Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej: roczna analiza wzrostu gospodarczego na rok 2019 (2018/2119(INI)).

Europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej: roczna analiza wzrostu gospodarczego na rok 2019

P8_TA(2019)0201

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej: roczna analiza wzrostu gospodarczego na rok 2019 (2018/2119(INI))

(2021/C 23/11)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 121 ust. 2, art. 126, art. 136 i protokół nr 12 do niego,
uwzględniając Protokół nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej,
uwzględniając Protokół nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,
uwzględniając Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 ,
uwzględniając dyrektywę Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich 2 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1174/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie środków egzekwowania korekty nadmiernych zakłóceń równowagi makroekonomicznej w strefie euro 3 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1177/2011 z dnia 8 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu 4 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania 5 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1173/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro 6 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 7 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 8 ,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 21 listopada 2018 r. "Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2019 r.: Na rzecz silniejszej Europy w obliczu niepewności na świecie" (COM(2018)0770) oraz sprawozdanie przedkładane w ramach mechanizmu ostrzegania na 2019 r. (COM(2018)0758),
uwzględniając roczne sprawozdanie Europejskiej Rady Budżetowej z dnia 10 października 2018 r.,
uwzględniając europejskie prognozy gospodarcze Komisji (na jesień 2018 r. i zimę 2019 r.),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/825 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie utworzenia Programu wspierania reform strukturalnych na lata 2017-2020 oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1303/2013 i (UE) nr 1305/2013 9 ,
uwzględniając sprawozdanie z 2018 r. na temat starzenia się społeczeństwa, opublikowane przez Komisję w dniu 25 maja 2018 r.,
uwzględniając zalecenie w sprawie zalecenia Rady z dnia 21 listopada 2018 r. w sprawie polityki gospodarczej w strefie euro (COM(2018)0759),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 lutego 2017 r. w sprawie poprawy funkcjonowania Unii Europejskiej dzięki wykorzystaniu potencjału traktatu z Lizbony 10 ,
uwzględniając sprawozdanie pięciu przewodniczących z dnia 22 czerwca 2015 r. dotyczące dokończenia budowy europejskiej unii gospodarczej i walutowej, Białą księgę w sprawie przyszłości Europy opublikowaną przez Komisję w dniu 1 marca 2017 r. oraz Dokument otwierający debatę w sprawie pogłębienia unii gospodarczej i walutowej opublikowany przez Komisję w dniu 31 maja 2017 r.,
uwzględniając sporządzone dla przywódców sprawozdanie Eurogrupy z dnia 4 grudnia 2018 r. na temat pogłębiania unii gospodarczej i walutowej (UGW),
uwzględniając oświadczenie ze szczytu państw strefy euro, który odbył się w dniu 14 grudnia 2018 r.,
uwzględniając rezolucję Komitetu Regionów z dnia 10 października 2018 r. w sprawie polityki gospodarczej dla strefy euro w świetle rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2019 r. 11 ,
uwzględniając art. 52 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz opinie przedstawione przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności i Komisję Rozwoju Regionalnego, a także stanowisko w formie poprawek przedstawione przez Komisję Praw Kobiet i Równouprawnienia (A8-0159/2019),
A.
mając na uwadze, że gospodarka europejska wkracza obecnie w siódmy rok nieprzerwanego wzrostu; mając na uwadze obniżenie wskaźników wzrostu PKB strefy euro i UE do poziomu odpowiednio 1,3 % i 1,5 % w 2019 r. oraz 1,6 % i 1,8 % (UE27) w 2020 r.; mając na uwadze, że oczekuje się dalszego umiarkowanego tempa wzrostu, częściowo z powodu rosnących obaw dotyczących perspektyw wzrostu na świecie; mając na uwadze, że między państwami członkowskimi nadal utrzymują się różnice pod względem efektywności gospodarczej i sytuacji w dziedzinie zatrudnienia;
B.
mając na uwadze, że stopa bezrobocia w grudniu 2018 r. wyniosła odpowiednio 7,9 % i 6,6 % w strefie euro i w UE; mając na uwadze, że stopa bezrobocia w wielu państwach członkowskich utrzymuje się na poziomach sprzed kryzysu, w szczególności w przypadku długotrwałego bezrobocia, a bezrobocie młodzieży nadal utrzymuje się na wysokim poziomie w niektórych państwach członkowskich;
C.
mając na uwadze, że wskaźnik zatrudnienia w UE rośnie, choć wzrost ten jest nierównomierny w poszczególnych państwach członkowskich; mając na uwadze, że liczba osób pracujących osiągnęła najwyższy w historii poziom odnotowany w strefie euro, wynoszący 146 mln w trzecim kwartale 2018 r.; mając na uwadze, że tworzone miejsca pracy często oznaczają zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy;
D.
mając na uwadze, że wzrost gospodarczy jest nadal niestabilny i jest różny w różnych państwach członkowskich ze względu na powtarzające się napięcia geopolityczne, które mają wpływ na handel światowy, oraz utrzymujące się niepewności związane z przyszłymi stosunkami Unii ze Zjednoczonym Królestwem;
E.
mając na uwadze, że Europa nadal ma do czynienia z luką inwestycyjną, chociaż przez lata korzystała z wyjątkowo niskich stóp oprocentowania, a warunki finansowania pozostają korzystne;
F.
mając na uwadze, że według Eurostatu przewiduje się, iż w przypadku braku zmiany polityki odsetek osób w wieku emerytalnym w UE wzrośnie z 29,3 % w 2016 r. do 52,3 % do 2080 r., co stanowi mniej niż dwie osoby w wieku produkcyjnym przypadające na każdą osobę starszą; mając na uwadze znaczne różnice między państwami członkowskimi w tym względzie;
G.
mając na uwadze, że w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci łączna produktywność czynników produkcji w strefie euro osiągała wartości niższe niż w największych światowych gospodarkach;
H.
mając na uwadze, że spodziewane jest dalsze występowanie tendencji spadkowej relacji długu do PKB w strefie euro z ostatnich lat i jej obniżenie z poziomu ok. 87 % w 2018 r. do ok. 85 % w 2019 r.; mając na uwadze jednak, że zgodnie z prognozą Komisji w 2019 r. w dziesięciu państwach członkowskich relacja długu do PKB przekroczy poziom 60 %, a w siedmiu państwach członkowskich pozostanie na poziomie powyżej 90 %; mając na uwadze powolne stosowanie środków redukcji zadłużenia w niektórych państwach członkowskich; mając na uwadze, że zgodnie z prognozą pięć państw członkowskich strefy euro, w których poziom relacji długu do PKB jest wysoki, odnotuje znaczny deficyt strukturalny w 2019 r.;
I.
mając na uwadze, że według prognoz żadne państwo członkowskie strefy euro nie odnotuje w 2019 r. deficytu na poziomie przekraczającym próg 3 % PKB, przy czym zgodnie z oczekiwaniami łączny deficyt nominalny strefy euro w 2018 r. spadł do 0,6 % PKB, a w 2019 r. spodziewany jest jego nieznaczny wzrost do 0,8 % PKB;
J.
mając na uwadze, że długotrwałe zrównoważenie finansów publicznych państw członkowskich UE jest kwestią niepokojącą z punktu widzenia sprawiedliwości międzypokoleniowej;
K.
mając na uwadze, że nadwyżka na rachunku obrotów bieżących osiągnęła w 2017 r. szczytowy poziom i ma obniżyć się nieco do poziomu około 3,6 % PKB w strefie euro i 2,3 % PKB w UE w 2019 i 2020 r., co należy do najwyższych poziomów na świecie;
1.
z zadowoleniem przyjmuje przygotowaną przez Komisję roczną analizę wzrostu gospodarczego na rok 2019, która potwierdza znaczenie:
a)
zwiększenia inwestycji wysokiej jakości;
b)
reform, które zwiększają wzrost wydajności, integrację i jakość instytucjonalną; oraz
c)
stabilności makrofinansowej i zdrowych finansów publicznych;
2.
wzywa UE i jej państwa członkowskie do podjęcia stanowczych i skoordynowanych działań, aby móc zrealizować cel osiągnięcia zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, do wzięcia odpowiedzialności za przyszłe pokolenia oraz do zapewnienia sprawiedliwości międzypokoleniowej, dzięki zagwarantowaniu stabilności i odpowiedniości finansów publicznych oraz naszych systemów zabezpieczenia społecznego, a tym samym przyszłości naszych państw opiekuńczych;
3.
zauważa, że w sprawozdaniu Komisji z 2018 r. na temat starzenia się społeczeństwa wykazano, iż zgodnie z przewidywaniami bez zmian polityki koszty budżetowe związane z emeryturami, opieką zdrowotną i opieką długoterminową będą wzrastać w nadchodzących dziesięcioleciach w miarę postępującego znacznego starzenia się ludności Europy;
4.
wzywa państwa członkowskie do przygotowania się na te zmiany demograficzne przez:
a)
wdrażanie społecznie zrównoważonych reform strukturalnych w celu zmniejszenia tego rodzaju kosztów;
b)
zwiększenie wzrostu wydajności, co jest niezbędne dla zapewnienia silnego zrównoważonego wzrostu gospodarczego w przyszłości i
c)
tworzenie odpowiednich buforów fiskalnych w celu ochrony przed rosnącymi kosztami budżetowymi;
5.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wskaźnik zatrudnienia w UE rośnie, choć wzrost ten jest nierównomierny w poszczególnych państwach członkowskich; zauważa, że bezrobocie długotrwałe i bezrobocie młodzieży utrzymują się na wysokim poziomie w niektórych państwach członkowskich, co wymaga kontynuowania reform i inwestycji, aby ułatwić młodym ludziom i osobom długotrwale bezrobotnym wejście na rynek pracy;
6.
wzywa Komisję do dalszego wspierania pogłębienia unii gospodarczej i walutowej (UGW) zgodnie z uzgodnionym planem działania;
7.
wzywa Komisję, aby umieściła dokończenie budowy jednolitego rynku na liście priorytetów;

Realizowanie wysokiej jakości inwestycji

8.
podkreśla, że aby zapewnić sprawiedliwość międzypokoleniową w perspektywie długoterminowej, państwa członkowskie muszą zwiększyć wydajność dzięki inwestycjom produkcyjnym, takim jak zrównoważone projekty infrastrukturalne zwiększające wzrost gospodarczy, zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, w celu wsparcia procesu pobudzenia bardzo potrzebnego potencjalnego wzrostu gospodarczego;
9.
z zadowoleniem przyjmuje pozytywny wkład planu inwestycyjnego dla Europy na rzecz wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy; podkreśla, że Parlament przyjął już swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie programu InvestEU i wzywa do jak najszybszego osiągnięcia międzyinstytucjonalnego porozumienia politycznego; odnotowuje sugestię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącą poprawy zasięgu geograficznego inwestycji wspieranych z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS);
10.
odnotowuje nadal lukę inwestycyjną w strefie euro pomimo pozytywnych rezultatów planu inwestycyjnego dla Europy; zwraca uwagę, że w obecnym kontekście oznak spowolnienia gospodarczego oraz rosnących zagrożeń i wyzwań zewnętrznych istotną rolę w ułatwianiu wzrostu i konwergencji na szczeblu europejskim odgrywają inwestycje publiczne i prywatne;
11.
podkreśla, że wykorzystując rezerwy budżetowe państwa członkowskie muszą dokonać rozróżnienia między długoterminowymi publicznymi inwestycjami produkcyjnymi a wydatkami bieżącymi;
12.
podkreśla, że wzrost wydajności wymaga inwestycji w umiejętności, innowacje, automatyzację, cyfryzację, badania i rozwój, zrównoważoną mobilność i infrastrukturę, zgodnie z celami strategii Europa 2020; podkreśla potrzebę inwestowania w kapitał zarówno fizyczny, jak i ludzki, a tym samym wzywa państwa członkowskie do zapewnienia równego dostępu do kształcenia przez całe życie, podnoszenia umiejętności i przekwalifikowania;
13.
uważa, że reformy eliminujące nieproporcjonalne obciążenia administracyjne w przypadku inwestycji umożliwiłyby wsparcie działalności gospodarczej, a jednocześnie stworzyłyby warunki dla długoterminowego wzrostu;
14.
podkreśla, że wewnątrzeuropejskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne mogą prowadzić do wzrostu wydajności zarówno inwestującego przedsiębiorstwa, jak i lokalnych przedsiębiorstw w regionach będących odbiorcami tych inwestycji, a także przyczyniają się do konwergencji gospodarczej w Europie; uważa, że jasne i dające się wyegzekwować zasady, równe warunki działania i zmniejszone koszty związane z przestrzeganiem przepisów są kluczowymi czynnikami przyciągania inwestycji;
15.
podkreśla pilną potrzebę utworzenia w pełni rozwiniętej unii rynków kapitałowych, ponieważ lepiej zintegrowane rynki finansowe mogłyby zapewnić kolejne mechanizmy podziału ryzyka i ograniczania ryzyka w ramach sektora prywatnego, ułatwić inwestycje transgraniczne i dostęp do finansowania dla gospodarki realnej, a także promować zrównoważone inwestycje prywatne;

Koncentrowanie działań podejmowanych w ramach reform na wzroście wydajności, inkluzywności i jakości instytucjonalnej

16.
przypomina, że starzejąca się siła robocza może stać się hamulcem wzrostu wydajności w Europie w ciągu następnych kilkudziesięciu lat, jeśli pozostałe uwarunkowania nie zmienią się; jest nadal zaniepokojony niską konkurencyjnością i słabym wzrostem wydajności w UE oraz wzywa w związku z tym państwa członkowskie do wdrożenia reform strukturalnych zwiększających produktywność i zrównoważonych pod względem społecznym;
17.
podkreśla pilną potrzebę przeprowadzenia przeglądu adekwatności i długoterminowej finansowej stabilności krajowych systemów emerytur państwowych; podkreśla potrzebę zreformowania systemów emerytalnych w państwach członkowskich, których to dotyczy, w celu zapewnienia długotrwałej stabilności;
18.
podziela pogląd Komisji, że większy wzrost wydajności i inkluzywność powinny stanowić jeden z istotnych celów reform krajowych;
19.
podkreśla znaczenie zwiększenia współczynnika aktywności zawodowej w celu m.in. wsparcia procesu utrzymania stabilności systemów zabezpieczenia społecznego, zwłaszcza w kontekście rosnącego współczynnika obciążenia demograficznego; wzywa w związku z tym państwa członkowskie do przyjęcia środków sprzyjających integracji młodych obywateli niekształcących się, niepracujących ani nieszkolących się (młodzież NEET) na rynku pracy;
20.
zauważa, że nadmiernie wysokie opodatkowanie może stanowić przeszkodę dla inwestycji i zatrudnienia; wzywa do zmniejszenia wysokiego opodatkowania pracy w Europie; uważa ponadto, że ograniczenie obciążeń podatkowych dla osób uzyskujących niskie i średnie dochody prawdopodobnie spowoduje zwiększenie popytu i pobudzenie wzrostu; podkreśla potrzebę usprawnienia poboru podatków i lepszej koordynacji praktyk administracyjnych w dziedzinie opodatkowania i z zadowoleniem przyjmuje wysiłki tych państw członkowskich, które realizują takie reformy;
21.
podkreśla, że cyfryzacja, globalizacja, sztuczna inteligencja, automatyzacja i zmiany technologiczne oferują ogromny potencjał wzrostu, radykalnie zmieniają nasze rynki pracy i wpływają na dynamikę wzrostu gospodarek europejskich;
22.
podkreśla fakt, że mobilizacja zmniejszającej się liczby ludności w wieku produkcyjnym będzie wymagać bardziej wszechstronnych i wykwalifikowanych pracowników, bardziej dynamicznych rynków pracy, aktywnej polityki rynku pracy, uczenia się przez całe życie i szkolenia oraz podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowywania siły roboczej, a także silniejszych powiązań między systemami kształcenia i szkolenia a przedsiębiorstwami, w połączeniu z dostępnymi systemami zabezpieczenia społecznego; nalega, aby należycie uwzględnić te zasady w celu wspierania integrujących i sprawnie funkcjonujących rynków pracy oraz promowania jakości zatrudnienia, zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych;
23.
podkreśla fakt, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), które są ważnym motorem zatrudnienia, nie są w stanie w pełni wykorzystać potencjału jednolitego rynku europejskiego z powodu barier legislacyjnych i administracyjnych; wzywa Komisję do ograniczenia tych barier, a także do walki z nieuczciwą konkurencją i niesprawiedliwym opodatkowaniem wśród MŚP i przedsiębiorstw wielonarodowych; podkreśla znaczenie kontynuowania walki z oszustwami podatkowymi, uchylaniem się od opodatkowania i unikaniem opodatkowania;
24.
przypomina o znaczeniu środowiska administracyjnego i regulacyjnego przyjaznego dla przedsiębiorstw, uwzględniając przy tym odpowiednią ochronę konsumentów, aby ułatwić im dostęp do finansowania i pozyskiwanie środków w wymiarze transgranicznym; przyjmuje z zadowoleniem fakt, że w analizie wzrostu gospodarczego podkreślono potrzebę poprawy skuteczności administracji publicznej, co powinno obejmować wszystkie szczeble zarządzania; wzywa państwa członkowskie, by usunęły niepotrzebne przeszkody, które utrudniają inwestycje publiczne i prywatne na szczeblu lokalnym i regionalnym;
25.
podkreśla, że stawianie czoła potencjalnym przyszłym wstrząsom wymaga postępów, jeżeli chodzi o pogłębianie UGW; przypomina, że pogłębianie UGW wymaga zdecydowanego zobowiązania politycznego, skutecznego zarządzania i rozliczalności demokratycznej; przypomina o znaczeniu odpornego sektora bankowego oraz skutecznych i odpowiednich regulacji dla tego sektora, co pozwoli zapewnić stabilność finansową; wzywa do podejmowania kolejnych kroków zmierzających do dokończenia budowy unii bankowej, zapewnienia wiarygodnego europejskiego systemu gwarantowania depozytów i nieustannego dążenia do zmniejszenia liczby kredytów zagrożonych; przyjmuje do wiadomości mandat udzielony Eurogrupie przez szczyt państw strefy euro do prac nad budżetowym instrumentem na rzecz konwergencji i konkurencyjności;

Zapewnienie stabilności makroekonomicznej i zdrowych finansów publicznych

26.
wskazuje, że stabilność makrofinansowa i zdrowe finanse publiczne pozostają warunkiem wstępnym trwałego wzrostu gospodarczego;
27.
zauważa, że wyższy odsetek osób starszych pociąga za sobą wzrost wydatków na opiekę zdrowotną, opiekę nad osobami starszymi i emerytury; zauważa ponadto, że w starzejącym się społeczeństwie, w którym pozostałe uwarunkowania pozostają niezmienne, odsetek osób w wieku produkcyjnym spada w stosunku do odsetka osób starszych, co oznacza, że na jedną osobę starszą przypada mniej osób w wieku produkcyjnym; podkreśla, że stanowi to ogromne obciążenie dla finansów publicznych tych państw członkowskich, które nie wdrożyły niezbędnych reform, i zagraża ich stabilności;
28.
wzywa państwa członkowskie o wysokim poziomie deficytu i długu publicznego do podejmowania nieustannych wysiłków w celu ich ograniczenia; uznaje wysiłki podjęte przez szereg państw członkowskich na rzecz konsolidacji finansów publicznych, ale ubolewa nad faktem, że niektóre państwa nie wykorzystały okazji do przeprowadzenia niezbędnych reform; zauważa, że niektóre państwa członkowskie dysponujące przestrzenią fiskalną kontynuowały konsolidację, przyczyniając się w ten sposób do osiągnięcia nadwyżki na rachunku obrotów bieżących strefy euro;
29.
z zadowoleniem przyjmuje działania Komisji mające zachęcić te państwa członkowskie, które mają deficyt obrotów bieżących lub wysoki dług zagraniczny, do poprawy ich konkurencyjności, a te z dużą nadwyżką na rachunku obrotów bieżących - do wspierania popytu przez zwiększenie tempa wzrostu płac zgodnie ze wzrostem wydajności oraz do wspierania wzrostu wydajności przez promowanie inwestycji;
30.
wzywa państwa członkowskie do tworzenia odpowiednich buforów fiskalnych z myślą o obecnych i przyszłych pokoleniach; wzywa do spójnego wdrażania i przestrzegania paktu stabilności i wzrostu, w tym klauzul elastyczności, w celu ochrony odpowiedzialnych finansów publicznych; przypomina o znaczeniu, jakie ma spójne wdrażanie zasad fiskalnych dla zapewnienia zaufania rynków finansowych, które jest kluczowe dla przyciągania inwestycji;
31.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Europejskiej Rady Budżetowej o radykalne uproszczenie przepisów budżetowych w celu dalszego doskonalenia obecnych ram budżetowych UE; podkreśla, że elastyczność, przewidziana w ramach zasad paktu stabilności i wzrostu, umożliwia państwom członkowskim zapewnienie odpowiedniej równowagi między celem dotyczącym zapewnienia rozważnej polityki budżetowej a umożliwianiem realizowania inwestycji produkcyjnych; wzywa Komisję do uwzględnienia wszystkich czynników charakterystycznych dla poszczególnych krajów do celów analizy zdolności obsługi zadłużenia;

Odpowiedzialność poszczególnych państw członkowskich

32.
ponownie zwraca uwagę na zbyt niski stopień realizacji zaleceń dla poszczególnych krajów; uważa, że europejski semestr powinien koncentrować się na odpowiedzialności poszczególnych państw członkowskich; wzywa parlamenty narodowe i regionalne do debaty nad sprawozdaniami krajowymi i zaleceniami dla poszczególnych krajów oraz do podjęcia działań z odpowiednimi podmiotami; wskazuje, że usprawnienie i lepsze ukierunkowanie europejskiego semestru mogłoby prowadzić do zwiększenia odpowiedzialności;

o

o o

33.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 12.
2 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41.
3 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 8.
4 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 33.
5 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25.
6 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 1.
7 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11.
8 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1.
9 Dz.U. L 129 z 19.5.2017, s. 1.
10 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 215.
11 Dz.U. C 461 z 21.12.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024