[Odesłanie prejudycjalne - Prawo znaków towarowych - Rozporządzenie (UE) 2017/1001 - Artykuł 15 ust. 2 - Dyrektywa (UE) 2015/2436 - Artykuł 15 ust. 2 - Wyczerpanie praw przyznanych przez znak towarowy - Butle zawierające dwutlenek węgla - Wprowadzenie do obrotu w państwie członkowskim przez właściciela znaku towarowego - Działalność dystrybutora polegająca na napełnianiu i ponownym etykietowaniu butli - Sprzeciw właściciela znaku towarowego - Uzasadnione powody, aby sprzeciwić się dalszemu obrotowi towarami oznaczonymi znakiem towarowym]Język postępowania: fiński
(2022/C 472/14)
(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2022 r.)
Sąd odsyłający
Korkein oikeus
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: Soda-Club (CO2) SA, SodaStream International BV
Strona pozwana: MySoda Oy
Sentencja
Artykuł 15 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej i art. 15 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych
należy interpretować w ten sposób, że:
właściciel znaku towarowego, który wprowadził do obrotu w państwie członkowskim oznaczone tym znakiem towarowym towary przeznaczone do wielokrotnego ponownego użycia i napełniania, nie ma prawa sprzeciwić się, na mocy tych przepisów, dalszemu obrotowi tymi towarami w tym państwie członkowskim prowadzonemu przez dystrybutora, który dokonał ponownego napełnienia i zastąpił etykietę ukazującą pierwotny znak towarowy inną etykietą, pozostawiając jednocześnie na wspomnianych towarach widoczny pierwotny znak towarowy, pod warunkiem że ta nowa etykieta nie wywołuje u konsumentów błędnego wrażenia, iż między dystrybutorem a właścicielem znaku towarowego istnieje powiązanie gospodarcze. To prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd należy oceniać całościowo w świetle wskazówek umieszczonych na towarze i na jego nowej etykiecie oraz w świetle praktyk w zakresie dystrybucji istniejących w danej branży i poziomu wiedzy konsumentów o tych praktykach.