Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").) Sprawa M.10078 - Cargotec / Konecranes

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.10078 - Cargotec / Konecranes
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2022/C 298/06)

1. 28 maja 2021 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Cargotec

Corporation ("Cargotec") zamierza połączyć się, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , z Konecranes Plc ("Konecranes") ("proponowana transakcja"). Na potrzeby niniejszego sprawozdania Cargotec i Konecranes są zwane łącznie "stronami".

2. 2 lipca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia

w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, ponieważ w pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym.

3. 20 lipca 2021 r. Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia

przedsiębiorstw, zobowiązując każdą ze stron do dostarczenia informacji stanowiących przedmiot wcześniejszego wniosku o udzielenie informacji. Obowiązujący termin, o którym mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zawieszono począwszy od 20 lipca 2021 r. do 13 września 2021 r.

4. 22 października 2021 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do stron. Strony oficjalnie

powiadomiono o pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń 25 października 2021 r. 3  i wyznaczono im termin na przedstawienie uwag do 9 listopada 2021 r.

5. 25 października 2021 r. stronom zapewniono wgląd do akt za pośrednictwem płyty DVD, a także za pomocą biura

danych zorganizowanego w dniach 25-29 października 2021 r. W następstwie wniosku złożonego przez strony do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji 29 października 2021 r., w którym zwróciły się o dostęp do niektórych informacji uznanych za poufne przez podmioty trzecie dostarczające informacje, strony uzyskały dostęp do sześciu dodatkowych dokumentów w okresie od 29 października do 5 listopada 2021 r. Stronom udzielono dodatkowego dostępu do akt również w dniach 3 4  i 21 grudnia 2021 r. oraz 17 stycznia 2022 r. Na wniosek stron z 22 grudnia 2021 r. otrzymały one mniej okrojone wersje dwóch dokumentów, które zostały im przekazane odpowiednio 22 grudnia 2021 r. i 10 stycznia 2022 r.

6. Nie otrzymałam od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.

7. W okresie od 21 października do 11 listopada 2021 r. dopuściłam sześć przedsiębiorstw (konkurentów, dostawców lub klientów stron) jako zainteresowane osoby trzecie w tej sprawie. Zainteresowanym osobom trzecim przekazano wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności i wyznaczono termin na przedstawienie uwag. Uwagi przedstawiły dwie zainteresowane osoby trzecie. Jedna z nich zwróciła się również o możliwość udziału w spotkaniu wyjaśniającym i została do niego dopuszczona.

8. 9 listopada 2021 r. strony przedłożyły swoją odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z terminem na

udzielenie odpowiedzi do tego dnia.

9. W odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń strony zwróciły się o przeprowadzenie formalnego spotkania wyjaśniającego, które odbyło się 16 listopada 2021 r. Spotkanie wyjaśniające przebiegło sprawnie. W odniesieniu do tego spotkania nie zgłoszono żadnych problemów proceduralnych ani skarg.

10. 23 listopada 2021 r. Komisja przedłużyła termin przeprowadzenia swojego dochodzenia o 20 dni roboczych, zgod

nie z art. 10 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

11. 2 grudnia 2021 r. Komisja przesłała stronom pismo przedstawiające okoliczności faktyczne w celu przedstawienia

dodatkowych lub zaktualizowanych elementów stanu faktycznego, które zdaniem Komisji potwierdzały wstępne wnioski zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i mogły mieć istotne znaczenie dla uzasadnienia jej ostatecznej decyzji.

12. 9 grudnia 2021 r. strony przedstawiły zobowiązania w celu zapewnienia zgodności proponowanej transakcji z ryn

kiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG, zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("wstępne zobowiązania"). Tego samego dnia Komisja przeprowadziła test rynkowy wstępnych zobowiązań.

13. 10 grudnia 2021 r. strony przedłożyły pisemne uwagi do pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne.

14. 6 stycznia 2022 r. po otrzymaniu od Komisji informacji zwrotnych na temat wstępnych zobowiązań strony przed

stawiły zmienione zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 i art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w celu zapewnienia zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Tego samego dnia Komisja rozpoczęła test rynkowy części zmienionych zobowiązań. W następstwie kolejnego addendum do tej konkretnej części zmienionych zobowiązań, przedłożonego przez strony 20 stycznia 2022 r., zmieniony zestaw zobowiązań stał się ostateczny ("zobowiązania ostateczne").

15. W rezultacie w projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG pod warunkiem pełnego przestrzegania ostatecznych zobowiązań.

16. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałam przeglądu projektu decyzji i stwierdzam, że odnosi się on jedynie do zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

17. Wobec powyższego stwierdzam, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 15 lutego 2022 r.

Dorothe DALHEIMER

1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw), (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
3 22 października 2021 r. stronom przekazano nieformalną wyprzedzającą kopię pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
4 6 grudnia 2021 r. zorganizowano również inne biuro danych.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.298.61

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").) Sprawa M.10078 - Cargotec / Konecranes
Data aktu: 13/10/2011
Data ogłoszenia: 05/08/2022