Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie skoordynowanych działań UE na rzecz walki z pandemią COVID-19 i jej skutkami (2020/2616(RSP)).

Skoordynowane działanie UE na rzecz zwalczania pandemii COVID-19 i jej skutków

P9_TA(2020)0054

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie skoordynowanych działań UE na rzecz walki z pandemią COVID-19 i jej skutkami (2020/2616(RSP))

(2021/C 316/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 sierpnia 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w art. 2 i art. 21 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) uznano solidarność za jedną z podstawowych wartości Unii; mając na uwadze, że art. 3 TUE stanowi, że celem Unii jest wspieranie jej wartości - a mianowicie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz solidarności między państwami członkowskimi - i dobrobytu jej narodów;

B. mając na uwadze, że w dniu 15 stycznia 2020 r. Parlament przyjął rezolucję w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (2019/2956(RSP)) 1 ,

C. mając na uwadze, że rozprzestrzenianie się COVID-19 na świecie i w Europie kosztowało już życie wielu tysięcy osób w Europie i na świecie, powodując nieodwracalne szkody i izolując ponad miliard ludzi w swoich domach;

D. mając na uwadze, że świadczenie opieki zdrowotnej należy przede wszystkim do kompetencji krajowych, a zdrowie publiczne należy do kompetencji dzielonych między państwa członkowskie a Unię;

E. mając na uwadze, że reakcję UE na pandemię COVID-19 charakteryzował dotychczas brak koordynacji między państwami członkowskimi, jeśli chodzi o środki ochrony zdrowia publicznego, w tym ograniczenia w przemieszczaniu się osób w obrębie granic i przez granice oraz zawieszenie innych przysługujących i obowiązujących praw; mając na uwadze, że nasza gospodarka została wstrzymana, a występujące w konsekwencji zakłócenia będą miały dramatyczne skutki dla europejskich obywateli, przedsiębiorstw, pracowników i osób samozatrudnionych;

F. mając na uwadze, że w czasie pandemii publiczne systemy opieki zdrowotnej znajdują się pod ogromną presją, aby zapewnić odpowiednią opiekę wszystkim pacjentom;

G. mając na uwadze, że środki podejmowane przez rządy powinny być zawsze wprowadzane z poszanowaniem praw podstawowych każdej osoby; mając na uwadze, że środki te powinny być konieczne, proporcjonalne i tymczasowe;

H. mając na uwadze, że solidarność między państwami członkowskimi nie jest opcjonalna, lecz stanowi zobowiązanie traktatowe i jedną z naszych podstawowych wartości europejskich;

I. mając na uwadze, że Komisja podjęła już wstępne działania obejmujące pakiet środków przegłosowany przez Parlament na sesji plenarnej 26 marca 2020 r.;

J. mając na uwadze, że dotychczas Rada Europejska nie zdołała osiągnąć konsensusu w sprawie środków gospodarczych niezbędnych do rozwiązania kryzysu;

K. mając na uwadze, że Parlament, jako współprawodawca, organ współstanowiący o budżecie i jedyna instytucja wybierana bezpośrednio w wyborach powszechnych, musi mieć pełny i znaczący udział we wszystkich dyskusjach na temat reakcji UE na ten kryzys i późniejszej odbudowy;

L. mając na uwadze, że ten kryzys to moment prawdy dla Unii, który zdecyduje o jej przyszłości, oraz że będzie można go przezwyciężyć tylko wtedy, gdy instytucje europejskie połączą siły w duchu solidarności i odpowiedzialności, przy czym w tym właśnie momencie silny i zjednoczony głos Parlamentu Europejskiego potrzebny jest bardziej niż kiedykolwiek wcześniej;

Jednolita i zdecydowana reakcja na wspólny kryzys

1. wyraża głęboki żal w związku z ofiarami śmiertelnymi i tragedią ludzką, które pandemia przyniosła Europejczykom i ich rodzinom oraz obywatelom na całym świecie, i składa kondolencje wszystkim osobom, które straciły swoich bliskich; wyraża szczere współczucie osobom, które zachorowały i walczą o życie, a także ich rodzinom i przyjaciołom;

2. wyraża respekt i podziw pod adresem wszystkich osób stojących na pierwszej linii walki z pandemią i pracujących niestrudzenie, tj. lekarzy i pielęgniarek, a także głęboką wdzięczność wobec wszystkich anonimowych bohaterów, którzy wykonują ważne zadania, tj. osób pracujących w sektorach takich jak sprzedaż detaliczna i dostawy żywności, edukacja, rolnictwo, transport, służby ratunkowe, społeczeństwo obywatelskie, wolontariat, oczyszczanie i zbiórka odpadów, aby utrzymać jakość życia i usług publicznych oraz zagwarantować dostęp do podstawowych towarów; podkreśla, że 70 % pracowników w opiece zdrowotnej i społecznej na świecie to kobiety, które często otrzymują jedynie płacę minimalną i są zatrudnione w niepewnych warunkach pracy, a także wzywa do podwyższenia płac i poprawy warunków pracy w silnie zdominowanych przez kobiety sektorach, takich jak opieka, służba zdrowia i sprzedaż detaliczna, a także do wyeliminowania zróżnicowania wynagrodzenia i emerytur ze względu na płeć oraz segregacji na rynku pracy; uważa, że obowiązkiem UE i państw członkowskich jest zapewnienie tym kluczowym pracownikom maksymalnego wsparcia i docenienie ich codziennych poświęceń; wzywa państwa członkowskie do zapewnienia bezpiecznych warunków pracy wszystkim pracownikom będącym na pierwszej linii walki z tą epidemią - w szczególności pracownikom służb medycznych niosącym bezpośrednią pomoc - przez wprowadzenie odpowiednich i skoordynowanych działań krajowych, w tym zapewnienie wystarczających środków ochrony indywidualnej; wzywa Komisję, by nadzorowała realizację tych działań;

3. wyraża solidarność z tymi państwami członkowskimi, które ucierpiały najbardziej z powodu wirusa, i z wszystkimi innymi krajami stojącymi w obliczu skutków pandemii; głęboko solidaryzuje się z tymi, którzy stracili pracę i których życie zawodowe zostało zakłócone wskutek pandemii; zaznacza potrzebę współpracy wspólnotowej i zadbania o to, by żadne państwo nie musiało prowadzić samotnej walki z wirusem i jego konsekwencjami;

4. wyraża zaniepokojenie potencjalnym wpływem kryzysu, w tym ograniczeń w przemieszczaniu się, na dobrostan ludzi na całym świecie, w szczególności najsłabszych grup społecznych i osób znajdujących się w trudnej sytuacji, w tym takich jak osoby starsze, osoby, które już mają problemy zdrowotne, ludność na obszarach dotkniętych konfliktami i w miejscach narażonych na klęski żywiołowe, migranci oraz osoby narażone na przemoc domową, zwłaszcza kobiety i dzieci;

5. wyraża zaniepokojenie początkową niezdolnością państw członkowskich do wspólnego działania oraz domaga się, by wszystkie przyszłe działania były podejmowane przez państwa członkowskie w oparciu o stanowiącą fundament Unii zasadę solidarności i lojalnej współpracy; uważa, że kryzys spowodowany pandemią COVID-19 uwydatnił znaczenie wspólnego europejskiego działania; podkreśla, że Unia i jej państwa członkowskie dysponują wspólnymi zasobami na potrzeby walki z pandemią i jej skutkami, ale tylko wtedy, gdy będą działać w duchu jedności; dostrzega, że państwa członkowskie, które na początku kryzysu podejmowały działania jednostronne, obecnie rozumieją, że współpraca, zaufanie i solidarność stanowią jedyny sposób na przezwyciężenie tego kryzysu;

6. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby działały wspólnie i stanęły na wysokości działania oraz sprawiły, że Unia wyjdzie z tego kryzysu silniejsza; podkreśla, że Parlament będzie współpracować z pozostałymi instytucjami UE z myślą o ratowaniu życia, ochronie miejsc pracy i przedsiębiorstw oraz pobudzeniu ożywienia gospodarczego i społecznego, a także będzie gotowy do rozliczenia ich z podejmowanych przez nie działań;

Europejska solidarność i działania w sektorze zdrowia

7. z zadowoleniem przyjmuje europejską solidarność w działaniu okazywaną przez państwa członkowskie, które zapewniają leczenie pacjentom z innych państw członkowskich, dostarczają sprzęt medyczny, w tym dzięki realizowanym pod przewodnictwem UE wspólnym inicjatywom w zakresie udzielania zamówień, gromadzą zapasy i prowadzą repatriację obywateli; podkreśla, że granice UE muszą pozostać otwarte dla obiegu środków ochrony indywidualnej, żywności, leków, wyrobów medycznych, produktów krwiopochodnych i narządów, a także dla łańcucha dostaw na jednolitym rynku; podkreśla potrzebę ułatwienia mobilizacji pracowników służby zdrowia i wzywa do wykorzystania europejskiego korpusu medycznego do udzielania pomocy medycznej; podkreśla ponadto potrzebę ułatwienia przewozu pacjentów z przeciążonych szpitali z jednego państwa członkowskiego do innego, mającego jeszcze zdolność do przyjmowania nowych pacjentów;

8. wzywa do znacznego zwiększenia kompetencji, budżetu i liczebności personelu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) oraz Europejskiej Agencji Leków (EMA), tak aby mogły one koordynować działania służby zdrowia w czasach kryzysu; proponuje przekształcenie panelu ekspertów ds. COVID-19 w stały zespół niezależnych ekspertów ds. epidemii chorób wirusowych, współpracujący z ECDC przy opracowywaniu norm, wydawaniu zaleceń i opracowywaniu zasad postępowania do wykorzystania przez Komisję i państwa członkowskie w razie kryzysu;

9. wzywa do utworzenia europejskiego mechanizmu reagowania w dziedzinie zdrowia z myślą o lepszym przygotowaniu się na każdego rodzaju kryzys zdrowotny lub sanitarny na skalę UE, tak by wspólnie reagować na taki kryzys w skoordynowany sposób w celu ochrony zdrowia naszych obywateli; uważa, że taki mechanizm powinien działać zarówno jako ośrodek informacji, jak i zespół reagowania kryzysowego, który będzie w stanie zapewnić niezbędne zaopatrzenie, sprzęt medyczny i obecność personelu medycznego w regionach dotkniętych nagłym wzrostem liczby zakażeń;

10. wzywa Komisję do wzmocnienia wszystkich elementów zarządzania kryzysowego i reagowania na klęski żywiołowe oraz do dalszego wzmocnienia takich instrumentów jak RescEU, aby zapewnić prawdziwie wspólną, skoordynowaną i skuteczną reakcję na szczeblu UE; uważa, że należy wzmocnić europejski system zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi, a także poprawić przygotowanie i prewencję, oprócz stworzenia wspólnych zasobów wyposażenia, materiałów i leków, aby umożliwić ich szybkie wykorzystanie w celu ochrony życia i źródeł utrzymania obywateli UE; jest zdania, że należy wzmocnić Unijny Mechanizm Ochrony Ludności w celu ułatwienia wspólnej repatriacji obywateli UE;

11. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą przekierowania funduszy z unijnego programu badawczego na walkę z wirusem poprzez zadbanie o to, aby leczenie, szczepionki i diagnostyka były dostępne w skali globalnej i przystępne cenowo; apeluje o ustanowienie dodatkowego funduszu na rzecz badań naukowych i innowacji w zakresie COVID-19, aby nasilić działania w celu finansowania szybkich badań nad szczepionką lub leczeniem; uważa, że europejscy naukowcy, innowacyjne małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) i przemysł powinni otrzymywać wszelkie wsparcie, jakiego potrzebują, by znaleźć lek; wzywa państwa członkowskie, aby znacznie zwiększyły wsparcie dla programów badawczych, rozwojowych i innowacyjnych, które mogą pomóc w zrozumieniu choroby, przyśpieszeniu diagnostyki i testowania oraz opracowaniu szczepionki; wzywa szpitale i badaczy do dzielenia się danymi z EMA oraz do udziału w zakrojonych na szeroką skalę europejskich badaniach klinicznych; podkreśla potrzebę wspierania środków sprzyjających otwartej nauce w celu przyspieszenia wymiany danych i wyników badań w środowisku naukowym w Europie i poza nią; nalega, aby wszelkie badania finansowane ze środków publicznych pozostały w sferze publicznej;

12. wyraża zaniepokojenie, czy państwa członkowskie poświęcają wystarczająco dużo uwagi skutkom kryzysu w zakresie zdrowia psychicznego i proponuje zorganizowanie ogólnounijnej kampanii na rzecz zdrowia psychicznego z myślą o doradzaniu obywatelom w kwestii sposobów dbania o samopoczucie psychiczne w obecnych okolicznościach, a także informowaniu o tym, gdzie zwrócić się w razie potrzeby o poradę;

13. apeluje, aby środki przyjęte przez UE i państwa członkowskie respektowały prawa osób niepełnosprawnych, zgodnie z Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych; podkreśla, że należy zwrócić szczególną uwagę na równy dostęp do opieki zdrowotnej oraz na to, by usługi w zakresie opieki i wsparcia świadczone na szczeblu społeczności lokalnych, potrzebne na co dzień osobom niepełnosprawnym, były odpowiednio finansowane, dobrze wyposażone i dysponowały odpowiednim personelem; podkreśla również, że informacje publiczne dotyczące pandemii COVID-19 powinny być dostępne dla jak najszerszego kręgu osób niepełnosprawnych, oraz że osoby niepełnosprawne powinny być objęte wszystkimi środkami ochrony dochodów;

14. apeluje do Komisji o dalsze rozwijanie zdolności w obszarze usług w chmurze przy jednoczesnym przestrzeganiu postanowień dyrektywy o e-prywatności 2  oraz ogólnego rozporządzenia o ochronie danych 3 , aby ułatwić wymianę na szczeblu UE danych dotyczących badań i zdrowia przez podmioty pracujące nad opracowaniem leczenia lub szczepionek;

15. podkreśla kluczowe znaczenie polityki zapewniającej niezawodne dostawy żywności wysokiej jakości od rolnictwa, rybołówstwa i przedsiębiorstw spożywczych w czasie obecnego kryzysu zdrowotnego i po nim oraz potrzebę wspierania tych sektorów i zabezpieczenia ciągłości ich produkcji oraz pozbawionego barier transportu na jednolitym rynku;

16. przypomina o zasadzie "Jedno zdrowie", która odzwierciedla fakt, że zdrowie ludzi, zwierząt i środowiska jest ze sobą powiązane i że choroby mogą być przenoszone z ludzi na zwierzęta i odwrotnie; podkreśla potrzebę przyjęcia w sektorze opieki zdrowotnej i w sektorze weterynaryjnym podejścia "Jedno zdrowie" w odniesieniu do pandemii i kryzysów zdrowotnych; podkreśla w związku z tym, że choroby należy zwalczać zarówno u ludzi, jak i zwierząt, biorąc w szczególności pod uwagę łańcuch żywnościowy i środowisko, które mogą być kolejnym źródłem opornych mikroorganizmów; podkreśla ważną rolę Komisji w koordynowaniu i wspieraniu podejścia "Jedno zdrowie" w odniesieniu do zdrowia ludzi i zwierząt oraz do środowiska naturalnego w UE;

17. wzywa do skoordynowanego podejścia unijnego po okresie izolacji, aby uniknąć ponownego wzrostu zakażeń wirusem; wzywa państwa członkowskie, aby wspólnie opracowały kryteria zniesienia kwarantanny i innych środków nadzwyczajnych w oparciu o zasadę ochrony życia ludzkiego; wzywa Komisję do uruchomienia skutecznej strategii wyjścia obejmującej zakrojone na szeroką skalę testy i sprzęt ochrony osobistej dla jak największej liczby obywateli; zachęca państwa członkowskie do przeprowadzania bardziej systematycznych testów na zakażenie i narażenie na działanie wirusa oraz do wymiany najlepszych praktyk;

Europejskie rozwiązania w celu przezwyciężenia skutków gospodarczych i społecznych

18. z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte do tej pory na szczeblu UE w postaci środków fiskalnych i wsparcia płynności;

19. wzywa Komisję Europejską, by przedstawiła propozycję szeroko zakrojonego pakietu na rzecz inwestycji służących ożywieniu gospodarczemu i odbudowie w celu wsparcia europejskiej gospodarki po kryzysie - w uzupełnieniu działań podejmowanych już przez Europejski Mechanizm Stabilności, Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Bank Centralny - w ramach nowych wieloletnich ram finansowych (WRF); uważa, że taki pakiet powinien być stosowany w całym okresie zakłóceń gospodarczych spowodowanych tym kryzysem; niezbędne inwestycje powinny być finansowane ze zwiększonych WRF, z istniejących unijnych funduszy i instrumentów finansowych, a także z obligacji na rzecz ożywienia gospodarczego zabezpieczonych budżetem UE; pakiet ten nie powinien obejmować uwspólnienia istniejącego długu i powinien być ukierunkowany na przyszłe inwestycje;

20. podkreśla, że ów pakiet ma rzecz ożywienia gospodarczego i odbudowy powinien opierać się na Europejskim Zielonym Ładzie i transformacji cyfrowej, aby pobudzić gospodarkę, zwiększyć jej odporność i stworzyć miejsca pracy, a jednocześnie wesprzeć transformację ekologiczną, pobudzać zrównoważony rozwój gospodarczy i społeczny, w tym strategiczną autonomię naszego kontynentu, oraz pomóc we wdrażaniu strategii przemysłowej chroniącej najważniejsze sektory przemysłu w UE; podkreśla potrzebę dostosowania naszych działań do celu UE, jakim jest neutralność klimatyczna;

21. wspiera Komisję w realizacji jej celu, jakim jest opracowanie nowej strategii przemysłowej UE w dążeniu do osiągnięcia bardziej konkurencyjnego i odpornego przemysłu na wypadek wystąpienia wstrząsów na rynkach światowych; popiera ponowną integrację łańcuchów dostaw w UE oraz zwiększenie unijnej produkcji kluczowych produktów, takich jak leki, składniki farmaceutyczne, wyroby medyczne, sprzęt i materiały;

22. domaga się zatem przyjęcia ambitnych WRF wyposażonych w większy budżet odpowiednio do celów Unii, przewidywanego wpływu kryzysu na gospodarki UE oraz oczekiwań obywateli co do europejskiej wartości dodanej, przy zapewnieniu większej i niezbędnej elastyczności i prostoty w wykorzystywaniu funduszy do reagowania na kryzysy; wzywa ponadto do zmiany wniosku Komisji dotyczącego reformy systemu zasobów własnych, aby zyskać wystarczające pole manewru budżetowego i zagwarantować budżetowi większą przewidywalność, zdolność do działania i większą odporność na zagrożenia krajowe; podkreśla, że w budżecie UE potrzebne będą nowe zasoby własne w celu zagwarantowania pakietu na rzecz ożywienia gospodarczego i odbudowy;

23. wzywa państwa członkowskie do szybkiego osiągnięcia porozumienia w sprawie nowego wniosku dotyczącego WRF jako instrumentu solidarności i spójności; wzywa Komisję do przedstawienia planu awaryjnego w przypadku braku porozumienia, aby wydłużyć ważność bieżących programów finansowania na okres po 31 grudnia 2020 r.;

24. apeluje o wykorzystanie wszelkich dostępnych środków i niewykorzystanych funduszy w obecnym budżecie UE, w tym nadwyżki i niewydatkowanych marginesów oraz Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, aby szybko przekazać pomoc finansową najbardziej poszkodowanym regionom i przedsiębiorstwom, a także umożliwić jak największą elastyczność w wykorzystaniu funduszy, jednocześnie przestrzegając zasady należytego zarządzania finansami i gwarantując dotarcie środków finansowych do najbardziej potrzebujących; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje niedawny wniosek Komisji w sprawie utworzenia instrumentu wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych;

25. uznaje potrzebę szybkiego i pozbawionego biurokratycznych przeszkód uruchomienia dodatkowych funduszy, aby pomóc państwom członkowskim w zaspokojeniu potrzeb związanych z walką z pandemią COVID-19 i jej skutkami, ale podkreśla, że ewentualne niewłaściwe wykorzystanie takich funduszy wymaga przeprowadzenia dochodzenia i nałożenia możliwych do wyegzekwowania sankcji po zakończeniu obecnego kryzysu; w związku z tym uważa, że udoskonalone WRF muszą obejmować wystarczające zasoby dla Prokuratury Europejskiej, aby umożliwić jej zdobycie zaufania obywateli, zwalczanie nadużyć finansowych, zajmowanie aktywów, a tym samym osiągnięcie neutralności budżetowej w perspektywie średnioterminowej; apeluje, by budżet EPPO finansowano z działu 7 (europejska administracja publiczna), podobnie budżet Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych czy Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, aby zwiększyć jej niezależność;

26. wzywa państwa członkowskie strefy euro do uruchomienia 410 mld EUR z Europejskiego Mechanizmu Stabilności w postaci określonej linii kredytowej; przypomina, że za kryzys ten nie można winić żadnego z państw członkowskich i że głównym celem powinno być zwalczanie skutków epidemii; podkreśla, że jako środek krótkoterminowy Europejski Mechanizm Stabilności powinien niezwłocznie rozszerzyć ostrożnościowe linie kredytowe na kraje, które ubiegają się o dostęp do niego, w celu zaspokojenia krótkoterminowych potrzeb w zakresie finansowania, aby zaradzić bezpośrednim skutkom kryzysu wywołanego przez COVID-19, przy czym kredyty te powinny mieć długie terminy zapadalności oraz konkurencyjne oprocentowanie i warunki spłaty powiązane z ożywieniem gospodarek państw członkowskich;

27. apeluje do państw członkowskich o szybkie uzgodnienie znacznego zastrzyku kapitału dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego, aby umożliwić mu szybkie wniesienie znacznego wkładu w łagodzenie skutków gospodarczych COVID-19, włącznie z utworzeniem nowej linii kredytowej EBI w celu zagwarantowania płynności MŚP;

28. proponuje utworzyć unijny fundusz solidarnościowy na rzecz walki z COVID-19, w kwocie co najmniej 50 mld EUR, z czego do 20 mld EUR ponad pułapy WRF w postaci dotacji oraz do 30 mld EUR w postaci pożyczek gwarantowanych z budżetu UE (przy czym środki z obu tych pul byłyby skoncentrowane w pierwszych 2 latach kolejnych WRF lub, w razie braku terminowego porozumienia w sprawie WRF, rozłożone na cały okres krytyczny), przeznaczonych na wsparcie wysiłków finansowych podjętych przez sektory opieki zdrowotnej we wszystkich państwach członkowskich w czasie obecnego kryzysu, a także inwestycje w sektor zdrowia w okresie pokryzysowym, aby zwiększyć systemy opieki zdrowotnej i ich skupienie na osobach najbardziej potrzebujących pomocy;

29. kładzie nacisk na proaktywną rolę banków podczas obecnego kryzysu, umożliwiających przedsiębiorstwom i obywatelom ponoszącym straty finansowe w wyniku kryzysu spowodowanego wirusem COVID-19 tymczasową obniżkę lub zaprzestanie spłaty rat zadłużenia lub kredytów hipotecznych, zapewniających maksymalną elastyczność w odniesieniu do kredytów zagrożonych, zawieszających tymczasowo wypłatę dywidend oraz obniżających często nadmierne oprocentowanie kredytu w rachunku bieżącym; podkreśla, że organy nadzorcze muszą wykazać w tym względzie wysoki stopień elastyczności;

30. podkreśla pilną potrzebę podjęcia obszerniejszych działań na rzecz MŚP oraz wspierania ich w utrzymaniu miejsc pracy i zarządzaniu płynnością; apeluje do europejskich organów nadzoru, w tym nadzoru ostrożnościowego, a także do państw członkowskich o zbadanie wszystkich możliwości w celu złagodzenia obciążeń spoczywających na MŚP; wzywa do opracowania horyzontalnej europejskiej strategii na rzecz odzyskania rentowności przez MŚP, aby wesprzeć je poprzez ograniczenie biurokracji, kosztów dostępu do finansowania oraz poprzez wspieranie inwestycji w strategiczne łańcuchy wartości;

31. uważa, że UE musi wykorzystać szansę i zaproponować działania na rzecz autonomii w dziedzinie opieki zdrowotnej w strategicznych obszarach, takich jak farmaceutyczne składniki czynne (API) niezbędne do produkcji leków, a tym samym zmniejszyć swoją zależność od państw trzecich, jednak bez zagrażania korzyściom, jakie otwarte gospodarki czerpią z handlu międzynarodowego; podkreśla, że ów plan działania powinien pomóc w produkcji, a także w magazynowaniu i koordynowaniu produkcji krytycznych produktów leczniczych i farmaceutycznych oraz sprzętu, w szczególności w zakresie środków do dezynfekcji, respiratorów i masek w Unii; podkreśla ponadto, że ów plan działania powinien również łączyć i koordynować cyfrowe zdolności wytwórcze, takie jak drukowanie przestrzenne, które mogą przyczynić się do zastąpienia niezbędnego sprzętu;

32. podkreśla, że poza wymiarem zdrowotnym kryzys znacząco dotyka robotników, pracowników, osoby samozatrudnione i MŚP - podstawę naszych społeczeństw; uważa, że Komisja wraz z państwami członkowskimi musi podjąć wszelkie środki w celu utrzymania jak największej liczby miejsc pracy oraz zapewnienia, że ożywienie gospodarcze opiera się na pozytywnej konwergencji społeczno-gospodarczej, dialogu społecznym oraz ulepszonych prawach socjalnych i warunkach pracy z ukierunkowanymi środkami na rzecz osób w niepewnych formach zatrudnienia;

33. podkreśla, że sektor kultury i sektor kreatywny w państwach członkowskich szczególnie dotkliwie odczuły konsekwencje COVID-19 z powodu zamknięciem kin, teatrów i sal muzycznych oraz nagłej utraty wpływów ze sprzedaży biletów; podkreśla, że ze względu na dużą liczbę w tych sektorach freelancerów i samozatrudnionych, z których wielu borykało się z problemami na długo przed wybuchem pandemii, skutki są szczególnie bolesne dla specjalistów z sektora kreatywnego, gdyż ich dochody spadły niespodziewanie do zera, a z systemu zabezpieczenia społecznego otrzymują obecnie niewielkie wsparcie lub nie mają żadnego wsparcia;

34. nalega, aby instytucje UE i państwa członkowskie zagwarantowały, że publiczne wsparcie finansowe udzielane firmom w celu zwalczania gospodarczych skutków pandemii COVID-19 będzie uzależnione od wykorzystania finansowania na korzyść pracowników, a firmy będące beneficjentami nie będą wypłacać premii kadrze kierowniczej, nie będą uchylać się od opodatkowania, nie będą wypłacać dywidend ani nie będą proponować systemów odkupywania udziałów w okresie, przez który otrzymują wsparcie;

35. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby priorytetowo potraktowały pomoc i środki mające na celu złagodzenie skutków kryzysu z myślą o obywatelach w najtrudniejszej sytuacji - kobietach i dzieciach narażonych na przemoc domową, osobach starszych, osobach z niepełnosprawnościami, mniejszościach etnicznych oraz osobach mieszkających w odległych i odizolowanych regionach, w tym w krajach i terytoriach zamorskich oraz regionach najbardziej oddalonych - za pomocą specjalnego funduszu nadzwyczajnego wsparcia ukierunkowanego na system opieki zdrowotnej i sektory najbardziej dotknięte epidemią COVID-19, a także osobach zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które w największym stopniu narażone są na ryzyko zakażenia COVID-19 i najbardziej ucierpią z powodu jego skutków ekonomicznych; wzywa do podjęcia działań w celu ochrony najemców przed eksmisją podczas kryzysu oraz do zapewnienia bezpiecznych warunków osobom potrzebującym schronienia; wzywa do opracowania kompleksowej strategii walki z ubóstwem z europejską gwarancją dla dzieci; wzywa UE i państwa członkowskie do uwzględnienia analizy aspektu płci we wszystkich działaniach podejmowanych w reakcji na kryzys w celu uniknięcia pogłębienia różnic w traktowaniu obu płci, do zapewnienia, by usługi dla ofiar przemocy pozostawały otwarte, a także do usprawnienia linii zaufania, schronisk dla ofiar, wsparcia prawnego i usług w zakresie zgłaszania online w celu zwalczania przemocy domowej i przemocy ze względu na płeć i ochrony wszystkich kobiet i dzieci przed taką przemocą; przypomina, że odpowiednie środki muszą być zgodne z Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych oraz zapewniać równy i niedyskryminujący dostęp do usług społecznych i opieki zdrowotnej, a ponadto że należy przyjąć konkretne środki mające chronić osoby z niepełnosprawnościami, na podstawie konsultacji z nimi i z ich udziałem, za pośrednictwem członków ich rodzin lub organizacji ich reprezentujących, w razie gdy przyjmowane środki mają wpływ na te osoby;

36. podkreśla, że państwa członkowskie powinny przykładać szczególną wagę do równego dostępu do opieki zdrowotnej, a zwłaszcza do niedyskryminacji w dostępie do leczenia i opieki w nagłych przypadkach, zapewnić przestrzeganie praw osób mieszkających w zakładach opieki, w szczególności osób starszych i osób z niepełnosprawnoś- ciami, a także zapewnić finansowanie lokalnych usług opieki i wsparcia potrzebnych tym osobom codziennie oraz odpowiednie wyposażenie i personel świadczący te usługi, a ponadto podkreśla, że środki dotyczące izolacji powinny uwzględniać potrzeby osób z niepełnosprawnościami, informacje publiczne dotyczące pandemii COVID 19 powinny być dostępne jak najszerszej grupie osób z niepełnosprawnościami, a osoby te powinny być objęte wszystkimi środkami ochrony dochodów;

37. jest przekonany, że państwa członkowskie muszą podjąć środki gwarantujące, że pracownicy w Europie, w tym osoby samozatrudnione, są chronione przed utratą dochodów, a najbardziej dotknięte przedsiębiorstwa, zwłaszcza MŚP, i sektory mają konieczne wsparcie i płynność finansową; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący nowego instrumentu wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) i wzywa do jego szybkiego wdrożenia oraz do uruchomienia stałego europejskiego programu reasekuracji świadczeń dla osób bezrobotnych; zachęca państwa członkowskie do lepszej koordynacji przepisów socjalnych i podatkowych w celu uniknięcia konsekwencji, jeśli chodzi o systemy zabezpieczenia społecznego i systemy podatkowe, dla pracowników transgranicznych i migrantów zarobkowych w wyniku zastosowania środków nadzwyczajnych;

38. podkreśla, że w czasie pandemii COVID-19 szczególnie zagrożeni są bezdomni i inne osoby znajdujące się w trudnej sytuacji mieszkaniowej oraz że często nie mogą w praktyce ograniczyć kontaktów z innymi ludźmi ani stosować innych środków ochronnych; wzywa UE i państwa członkowskie do wdrożenia ukierunkowanych środków ochrony bezdomnych oraz do udzielenia pomocy finansowej organizacjom pozarządowym i samorządom lokalnym udzielającym pomocy na pierwszej linii, a także do zawieszenia eksmisji oraz wsparcia najemców i spłacających kredyty hipoteczne;

39. wzywa państwa członkowskie i Komisję do wspierania dialogu społecznego i rokowań zbiorowych w ramach reakcji na kryzys związany z COVID-19 oraz do zadbania o to, by partnerzy społeczni byli w pełni zaangażowani w opracowywanie i wdrażanie podejmowanych środków; wzywa państwa członkowskie do podjęcia niezbędnych działań w celu ochrony miejsc pracy, warunków pracy i wynagrodzeń, w tym ustanowienia skróconego czasu pracy i kompensacji dochodów oraz podobnych środków;

40. uważa, że sprawą najwyższej wagi jest utrzymanie granic wewnętrznych UE otwartych dla przepływu towarów; przypomina, że jednolity rynek jest źródłem naszego wspólnego dobrobytu i dobrostanu oraz że stanowi kluczowy element doraźnej i ciągłej reakcji na wybuch epidemii COVID-19; zdecydowanie popiera skierowany do państw członkowskich apel Komisji o zezwolenie na dalsze przekraczania granic przez pracowników przygranicznych, w szczególności pracujących w sektorach, w przypadku których dalsze swobodne przemieszczanie się w obrębie UE uznaje się za niezbędne; w związku z tym wzywa do ustanowienia przejść granicznych na trasie uprzywilejowanego korytarza w transporcie lądowym (drogowym i kolejowym), morskim, śródlądowym i lotniczym;

41. wspiera środki na rzecz unijnego sektora rolno-spożywczego i rentowności gospodarstw rolnych w czasie kryzysu, mianowicie przez wsparcie płynności dzięki terminowym (zaliczkowym) płatnościom bezpośrednim i płatnościom z drugiego filaru, elastyczność w zarządzaniu programami pomocy i w składaniu wniosków, monitorowanie rynku oraz zarządzanie kryzysowe (przechowywanie prywatne, środki wspomagające i środki wyjątkowe, aby umożliwić Komisji zaproponowanie dodatkowych środków rynkowych oraz ograniczonych czasowo odstępstw od prawa konkurencji);

42. uważa, że sektory transportu i turystyki bardzo ucierpiały, i wzywa do podjęcia działań w celu zadbania o zdrowie, bezpieczeństwo i warunki pracy pracowników sektora transportu oraz o to, by przedsiębiorstwa transportowe mogły przetrwać kryzys; sugeruje opracowanie mechanizmu zapobiegania i zarządzania dla sektora turystyki na szczeblu UE w celu ochrony pracowników, pomocy naszym przedsiębiorstwom i zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów;

43. wzywa UE i państwa członkowskie do zapewnienia wsparcia dla sektora kultury i sektora kreatywnego, ponieważ odgrywają one ważną rolę dla naszej gospodarki i naszego życia społecznego i są poważnie dotknięte obecnym kryzysem; podkreśla, że obecny kryzys pokazał, iż nasze systemy edukacyjne nie są tak odporne, jak powinny być, w związku z tym uważa, że niezbędna jest znaczna modernizacja infrastruktury edukacyjnej, w internecie i poza nią, oraz zapewnienie nauczycielom i uczniom niezbędnych umiejętności i wyposażenia do nauki w domu; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą przeglądu i aktualizacji Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej; uważa to jednak za niewystarczające i wzywa Komisję oraz państwa członkowskie do opracowania skoordynowanego planu inwestycyjnego w celu poprawy naszych systemów edukacji;

44. zwraca się do Komisji o dopilnowanie odpowiedniego wdrażania jej wytycznych interpretacyjnych dotyczących przepisów UE w zakresie praw pasażerów w kontekście rozwoju sytuacji w związku z COVID-19, opublikowanych 18 marca 2020 r.;

45. wzywa Komisję do koordynowania działań państw członkowskich mających na celu zwalczanie oszustów internetowych i cyberprzestępców, którzy wykorzystują obawy obywateli i sprzedają materiały medyczne po zawyżonych cenach bądź podrabiane;

Ochrona demokracji, zasady państwa prawa i praw podstawowych

46. podkreśla, że należy nadal stosować Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej i zapewniać poszanowanie praworządności, oraz że w kontekście środków nadzwyczajnych władze muszą dopilnować, by wszyscy korzystali z tych samych praw i z takiej samej ochrony; podkreśla, że wszystkie środki przyjmowane na szczeblu krajowym lub europejskim muszą być zgodne z zasadą praworządności, ściśle proporcjonalne do wymogów sytuacji, wyraźnie powiązane z trwającym kryzysem zdrowotnym, ograniczone w czasie i poddawane regularnej kontroli; uznaje za całkowicie niezgodne z wartościami europejskimi zarówno decyzję rządu węgierskiego o przedłużeniu stanu wyjątkowego na czas nieokreślony, o upoważnieniu rządu do bezterminowego sprawowania władzy w drodze dekretów, a także o osłabieniu nadzoru Parlamentu w sytuacjach nadzwyczajnych, jak i działania podjęte przez polski rząd - a mianowicie zmianę ordynacji wyborczej wbrew orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego i przepisom przewidzianym w ustawie - by w czasie pandemii przeprowadzić wybory prezydenckie, co może zagrozić życiu obywateli polskich i podważyć koncepcję wolnych, równych, bezpośrednich i tajnych wyborów, o których mowa w Konstytucji RP;

47. w związku z tym wzywa Komisję, aby pilnie oceniła, czy środki nadzwyczajne są zgodne z traktatami, oraz w pełni wykorzystała wszystkie dostępne unijne narzędzia i sankcje, w tym budżetowe, w celu usunięcia tego poważnego i utrzymującego się naruszenia prawa, a także ponownie podkreśla natychmiastową potrzebę unijnego mechanizmu na rzecz demokracji, praworządności i praw podstawowych; wzywa Radę, by powróciła do dyskusji i procedur związanych z toczącymi się postępowaniami na podstawie art. 7;

48. wzywa państwa członkowskie do zapewnienia wszystkim kobietom i dziewczętom możliwości korzystania z praw reprodukcyjnych i seksualnych oraz bezpiecznego i szybkiego dostępu do związanych z nimi usług zdrowotnych w czasie pandemii COVID-19, zwłaszcza dostępu do środków antykoncepcyjnych, w tym antykoncepcji awaryjnej, oraz opieki aborcyjnej; zdecydowanie sprzeciwia się wszelkim próbom ograniczania praw w zakresie zdrowia reprodukcyjnego i seksualnego oraz praw osób LGBTI, i w tym kontekście potępia próby dalszej kryminalizacji opieki aborcyjnej, stygmatyzacji osób zakażonych HIV i ograniczania dostępu młodzieży do edukacji seksualnej w Polsce, jak również ataki na prawa osób transpłciowych i interseksualnych na Węgrzech;

49. wzywa państwa członkowskie, aby przyjmowały jedynie niezbędne, skoordynowane i proporcjonalne środki w przypadku wprowadzania ograniczeń dotyczących podróży lub wprowadzania i przedłużania kontroli na granicach wewnętrznych, po dokładnej ocenie ich skuteczności w kontekście zdrowia publicznego i w oparciu o istniejące przepisy prawne, mianowicie kodeks graniczny Schengen i dyrektywę w sprawie swobody przemieszczania się, przy pełnym przestrzeganiu Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; podkreśla, że kontrole graniczne i ograniczenia w przemieszczaniu się muszą pozostać współmierne i nadzwyczajne oraz że należy przywrócić wszelką swobodę przemieszczania się, gdy tylko to będzie możliwe; nalega, aby nie ograniczać transgranicznego przemieszczania się pracowników pierwszej linii w sektorach kluczowych dla walki z COVID-19, w szczególności pracowników służby zdrowia i opieki nad osobami starszymi, ale także osób pracujących w sektorze rolno-spożywczym, takich jak sezonowi pracownicy gospodarstw rolnych; podkreśla potrzebę powrotu, w ramach strategii wyjścia z kryzysu, do w pełni funkcjonującego obszaru Schengen, w którym gwarantowany jest swobodny przepływ bez kontroli na granicach wewnętrznych;

50. apeluje o pełne poszanowanie konwencji genewskiej i europejskiego prawa azylowego; zwraca uwagę, że należy wprowadzić przepisy dotyczące przyjmowania nowych osób ubiegających się o azyl w odpowiednich warunkach sanitarnych i udzielając im pomocy medycznej, w związku z czym wyraża głębokie zaniepokojenie sytuacją uchodźców i osób ubiegających się o azyl na wyspach greckich, w hotspotach i ośrodkach detencyjnych, gdyż osoby te nie mają dostępu do odpowiedniej opieki zdrowotnej i są szczególnie zagrożone; uważa, że należy znaleźć niezbędne rozwiązania, w tym prewencyjną ewakuację i relokację objętej wysokim ryzykiem ludności, aby zapewnić odpowiednie warunki materialne i ograniczenie kontaktów personalnych w celu uniknięcia zakażenia; podkreśla istotny wkład wielu migrantów i potomków migrantów, którzy pracują w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania wielu istotnych sektorów w całej UE, zwłaszcza w sektorze zdrowia i opieki;

51. przyjmuje do wiadomości plan Komisji dotyczący wezwania dostawców usług telekomunikacyjnych do przekazywania zanonimizowanych i zagregowanych danych w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się COVID-19, już obowiązujące krajowe programy monitorowania oraz wprowadzenie aplikacji umożliwiających władzom monitorowanie przemieszczania się, kontaktów międzyludzkich i danych zdrowotnych;

52. odnotowuje pojawienie się instalowanych w urządzeniach mobilnych aplikacji służących do ustalania kontaktów, aby ostrzec osoby, które znajdą się w pobliżu osoby zakażonej, oraz zwraca uwagę na zalecenie Komisji dotyczące opracowania wspólnego podejścia UE do stosowania takich aplikacji; zwraca uwagę, że wszelkie korzystanie z aplikacji opracowanych przez organy krajowe i unijne nie może być obowiązkowe, a uzyskane dane nie powinny być przechowywane w scentralizowanych bazach danych, które są narażone na potencjalne ryzyko nadużyć i utraty zaufania, co mogłoby stanowić zagrożenie dla ich stosowania w całej Unii; domaga się, by wszelkie przechowywanie danych było zdecentralizowane, by zapewnić pełną przejrzystość (pozaunijnych) interesów handlowych podmiotów opracowujących te aplikacje oraz by przedstawiono jasne przewidywania co do tego, w jaki sposób korzystanie przez część społeczeństwa z aplikacji służących do ustalania kontaktów zakaźnych, w połączeniu z innymi szczególnymi środkami, doprowadzi do znacznego zmniejszenia liczby osób zakażonych; domaga się, aby Komisja i państwa członkowskie zadbały o pełną przejrzystość w kwestii funkcjonowania aplikacji służących do ustalania kontaktów zakaźnych, tak by osoby z nich korzystające mogły sprawdzić stanowiący podstawę protokół dotyczący bezpieczeństwa i prywatności, a także zweryfikować sam kod, aby upewnić się, czy wniosek funkcjonuje jak utrzymują władze; zaleca zastosowanie klauzul wygaśnięcia oraz pełne przestrzeganie zasad ochrony danych już w fazie projektowania, a także minimalizacji danych;

53. wzywa Komisję i państwa członkowskie do publikowania szczegółowych informacji na temat tych mechanizmów oraz do umożliwienia organom ochrony danych kontroli publicznej i pełnego nadzoru nad nimi; zwraca uwagę, że dane dotyczące lokalizacji urządzeń przenośnych mogą być dalej przetwarzane wyłącznie zgodnie z dyrektywą o e-prywatności oraz RODO; podkreśla, że władze krajowe i unijne muszą przestrzegać w pełni przepisów o ochronie danych i prywatności, a krajowe organy ochrony danych zapewnić nadzór i doradztwo;

54. podkreśla, że panująca obecnie dezinformacja na temat COVID-19 stanowi poważny problem w dziedzinie zdrowia publicznego; wzywa UE do ustanowienia europejskiego źródła informacji we wszystkich językach urzędowych, aby zapewnić wszystkim obywatelom dostęp do dokładnych i zweryfikowanych informacji; uważa, że ECDC powinno odpowiadać za koordynację i dostosowywanie danych pochodzących z państw członkowskich w celu poprawy ich jakości i zwiększenia ich porównywalności; wzywa firmy z branży mediów społecznościowych do proaktywnego podejmowania niezbędnych środków w celu położenia kresu dezinformacji i nawoływaniu do nienawiści w związku z COVID-19;

55. zwraca uwagę na szczególnie poważną i pogarszającą się sytuację finansową mediów, zwłaszcza mediów informacyjnych w UE, spowodowaną nagłym obniżeniem lub całkowitą utratą dochodów z reklam, której skutkiem może być upadek organizacji informacyjnych w państwach członkowskich; podkreśla, że szczególnie trudna jest sytuacja lokalnych i regionalnych mediów informacyjnych oraz mediów działających na małych rynkach; zwraca uwagę, że wolne, niezależne i odpowiednio finansowane media mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania demokracji i dostarczania obywatelom dokładnych informacji podczas tego kryzysu;

Działania zewnętrzne, międzynarodowa solidarność i współpraca

56. wzywa do szybkiej aktualizacji globalnej strategii UE w świetle globalnego wpływu kryzysu; zwraca szczególną uwagę na tak zwaną "koronadyplomację"; przypomina, że UE musi być gotowa do strategicznego komunikowania się, zwalczania dezinformacji zewnętrznej i ciągłego dostosowywania się do zmieniającego się krajobrazu geopolitycznego, bez naruszania, bez względu na okoliczności, swoich podstawowych wartości; wzywa Komisję i Radę do strategicznego działania na świecie i w Europie w celu realizacji ambitnych dążeń do Unii geopolitycznej;

57. apeluje, by środki nadzwyczajne przyjmowane przez państwa trzecie w reakcji na kryzys COVID-19 nie naruszały praw człowieka ani prawa międzynarodowego, ograniczały się do ściśle niezbędnych, proporcjonalnych działań oraz podlegały regularnej kontroli i były ograniczone w czasie; potępia cenzurę, aresztowania i zastraszanie dziennikarzy, przedstawicieli opozycji, pracowników służby zdrowia i innych osób krytykujących rządy, w tym za zarządzanie kryzysem; wzywa UE, by wsparła światową kampanię na rzecz uwolnienia więźniów politycznych i zatrzymanych obrońców praw człowieka, a także przestępców niestanowiących wysokiego ryzyka;

58. podkreśla, że UE musi stać się bardziej odporna na wszelkie kryzysy, nie ulegać nadmiernym wpływom politycznym i gospodarczym, np. ze strony Chin czy Rosji, a także musi być gotowa do strategicznej komunikacji, zwalczania pochodzącej z zewnątrz dezinformacji, fałszywych informacji i cyberataków oraz stale dostosowywać się do zmieniającego się kontekstu geopolitycznego; wzywa zatem Komisję do przeciwdziałania agresywnej propagandzie rosyjskiej i chińskiej, wykorzystującej pandemię COVID-19, aby osłabić UE i zasiać nieufność wobec niej wśród lokalnej ludności; uważa, że kluczowe jest skuteczne informowanie o wsparciu finansowym, technicznym i medycznym ze strony UE;

59. podkreśla, że stosowanie pozwoleń na wywóz nie może w żadnych okolicznościach przekształcić się w faktyczne zakazy wywozu; podkreśla znaczenie utrzymania dostępu krajów rozwijających się do rzadkich produktów medycznych; zaznacza, że eksportowane środki ochrony indywidualnej muszą dotrzeć do tych, którzy najbardziej ich potrzebują, a nie do tych, którzy mogą sobie pozwolić na zapłatę najwyższej ceny; uważa, że w tym celu Światowa Organizacja Handlu (WTO) i Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) muszą uzgodnić globalny katalog podstawowych ratunkowych produktów medycznych, aby powstrzymać spekulację cenową i ułatwić handel tymi produktami; zdecydowanie zachęca wszystkie kraje do przystąpienia do porozumienia WTO w sprawie zniesienia ceł na produkty farmaceutyczne ("Zero za zero") oraz do rozszerzenia jego zakresu na wszystkie produkty farmaceutyczne i lecznicze w celu zapewnienia światowego handlu transgranicznego; wzywa członków WTO do priorytetowego potraktowania tej kwestii w porządku dziennym następnego posiedzenia ministerialnego WTO; wyraża głębokie zaniepokojenie ostrzeżeniem wydanym wspólnie przez WTO, WHO i Organizację ds. Wyżywienia i Rolnictwa, że globalne restrykcyjne środki handlowe mogą prowadzić do niedoborów żywności na całym świecie; wzywa do podjęcia działań w celu zminimalizowania zakłóceń w łańcuchach dostaw żywności, a tym samym zapobieżenia pogłębieniu się braku bezpieczeństwa żywnościowego i niestabilności cen; wzywa wszystkie państwa członkowskie do wykorzystania wszystkich dostępnych narzędzi w celu zapewnienia skutecznych mechanizmów oceny potencjalnych inwestycji w kluczową infrastrukturę i strategiczne zdolności przemysłowe oraz pozyskiwania ich w UE oraz do przyjęcia, w razie potrzeby, środków łagodzących lub blokujących; wzywa Komisję do przyspieszenia negocjacji w sprawie handlu elektronicznego w ramach WTO w celu zagwarantowania przepisów dla szybko rozwijającego się handlu internetowego, zwłaszcza w odniesieniu do towarów;

60. podkreśla, że pandemia nie zna granic ani ideologii, co wymaga współpracy i solidarności całej wspólnoty międzynarodowej oraz wzmocnienia systemu ONZ, a w szczególności roli Światowej Organizacji Zdrowia; uważa, że kluczowe jest, aby UE zwróciła się do Chin o przedstawienie pełnych informacji na temat tej pandemii, czasu jej pojawienia się i rzeczywistej liczby ofiar śmiertelnych; podkreśla znaczenie współpracy i wsparcia dla krajów Bałkanów Zachodnich, dla naszych najbliższych sąsiadów i partnerów we wschodnim i południowym sąsiedztwie, a także dla krajów rozwijających się, w szczególności Afryki i Ameryki Łacińskiej; wyraża głęboką solidarność ze Zjednoczonym Królestwem, naszym krajem sąsiadującym, który jest obecnie bardzo poważnie dotknięty pandemią, i oferuje wszelkie środki współpracy na rzecz walki z pandemią i jej skutkami;

61. apeluje o większe wsparcie UE dla Bałkanów Zachodnich (np. przez włączenie szczególnie zagrożeni do Funduszu Solidarności UE i zwolnienie z systemu tymczasowego zezwolenia na wywóz w przypadku środków ochronnych), a także o lepsze eksponowanie tego wsparcia, by pokazać solidarność UE z tymi państwami i ich mieszkańcami; wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na mniejszości mające słaby dostęp do usług opieki zdrowotnej, np. na Romów;

62. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy podjęte przez Sekretarza Generalnego ONZ na rzecz wielostronnego podejścia w związku z kryzysem wywołanym COVID-19 oraz jego globalnymi skutkami i wzywa do przyjęcia podejścia skoordynowanego na szczeblu międzynarodowym; wzywa Komisję, Radę i państwa członkowskie do politycznego i finansowego wspierania inicjatyw ONZ mających na celu koordynację działań na szczeblu międzynarodowym, przede wszystkim poprzez globalny plan pomocy humanitarnej w reakcji na COVID-19 oraz fundusz naprawy gospodarczej w reakcji na COVID-19;

63. uznaje znaczenie globalnie skoordynowanej reakcji na dramatyczne skutki gospodarcze kryzysu spowodowanego COVID-19, jak podkreśliła Konferencja ONZ do spraw Handlu i Rozwoju (UNCTAD), i wzywa Komisję, Radę i państwa członkowskie do opracowania kompleksowego podejścia i podjęcia inicjatyw, aby pomóc krajom rozwijającym się stawić czoła skutkom sanitarnym i gospodarczym pandemii;

64. z zadowoleniem przyjmuje pakiet UE dotyczący globalnej reakcji na COVID-19 oraz 20 mld EUR przeznaczone na walkę z pandemią w partnerskich krajach trzecich;

65. podkreśla, że decyzja Rady Gubernatorów MFW o udzieleniu natychmiastowej pomocy w zakresie obsługi długu dla 25 najuboższych i najbardziej narażonych państw członkowskich jest pierwszym jasnym i pozytywnym przykładem konkretnej i szybkiej solidarności oraz wzywa międzynarodowych darczyńców do podjęcia dalszych podobnych działań;

Unia po kryzysie - silniejsza i działająca skuteczniej w interesie obywateli

66. przypomina, że kryzys ten nie jest niczyją winą i że nie powinien być klęską nas wszystkich; wyraża zdecydowany zamiar podjęcia wszelkich starań, by Unia i jej obywatele wyszli obronna ręką z kryzysu, i wzywa wszystkie instytucje UE i państwa członkowskie do bezzwłocznego skorzystania ze wszystkich odnośnych postanowień Traktatu i do odpowiedniego działania w duchu solidarności;

67. sugeruje, że strategia ta mogłaby obejmować przedstawienie propozycji większych uprawnień UE do działania w przypadku transgranicznych zagrożeń dla zdrowia, wraz z nowymi i wzmocnionymi instrumentami w celu zadbania o to, by w przyszłości UE mogła bezzwłocznie podjąć działania w celu koordynowania reakcji na szczeblu europejskim i kierowania niezbędnych zasobów tam, gdzie są najbardziej potrzebne, czy to materialnych (np. masek, respiratorów i leków), czy też finansowych, a także umożliwiłaby gromadzenie znormalizowanych danych wysokiej jakości;

68. jest przekonany, że należyta staranność przedsiębiorstw w dziedzinie praw człowieka i ochrony środowiska jest warunkiem koniecznym do zapobiegania przyszłym kryzysom i łagodzenia ich skutków oraz do zapewnienia zrównoważonych łańcuchów wartości;

69. uważa, że pandemia obnażyła ograniczoną zdolność Unii do zdecydowanego działania i ukazała brak uprawnień wykonawczych i budżetowych Komisji; uważa, że w świetle tej sytuacji Unia musi przejść gruntowną reformę; uważa, że należy pilnie dokończyć tworzenie unii gospodarczej i walutowej, uruchomić ogólną klauzulę pomostową w celu ułatwienia procesu decyzyjnego we wszystkich kwestiach, które mogłyby pomóc w sprostaniu wyzwaniom związanym z obecnym kryzysem sanitarnym;

70. wzywa państwa członkowskie do odłożenia na bok sporów i do działania w interesie ogólnym w duchu solidarności; wzywa je do bezzwłocznego skorzystania ze specjalnych postanowień Traktatu w celu podjęcia odpowiednich działań;

71. wzywa Komisję, by wzięła sobie do serca spoczywającą na niej odpowiedzialność wynikającą z Traktatu i podjęła śmiałe inicjatywy;

72. podkreśla, że Unia musi być przygotowana do rozpoczęcia dogłębnej refleksji nad tym, jak stać się bardziej skuteczną i demokratyczną, oraz że obecny kryzys sprawia, iż refleksja ta jest jeszcze pilniejsza; jest przekonany, że planowana konferencja w sprawie przyszłości Europy jest właściwym forum do omówienia tych kwestii; w związku z tym jest zdania, że należy jak najszybciej zwołać konferencję i że powinna ona przynieść jasne propozycje, w tym dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu obywateli, aby doprowadzić do głębokiej reformy Unii, która sprawi, że stanie się ona bardziej skuteczna, solidarna, demokratyczna, suwerenna i odporna na zagrożenia;

o

o o

73. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącej Komisji, przewodniczącemu Rady Europejskiej oraz urzędującej prezydencji Rady.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0005.
2 Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37.
3 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024