Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lipca 2021 r. w sprawie globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka (europejska ustawa Magnickiego) (2021/2563(RSP))

Globalny system sankcji UE za naruszenia praw człowieka (unijna ustawa Magnickiego)

P9_TA(2021)0349

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lipca 2021 r. w sprawie globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka (europejska ustawa Magnickiego) (2021/2563(RSP))

(2022/C 99/15)

(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje zalecenie dla Rady z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie spójnej polityki wobec reżimów, wobec których UE stosuje środki ograniczające w sytuacji, gdy ich przywódcy działają na rzecz osobistych i handlowych interesów w granicach UE 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie europejskiego systemu sankcji za naruszenia praw człowieka 2 ,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje, w których wzywa do ustanowienia ogólnounijnego mechanizmu nakładania ukierunkowanych sankcji na osoby fizyczne biorące udział w poważnych naruszeniach praw człowieka, w tym rezolucję z dnia 4 września 2008 r. w sprawie oceny sankcji UE jako elementu działań i polityki UE w obszarze praw człowieka 3 , rezolucję z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie wykorzenienia tortur na świecie 4  oraz rezolucję z dnia 20 stycznia 2021 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - sprawozdanie roczne za 2020 r. 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 stycznia 2021 r. w sprawie praw człowieka i demokracji na świecie oraz polityki Unii Europejskiej w tym zakresie - sprawozdanie roczne za rok 2019 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 września 2017 r. w sprawie korupcji i praw człowieka w krajach trzecich 7  oraz swoją rezolucję z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie zwalczania handlu ludźmi w stosunkach zewnętrznych UE 8 ,

- uwzględniając swoje rezolucje przyjęte zgodnie z art. 144 Regulaminu, dotyczące łamania praw człowieka, demokracji i praworządności (znane jako rezolucje w trybie pilnym),

- uwzględniając tytuł V rozdział 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) dotyczący przyjmowania sankcji w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB),

- uwzględniając art. 21 TUE dotyczący zasad działań międzynarodowych Unii, w tym poszanowania zasad Karty Narodów Zjednoczonych i prawa międzynarodowego,

- uwzględniając art. 31 ust. 2 TUE dotyczący szczegółowych przepisów w sprawie WPZiB,

- uwzględniając art. 215 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczący przyjmowania sankcji w stosunku do krajów trzecich, osób fizycznych, grup i podmiotów niepaństwowych,

- uwzględniając deklarację nr 25 dołączoną do Traktatu z Lizbony w sprawie konieczności zapewnienia należnych praw procesowych osobom lub podmiotom objętym środkami ograniczającymi UE lub środkami UE mającymi na celu zwalczanie terroryzmu,

- uwzględniając wspólny wniosek Komisji oraz wiceprzewodniczącego i wysokiego przedstawiciela z dnia 19 października 2020 r. w sprawie środków ograniczających stosowanych w sytuacji poważnych pogwałceń i naruszeń praw człowieka (JOIN(2020)0020),

- uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/1999 9  oraz rozporządzenie Rady (UE) 2020/1998 10  z dnia 7 grudnia 2020 r. w sprawie środków ograniczających stosowanych w sytuacji poważnych pogwałceń i naruszeń praw człowieka,

- uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2021/371 z dnia 2 marca 2021 r. 11  oraz rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2021/478 z dnia 22 marca 2021 r. 12  wykonujące rozporządzenie (UE) 2020/1998 w sprawie środków ograniczających stosowanych w sytuacji poważnych pogwałceń i naruszeń praw człowieka,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii 13 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej ("EPPO") 14 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie planu działania dotyczącego praw człowieka i demokracji na lata 2020-2024,

- uwzględniając strategiczne ramy UE dotyczące praw człowieka i demokracji z 2012 r.,

- uwzględniając wytyczne Komisji z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) 2020/1998 (C(2020)9432),

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka oraz inne traktaty i instrumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące praw człowieka,

- uwzględniając Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji i deklarację polityczną ze specjalnej sesji Zgromadzenia Ogólnego (w dniach 2-4 czerwca 2021 r.) w sprawie wyzwań i środków mających na celu zapobieganie i zwalczanie korupcji oraz wzmacnianie współpracy międzynarodowej,

- uwzględniając europejską konwencję praw człowieka i załączone do niej protokoły,

- uwzględniając swoją analizę z dnia 26 kwietnia 2018 r. zatytułowaną "Ukierunkowane sankcje przeciwko osobom fizycznym z powodu poważnych naruszeń praw człowieka - skutki, tendencje i perspektywy na szczeblu UE",

- uwzględniając decyzję Izby Karnej Sądu Najwyższego Hiszpanii z dnia 26 listopada 2020 r. dotyczącą decyzji Rady (WPZiB) 2017/2074 z dnia 13 listopada 2017 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli 15 ,

- uwzględniając pytania skierowane do Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka (europejska ustawa Magnickiego) (O-000047/2021 - B9-0028/2021 i O-000048/2021 - B9-0029/2021),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Spraw Zagranicznych,

A. mając na uwadze, że art. 21 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) stanowi, iż działania Unii oparte są na zasadach demokracji, państwa prawnego, powszechności i niepodzielności praw człowieka i podstawowych wolności, poszanowania godności ludzkiej, zasad równości i solidarności oraz poszanowania zasad Karty Narodów Zjednoczonych oraz prawa międzynarodowego;

B. mając na uwadze, że zgodnie z art. 215 TFUE UE przyjmuje sankcje jako środki własne UE (tj. sankcje autonomiczne) lub w celu wykonania rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, w przypadkach gdy państwa trzecie, osoby fizyczne lub prawne, grupy lub podmioty inne niż państwa nie przestrzegają prawa międzynarodowego bądź praw człowieka lub prowadzą politykę czy działania, które nie są zgodne z zasadami państwa prawa lub zasadami demokratycznymi;

C. mając na uwadze, że w komunikacie Komisji z dnia 19 stycznia 2021 r. zatytułowanym "Europejski system gospodarczy i finansowy: wspieranie otwartości, wytrzymałości i odporności" (COM(2021)0032) określono środki mające na celu poprawę skuteczności sankcji UE w celu dopilnowania, aby nie były one obchodzone lub osłabiane oraz ustanowienia repozytorium do celów wymiany informacji o sankcjach, a także plan działania mający na celu odejście od wykrywania systemowego nieprzestrzegania sankcji UE na rzecz postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

D. mając na uwadze, że w listopadzie 2018 r. rząd holenderski zainicjował dyskusję między państwami członkowskimi UE na temat systemu ukierunkowanych sankcji za naruszenia praw człowieka na szczeblu UE; mając na uwadze, że Rada ostatecznie, w dniu 7 grudnia 2020 r., przyjęła odpowiednią decyzję i rozporządzenie ustanawiające globalny system sankcji UE za naruszenia praw człowieka;

E. mając na uwadze, że Parlament Europejski systematycznie potępia przypadki naruszania praw człowieka;

F. mając na uwadze, że bardzo często w rezolucjach przyjętych przez Parlament Europejski wzywa się instytucje UE do przyjęcia sankcji, w tym sankcji indywidualnych, wobec osób podejrzanych o popełnienie zbrodni przeciwko ludzkości lub poważne naruszenia praw człowieka;

G. mając na uwadze, że korupcja może mieć niszczący wpływ na stan praw człowieka i często podważa funkcjonowanie i legitymację instytucji oraz praworządność; mając na uwadze, że Parlament wezwał do uwzględnienia nadużyć i aktów korupcji systemowej związanych z poważnymi naruszeniami praw człowieka również w ramach globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka;

H. mając na uwadze, że Stany Zjednoczone, Kanada i Zjednoczone Królestwo przyjęły podobne systemy sankcji; mając na uwadze, że współpraca między podobnie myślącymi krajami, które podzielają wartości praw podstawowych, demokracji i praworządności, sprawi, że stosowanie ukierunkowanych sankcji będzie bardziej skoordynowane, a tym samym skuteczniejsze; mając na uwadze, że w dniu 26 kwietnia 2021 r. rząd Zjednoczonego Królestwa uruchomił globalny system sankcji antykorupcyjnych;

1. pozytywnie ocenia przyjęcie globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka jako niezbędnego uzupełnienia zestawu narzędzi UE w zakresie praw człowieka i polityki zagranicznej, który wzmacnia rolę UE jako globalnego podmiotu działającego na rzecz praw człowieka, ponieważ umożliwia jej podejmowanie środków ograniczających wobec osób prawnych i fizycznych biorących udział w poważnych naruszeniach praw człowieka na całym świecie; podkreśla, że nowy system musi stanowić część szerszej, spójnej i jasno określonej strategii uwzględniającej cele polityki zagranicznej UE; podkreśla, że strategia powinna również mieć na celu określenie konkretnych poziomów odniesienia, które są powiązane z celami, oraz uszczegółowienie, w jaki sposób sankcje mogą pomóc w osiągnięciu tych poziomów odniesienia; wyraża jednak ubolewanie, że przy przyjmowaniu nowego systemu Rada postanowiła zastosować zasadę jednomyślności zamiast głosowania większością kwalifikowaną, i ponawia swój apel o wprowadzenie głosowania większością kwalifikowaną przy przyjmowaniu sankcji w ramach globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka;

2. z zadowoleniem przyjmuje określenie zakresu systemu wraz z wykazem konkretnych poważnych naruszeń praw człowieka, w tym związanych z przemocą seksualną i ze względu na płeć, oraz wzywa Komisję do przedstawienia wniosku ustawodawczego w celu zmiany obecnych przepisów dotyczących globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka poprzez rozszerzenie jego zakresu o akty korupcji; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) i państwa członkowskie do elastycznego dostosowywania go do pojawiających się wyzwań i zagrożeń dla praw człowieka lub nadużywania uprawnień państwowych lub nadzwyczajnych, w tym w związku z ograniczeniami wynikającymi z pandemii COVID-19 lub przemocą wobec obrońców praw człowieka; podkreśla, że sankcje UE są wymierzone w osoby naruszające prawa człowieka i nie powinny uniemożliwiać obywatelom korzystania z praw człowieka;

3. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź, że w 2021 r. Komisja przeprowadzi przegląd praktyk obchodzenia i osłabiania sankcji, a także przegląd obecnych obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich w zakresie wykonywania i egzekwowania sankcji; wzywa Komisję oraz wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa do uwzględnienia wyników tego przeglądu w celu zaproponowania odpowiednich dodatkowych zmian legislacyjnych i wytycznych dotyczących wdrażania;

4. podkreśla, jak ważne jest zadbanie o to, by system w takim samym stopniu był również ukierunkowany na podmioty gospodarcze i finansowe ułatwiające naruszanie praw człowieka; wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby w przypadku gdy akty korupcji nie zostaną uwzględnione w przeglądzie istniejącego systemu, przyjęły za wzór brytyjski wniosek ustawodawczy dotyczący globalnych przepisów w sprawie sankcji antykorupcyjnych lub amerykańską ustawę Magnickiego czy kanadyjską ustawę o wymiarze sprawiedliwości dla ofiar skorumpowanych urzędników zagranicznych lub inne podobne systemy oraz aby przyjęły system sankcji antykorupcyjnych UE w celu uzupełnienia globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka;

5. z zadowoleniem przyjmuje amerykańską globalną ustawę Magnickiego z 2016 r. oraz wiodącą rolę, jaką odegrała ona w inspirowaniu innych podmiotów międzynarodowych, w tym UE, w ich wysiłkach na rzecz ochrony praw człowieka;

6. z zadowoleniem przyjmuje pierwsze decyzje wykonawcze w ramach tego systemu, które świadczą o zaangażowaniu UE na rzecz dobrego wykorzystania nowego ambitnego instrumentu; zachęca Radę do pełnego wykorzystania tego instrumentu w celu zwiększenia jego oddziaływania;

7. jest przekonany o skuteczności nowego systemu, w tym o jego efektach odstraszających; jest głęboko przekonany, że niezbędne dla zapewnienia zasadności systemu są najwyższe możliwe standardy w zakresie kontroli sądowej i właściwej kontroli jego wykonywania; podkreśla potrzebę regularnego przeglądu wpisów, jasno określonych i przejrzystych kryteriów i metod wpisywania i usuwania osób fizycznych lub podmiotów objętych sankcjami, a także odpowiednich procedur prawnych umożliwiających zakwestionowanie wpisu w celu zagwarantowania dokładnej kontroli sądowej oraz prawa dochodzenia roszczeń;

8. potępia wszelkie sankcje odwetowe nałożone na UE, jej instytucje lub posłanki bądź posłów, organy lub obywateli wyłącznie za promowanie i ochronę poszanowania praw człowieka, demokracji i praworządności za pomocą globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka; przypomina, że środki odwetowe mają na celu zniechęcenie UE do podejmowania globalnych działań na rzecz ochrony praw człowieka zgodnie z jej zobowiązaniami traktatowymi; podkreśla potrzebę szybkiej, zdecydowanej i skoordynowanej reakcji UE na sankcje odwetowe nakładane przez państwa trzecie oraz potrzebę dopilnowania, by umowy dwustronne z takimi państwami nie podważały globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka ani ogólnie wiarygodności UE w polityce zagranicznej;

9. podkreśla, że państwa członkowskie UE muszą w taki sam spójny i szybki sposób interpretować stosowanie i egzekwowanie sankcji; wzywa Komisję, jako strażniczkę traktatów, do dopilnowania, by kary krajowe za naruszenie sankcji UE były skuteczne, proporcjonalne i zapobiegawcze; uważa, że niepodjęcie odpowiednich działań w przypadku ciągłych naruszeń praw człowieka osłabiłoby strategię UE w zakresie praw człowieka, jej politykę sankcji i wiarygodność; uważa, że scentralizowany mechanizm nadzoru nad wdrażaniem i przestrzeganiem przepisów jest niezbędny do zapewnienia lepszego egzekwowania sankcji; z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź, że Komisja proponuje utworzenie repozytorium informacji o sankcjach oraz sporządzenie planu działania (w tym kryteriów i harmonogramu) mającego na celu przejście od wykrywania systematycznego nieprzestrzegania sankcji UE do postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

10. podkreśla, że państwa członkowskie muszą dopilnować, aby władze, przedsiębiorstwa i inne podmioty zarejestrowane na ich terytoriach w pełni przestrzegały decyzji Rady w sprawie środków ograniczających; wzywa państwa członkowskie i Komisję do zacieśnienia współpracy i zintensyfikowania wymiany informacji oraz apeluje o wzmocnienie europejskiego mechanizmu nadzoru i egzekwowania przepisów; wzywa Radę do regularnego uaktualniania informacji o przedsiębiorstwach znajdujących się w wykazach sankcji, ponieważ zwykle wykorzystują one luki prawne i znajdują inne pomysłowe rozwiązania, aby uniknąć nałożenia sankcji;

11. jest przekonany, że naruszenia środków ograniczających, a w szczególności zamrożenia aktywów, stanowią nielegalną działalność naruszającą interesy finansowe Unii; wzywa do dokonania oceny stosowności zmiany dyrektywy (UE) 2017/1371 i rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 w celu powierzenia Prokuraturze Europejskiej zadania ścigania przestępstw stanowiących naruszenie środków ograniczających przyjętych w ramach globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka, a także zadania prowadzenia dochodzeń w sprawie tych przestępstw i zadania stawiania przed sądem sprawców i współsprawców;

12. wyraża ubolewanie, że Parlament Europejski nie odgrywa w tym procesie instytucjonalnej roli; apeluje o zapewnienie nadzoru parlamentarnego nad globalnym systemem sankcji UE za naruszenia praw człowieka i o wzmocnienie roli Parlamentu Europejskiego w zgłaszaniu przypadków poważnych naruszeń praw człowieka, aby zwiększyć pewność co do zasadności tego systemu, a także wzywa do powołania specjalnej parlamentarnej grupy roboczej do zbadania wdrożenia systemu sankcji; apeluje do ESDZ i Komisji o systematyczną i zinstytucjonalizowaną wymianę informacji z Parlamentem i państwami członkowskimi oraz o składanie im sprawozdań;

13. postuluje stworzenie przejrzystego i inkluzywnego procesu, który ułatwiałby wnoszenie wkładu podmiotom społeczeństwa obywatelskiego, w tym utworzenie komitetu doradczego na szczeblu UE oraz organizowanie regularnych spotkań z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, obrońcami praw człowieka i dziennikarzami śledczymi w celu monitorowania aktualnego statusu systemu i usprawnienia jego stosowania; wzywa ESDZ do wydania wytycznych dotyczących sposobu uczestniczenia w tym procesie i podkreśla potrzebę wprowadzenia mechanizmu poufności i ochrony świadków dla osób, które dostarczają informacji, takich jak obrońcy praw człowieka i organizacje działające na rzecz tych praw;

14. podkreśla, że ukierunkowane sankcje muszą mieć na celu osiągnięcie skutecznych i trwałych rezultatów; wzywa Komisję, ESDZ i państwa członkowskie do zapewnienia odpowiednich zasobów i wiedzy fachowej z myślą o stosowaniu globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka i regularnym monitorowaniu jego wpływu oraz do uważnego monitorowania przypadków umieszczania podmiotów w wykazach i usuwania ich z nich; podkreśla potrzebę poświęcenia większej uwagi i zasobów na publiczne informowanie o wykazach, zarówno w UE, jak i w innych zainteresowanych krajach, w tym poprzez tłumaczenie odpowiednich dokumentów na język lokalny osób lub podmiotów, do których skierowane są te informacje;

15. przypomina o potrzebie jednolitej i spójnej strategii wdrażania unijnych systemów sankcji oraz wzywa Komisję i ESDZ do zapewnienia spójności między globalnym systemem sankcji UE za naruszenia praw człowieka a polityką zewnętrzną UE, zwłaszcza spójności z jej polityką w zakresie praw człowieka i wspierania demokracji, a także ze wspólną polityką zagraniczną i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz wspólną polityką bezpieczeństwa i obrony (WPBiO); apeluje ponadto o zapewnienie spójności między systemami sankcji UE a międzynarodowym prawem karnym, międzynarodowym prawem humanitarnym i polityką UE dotyczącą praworządności i podstawowych wolności;

16. ponownie podkreśla znaczenie spójności globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka z krajowymi i horyzontalnymi środkami ograniczającymi, środkami sektorowymi i embargami na broń oraz istniejącymi międzynarodowymi ramami sankcji, zwłaszcza tymi nakładanymi przez Radę Bezpieczeństwa ONZ, a także zaznacza, jak ważne jest, aby unijny system je uzupełniał;

17. wzywa UE do ustanowienia z USA sojuszu transatlantyckiego na rzecz obrony demokracji na świecie i do zaproponowania zestawu narzędzi obrony demokracji, który obejmowałby wspólne działania w zakresie sankcji i polityki przeciwdziałania praniu pieniędzy, oraz do zapewnienia powiązania unijnej polityki sankcji z unijnymi i międzynarodowymi dochodzeniami oraz szeregiem innych międzynarodowych instrumentów wymiaru sprawiedliwości, takich jak trybunały międzynarodowe i inicjatywa dotycząca unijnego centrum wymiaru sprawiedliwości;

18. jest przekonany o zaletach współpracy i koordynacji z partnerami i państwami o podobnych poglądach we wdrażaniu globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka; zachęca Komisję i państwa członkowskie do korzystania ze ścisłej współpracy i strategicznych stosunków między UE a USA, opartych na wspólnej historii i wspólnych wartościach demokratycznych, przy ustanawianiu sankcji i wzywa do regularnych dyskusji na temat ukierunkowanych sankcji, zwłaszcza w ramach Transatlantyckiego Dialogu Legislatorów; wzywa Komisję i ESDZ do współpracy z zewnętrznymi instytucjami sądowymi, takimi jak Międzynarodowy Trybunał Karny, Europejski Trybunał Praw Człowieka, Międzyamerykański Trybunał Praw Człowieka, Afrykański Trybunał Praw Człowieka i Ludów oraz inne trybunały tworzone ad hoc, wspierane przez ONZ trybunały i inne organy, w tym z Biurem Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka oraz międzynarodowymi organami nadzorczymi i monitorującymi, Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, NATO i Radą Europy, w celu zdobywania dowodów uzasadniających nakładanie sankcji w ramach globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka i zniechęcania do poważnych naruszeń praw człowieka; wzywa UE do wyrażenia poparcia dla ratyfikacji Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego przez wszystkie kraje na świecie;

19. przypomina, że karne ściganie sprawców rażących naruszeń praw człowieka i aktów okrucieństwa przez jurysdykcje krajowe lub międzynarodowe powinno pozostać głównym celem wszelkich wysiłków podejmowanych przez UE i jej państwa członkowskie w celu zwalczania bezkarności; ponownie podkreśla znaczenie zasady jurysdykcji uniwersalnej w tym zakresie i z zadowoleniem przyjmuje niedawne postępowania sądowe prowadzone na podstawie tej zasady w szeregu państw członkowskich;

20. podkreśla znaczenie dostosowania się krajów objętych procesem rozszerzenia do globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka zgodnie z ich szerszym dostosowaniem się do WPZiB UE;

21. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz wiceprzewodniczącemu Komisji i wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa.

1 Dz.U. C 239 E z 20.8.2013, s. 11.
2 Dz.U. C 23 z 21.1.2021, s. 108.
3 Dz.U. C 295 E z 4.12.2009, s. 49.
4 Dz.U. C 378 z 9.11.2017, s. 52.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0012.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0014.
7 Dz.U. C 337 z 20.9.2018, s. 82.
8 Dz.U. C 101 z 16.3.2018, s. 47.
9 Dz.U. L 410 I z 7.12.2020, s. 13.
10 Dz.U. L 410 I z 7.12.2020, s. 1.
11 Dz.U. L 71 I z 2.3.2021, s. 1.
12 Dz.U. L 99 I z 22.3.2021, s. 1.
13 Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29.
14 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
15 Dz.U. L 295 z 14.11.2017, s. 60.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.99.152

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lipca 2021 r. w sprawie globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka (europejska ustawa Magnickiego) (2021/2563(RSP))
Data aktu: 08/07/2021
Data ogłoszenia: 01/03/2022