Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 27/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 27/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej
(2021/C 246/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 29 maja 2018 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów (RWP) 1 . W pierwotnym wniosku dotyczącym RWP określono wspólne przepisy dotyczące siedmiu funduszy objętych zarządzaniem dzielonym: Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Azylu i Migracji, Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz oraz Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. 14 stycznia 2020 r. Komisja przedstawiła - wraz z wnioskiem dotyczącym ustanowienia Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) - szereg zmian do RWP 2 , tak by FST jako nowy fundusz został objęty przekrojowymi zasadami RWP. 28 maja 2020 r., w następstwie wybuchu epidemii COVID-19 oraz w kontekście zmienionych wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027 i pakietu na rzecz odbudowy, Komisja zaproponowała szereg zmian w pakiecie legislacyjnym dotyczącym polityki spójności na lata 2021-2027, w tym dodatkowe zmiany do RWP 3 .
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w sprawie pierwotnego wniosku dotyczącego RWP 17 października 2018 r. 4 , a opinie w sprawie zmienionych wniosków - 10 czerwca 2020 r. 5  i 18 września 2020 r. 6
3.
Komitet Regionów wydał opinię w sprawie pierwotnego wniosku dotyczącego RWP 5 grudnia 2018 r. 7 , a opinię w sprawie zmienionych wniosków - 14 października 2020 r. 8
4.
Europejski Trybunał Obrachunkowy wydał opinię w sprawie RWP 31 października 2018 r. 9
5.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w sprawie RWP na sesji plenarnej 27 marca 2019 r.
6.
Grupa Robocza ds. Działań Strukturalnych przeanalizowała proponowane RWP w trakcie szeregu posiedzeń podczas prezydencji bułgarskiej, austriackiej, rumuńskiej, fińskiej, chorwackiej, niemieckiej i portugalskiej.
7.
Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził poszczególne częściowe mandaty negocjacyjne dotyczące różnych części rozporządzenia (bloki RWP) w okresie od grudnia 2018 r. do maja 2019 r. 10  22 lipca 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził kolejny częściowy mandat do negocjacji z Parlamentem Europejskim w odniesieniu do zmienionych wniosków Komisji dotyczących RWP 11 . Ponadto, 5 października 2020 r., Komitet Stałych Przedstawicieli zaktualizował częściowy mandat negocjacyjny, aby uwzględnić konkluzje Rady Europejskiej w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i pakietu na rzecz odbudowy, przyjęte na nadzwyczajnym posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbyło się 17, 18, 19, 20 i 21 lipca 2020 r. 12
8.
Na podstawie tych mandatów prezydencje rumuńska, fińska, chorwacka, niemiecka i portugalska przeprowadziły negocjacje międzyinstytucjonalne, które zakończono w lutym 2021 r.
9.
16 marca 2021 r. Komisja Rozwoju Regionalnego (REGI) Parlamentu Europejskiego zatwierdziła wynik negocjacji międzyinstytucjonalnych. 18 marca 2021 r. przewodniczący komisji REGI skierował do prezydencji Rady pismo, w którym wyraził zamiar zalecenia zgromadzeniu plenarnemu, by przyjęło stanowisko Rady bez poprawek - z zastrzeżeniem jego weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu Parlamentu.
10.
Mając na uwadze powyższe porozumienie i w następstwie weryfikacji prawnojęzykowej, Rada przyjęła swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 27 maja 2021 r., zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą określoną w art. 294 TFUE.
II.
CEL (art. 1-9)
11.
Zgodnie z m.in. art. 174, 175, 177 i 322 TFUE RWP jest rozporządzeniem przekrojowym dla grupy funduszy objętych zarządzaniem dzielonym, których celem jest wspieranie państw członkowskich we wzmacnianiu ich spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej poprzez zmniejszanie dysproporcji w poziomach rozwoju różnych regionów oraz zacofania regionów najmniej uprzywilejowanych lub wysp. Ustanowione są wspólne przepisy w oparciu o art. 177 TFUE obejmujące szczegółowe przepisy dotyczące danej polityki w odniesieniu do EFRR, EFS+, Funduszu Spójności, FST oraz EFMRA.
12.
Ponadto, aby dodatkowo zwiększyć koordynację i harmonizację wdrażania funduszy unijnych wdrażanych w ramach zarządzania dzielonego, w oparciu o art. 322 TFUE ustanowione są zasady finansowe dla wszystkich funduszy objętych RWP, a w stanowisku Rady w pierwszym czytaniu jasno określono zakres stosowania odnośnych przepisów.
13.
RWP będzie służyć wspieraniu następujących celów polityki:
a)
bardziej konkurencyjna i inteligentna Europa dzięki wspieraniu innowacyjnej i inteligentnej transformacji gospodarczej oraz regionalnych połączeń teleinformatycznych;
b)
bardziej przyjazna dla środowiska, niskoemisyjna i przechodząca ku gospodarce zeroemisyjnej oraz odporna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetycznej, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki o obiegu zamkniętym, łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem, oraz zrównoważonej mobilności miejskiej;
c)
lepiej połączona Europa dzięki zwiększeniu mobilności;
d)
bardziej inkluzywna Europa o silniejszym wymiarze społecznym wdrażająca Europejski filar praw socjalnych;
e)
Europa bliższa obywatelom dzięki wspieraniu zrównoważonego i zintegrowanego rozwoju wszystkich typów terytoriów oraz lokalnych inicjatyw.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
a)
Podejście strategiczne i programowanie (art. 7-37)
14.
Przygotowane przez poszczególne państwa członkowskie umowy partnerstwa będą stanowić zwięzły i strategiczny dokument, na podstawie którego Komisja i zainteresowane państwo członkowskie będą negocjować kształt programów w ramach EFRR, EFS+, Funduszu Spójności, FST i EFMRA.
15.
Za przygotowywanie oraz realizację programów będą odpowiedzialne państwa członkowskie na odpowiednim szczeblu terytorialnym, zgodnie z ramami instytucjonalnymi, prawnymi i finansowymi właściwymi dla danego państwa członkowskiego, oraz wyznaczone przez nie w tym celu podmioty. Podczas realizacji będą one także należycie uwzględniać zasadę partnerstwa.
16.
Wzmocniono zasady horyzontalne, m.in. w celu zapewnienia zrównoważonego finansowania, wspierania unijnych celów klimatycznych i środowiskowych, uwzględnienia zasady "nie wyrządzaj szkód" i zasady "efektywności energetycznej przede wszystkim", a także wzmocnienia powiązania z krajowymi planami w dziedzinie energii i klimatu. W programach zostanie wskazany cel końcowy dotyczący wkładu w działania w dziedzinie klimatu ustalony dla każdego państwa członkowskiego jako wartość procentowa jego łącznej alokacji z EFRR i Funduszu Spójności.
17.
Aby zapewnić państwom członkowskim wystarczającą elastyczność we wdrażaniu alokacji przydzielonych im w ramach zarządzania dzielonego, w stanowisku Rady w pierwszym czytaniu przewidziano możliwość przesunięcia niektórych poziomów finansowania między funduszami oraz między instrumentami objętymi zarządzaniem dzielonym a instrumentami zarządzanymi bezpośrednio i pośrednio. Ponadto każde państwo członkowskie będzie miało swobodę wnoszenia wkładu do programu InvestEU na pewnych warunkach określonych w rozporządzeniu.
18.
Aby zapewnić spełnienie warunków koniecznych do skutecznego i efektywnego wykorzystania unijnego wsparcia udzielonego z funduszy, w odnośnych przepisach zarówno artykułów, jak i załączników rozporządzenia, zostanie ustanowiony i wyraźnie sprecyzowany ograniczony wykaz warunków podstawowych, a także zwięzły i wyczerpujący zestaw obiektywnych kryteriów ich oceny.
19.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu utrzymano podejście podobne do istniejących mechanizmów wiążą- cych unijne polityki finansowania z zarządzaniem gospodarczym w Unii w latach 2014-2020 i umożliwiono Komisji, by w latach 2021-2027 występowała do Rady z wnioskiem o zawieszenie całości lub części zobowiązań lub płatności w odniesieniu do jednego programu zainteresowanego państwa członkowskiego lub większej liczby takich programów, w przypadku gdy to państwo członkowskie nie podejmie skutecznych działań w kontekście procesu zarządzania gospodarczego. EFS+ i programy Interreg zostaną wyłączone z zakresu tych mechanizmów.
20.
Aby jeszcze bardziej wzmocnić powiązanie między polityką spójności a europejskim semestrem, po raz pierwszy państwa członkowskie przeprowadzą w 2024 r. przegląd śródokresowy każdego programu wspieranego z EFRR, EFS+, Funduszu Spójności i FST. Przegląd ten ma umożliwić kompleksową korektę programów w oparciu o ich wykonanie. W odniesieniu do programów w ramach celu "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu" zatrzymana zostanie kwota odpowiadająca 50 % wkładu na lata 2026 i 2027 ("kwota elastyczności") na każdy program w każdym państwie członkowskim i zostanie ostatecznie przydzielona na dany program dopiero po przyjęciu decyzji Komisji w następstwie przeglądu śródokresowego.
21.
Współprawodawcy postanowili również upoważnić Komisję do przyjmowania środków tymczasowych, aby ułatwić wykorzystanie funduszy w odpowiedzi na wyjątkowe lub nadzwyczajne okoliczności. Komisja będzie dysponować niezbędnymi ramami prawnymi w celu przyjmowania środków, które są najstosowniejsze w świetle tych okoliczności, przy jednoczesnym zachowaniu celów funduszy.
22.
Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne, w stanowisku Rady w pierwszym czytaniu umożliwiono wdrożenie pomocy technicznej powiązanej z realizacją programu, z inicjatywy państwa członkowskiego, przy zastosowaniu stawki zryczałtowanej w oparciu o postępy w realizacji programu. Niemniej jednak, w przypadku gdy preferowana jest ciągłość z okresem 2014-2020, stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zapewnia państwu członkowskiemu możliwość dalszego otrzymywania zwrotu kosztów kwalifikowalnych faktycznie poniesionych przez beneficjenta i opłaconych w ramach realizacji operacji dotyczących pomocy technicznej.
b)
Monitorowanie, ewaluacja, komunikacja i eksponowanie (art. 38-50)
23.
W celu analizy wykonania programów państwa członkowskie utworzą komitety monitorujące, w których skład wejdą przedstawiciele odpowiednich partnerów. W przypadku EFRR, EFS+ oraz Funduszu Spójności roczne sprawozdania z realizacji zostaną zastąpione rocznymi przeglądami wykonania opartymi na najnowszych informacjach i danych dotyczących realizacji programu udostępnianych przez dane państwo członkowskie.
24.
Instytucje programu, jego beneficjenci i zainteresowane podmioty w państwach członkowskich pozostaną odpowiedzialni za zwiększanie świadomości na temat osiągnięć uzyskanych dzięki unijnemu finansowaniu oraz informowanie o nich społeczeństwa. W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu uznano, że działania związane z przejrzystością, komunikacją i eksponowaniem mają podstawowe znaczenie dla zapewnienia widoczności działań Unii w terenie.
c)
Wsparcie finansowe z funduszy (art. 51-68)
25.
Stanowisko Rady przyczynia się do uproszczenia wykorzystania funduszy oraz ograniczenia ryzyka błędu. Mając na uwadze ten cel, określono zarówno formy wkładu Unii przekazywanego państwom członkowskim, jak i formy wsparcia udzielanego przez państwa członkowskie beneficjentom. Instytucje zarządzające będą mogły udzielać dotacji w formie finansowania niepowiązanego z kosztami. Co się tyczy dotacji udzielanych beneficjentom, państwa członkowskie mają w coraz większym stopniu korzystać z uproszczonych metod rozliczania kosztów.
26.
Aby zapewnić jasność prawa, w stanowisku Rady w pierwszym czytaniu ustalono okres kwalifikowalności w odniesieniu do wydatków lub kosztów związanych z operacjami wspieranymi z funduszy na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz ograniczono wsparcie dla ukończonych operacji.
d)
Zarządzanie i kontrola (art. 69-85)
27.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu umożliwiono państwom członkowskim wskazanie, z własnej inicjatywy, organu koordynującego, który będzie współpracował z Komisją i dostarczał jej informacji i który będzie koordynował działania instytucji programu w tym państwie członkowskim.
28.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu zapewniono również odpowiednią równowagę pomiędzy skutecznym i efektywnym wdrażaniem funduszy a związanymi z tym kosztami i obciążeniami administracyjnymi dzięki odpowiedniemu dostosowaniu częstotliwości, wymiaru i zakresu kontroli zarządczych i audytów. W tym względzie stanowisko Rady gwarantuje, że kontrole zarządcze będą proporcjonalne do ryzyk poddanych uprzedniej ocenie, a audyty będą proporcjonalne do poziomu ryzyka dla budżetu Unii.
e)
Zarządzanie finansami i ramy finansowe (art. 86-112)
29.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu przedstawiono zestaw proporcjonalnych środków, które mają zostać wdrożone na szczeblu państw członkowskich i Komisji w celu ochrony interesów finansowych i budżetu Unii.
30.
Aby promować zapisane w TFUE cele dotyczące spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, cel "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu" będzie wspierać wszystkie regiony, a zasoby z EFRR i EFS+ w ramach tego celu będą przydzielane na podstawie klucza alokacji opierającego się w głównej mierze na produkcie krajowym brutto (PKB) na mieszkańca. Państwa członkowskie, których dochód narodowy brutto (DNB) na mieszkańca wynosi mniej niż 90 % średniej unijnej, będą w ramach tego samego celu korzystać także z Funduszu Spójności.
31.
Zasoby na cel "Europejska współpraca terytorialna" (Interreg) będą przydzielane państwom członkowskim na podstawie specjalnej metody alokacji, która uwzględnia w szczególności gęstość zaludnienia na obszarach przygranicznych.
32.
Komisja określi roczny podział dostępnych alokacji dla poszczególnych państw członkowskich na EFRR, EFS+, Fundusz Spójności i EST w ramach celu "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu" wraz z wykazem kwalifikujących się regionów, jak również alokacji w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Interreg).
33.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu ustanowiono również maksymalne stopy współfinansowania w obszarze polityki spójności według kategorii regionów, w stosownych przypadkach, w celu zapewnienia poszanowania zasady współfinansowania poprzez odpowiedni poziom publicznego lub prywatnego wsparcia krajowego.
f)
Inne przepisy (art. 112-119)
34.
Aby zapewnić ciągłość udzielanego wsparcia w odpowiednich obszarach polityki, w stanowisku Rady w pierwszym czytaniu ustanowiono przepisy dotyczące etapów pomiędzy okresami 2014-2020 i 2021-2027.
IV.
PODSUMOWANIE
35.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis osiągnięty w negocjacjach między Radą a Parlamentem Europejskim, przy wsparciu Komisji.
36.
Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważony tekst, który spełnia wszystkie cele rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów.
1 Dok. 9511/18 + ADD 1.
2 Dok. 5259/20 + ADD1.
3 Dok. 8399/20 + ADD1.
4 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 83.
5 Dz.U. C 311 z 18.9.2020, s. 55.
6 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 236.
7 Dz.U. C 86 z 7.3.2019, s. 41.
8 Dz.U. C 440 z 18.12.2020, s. 191.
9 Dz.U. C 17 z 14.1.2019, s. 1.
10 Dok. 11149/19 (wersja skonsolidowana częściowych mandatów dotyczących RWP).
11 Dok. 9428/20.
12 Dok. 10879/20.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.246.340

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 27/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej.
Data aktu: 27/05/2021
Data ogłoszenia: 24/06/2021