Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Helmuta Geukinga (2022/2052(IMM))

P9_TA(2023)0021
Wniosek o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Helmuta Geukinga Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Helmuta Geukinga (2022/2052(IMM))
(2023/C 267/04)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Helmuta Geukinga z dnia 11 maja 2022 r. dotyczący skorzystania z jego immunitetu poselskiego w ramach toczącego się postępowania cywilnego przez sądem krajowym w Hamburgu (sygn. akt 324 O 276/20) ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 18 maja 2022 r.,

- uwzględniając wyjaśnienia Helmuta Geukinga złożone zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu Parlamentu,

- uwzględniając art. 8 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 5 ust. 2 oraz art. 7 i 9 Regulaminu Parlamentu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0013/2023),

A. mając na uwadze, że poseł do Parlamentu Europejskiego Helmut Geuking złożył wniosek o skorzystanie z immunitetu poselskiego w związku z postępowaniem cywilnym toczącym się przed sądem krajowym w Hamburgu;

B. mając na uwadze, że niemieckie przedsiębiorstwo, jedna z jego spółek zależnych i ekspert ds. reorganizacji przedsiębiorstw pracujący na rzecz tejże spółki wystąpili z powództwem przeciwko Helmutowi Geukingowi o zabezpieczenie roszczeń, rekompensatę pieniężną i odszkodowanie w związku ze stwierdzeniami wygłoszonymi przeciwko powodom z budynków Parlamentu Europejskiego w Brukseli oraz w nagraniu wideo opublikowanym na YouTube i w lokalnej prasie niemieckiej odpowiednio w maju i czerwcu 2020 r.; mając na uwadze, że w tych oświadczeniach Helmut Geuking rzekomo skrytykował spółkę niemiecką za to, że złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości swej spółki zależnej i zwolniła 200 pracowników bez pakietu odpraw, a jednocześnie sponsorowała niemiecką drużynę piłki nożnej przeznaczając dla niej kwotę odpowiadającą wysokości odszkodowań, które zdaniem posła powinny były zostać wypłacone zwolnionym pracownikom;

C. mając na uwadze, że w międzyczasie Helmut Geuking usunął nagranie wideo ze swoim oświadczeniem;

D. mając na uwadze, że immunitet jurysdykcyjny, z którego korzystają posłowie do Parlamentu Europejskiego, obejmuje również postępowania cywilne;

E. mając na uwadze, że ochrona, aby być skuteczna, musi obejmować zarówno wniosek o zastosowanie środków tymczasowych, jak i postępowanie główne;

F. mając na uwadze, że Parlament dysponuje szerokim zakresem uznania, jeśli chodzi o kierunek, który zamierza nadać decyzji w przedmiocie wniosku o skorzystanie z immunitetu złożonego przez jednego z jego członków 2 ;

G. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że wobec posłów do Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;

H. mając na uwadze, że Helmut Geuking wyraźnie złożył swoje oświadczenia jako pełnoprawny członek Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego, która jest komisją odpowiedzialną za politykę zatrudnienia i wszystkie aspekty polityki społecznej, w tym m.in. warunki pracy, zabezpieczenie społeczne, integrację społeczną i ochronę socjalną oraz prawa pracowników, oraz - uwzględniając powyższe - mając na uwadze, że w sposób oczywisty oświadczenia te zostały złożone w ramach sprawowania mandatu posła do Parlamentu Europejskiego;

I. mając ponadto na uwadze, że w tym przypadku kwota dochodzona przez powodów, obejmująca nakaz zaniechania, odszkodowanie i rekompensatę pieniężną, wynosi 620 000 EUR i w związku z tym wydaje się mieć cechy "odszkodowania karnego", tzn. żądana kwota ma przede wszystkim na celu odstraszenie Helmuta Geukinga od ponownego złożenia oświadczenia oraz zniechęcenie jego potencjalnych naśladowców od składania podobnych oświadczeń; mając na uwadze, że Helmut Geuking niezwłocznie usunął zawierające oświadczenie nagranie wideo; mając ponadto na uwadze, że gdy Helmut Geuking składał swoje oświadczenia, debata publiczna była już prowadzona za pośrednictwem różnych publikacji medialnych, przy czym, jak się wydaje, pozwani nie odnieśli się do tych doniesień w cywilnym postępowaniu sądowym;

J. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;

K. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 Regulaminu, wykonując swoje uprawnienia związane z przywilejami i immunitetami, Parlament działa w celu utrzymania swojej integralności jako demokratycznego zgromadzenia ustawodawczego oraz w celu zapewnienia niezależności posłów w sprawowaniu ich funkcji;

1. wyraża zgodę na skorzystanie przez Helmuta Geukinga z immunitetu poselskiego;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Niemiec i Helmutowi Geukingowi.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 21 października 2008 r. w sprawie Marra przeciwko De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z 19 marca 2010 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 6 września 2011 r. w sprawie Patriciello, C-163/10, ECLI: EU: C:2011:543; wyrok Sądu z 17 stycznia 2013 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU: T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 19 grudnia 2019 r. w sprawie Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Ww. sprawa T-42/06, Gollnisch przeciwko Parlamentowi, pkt 101.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.267.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Helmuta Geukinga (2022/2052(IMM))
Data aktu: 02/02/2023
Data ogłoszenia: 28/07/2023