1. 28 maja 2021 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo CargotecCorporation ("Cargotec") zamierza połączyć się, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , z Konecranes Plc ("Konecranes") ("proponowana transakcja"). Na potrzeby niniejszego sprawozdania Cargotec i Konecranes są zwane łącznie "stronami".
2. 2 lipca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia
w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, ponieważ w pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym.
3. 20 lipca 2021 r. Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia
przedsiębiorstw, zobowiązując każdą ze stron do dostarczenia informacji stanowiących przedmiot wcześniejszego wniosku o udzielenie informacji. Obowiązujący termin, o którym mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zawieszono począwszy od 20 lipca 2021 r. do 13 września 2021 r.
4. 22 października 2021 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do stron. Strony oficjalnie
powiadomiono o pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń 25 października 2021 r. 3 i wyznaczono im termin na przedstawienie uwag do 9 listopada 2021 r.
5. 25 października 2021 r. stronom zapewniono wgląd do akt za pośrednictwem płyty DVD, a także za pomocą biura
danych zorganizowanego w dniach 25-29 października 2021 r. W następstwie wniosku złożonego przez strony do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji 29 października 2021 r., w którym zwróciły się o dostęp do niektórych informacji uznanych za poufne przez podmioty trzecie dostarczające informacje, strony uzyskały dostęp do sześciu dodatkowych dokumentów w okresie od 29 października do 5 listopada 2021 r. Stronom udzielono dodatkowego dostępu do akt również w dniach 3 4 i 21 grudnia 2021 r. oraz 17 stycznia 2022 r. Na wniosek stron z 22 grudnia 2021 r. otrzymały one mniej okrojone wersje dwóch dokumentów, które zostały im przekazane odpowiednio 22 grudnia 2021 r. i 10 stycznia 2022 r.
6. Nie otrzymałam od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.
7. W okresie od 21 października do 11 listopada 2021 r. dopuściłam sześć przedsiębiorstw (konkurentów, dostawców lub klientów stron) jako zainteresowane osoby trzecie w tej sprawie. Zainteresowanym osobom trzecim przekazano wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności i wyznaczono termin na przedstawienie uwag. Uwagi przedstawiły dwie zainteresowane osoby trzecie. Jedna z nich zwróciła się również o możliwość udziału w spotkaniu wyjaśniającym i została do niego dopuszczona.
8. 9 listopada 2021 r. strony przedłożyły swoją odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z terminem na
udzielenie odpowiedzi do tego dnia.
9. W odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń strony zwróciły się o przeprowadzenie formalnego spotkania wyjaśniającego, które odbyło się 16 listopada 2021 r. Spotkanie wyjaśniające przebiegło sprawnie. W odniesieniu do tego spotkania nie zgłoszono żadnych problemów proceduralnych ani skarg.
10. 23 listopada 2021 r. Komisja przedłużyła termin przeprowadzenia swojego dochodzenia o 20 dni roboczych, zgod
nie z art. 10 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
11. 2 grudnia 2021 r. Komisja przesłała stronom pismo przedstawiające okoliczności faktyczne w celu przedstawienia
dodatkowych lub zaktualizowanych elementów stanu faktycznego, które zdaniem Komisji potwierdzały wstępne wnioski zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i mogły mieć istotne znaczenie dla uzasadnienia jej ostatecznej decyzji.
12. 9 grudnia 2021 r. strony przedstawiły zobowiązania w celu zapewnienia zgodności proponowanej transakcji z ryn
kiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG, zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("wstępne zobowiązania"). Tego samego dnia Komisja przeprowadziła test rynkowy wstępnych zobowiązań.
13. 10 grudnia 2021 r. strony przedłożyły pisemne uwagi do pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne.
14. 6 stycznia 2022 r. po otrzymaniu od Komisji informacji zwrotnych na temat wstępnych zobowiązań strony przed
stawiły zmienione zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 i art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w celu zapewnienia zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Tego samego dnia Komisja rozpoczęła test rynkowy części zmienionych zobowiązań. W następstwie kolejnego addendum do tej konkretnej części zmienionych zobowiązań, przedłożonego przez strony 20 stycznia 2022 r., zmieniony zestaw zobowiązań stał się ostateczny ("zobowiązania ostateczne").
15. W rezultacie w projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG pod warunkiem pełnego przestrzegania ostatecznych zobowiązań.
16. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałam przeglądu projektu decyzji i stwierdzam, że odnosi się on jedynie do zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.
17. Wobec powyższego stwierdzam, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.
Bruksela, dnia 15 lutego 2022 r.
Dorothe DALHEIMER