(2023/C 104/54)
(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: NO (przedstawiciel: adwokat E. Smartt)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 27 września 2022 r.;
- obciążenie Komisji jej własnymi kosztami postępowania; oraz
- nakazanie zwrotu kosztów poniesionych przez skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący tego, że Komisja Europejska popełniła oczywisty błąd w ocenie i naruszyła art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/1589 1 .
2. Zarzut drugi, dotyczący tego, że Komisja Europejska popełniła oczywisty błąd w ocenie przy badaniu zgodności z prawem pomocy w świetle obowiązku przestrzegania warunków określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1407/2013 2 .
3. Zarzut trzeci, dotyczący tego, że Komisja Europejska nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego pomimo poważnych trudności oraz naruszyła uprawnienia proceduralne strony skarżącej do przedstawienia uwag w przedmiocie okoliczności budzących poważne wątpliwości co do zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym.
4. Zarzut czwarty, dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja Europejska naruszyła ciążący na niej obowiązek uzasadnienia.
5. Zarzut piąty, dotyczący tego, że Komisja Europejska nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego pomimo dowodów, że [państwo członkowskie] nie zapewniło poszanowania praw podstawowych skarżącej z naruszeniem art. 19 ust. 1 TUE.
6. Zarzut szósty, dotyczący tego, że decyzja Komisji Europejskiej narusza szczególne postanowienia TFUE oraz zasady ogólne prawa Unii dotyczące zakazu dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, własność lub status oraz swobodny przepływ usług i zasadę równości wobec prawa. Rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 przewiduje wyjątek od obowiązku zgłoszenia pomocy państwa określonego w art. 108 ust. 3 TFUE, ale nie przewiduje wyjątków od innych przepisów i zasad TFUE lub prawa Unii, w tym art. 107 ust. 1 TFUE.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.104.35 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-771/22: Skarga wniesiona w dniu 6 grudnia 2022 r. - NO/Komisja |
| Data aktu: | 20/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 20/03/2023 |