet z 1 marca 2022 r. dotyczące szóstego sprawozdania okresowego Uzbekistanu, uwagi końcowe Komitetu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych ONZ z lutego 2022 r. dotyczące trzeciego sprawozdania okresowego Uzbekistanu oraz uwagi końcowe Komitetu Praw Dziecka ONZ z września 2022 r. dotyczące piątego sprawozdania okresowego Uzbekistanu,

- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach dziecka z 1989 r.,

- uwzględniając uwagi końcowe Komitetu Praw Człowieka ONZ z 1 maja 2020 r. dotyczące piątego sprawozdania okresowego Uzbekistanu w odniesieniu do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych (MPPOiP),

- uwzględniając Konwencję Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) z 1984 r. w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania,

- uwzględniając sprawozdanie specjalnego sprawozdawcy ONZ ds. promocji oraz ochrony praw człowieka podczas zwalczania terroryzmu po oficjalnej wizycie w Uzbekistanie w dniach 29 listopada - 7 grudnia 2021 r., opublikowane 25 lutego 2022 r.,

- uwzględniając krajową strategię Uzbekistanu na lata 2021-2026 dotyczącą zwalczania ekstremizmu i terroryzmu,

- uwzględniając sprawozdanie końcowe misji obserwacji wyborów Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (ODIHR) Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) w sprawie wyborów prezydenckich przeprowadzonych 24 października 2021 r., opublikowane 22 kwietnia 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie o wstępnych ustaleniach i wnioskach z ograniczonej misji obserwacji referendum OBWE ODIHR w Republice Uzbekistanu opublikowane 1 maja 2023 r.,

- uwzględniając swoje zalecenie z 26 marca 2019 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej kompleksowej umowy między UE a Uzbekistanem 2 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Uzbekistanu,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Handlu Międzynarodowego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0227/2023),

A. mając na uwadze, że Uzbekistan odgrywa kluczową rolę w Azji Środkowej, która jest regionem o strategicznym znaczeniu dla UE, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, łączność, dywersyfikację źródeł energii, rozwiązywanie konfliktów i obronę wielostronnego międzynarodowego porządku opartego na zasadach;

B. mając na uwadze, że negocjacje w sprawie wzmocnionej umowy o partnerstwie i współpracy między Unią Europejską a Uzbekistanem, która aktualizuje istniejącą umowę o partnerstwie i współpracy podpisaną w 1999 r., zostały oficjalnie rozpoczęte 23 listopada 2018 r. i pomyślnie zakończone 6 lipca 2022 r.; mając na uwadze, że do wejścia w życie wzmocnionej umowy o partnerstwie i współpracy wymagana jest zgoda Parlamentu Europejskiego;

C. mając na uwadze, że rząd Uzbekistanu podejmował wysiłki w celu pogodzenia wzrostu gospodarczego z ochroną środowiska; mając na uwadze, że zgłaszane problemy środowiskowe obejmują degradację gruntów, zasalanie gleb, spadek jakości wody i erozję wodną;

D. mając na uwadze, że UE przeznaczyła 76 mln EUR na pierwsze cztery lata (2021-2024) swojego siedmioletniego wieloletniego programu orientacyjnego na lata 2021-2027 na rzecz Uzbekistanu, a dodatkowe 7 mln EUR - na wspieranie praw człowieka i organizacji społeczeństwa obywatelskiego;

E. mając na uwadze, że Azja Środkowa stoi w obliczu jednego z najpoważniejszych kryzysów wodnych na świecie, co istotnie ogranicza realizację celów zrównoważonego rozwoju w regionie; mając na uwadze, że niewiele ponad połowa ludności Uzbekistanu ma dostęp do bezpiecznej wody pitnej, przy czym obszary wiejskie znajdują się pod tym względem w znacznie gorszej sytuacji niż obszary miejskie; mając na uwadze, że rolnictwo, w szczególności intensywna produkcji bawełny, zużywa ponad 90 % wody Uzbekistanu; mając na uwadze, że przepływ wód w rzekach Syr-daria i Amu-daria, które nawadniają Uzbekistan, według prognoz może zmniejszyć się aż o 15 % do 2050 r.;

F. mając na uwadze, że od czasu upadku Związku Radzieckiego, z jego katastrofalną polityką rolną i zuniformizowanym systemem gospodarki wodnej, spory dotyczące wody decydująco wpływają na bezpieczeństwo i stabilność regionu Azji Środkowej; mając na uwadze, że zmiana klimatu w Azji Środkowej wpłynęła na zasoby wodne, a intensywna działalność człowieka doprowadziła do nadmiernego zużycia wody; mając na uwadze, że lekkomyślna nieodpowiednia gospodarka wodna i zanieczyszczenie głównych rzek nawadniających pola bawełny zostały zapoczątkowane przez reżim sowiecki i są w dużej mierze kontynuowane do dziś w sześciu państwach regionu, a skutkują prawie zupełnym zanikiem Jeziora Aralskiego i wielu powiązanych jezior oraz narażają szczególnie zagrożoną ludność obszaru na poważne problemy zdrowotne, ekologiczne i społeczne; mając na uwadze, że częste konflikty dotyczące wody i brak stabilności politycznej ograniczyły zharmonizowane planowanie i skuteczną dystrybucję wód rzek transgranicznych, co prowadzi do niewydajnego wykorzystania i zużycia zasobów wodnych w regionie;

G. mając na uwadze, że UE przekazała ponad 5,2 mln EUR do wielostronnego funduszu powierniczego na rzecz bezpieczeństwa ludzi w regionie Jeziora Aralskiego w ramach Europejskiego Zielonego Ładu; mając na uwadze, że UE zobowiązała się do zasadzenia ponad 27 000 drzew w 2022 r. we współpracy z rządem Uzbekistanu w ramach próby rekultywacji terenu pustyni Aral-kum;

H. mając na uwadze, że 1 lipca 2022 r. w Republice Karakałpackiej wybuchły protesty związane z publikacją proponowanych zmian w konstytucji Uzbekistanu, które zniosłyby jej status suwerennej republiki w Uzbekistanie i jej prawo do odłączenia się; mając na uwadze, że władze odpowiedziały represjami, w wyniku których zginęło co najmniej 21 osób, ponad 270 zostało rannych, a niektórzy zatrzymani donoszą o torturach i brutalnym traktowaniu; mając na uwadze, że grupy i osoby działające na rzecz praw człowieka zgłosiły przypadki użycia nieuzasadnionej, śmiercionośnej siły przez siły bezpieczeństwa i innych nadmiernych reakcji w celu rozproszenia w dużej mierze pokojowo nastawionych protestujących; mając na uwadze, że zatrzymano 516 osób, w tym dziennikarzy, a niektóre z nich były przetrzymywane bez prawa kontaktu przez kilka tygodni po protestach; mając na uwadze, że 13 stycznia 2023 r. 22 osoby skazano za udział w protestach, a Dauletmurat Tajimuratov, prawnik oskarżony o przewodzenie protestom, został skazany na 16 lat więzienia; mając na uwadze, że 17 marca 2023 r. drugi proces przeciwko kolejnym 39 osobom oskarżonym o udział w protestach zakończył się orzeczeniem długich kar pozbawienia wolności w wymiarze do 11 lat;

I. mając na uwadze, że rząd Uzbekistanu publicznie twierdzi, że obecnie w Uzbekistanie działa ponad 10 000 organizacji społeczeństwa obywatelskiego, podczas gdy grupy działające na rzecz praw obywatelskich wskazują, że większość tych organizacji to w rzeczywistości organizacje pozarządowe kontrolowane przez rząd;

J. mając na uwadze, że reformy gospodarcze i polityczne podjęte pod rządami prezydenta Shavkata Mirziyoyeva doprowadziły do stopniowej poprawy sytuacji w kraju, lecz konieczne są dalsze wysiłki, w szczególności zapowiadana nowelizacja kodeksu karnego i nowego kodeksu organizacji pozarządowych; mając na uwadze, że według rankingów organizacji Freedom House "Wolność na świecie" z 2023 r. i "Wolność w internecie" z 2022 r. w Uzbekistanie "nie ma wolności", zaś w rankingu organizacji Reporterzy bez Granic "Wolność prasy na świecie" z 2023 r. Uzbekistan zajął 137. miejsce na 180 państw, podczas gdy w 2022 r. był na 133. miejscu; mając na uwadze, że w rankingu postrzegania korupcji za 2022 r. opublikowanym przez Transparency International Uzbekistan zajmuje 126. miejsce na 180 państw;

K. mając na uwadze, że według OBWE w wyborach prezydenckich w 2021 r. brakowało rzeczywistej konkurencji i merytorycznej debaty między kandydatami oraz między kandydatami i obywatelami, a także odnotowano istotne nieprawidłowości proceduralne;

L. mając na uwadze, że senat Uzbekistanu przeprowadził referendum w sprawie reform konstytucyjnych 30 kwietnia 2023 r., po opóźnieniu związanym z kryzysem w Karakałpacji w 2022 r.; mając na uwadze, że zmiany poddane pod referendum dotyczą około dwóch trzecich treści konstytucji; mając na uwadze, że zmiany te obejmują przepis, który umożliwiłby prezydentowi sprawowanie urzędu przez kolejne dwie siedmioletnie kadencje; mając na uwadze, że według Centralnej Komisji Wyborczej frekwencja w referendum wyniosła 84,5 %, a 90,2 % głosujących opowiedziało się za nową konstytucją;

M. mając na uwadze, że ograniczona misja obserwacji referendum OBWE ODIHR stwierdziła we wstępnych ustaleniach i wnioskach, że "referendum zostało przeprowadzone jako kontynuacja szerszych reform wdrożonych w ostatnich latach, lecz odbyło się w warunkach niezapewniających prawdziwego pluralizmu politycznego i konkurencji" oraz że "trzeba nadal wspierać alternatywne poglądy, a także stwarzać możliwości dla niezależnego społeczeństwa obywatelskiego i poszanowania wolności podstawowych, które pozostają ograniczone"; mając na uwadze, że według oświadczenia OBWE ODIHR w sprawie wstępnych ustaleń i wniosków "obserwatorzy odnotowali powszechne niewłaściwe wykorzystywanie zasobów administracyjnych";

N. mając na uwadze, że w związku z rosnącymi wpływami Chin w regionie Uzbekistan i Chiny zwiększyły swoją współpracę handlową w ostatnich latach; mając na uwadze, że projekt kolei Chiny-Kirgistan-Uzbekistan uczyniłby Uzbekistan bramą do Azji Południowej i połączyłby oba regiony z pominięciem kontrolowanego przez talibów Afganistanu, lecz także byłby jednym z zasadniczych elementów koncepcji "Jeden pas i jeden szlak";

O. mając na uwadze, że w Uzbekistanie nadal zgłaszane są istotne problemy dotyczące praw człowieka, w tym przypadki tortur lub okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania pomimo zakazania takich praktyk przez prawo; mając na uwadze, że inne zgłaszane problemy dotyczące praw człowieka obejmują arbitralne aresztowania lub zatrzymania, aresztowania i pozbawianie wolności z powodów politycznych, problemy z niezależnością sądownictwa, korupcję oraz ograniczanie wolności pokojowego zgromadzania się, wolności mediów i wolności słowa, w tym w internecie; mając na uwadze, że zniesławienie i obraza, w tym obraza prezydenta, pozostają przestępstwami, pomimo deklaracji prezydenta Mirziyoyeva w 2020 r. dotyczącej depenalizacji obydwu tych przestępstw; mając na uwadze, że bloger Sobirjon Babaniyazov został skazany na trzy lata pozbawienia wolności za obrazę prezydenta w internecie;

P. mając na uwadze, że w Uzbekistanie w ostatnich latach coraz częściej pozbawia się wolności dziennikarzy i blogerów; wśród osób tych jest Otabek Sattoriy, niezależny bloger, dziennikarz śledczy i aktywista, odbywający karę sześciu lat i sześciu miesięcy pozbawienia wolności za informowanie o korupcji; mając na uwadze, że w decyzji Grupy Roboczej ONZ ds. Arbitralnych Zatrzymań z listopada 2022 r. stwierdzono, że Otabek Sattoriy jest przetrzymywany z naruszeniem prawa międzynarodowego; mając na uwadze, że wśród dziennikarzy i blogerów skazanych za informowanie lub wypowiadanie się są również Miraziz Bazarov, bloger umieszczony w areszcie domowym w kwietniu 2021 r. i skazany na trzy lata ograniczenia wolności za zniesławienie w wyniku korzystania z prawa do wolności wypowiedzi, Fazilkhoja Arifkhojayev, bloger aresztowany w czerwcu 2021 r. i skazany na siedem lat i sześć miesięcy pozbawienia wolności za udostępnianie i komentowanie treści religijnych w mediach społecznościowych, oraz Lolagul Kallykhanova, założycielka Makan.uz, aresztowana w lipcu 2022 r. i skazana na osiem lat ograniczenia wolności pod zarzutem uczestnictwa w protestach w Karakałpacji; mając na uwadze, że Valijon Kalonov, krytyk władzy, który wzywał do bojkotu wyborów prezydenckich w 2021 r., jest przetrzymywany w szpitalu psychiatrycznym w regionie Samarkandy w wyniku decyzji sądu o skierowaniu go na obowiązkowe leczenie psychiatryczne;

Q. mając na uwadze, że w marcu 2020 r. Komitet Praw Człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych, który monitoruje zgodność z MPPOiP, wyraził zaniepokojenie "wciąż napływającymi zgłoszeniami przypadków tortur i brutalnego traktowania, w tym przemocy seksualnej i gwałtów, ze strony służby więziennej i funkcjonariuszy organów ścigania wobec osób pozbawionych wolności, w tym zatrzymanych na podstawie zarzutów, które wydają się motywowane politycznie";

R. mając na uwadze, że w styczniu 2020 Komitet ONZ przeciwko Torturom stwierdził, że "tortury i brutalne traktowanie nadal są rutynowo stosowane przez państwowe organy ścigania, funkcjonariuszy śledczych i służbę więzienną lub za ich namową bądź za ich zgodą, głównie w celu pozyskiwania zeznań lub informacji wykorzystywanych w postępowaniach karnych"; mając na uwadze, że obietnice prezydenta Mirziyoyeva dotyczące zbadania przyczyn stosowania tortur w państwowych aresztach doprowadziły do przyjęcia pewnych pozytywnych środków takich jak przepisy przewidujące, że dowody uzyskane w wyniku tortur nie są akceptowane w sądzie; mając na uwadze, że te gwarancje prawne nie są konsekwentnie wdrażane, a przypadki tortur nie są zwykle odpowiednio badane przez władze; mając na uwadze, że aresztowani często powstrzymują się od wnoszenia skarg z obawy przed represjami;

S. mając na uwadze, że muzułmanie, którzy praktykują wiarę poza kontrolą państwa, nadal są atakowani przez władze pod fałszywymi zarzutami karnymi związanymi z ekstremizmem religijnym; odnotowuje, że na przykład Bobirjon Tukhtamurodov został skazany na ponad 5 lat pozbawienia wolności za uczestnictwo w nielegalnej organizacji religijnej, a inni muzułmanie, wśród nich Oybek Khamidov, Khasan Abdirakhimov i Alimardon Sultonov, zostali pozbawieni wolności na podstawie zarzutów związanych z ekstremizmem;

T. mając na uwadze, że wciąż nie zadośćuczyniono przeszłym krzywdom popełnionym w Uzbekistanie wobec osób, które pozbawiono wolności nielegalnie i z naruszeniem ich praw; mając na uwadze, że wprawdzie w ostatnich latach Uzbekistan uwolnił dziesiątki byłych więźniów sumienia, jednak władze nie podjęły działań w celu rehabilitacji tych osób, które na mocy prawa nadal są uznawane za przestępców, ani w celu naprawienia krzywd wyrządzonych im między innymi długotrwałym więzieniem, a także torturami i brutalnym traktowaniem, których wielu z nich doświadczyło, izolacją od rodzin i przyjaciół oraz utratą pracy;

U. mając na uwadze, że w lipcu 2021 r. Uzbekistan przyjął krajową strategię przeciwdziałania ekstremizmowi i terroryzmowi na lata 2021-2026; mając na uwadze, że celem strategii jest dążenie do skutecznej i skoordynowanej polityki państwowej w celu zwalczania ekstremizmu i terroryzmu, a także zapewnianie bezpieczeństwa narodowego oraz praw i wolności obywatelskich; mając na uwadze, że przejęcie Afganistanu przez talibów zwiększyło obawy Uzbekistanu dotyczące potencjalnego rozprzestrzeniania terroryzmu z Afganistanu na kraje sąsiednie w Azji Środkowej, szczególnie przez Daisz - Prowincję Chorasan, a także Unię Islamskiego Dżihadu, Islamski Ruch Uzbekistanu, Katibat al-Imam al-Bukhari i Jamaat Ansarullah; mając na uwadze, że Uzbekistan nadal pozostaje aktywnym uczestnikiem platformy dyplomatycznej C5+1 oraz powiązanej współpracy na rzecz przeciwdziałania terroryzmowi/brutalnemu ekstremizmowi (CT/CVE);

V. mając na uwadze, że na podstawie niedawnego badania przeprowadzonego przez uzbecki instytut badań nad rodziną i kobietami stwierdzono, że jedna trzecia kobiet doświadczyła przemocy ze strony męża, a jedna czwarta ze strony teściowej; mając na uwadze, że tylko 7 % przypadków przemocy domowej trafia do sądów; mając na uwadze, że większość ofiar przemocy domowej nie jest w stanie uzyskać dostępu do wsparcia prawnego ze względu na finansową zależność od małżonków; mając na uwadze, że ofiary przemocy domowej cierpią także z powodu nieodpowiedniej pomocy doraźnej, niewystarczającej liczby schronisk i niewystarczającego finansowania gorących linii oraz braku przeszkolonych pracowników socjalnych i psychologów; mając na uwadze, że częstym skutkiem bezkarności przemocy domowej jest kobietobójstwo popełniane przez mężów lub innych krewnych, chociaż oficjalne dane statystyczne nie są dostępne; mając na uwadze, że dziecięce małżeństwa nadal występują na niektórych obszarach wiejskich Uzbekistanu i negatywnie wpływają na prawa kobiet w tym kraju, ograniczając ich możliwości edukacyjne i zawodowe;

W. mając na uwadze, że zgodnie z art. 120 kodeksu karnego Uzbekistanu dobrowolne stosunki seksualne między mężczyznami stanowią przestępstwo podlegające karze do trzech lat pozbawienia wolności; mając na uwadze, że przepis ten nie tylko narusza prawa człowieka w przypadku gejów i mężczyzn biseksualnych, lecz także marginalizuje szerszą społeczność LGBTIQ, stwarza wrogie i dyskryminujące środowisko utrudniające im dostęp do podstawowych praw i usług oraz sprawia, że nie mogą żyć w sposób wolny i otwarty;

X. mając na uwadze, że w zimie na przełomie lat 2022 i 2023 Uzbekistan doświadczył poważnych i bezprecedensowych niedoborów energii, co doprowadziło do braków ogrzewania i energii elektrycznej w dużych częściach kraju oraz wpłynęło na spadek zaufania publicznego do administracji państwowej;

Y. mając na uwadze, że Komisja Spraw Zagranicznych Parlamentu odwiedziła Uzbekistan w dniach 23-24 lutego 2022 r.; mając na uwadze, że Delegacja do Komisji Współpracy Parlamentarnej UE-Kazachstan, UE-Kirgistan, UE-Uzbekistan i UE-Tadżykistan oraz ds. Stosunków z Turkmenistanem i Mongolią regularnie odwiedza Uzbekistan;

Z. mając na uwadze, że w 2018 r. Uzbekistan wycofał się z prowadzonej przez Rosję Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym; mając na uwadze, że od czasu, gdy Rosja rozpoczęła niesprowokowaną, nieuzasadnioną i nielegalną wojnę napastniczą w Ukrainie, Uzbekistan zachowuje neutralność i wzywa do pokojowego rozwiązania konfliktu; mając na uwadze, że 17 marca 2022 r. były minister spraw zagranicznych Uzbekistanu Abdulaziz Kamilov stwierdził, że Uzbekistan nie uzna separatystycznych republik - tzw. Donieckiej Republiki Ludowej i tzw. Ługańskiej Republiki Ludowej - w Ukrainie;

Stosunki między UE a Uzbekistanem

1. z zadowoleniem przyjmuje zakończenie negocjacji w sprawie wzmocnionej umowy o partnerstwie i współpracy między UE a Uzbekistanem, która tworzy nowe, nowoczesne i ambitne ramy umożliwiające pogłębienie stosunków dwustronnych; przypomina, że w umowie silnie zaakcentowano wspólne wartości, demokrację i praworządność, prawa człowieka i podstawowe wolności oraz zrównoważony rozwój; zauważa, że stanowi ona również podstawę wzmocnionej współpracy w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w tym w kwestiach takich jak stabilność regionalna, łączność cyfrowa, współpraca międzynarodowa i zapobieganie konfliktom; podkreśla znaczenie zacieśnienia współpracy między UE a Uzbekistanem, w szczególności w świetle niedawnych wydarzeń geopolitycznych, takich jak nielegalna wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie;

2. apeluje o szybkie ukończenie koniecznych procedur prawnych i technicznych oraz podpisanie wzmocnionej umowy o partnerstwie i współpracy, co umożliwiłoby Parlamentowi egzekwowanie swoich prerogatyw w odniesieniu do jej ratyfikacji; podkreśla znaczenie ścisłego zaangażowania Parlamentu w monitorowanie wdrażania wszystkich części wzmocnionej umowy o partnerstwie i współpracy po jej wejściu w życie;

3. odnotowuje ambitne reformy zaplanowane w strategii rozwoju nowego Uzbekistanu na lata 2022-2026, której celem jest osiągnięcie rzeczywistych zmian w tym kraju pod względem rozwoju społeczno-gospodarczego, skutecznej administracji, bardziej niezależnego systemu sądowego oraz poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności; z zadowoleniem odnotowuje środki mające na celu poprawę systemu antykorupcyjnego i wzywa władze do kontynuowania i zwiększenia wysiłków w tym zakresie, z uwzględnieniem wniosków z drugiego Międzynarodowego Forum Antykorupcyjnego, które odbyło się w Taszkiencie; apeluje, aby do programu reform włączono gwarancje wolności religijnej i wolności prasy, w tym dostępu do wolnego i otwartego internetu oraz wolnych i otwartych mediów; zaznacza, że reforma konstytucyjna jest szansą na wzmocnienie praworządności i nadanie reformom solidnej podstawy prawnej; wzywa władze Uzbekistanu do kontynuowania tego procesu w porozumieniu z obywatelami, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i zainteresowanymi stronami, w tym z Komisją Wenecką Rady Europy, w oparciu o normy międzynarodowe i najlepsze praktyki;

4. odnotowuje wyniki referendum konstytucyjnego w Uzbekistanie, które odbyło się 30 kwietnia 2023 r. i w którym poparto nową konstytucję w istotny sposób zmieniającą krajowe ramy prawne; wyraża jednak zaniepokojenie przepisami, które umożliwiają prezydentowi dłuższe sprawowanie urzędu; ubolewa, że rząd w sposób nieprzejrzysty i niedemokratyczny zmienił maksymalny okres sprawowania urzędu, oraz apeluje do rządu o przestrzeganie zasad demokracji i praworządności; podkreśla, że należy przyspieszyć proces demokratyzacji Uzbekistanu;

5. z zadowoleniem odnotowuje, że 28 marca 2023 r. OBWE ODIHR wysłało ograniczoną misję obserwacji referendum, aby ocenić sposób jego przeprowadzenia; wzywa władze Uzbekistanu, aby uważnie zapoznały się z ustaleniami i konkluzjami ograniczonej misji obserwacji referendum oraz wdrożyły zalecenia zawarte w sprawozdaniu końcowym misji obserwacji wyborów z 2021 r. ODIHR, w tym zmieniły wymogi legislacyjne i administracyjne dotyczące rejestracji partii politycznych i ustanowiły wyraźny rozdział między państwem a partią wraz ze skutecznymi sankcjami za niewłaściwe wykorzystywanie zasobów administracyjnych; wzywa władze do dalszego reformowania wyborczych ram prawnych, aby umożliwić uczestnictwo wszystkich demokratycznych kandydatów w przyszłych wyborach i stworzyć prawdziwie pluralistyczne środowisko polityczne;

Współpraca regionalna, stosunki międzynarodowe i globalne wyzwania

6. uważa, że Azja Środkowa jest regionem o strategicznym znaczeniu dla UE pod względem bezpieczeństwa, łączności, dywersyfikacji dostaw energii, rozwiązywania konfliktów i obrony wielostronnego międzynarodowego porządku opartego na zasadach; zauważa, że Uzbekistan ma wyjątkową pozycję jako siła napędowa współpracy regionalnej, która pomogłaby Azji Środkowej stać się bardziej odporną i zamożną przestrzenią gospodarczą i polityczną o gęstszej sieci wzajemnych powiązań; z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Uzbekistanu w platformę C5+1; zachęca UE do większego zaangażowania w sprawy polityczne, gospodarcze i związane z bezpieczeństwem w Azji Środkowej stosownie do jej znaczenia geostrategicznego oraz z poszanowaniem wartości demokracji, praw człowieka i praworządności, które stanowią podstawę działań zewnętrznych UE;

7. podkreśla ogromny potencjał wzajemnie korzystnej współpracy dotyczącej zrównoważonej łączności cyfrowej, w szczególności za pośrednictwem inicjatywy Global Gateway w zakresie energii, wody i bezpieczeństwa, lecz także w ramach wielopłaszczyznowego podejścia w celu dywersyfikacji tras handlowych, wspierania większych inwestycji prywatnych, zacieśnienia współpracy w dziedzinie nauki i technologii, opieki zdrowotnej, produkcji przemysłowej, budowania zdolności, zapewniania szkoleń zawodowych i edukacji oraz promowania kontaktów międzyludzkich; w związku z tym podkreśla znaczenie unijnych programów współpracy i dialogu, takich jak program zarządzania granicami w Azji Środkowej, program antynarkotykowy dla Azji Środkowej i program dotyczący ścigania przestępstw w Azji Środkowej, które to programy są kluczowe dla współpracy w tych obszarach polityki;

8. uważa, że należy zaktualizować strategię UE wobec Azji Środkowej z 2019 r., aby odzwierciedlić skutki wielu niedawnych kryzysów geopolitycznych, takich jak nielegalna wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie, przejęcie władzy przez talibów w Afganistanie, globalne ambicje Chin i zmiany polityczne w sąsiednich krajach;

9. uznaje, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie i jej konsekwencje oznaczają zarówno trudności, jak i możliwości dla Uzbekistanu i innych państw Azji Środkowej, które tradycyjnie utrzymywały bliskie stosunki z Rosją; ubolewa, że Uzbekistan nie potępił rosyjskiej inwazji wojskowej na Ukrainę, i zachęca władze, aby wyraźnie to uczyniły zgodnie ze stanowiskiem społeczności międzynarodowej; z zadowoleniem odnotowuje oświadczenie byłego ministra spraw zagranicznych Kamilova z 17 marca 2022 r., w którym zwrócił się on o natychmiastowe zakończenie działań wojennych w Ukrainie, uznając jednocześnie niepodległość, suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy; zauważa też, że władze Uzbekistanu nie uznały niepodległości tzw. Donieckiej Republiki Ludowej i tzw. Ługańskiej Republiki Ludowej; ubolewa jednak, że Uzbekistan wstrzymał się od głosu w głosowaniu nad rezolucjami Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie Ukrainy, w szczególności rezolucjami z 2 marca 2022 r., 24 marca 2022 r. i 23 lutego 2023 r., w których zaapelowano o zakończenia rosyjskiej ofensywy i natychmiastowe wycofanie się Rosji z Ukrainy; ubolewa, że 7 kwietnia 2022 r. Uzbekistan sprzeciwił się wykluczeniu Rosji z Rady Praw Człowieka ONZ; ubolewa nad obecnością prezydenta Uzbekistanu na obchodach Dnia Zwycięstwa w Rosji 9 maja 2023 r.;

10. odnotowuje, że przywódcy polityczni Uzbekistanu zobowiązali się, że nie będą umożliwiać obchodzenia sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś, oraz wyraża nadzieję, że będą wywiązywać się z tego zobowiązania; wzywa Komisję do zapewnienia, by 11. pakiet sankcji przeciwko Rosji uwzględniał obchodzenie sankcji przez Azję Środkową, gdyż obserwowany od zeszłego roku gwałtowny wzrost handlu między państwami w tym regionie a Federacją Rosyjską wskazuje, że region ten może być punktem pośrednim w transporcie do Rosji i Białorusi towarów i technologii objętych sankcjami; wzywa UE do nawiązania ścisłej współpracy z władzami w tej kwestii;

11. z zadowoleniem odnotowuje znaczne wysiłki rządu i ludności Uzbekistanu na rzecz zapewnienia Ukrainie żywności i pomocy medycznej i zwraca się do nich o dalsze udzielanie pomocy Ukrainie w związku z rosyjską wojną napastniczą; z zadowoleniem odnotowuje - zważywszy na pobór do wojska i łamanie podstawowych wolności w Rosji - pozytywną rolę Uzbekistanu w przyjmowaniu licznych obywateli rosyjskich uciekających z Rosji ze względów politycznych; z zadowoleniem odnotowuje oświadczenie Ambasady Uzbekistanu w Moskwie, że wszelkie formy udziału w działaniach wojskowych na terytorium państw obcych uznaje się za działalność najemniczą, w reakcji na to, że niektórych obywateli Uzbekistanu mieszkających w Rosji wezwano do udziału w trwającej niesprowokowanej inwazji Rosji na Ukrainę;

12. uznaje zasady polityki zagranicznej Uzbekistanu przewidujące powstrzymywanie się od uczestnictwa w sojuszach wojskowych, odmowę rozmieszczania oddziałów poza swoim terytorium krajowym lub goszczenia zagranicznych baz wojskowych oraz brak ingerencji w sprawy wewnętrzne innych krajów; wyraża uznanie dla roli Uzbekistanu na platformach wielostronnych, w tym jego ważne inicjatywy na forum ONZ i innych organizacji międzynarodowych, dotyczące bieżących problemów regionalnych i globalnych;

13. z zadowoleniem przyjmuje krajową strategię Uzbekistanu na lata 2021-2026 w sprawie zwalczania ekstremizmu i terroryzmu oraz wzywa UE i państwa członkowskie do rozważenia ściślejszej współpracy antyterrorystycznej, zwłaszcza w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się terroryzmu z Afganistanu na cały region;

14. dostrzega poważne wyzwania dla regionalnego zaangażowania w obecnym klimacie geopolitycznym, szczególnie w związku z brakiem globalnego uznawania rządu talibów w Afganistanie oraz wpływem sankcji międzynarodowych na plany gospodarcze i inicjatywy w zakresie łączności;

15. odnotowuje, że Uzbekistan od dawna utrzymuje bliskie stosunki z Afganistanem i podtrzymuje je po przejęciu władzy przez talibów; wyraża uznanie dla wysiłków Uzbekistanu na rzecz złagodzenia dotkliwego kryzysu humanitarnego w Afganistanie przez dostarczanie energii elektrycznej oraz pomocy humanitarnej, w szczególności z myślą o afgańskich kobietach i dziewczętach, i ustanowienie regionalnego humanitarnego ośrodka logistycznego UNHCR w Termezie niedaleko granicy uzbecko-afgańskiej w październiku 2021 r.;

16. zwraca się do Uzbekistanu, aby konstruktywnie wykorzystał kontakty z talibami, by domagać się poszanowania praw i człowieczeństwa kobiet i dziewcząt, a ogólniej wzywać do poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności wszystkich Afgańczyków, w tym mniejszości i osób z niepełnosprawnościami, co jest zasadniczym warunkiem większego zaangażowania międzynarodowego w Afganistanie, w tym za pomocą łączności w celu wspierania praw człowieka oraz zapobiegania skutkom regionalnej radykalizacji i migracji wywoływanej konfliktami; ponownie zdecydowanie potępia decyzje talibów o zakazie udziału kobiet i dziewcząt w szkolnictwie średnim i wyższym oraz o zakazie zatrudniania kobiet w organizacjach pozarządowych i ONZ; ubolewa, że osoby z niepełnosprawnościami nadal są dyskryminowane i mają ograniczony dostęp do usług oraz że brakuje ram legislacyjnych lub instytucjonalnych zapewniających poszanowanie ich praw podstawowych w Afganistanie;

17. z uznaniem zauważa, że Uzbekistan przyjmuje uchodźców z Afganistanu i od 2019 r. organizuje coroczne posiedzenia międzynarodowe w sprawie Afganistanu, w których biorą udział różnorodne podmioty i które stanowią forum konstruktywnych dyskusji na temat stabilności regionalnej; zauważa jednak, że Uzbekistan nie jest sygnatariuszem Konwencji ONZ dotyczącej statusu uchodźców z 1951 r., co utrudnia długoterminowe uregulowanie sytuacji Afgańczyków w Uzbekistanie; wzywa rząd Uzbekistanu do podpisania i ratyfikowania tej konwencji oraz do pozwolenia większej liczbie afgańskich uchodźców na szukanie schronienia w kraju lub tranzyt;

18. z zadowoleniem odnotowuje współpracę między UE a Uzbekistanem w zakresie zapewniania dzieciom, młodzieży i rodzinom zmuszonym do ucieczki z Afganistanu wsparcia UNICEF, w tym w drodze edukacji włączającej, usług społecznych i pomocy prawnej; wzywa państwa członkowskie i ESDZ do współpracy z Uzbekistanem w udzielaniu pomocy kobietom, które próbują uciec z Afganistanu;

19. z zadowoleniem przyjmuje historyczne porozumienie między Uzbekistanem a Kirgistanem z 27 stycznia 2023 r. w sprawie wytyczenia granicy między obydwoma krajami, co stanowi rozstrzygnięcie spornych kwestii między obiema stronami i kończy proces, który trwał przez trzy dziesięciolecia; z zadowoleniem odnotowuje również podpisanie deklaracji kompleksowego partnerstwa strategicznego między obydwoma krajami; z zadowoleniem odnotowuje, że te porozumienia przyczynią się także do pogłębienia dwustronnych stosunków i współpracy, w tym w sektorach handlu i energii; z zadowoleniem przyjmuje także porozumienie z 22 grudnia 2022 r. między Uzbekistanem a Kazachstanem w sprawie wytyczenia granicy kazachsko-uzbeckiej, które stanowi rezultat 19 lat negocjacji; z uznaniem zauważa zdolność Uzbekistanu do rozwiązywania złożonych problemów związanych z zużyciem wody, wyznaczeniem obszarów z ograniczeniami naturalnymi i sporami granicznymi z sąsiadami, np. z Tadżykistanem; dostrzega kluczową rolę Uzbekistanu w promowaniu ściślejszych więzi z sąsiednimi krajami, w tym Kazachstanem, za pomocą szeregu projektów dotyczących łączności; podkreśla znaczenie stabilności regionalnej i wzywa wszystkie strony do zaangażowania się w konstruktywny dialog w celu rozwiązania wszelkich potencjalnych konfliktów w pokojowy i dyplomatyczny sposób;

20. z zadowoleniem odnotowuje przyjęcie przez rząd Uzbekistanu strategii rozwoju sektora wodnego na lata 20202030 oraz jego wysiłki na rzecz uzyskania międzynarodowego wsparcia w celu zaradzenia skutkom wysuszenia i zasolenia Jeziora Aralskiego oraz zapaści całego jego ekosystemu; zachęca do dalszej współpracy regionalnej i globalnej w celu znalezienia potencjalnych rozwiązań, czego przykładem jest niedawno ogłoszony projekt Aralskiego Szczytu Kulturalnego, który zgromadzi społeczność lokalną i międzynarodową i podczas którego promowane będzie zrównoważone rolnictwo; z zadowoleniem odnotowuje zaangażowanie UE i innych organizacji w poprawę sytuacji środowiskowej i społecznoekonomicznej w regionie Jeziora Aralskiego;

21. z zadowoleniem odnotowuje rosnącą rolę Uzbekistanu w regionalnej dyplomacji wodnej oraz wzywa Komisję i ESDZ, aby wspomagały Uzbekistan we współpracy z sąsiednimi krajami, szczególnie z Kazachstanem i Kirgistanem, a także udzieliły Uzbekistanowi i jego odpowiednim sąsiadom wsparcia technicznego i finansowego potrzebnego do odbudowy zniszczonych ekosystemów Jeziora Aralskiego i jego basenu przez między innymi zwiększenie przepływu wody w celu ograniczenia zasolenia, ulepszenie kanałów irygacyjnych oraz pomoc we wprowadzeniu upraw wymagających mniejszej ilości wody i produktów toksycznych; podkreśla, że trzeba poprawić stosunki regionalne w kontekście wody, gdyż według badań kryzys wodny w Azji Środkowej nie został spowodowany niedoborem ogólnych zasobów wodnych, ale praktykami w zakresie ich dystrybucji; podkreśla, że rozstrzyganie konfliktów, w tym dotyczących dystrybucji wody, ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia długoterminowej stabilności regionalnej i celów zrównoważonego rozwoju;

Prawa człowieka i podstawowe wolności, praworządność i społeczeństwo obywatelskie

22. potępia represje i przemoc wobec ludności karakałpackiej oraz ubolewa z powodu ofiar śmiertelnych w wyniku protestów w Republice Karakałpackiej, które miały miejsce 1 i 2 lipca 2022 r.; apeluje do władz Uzbekistanu, aby powstrzymały się od stosowania nieproporcjonalnej siły przeciwko pokojowym demonstrantom oraz przeprowadziły prawdziwie niezależne, bezstronne i skuteczne dochodzenie w sprawie tych wydarzeń, w tym przypadków śmierci i obrażeń, a także działań sił bezpieczeństwa, w tym użytej przez nie broni; odnotowuje wysiłki władz Uzbekistanu na rzecz otwarcia tych procesów dla społeczeństwa i mediów, ale podkreśla znaczenie przejrzystości procesów sądowych opartych na poszanowaniu praw pozwanych i zgodnych z dobrymi praktykami międzynarodowymi; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie władz Uzbekistanu do utrzymania obecnego statusu konstytucyjnego Karakałpacji;

23. ponownie podkreśla znaczenie wolności pokojowego zgromadzania się, prawa do swobodnego stowarzyszania się oraz prawa do wolności słowa; apeluje o niezależne dochodzenia w sprawie wszystkich informacji o torturach i brutalnym traktowaniu przekazanych przez osoby pozwane w procesach dotyczących protestów oraz przez aktywistę i prawnika Dauletmurata Tajimuratova, a także w sprawie śmierci Polata Shamshetova kilka dni po skazaniu; wzywa władze Uzbekistanu do zapewnienia, by aresztowani i więźniowie byli przetrzymywani w warunkach zapewniających poszanowanie ich godności ludzkiej; apeluje o uchylenie wyroków wydanych na podstawie zarzutów spisku w celu przejęcia władzy w drodze zakłócenia porządku konstytucyjnego, gdyż protestujący domagali się przestrzegania konstytucji; ubolewa, że demonstranci w Karakałpacji zostali skazani na wieloletnie kary więzienia, i apeluje o uwolnienie wszystkich więźniów politycznych, w tym aresztowanych podczas protestów w Karakałpacji, a także tysięcy innych osób przetrzymywanych w więzieniach na podstawie motywowanych politycznie zarzutów;

24. wyraża zaniepokojenie doniesieniami o represjach transgranicznych ze strony Uzbekistanu wymierzonych w diasporę karakałpacką w następstwie protestów z lipca 2022 r., gdyż działacze karakałpaccy byli aresztowani w innych krajach lub siłą z nich deportowani;

25. podkreśla, że społeczeństwo obywatelskie może odegrać ważną rolę we wspieraniu skutecznych i inkluzywnych reform i dobrego sprawowania rządów; ubolewa nad przeszkodami w rejestrowaniu organizacji pozarządowych, gdyż niektórym niezależnym organizacjom społeczeństwa obywatelskiego wielokrotnie odmawiano rejestracji z powodów, które wydają się motywowane politycznie; ubolewa, że rozporządzenie w sprawie koordynacji między niekomercyjnymi organizacjami pozarządowymi a organami publicznymi przy realizacji projektów finansowanych z dotacji międzynarodowych, zatwierdzone dekretem nr 328 Rady Ministrów Uzbekistanu z 13 czerwca 2022 r., nakłada obowiązki na organizacje pozarządowe otrzymujące środki finansowe z zagranicy, co ogranicza przestrzeń działalności społeczeństwa obywatelskiego i utrudnia korzystanie z wolności zrzeszania się; podkreśla, że bariery dla rejestracji organizacji pozarządowych mogą wpłynąć także na relacje biznesowe między UE a Uzbekistanem, gdyż przepisy UE i państw członkowskich dotyczące należytej staranności mogą wymagać zdolności organizacji pozarządowych do monitorowania sytuacji;

26. wzywa rząd Uzbekistanu, aby umożliwił niezależnym organizacjom praw człowieka, w tym grupom międzynarodowym działającym na rzecz praw człowieka, rejestrowanie się w kraju i prowadzenie działalności bez zbędnej ingerencji państwowej, a także przyjął kodeks dotyczący organizacji pozarządowych zgodnie z normami międzynarodowymi;

27. wzywa władze Uzbekistanu do osiągania dalszych postępów w przestrzeganiu Zasad dotyczących statusu i funkcjonowania krajowych instytucji powołanych do ochrony i promocji praw człowieka (zasad paryskich);

28. wyraża głębokie zaniepokojenie niezadowalającą sytuacją Uzbekistanu w zakresie demokracji, wolności mediów, praw człowieka i praworządności, zgłaszaną przez międzynarodowe organizacje praw człowieka; ubolewa, że partie opozycyjne praktycznie nie mogą funkcjonować wewnątrz kraju oraz że mniejszości etniczne i religijne są często niedostatecznie reprezentowane w strukturach państwowych i są dyskryminowane; wzywa rząd Uzbekistanu do poszanowania wolności zrzeszania się zarówno organizacji pozarządowych, jak i partii politycznych; ubolewa, że pomimo pewnych postępów w walce z korupcją łapownictwo, nepotyzm i wymuszanie są nadal rozpowszechnione w administracji publicznej;

29. wzywa rząd Uzbekistanu do wznowienia reformy kodeksu karnego zgodnie z międzynarodowymi standardami praw człowieka i zaleceniami organów traktatowych ONZ, w szczególności aby zmienić artykuły dotyczące nadmiernie ogólnych definicji przestępstw przeciwko państwu i ekstremizmu, uchylić artykuły umożliwiające arbitralne przedłużanie wyroków więźniów politycznych, zdepenalizować "zniesławienie" i "obrazę", w tym krytykę prezydenta w internecie, a także zmienić definicję tortur zgodnie z Konwencją ONZ w sprawie zakazu stosowania tortur oraz MPPOiP; ubolewa nad brakiem warunkowania pomocy przestrzeganiem praw człowieka i zaznacza, że finansowanie UE powinno być uzależnione od poprawy sytuacji w zakresie praw człowieka;

30. podkreśla znaczenie wzmocnienia roli i prac parlamentu Uzbekistanu, aby usprawnić kontrolę parlamentarną; wzywa do poprawy współpracy międzyparlamentarnej między Parlamentem Europejskim, w szczególności właściwą komisją współpracy parlamentarnej a parlamentem Uzbekistanu w kwestiach leżących we wspólnym interesie, takich jak wzmocnienie demokracji, praworządności oraz poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności;

31. potępia ciągle stosowane według doniesień tortury oraz okrutne i nieludzkie traktowanie w aresztach i więzieniach w Uzbekistanie, a także wzywa do konsekwentnego wdrażania gwarancji prawnych i do prowadzenia odpowiednich dochodzeń w sprawie wszystkich zgłaszanych przypadków tortur;

32. z zadowoleniem przyjmuje postępy w ratyfikacji Protokołu fakultatywnego do Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania oraz zachęca władze do jak najszybszego zakończenia tego procesu;

33. ubolewa nad brakiem pluralizmu mediów w Uzbekistanie; apeluje o zapewnienie stabilności finansowej i niezależności mediów w celu wyeliminowania wpływów politycznych; wzywa do większej przejrzystości w zakresie własności mediów, aby zwiększyć niezależność i pluralizm mediów; zauważa, że trzeba wzmocnić odporność uzbeckich mediów na propagandę i dezinformację przez promowanie mediów w języku uzbeckim i programów szkoleń w zakresie umiejętności cyfrowych, obejmujących informacje na temat ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych i na temat aktu o usługach cyfrowych;

34. potępia wszelkie groźby kierowane do dziennikarzy i blogerów, a także wzywa władze, aby zapewniły poszanowanie praw dziennikarzy, niezależnych blogerów, twórców treści i obrońców praw człowieka i ich ochronę przed przemocą, nękaniem, bezpodstawnym przetrzymywaniem, naciskami, groźbami kierowanymi do nich i ich rodzin oraz torturami, jak również do prowadzenia dochodzeń w sprawie wszelkich wymierzonych przeciwko nim ataków;

35. potępia niedawne aresztowania i prześladowania dziennikarzy oskarżonych o udział w protestach w lipcu 2022 r. oraz skazanie Dauletmurata Tajimuratova; wzywa do uwolnienia dziennikarzy, niezależnych blogerów, osób krytykujących władzę i obrońców praw człowieka, w tym pochodzących z Karakałpacji, ściganych za swoją działalność; w związku z tym zwraca uwagę na konkretne sprawy, w których pokrzywdzeni zostali blogerzy Otabek Sattoriy, Miraziz Bazarov i Fazilkhoja Arifkhojayev, a także karakałpacka dziennikarka Lolagul Kallykhanova i inni, wśród nich Sobirjon Babaniyazov i Valijon Kalonov;

36. zdecydowanie potępia projekt kodeksu informacyjnego zaproponowany przez Agencję Informacji i Komunikacji Masowej Uzbekistanu i opublikowany w połowie grudnia 2022 r., który, jeśli zostanie przyjęty, stanowi poważne zagrożenie dla wolności wypowiedzi i praw człowieka w kraju, oraz wzywa do jego wycofania; przypomina władzom o znaczeniu przestrzegania wolności wypowiedzi, zarówno w internecie, jak i poza nim, wolności pokojowego zgromadzania się, prawa do swobodnego stowarzyszania się i niezależności mediów;

37. zwraca uwagę, że ważne jest, by nie ograniczano ani nie blokowano stron internetowych, i wzywa rząd do zapewnienia, aby wszelkie ograniczenia były stosowane tylko w przypadkach, gdy są zgodne z normami międzynarodowymi, opierają się na obiektywnych i przejrzystych kryteriach określonych w prawie oraz odnoszą się do konkretnych treści, przy zagwarantowaniu należytego informowania społeczeństwa;

38. wzywa rząd do ochrony prawa do wolności religii oraz do zmiany ustawy o religii z 2021 r. zgodnie z zaleceniami wydanymi przez poprzedniego specjalnego sprawozdawcę ONZ ds. wolności religii lub przekonań w sprawozdaniu z 29 marca 2023 r., w którym zauważono, że definicje ekstremizmu i terroryzmu są niejasne i zbyt szerokie, co prowadzi do arbitralnych zatrzymań i niepotrzebnego ograniczania prawa do wolności religii lub przekonań; zaleca, aby odnośne przepisy prawne sformułowano wąsko i precyzyjnie; potępia prześladowania religijne oraz domaga się natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia Bobirjona Tukhtamurodova, Oybeka Khamidova, Khasana Abdirakhimova i Alimardona Sultonova; apeluje do władz Uzbekistanu o ochronę osób przechodzących na chrześcijaństwo, którym ze strony ich rodzin i społeczności grożą ataki fizyczne, porwania i przymuszanie do małżeństwa;

39. wzywa władze Uzbekistanu do podjęcia działań w celu rehabilitacji ofiar nieuzasadnionego pozbawienia wolności i w celu naprawienia wyrządzonych im szkód, w tym przez uchylenie ich wyroków, potwierdzenie i zrekompensowanie wyrządzonej szkody oraz zapewnianie pomocy, np. opieki medycznej i psychologicznej;

40. zauważa, że pomimo wcześniejszych ustaw, w tym ustawy o ochronie kobiet przed molestowaniem i przemocą z 2019 r., przemoc wobec kobiet ze względu na płeć pozostaje powszechna; z zadowoleniem przyjmuje ustawę o przemocy ze względu na płeć, w tym przemocy domowej i wykorzystywania seksualnego nieletnich, przyjętą przez senat Uzbekistanu 6 kwietnia 2023 r. i podpisaną przez prezydenta Mirziyoyeva 11 kwietnia 2023 r., stanowiącą istotny krok w kierunku pełnej penalizacji przemocy domowej zgodnie z normami międzynarodowymi; w związku z tym docenia wieloletnią działalność uzbeckich obrońców praw kobiet; domaga się, by wszystkie ustawy dotyczące przemocy ze względu na płeć były skutecznie wdrażane i egzekwowane przez władze we wszystkich regionach Uzbekistanu;

41. wzywa władze, aby nadal podejmowały działania w celu spełnienia przez Uzbekistan obowiązków wynikających z Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, zgodnie z uwagami końcowymi Komitetu ONZ ds. Likwidacji Dyskryminacji Kobiet dotyczącymi szóstego sprawozdania okresowego Uzbekistanu; wzywa władze Uzbekistanu do kontynuowania współpracy z lokalnymi i międzynarodowymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i partnerami w celu rozwiązania tych problemów; oczekuje, że władze Uzbekistanu będą promować równość płci w sektorze edukacji, na rynku pracy i w całej administracji publicznej;

42. podkreśla, że aktywne uczestnictwo kobiet w życiu publicznym i politycznym, zwłaszcza na wyższych szczeblach decyzyjnych, powinno być ułatwiane za pomocą wszechstronnych inicjatyw prawnych, instytucjonalnych i edukacyjnych oraz że należy zachęcać partie polityczne, aby wzmacniały pozycję kobiet w polityce, zwiększały widoczność kobiet podczas kampanii wyborczych i uwzględniały problematykę płci na swoich forach;

43. zachęca władze do zwiększenia wysiłków w celu położenia kresu dziecięcym małżeństwom w Uzbekistanie oraz wzywa rząd Uzbekistanu, aby uczynił więcej, by wyeliminować tę praktykę w kraju oraz chronić prawa dziewcząt i chłopców, w tym prawo dziewcząt i kobiet do edukacji; oczekuje, że władze Uzbekistanu zapewnią wszystkim uczniom w Uzbekistanie równe szanse i dostęp do edukacji, niezależnie od pochodzenia lub statusu społecznoekonomicznego;

44. z całą mocą potępia utrzymywanie penalizacji dobrowolnych stosunków seksualnych między mężczyznami oraz wyraża głębokie zaniepokojenie zastraszaniem i nękaniem osób LGBTIQ w Uzbekistanie, przemocą wobec nich i ich stygmatyzowaniem; apeluje do władz Uzbekistanu o depenalizację stosunków seksualnych między osobami tej samej płci w drodze uchylenia art. 120 kodeksu karnego, zgodnie z MPPOiP, w celu zapewnienia osobom LGBTIQ w Uzbekistanie bezpieczeństwa, prywatności i wolności od dyskryminacji, oraz o przyjęcie kompleksowej ustawy antydyskryminacyjnej, obejmującej orientację seksualną i tożsamość płciową jako zakazane przesłanki dyskryminacji; wzywa rząd do przeglądu planów dotyczących nowych przepisów zaproponowanych w sierpniu 2022 r., wymagających obowiązkowych badań lekarskich na obecność wirusa HIV dla tak zwanych "niebezpiecznych grup", tj. mężczyzn mających kontakty seksualne z mężczyznami, pracowników seksualnych i użytkowników środków odurzających;

Współpraca sektorowa

45. z zadowoleniem odnotowuje, że Uzbekistan zobowiązał się, że do 2030 r. ograniczy emisję gazów cieplarnianych, oraz zachęca Uzbekistan, jako wiodącego producenta energii elektrycznej w Azji Środkowej, do nadania priorytetu rozwiązaniom opartym na zrównoważonej energii z myślą o długoterminowych korzyściach dla regionu; wzywa Uzbekistan, aby kontynuował i rozszerzał programy zielonej transformacji zgodnie z paryskim porozumieniem klimatycznym, którego jest stroną;

46. odnotowuje potencjał surowców naturalnych Uzbekistanu dla dywersyfikacji dostaw energii do UE w kontekście zrównoważonych partnerstw, a jednocześnie dostrzega kluczową rolę UE w finansowaniu reform sektorowych w Uzbekistanie, poprawie jego efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych; uważa, że na podstawie protokołu ustaleń UE-Uzbekistan i konsultacji dwustronnych obydwie strony dążą do zwiększenia swojego bezpieczeństwa energetycznego i środowiskowego; w związku z tym ubolewa nad preferencjami udzielanymi przez uzbecki sektor gazowy rosyjskim przedsiębiorstwom państwowym i Rosjanom mającym koneksje polityczne, a także nad rosyjskimi próbami uzyskania korzyści politycznych w zamian za dostawy gazu;

47. wzywa Komisję i ESDZ, aby zwiększyły wysiłki na rzecz rozwoju odnawialnych źródeł energii w Uzbekistanie zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju i w celu zapobiegania przyszłym kryzysom powodowanym przez niedobory paliw kopalnych; z zadowoleniem odnotowuje udane, odporne na kryzys energetyczny projekty Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju dotyczące budowy energooszczędnych i niskoemisyjnych mieszkań w Uzbekistanie oraz wzywa władze Uzbekistanu, aby wspierały rozwój tych działań i rozszerzyły je także na już istniejące zasoby mieszkaniowe;

48. wzywa Komisję do ukończenia badania na temat zrównoważonych korytarzy transportowych łączących Europę z Azją Środkową, które zostało rozpoczęte pod koniec 2021 r. i jest prowadzone przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, a którego celem jest zidentyfikowanie najbardziej zrównoważonych korytarzy transportowych i zaproponowanie kluczowych działań na potrzeby rozwoju korytarzy;

49. wyraża uznanie dla programu ERASMUS+ i Planu działania na rzecz młodzieży w ramach działań zewnętrznych UE i podkreśla znaczenie kontaktów międzyludzkich, szczególnie między osobami młodymi podczas ich edukacji, oraz wzywa UE i Uzbekistan do podjęcia większych wysiłków i do wspierania rozszerzenia tych kontaktów i wymian między UE a Uzbekistanem, z korzyścią dla obydwu stron;

Stosunki handlowe

50. z zadowoleniem przyjmuje pomyślne zakończenie negocjacji w sprawie wzmocnionej umowy o partnerstwie i współpracy między UE a Uzbekistanem i oczekuje, że umowa ta przyczyni się do dalszej integracji Uzbekistanu z wielostronnym systemem handlowym, wzmocni mechanizmy gospodarki rynkowej i zwiększy zaufanie inwestorów zagranicznych; uważa, że umowa ta zapewni lepsze otoczenie regulacyjne dla podmiotów gospodarczych w takich dziedzinach jak handel towarami i usługami, przedsiębiorstwa państwowe, zamówienia publiczne i prawa własności intelektualnej; przypomina, że państwo prawne, dobre rządy, wdrażanie wspólnych wartości i zasad demokracji oraz poszanowanie podstawowych wolności, praw człowieka i praw socjalnych stanowią podstawę wzmocnionej umowy o partnerstwie i współpracy między UE a Uzbekistanem, która kształtuje stosunki dwustronne;

51. dostrzega wysiłki Uzbekistanu towarzyszące wdrażaniu norm Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), w szczególności na rzecz wyeliminowania pracy dzieci i pracy przymusowej w sektorze bawełny; podkreśla potrzebę dalszych starań w tym zakresie; apeluje do rządu Uzbekistanu, aby dążył do zapewnienia pracownikom w sektorze bawełny sprawiedliwych wynagrodzeń; dostrzega przyjęcie przez Uzbekistan nowego kodeksu pracy, który wszedł w życie 30 kwietnia 2023 r. i wprowadza innowacje w stosunkach pracy i rozstrzyganiu sporów; apeluje do rządu Uzbekistanu, aby zagwarantował wszystkim zainteresowanym stronom większą przejrzystość danych dotyczących pracy dzieci oraz umożliwił rejestrację organizacji pozarządowych zajmujących się kwestią pracy przymusowej, pracy dzieci i wykorzystywania; apeluje do Uzbekistanu, aby wprowadził szersze reformy mające na celu wzmocnienie pozycji społeczeństwa obywatelskiego i rozwój skutecznych instytucji, co zapewni przejrzystość i rozliczalność oraz skonsoliduje postępy w całym sektorze produkcji bawełny;

52. uznaje rosnące znaczenie strategiczne Azji Środkowej oraz kluczową rolę Uzbekistanu we współpracy regionalnej i łączności, w szczególności w ramach inicjatywy Global Gateway; uważa, że zgodnie ze strategią Komisji na rzecz otwartej autonomii strategicznej odporność łańcucha dostaw zostanie wzmocniona przez ustanowienie sieci zaufanych podmiotów w oparciu o zrównoważoną i wzajemnie korzystną działalność gospodarczą, a także o regularną wymianę dyplomatyczną;

53. podkreśla, że UE i Uzbekistan powinny wykorzystać swoją współpracę gospodarczą i handlową, aby aktywnie dywersyfikować sektory przemysłu Uzbekistanu, tak by wspierać przyspieszone przejście na energię ze źródeł odnawialnych i zwiększyć wysiłki na rzecz zagwarantowania efektywności energetycznej w ramach porozumienia paryskiego oraz zwiększyć integrację rynków energii w Azji Środkowej z rynkami krajów sąsiadujących i UE przez tworzenie synergii między różnymi strategiami polityki energetycznej i projektami infrastrukturalnymi w regionie zgodnie z negocjacjami Światowej Organizacji Handlu w sprawie ustanawiania zasad i kryteriów powiązania handlu z klimatem i środowiskiem; przypomina, że powinno to przynieść korzyści obywatelom dzięki ograniczaniu ubóstwa energetycznego, zagwarantowaniu sprawiedliwej transformacji w kierunku zerowych emisji do 2050 r. oraz utworzeniu do tego czasu regionu neutralnego dla klimatu w Azji Środkowej;

54. dostrzega wyzwania stojące przed Uzbekistanem w obecnej sytuacji geopolitycznej, jako że rząd stara się zdywersyfikować swoją zależność gospodarczą i handlową od Rosji oraz zachęcać do ściślejszej współpracy z partnerami europejskimi;

55. podkreśla, że łączność i współpraca w regionie powinny w sposób złożony i kompleksowy wspierać wzmożone wysiłki w ramach platformy UE-Azja Środkowa na rzecz współpracy w dziedzinie środowiska i wody; podkreśla w tym kontekście znaczenie zasad zrównoważonego rozwoju społecznego i środowiskowego w trakcie wydobywania lub przetwarzania zasobów naturalnych; przypomina, że reinwestowanie dochodów z zasobów naturalnych ma zatem kluczowe znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego Uzbekistanu oraz dla zapewnienia odporności tego kraju i krajów sąsiadujących na przyszłe wyzwania globalne i regionalne poprzez umożliwienie realizacji Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 wraz z towarzyszącymi jej 17 celami zrównoważonego rozwoju; uważa, że ma to kluczowe znaczenie dla ustanowienia zrównoważonych gospodarek o obiegu zamkniętym w kraju i regionie;

56. podkreśla, że Uzbekistan odgrywa również kluczową rolę pod względem bezpieczeństwa regionalnego i stabilności gospodarczej, zwłaszcza pod kątem walki z nielegalną imigracją, przestępczością zorganizowaną, terroryzmem i korupcją;

57. zwraca uwagę na potencjalne ryzyko związane z ewentualną pomocą Uzbekistanu dla Rosji w obchodzeniu sankcji handlowych nałożonych przez UE; wzywa do uważnego monitorowania sytuacji;

58. ponownie podkreśla znaczenie członkostwa Uzbekistanu w ogólnym systemie preferencji taryfowych plus (GSP+), który przyczynia się do wzrostu gospodarczego i przynosi bardzo pozytywne rezultaty (eksport do UE wzrósł w 2021 r. o 34 %); dostrzega, że przyjęcie Uzbekistanu do systemu GSP+ oznacza docenienie reform podjętych przez rząd tego kraju; zauważa, że mimo postępów poczynionych przez Uzbekistan w ostatnich latach pozostaje wiele obaw dotyczących skutecznego wdrożenia 27 podstawowych konwencji międzynarodowych; ponownie podkreśla potrzebę skutecznego wdrożenia tych konwencji oraz spełnienia obowiązków sprawozdawczych wynikających z systemu GSP+; apeluje do Komisji, aby wspierała i uważnie monitorowała skuteczne wdrażanie wszystkich 27 podstawowych konwencji międzynarodowych w ramach GSP+ dotyczących praw człowieka i praw pracowniczych, przepisów dotyczących ochrony środowiska oraz zasad dobrych rządów; wzywa do współpracy z Uzbekistanem w celu opracowania skutecznych i niezawodnych procedur celnych, które przyczynią się do cyfryzacji i uproszczenia administracji, co z kolei wpłynie pozytywnie na wzrost przepływów handlowych;

59. podkreśla, że mimo postępów w eliminowaniu pracy przymusowej głównymi problemami w Uzbekistanie pozostają złe warunki pracy, niskie zarobki, pełne poszanowanie praw pracowniczych i uznanie wolności zrzeszania się, w tym prawa do tworzenia niezależnych związków zawodowych;

60. zauważa, że Uzbekistan może odegrać ważną rolę w dywersyfikacji regionalnych i globalnych łańcuchów dostaw, dostarczając minerały i metale z korzyścią dla przemysłu krajowego, regionalnego i międzynarodowego, w tym przemysłu UE, przez zapewnienie, aby partnerstwo i wzajemna współpraca technologiczna były punktami odniesienia i wsparcia dla zielonej transformacji;

61. podkreśla, że ze względu na brak bezpośredniego dostępu do portów morskich rozwój infrastruktury i korytarzy logistycznych, w szczególności transkaspijskiego międzynarodowego szlaku transportowego, ma zasadnicze znaczenie dla handlu i połączenia Uzbekistanu z rynkami potencjalnych partnerów handlowych; zauważa, że efektywne i zrównoważone powiązania i sieci między Europą a Azją Środkową, prowadzone priorytetowymi korytarzami transportowymi, w tym transportem lotniczym, morskim i lądowym, a także sieci cyfrowe, energetyczne i interpersonalne, zwiększą przepływy handlowe;

62. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie pierwszego niezależnego związku zawodowego w Uzbekistanie w sektorze bawełny; wzywa władze Uzbekistanu, zgodnie z konwencjami MOP ratyfikowanymi przez Uzbekistan, by wspierały tworzenie niezależnych i alternatywnych związków zawodowych we wszystkich sektorach gospodarki tego kraju;

63. wzywa władze Uzbekistanu do ratyfikowania Konwencji MOP nr 155 dotyczącej bezpieczeństwa, zdrowia pracowników i środowiska pracy;

64. wzywa do współpracy i wsparcia UE na rzecz ekologicznego rozwoju oraz do dalszego badania potencjału Uzbekistanu w zakresie budowania stosunków handlowych i gospodarczych z UE.

o

o o

65. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, a także prezydentowi, rządowi i parlamentowi Republiki Uzbekistanu.

1 Dz.U. L 229 z 31.8.1999, s. 3.
2 Dz.U. C 108 z 26.3.2021, s. 126.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024