Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Dominique Bilde (2018/2267(IMM)).

Wniosek o uchylenie immunitetu Dominique Bilde
Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Dominique Bilde (2018/2267(IMM))

(2021/C 23/28)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2021 r.)

P8_TA(2019)0137

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Dominique Bilde złożony w dniu 19 października 2018 r. przez Ministerstwo Sprawiedliwości Republiki Francuskiej na podstawie wniosku prokuratora generalnego w Sądzie Apelacyjnym w Paryżu i ogłoszonego na posiedzeniu plenarnym w dniu 12 listopada 2018 r., w związku ze sprawą toczącą się przed sędziami śledczymi dotyczącą postępowania sądowego w związku z zarzutami nadużycia zaufania, zatajenia nadużycia zaufania, nadużyć finansowych przez grupę zorganizowaną, fałszerstwa i posługiwania się podrobionymi dokumentami oraz pracy nierejestrowanej w drodze ukrywania pracowników w związku z warunkami zatrudnienia asystentów,
po wysłuchaniu wyjaśnień Jeana-Franęois Jalkha, zastępującego Dominique Bilde, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
uwzględniając art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,
uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach: 12 maja 1964 r., 10 lipca 1986 r., 15 i 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r. oraz 17 stycznia 2013 r. 1 ,
uwzględniając art. 26 Konstytucji Republiki Francuskiej,
uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A8-0166/2019),
A.
mając na uwadze, że sędziowie śledczy w sądzie okręgowym w Paryżu złożyli wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Dominique Bilde w celu jej przesłuchania w związku z zarzutami popełnienia czynów zabronionych;
B.
mając na uwadze, że wniosek o uchylenie immunitetu Dominique Bilde odnosi się do zarzutów nadużycia zaufania, nadużyć finansowych przez grupę zorganizowaną, fałszerstwa i posługiwania się podrobionymi dokumentami oraz pracy nierejestrowanej w drodze ukrywania pracowników w związku z warunkami zatrudnienia asystentów posłów do Parlamentu Europejskiego z ramienia Frontu Narodowego;
C.
mając na uwadze, że w dniu 5 grudnia 2016 r. rozpoczęło się postępowanie sądowe w następstwie postępowania przygotowawczego wszczętego po wypowiedzi ówczesnego przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w dniu 9 marca 2015 r. na temat pewnej liczby asystentów parlamentarnych posłów do Parlamentu Europejskiego z ramienia Frontu Narodowego;
D.
mając na uwadze, że podczas przeszukania w siedzibie Frontu Narodowego, które miało miejsce w lutym 2016 r., w biurze skarbnika Frontu Narodowego zajęto szereg dokumentów, z których wynika, że partia chciała poczynić "oszczędności" mające polegać na sfinansowaniu ze środków Parlamentu Europejskiego wynagrodzeń pracowników partii w związku z ich statusem asystentów parlamentarnych; mając na uwadze, że na obecnym etapie dochodzenia ustalono, że ośmiu asystentów parlamentarnych nie wykonywało praktycznie żadnej pracy w zakresie pomocy parlamentarnej lub praca ta stanowiła bardzo niewielką część ich zwyczajowych obowiązków;
E.
mając na uwadze ustalenia, że asystent parlamentarny Dominique Bilde zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie od dnia 1 października 2014 r. do 31 lipca 2015 r. był jednym z asystentów, którzy nie wykonywali praktycznie żadnej pracy asystenckiej na rzecz posłanki; mając na uwadze, że w schemacie organizacyjnym Frontu Narodowego opublikowanym w lutym 2015 r. asystent parlamentarny Dominique Bilde figurował jako "krajowy urzędnik ds. planowania" i był zatrudniony w dziale monitorowania i planowania polityki, za który odpowiadał inny poseł do Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że po umowie o pracę w charakterze asystenta parlamentarnego zawarto z tą osobą dwie inne umowy o pracę związane z działalnością Frontu Narodowego w okresie od sierpnia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r.; mając na uwadze, że w czasie trwania umowy o pracę w charakterze asystenta parlamentarnego osoba ta pełniła również funkcje sekretarza generalnego Collectif Marianne, sekretarza generalnego Collectif Mer et Francophonie oraz kandydata w wyborach departamentalnych w marcu 2015 r. w departamencie Doubs;
F.
mając na uwadze, że Parlament Europejski zawiesił wypłatę kosztów pomocy parlamentarnej w związku z umową asystenta parlamentarnego Dominique Bilde;
G.
mając na uwadze, że sędziowie śledczy uważają za konieczne przesłuchanie Dominique Bilde;
H.
mając na uwadze, że Dominique Bilde odmówiła odpowiedzi na pytania śledczych podczas przesłuchania w sierpniu 2017 r. i odmówiła stawienia się przed sędziami śledczymi na przesłuchanie przed wniesieniem aktu oskarżenia o nadużycie zaufania, które miało się odbyć w dniu 24 listopada 2017 r., powołując się na immunitet parlamentarny;
I.
mając na uwadze, że w celu przesłuchania Dominique Bilde w związku z postawionymi jej zarzutami właściwy organ złożył wniosek o uchylenie immunitetu;
J.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
K.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 26 konstytucji francuskiej "żaden członek parlamentu nie może być aresztowany ani poddany pozbawieniu lub ograniczeniu wolności w sprawach dotyczących zbrodni lub występku bez zgody biura izby, do której należy; zgoda taka nie jest wymagana w przypadku schwytania na gorącym uczynku lub skazania prawomocnym wyrokiem";
L.
mając na uwadze, że nie ma dowodów na fumus persecutionis ani podejrzeń w tym względzie;
1.
podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Dominique Bilde;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym organom Republiki Francuskiej oraz Dominique Bilde.
1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 maja 1964 r., Wagner przeciwko Fohrmannowi i Krierowi, 101/63, ECLI:EU: C:1964:28; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 lipca 1986 r., Wybot przeciwko Faure'owi i innym, 149/85, ECLI:EU: C:1986:310; wyrok Sądu z dnia 15 października 2008 r., Mote przeciwko Parlamentowi, T-345/05, ECLI:EU:T:2008:440; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra przeciwko De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI: EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024