Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Dominique Bilde (2018/2267(IMM)).

Wniosek o uchylenie immunitetu Dominique Bilde
Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Dominique Bilde (2018/2267(IMM))

(2021/C 23/28)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2021 r.)

P8_TA(2019)0137

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Dominique Bilde złożony w dniu 19 października 2018 r. przez Ministerstwo Sprawiedliwości Republiki Francuskiej na podstawie wniosku prokuratora generalnego w Sądzie Apelacyjnym w Paryżu i ogłoszonego na posiedzeniu plenarnym w dniu 12 listopada 2018 r., w związku ze sprawą toczącą się przed sędziami śledczymi dotyczącą postępowania sądowego w związku z zarzutami nadużycia zaufania, zatajenia nadużycia zaufania, nadużyć finansowych przez grupę zorganizowaną, fałszerstwa i posługiwania się podrobionymi dokumentami oraz pracy nierejestrowanej w drodze ukrywania pracowników w związku z warunkami zatrudnienia asystentów,
po wysłuchaniu wyjaśnień Jeana-Franęois Jalkha, zastępującego Dominique Bilde, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
uwzględniając art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,
uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach: 12 maja 1964 r., 10 lipca 1986 r., 15 i 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r. oraz 17 stycznia 2013 r. 1 ,
uwzględniając art. 26 Konstytucji Republiki Francuskiej,
uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A8-0166/2019),
A.
mając na uwadze, że sędziowie śledczy w sądzie okręgowym w Paryżu złożyli wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Dominique Bilde w celu jej przesłuchania w związku z zarzutami popełnienia czynów zabronionych;
B.
mając na uwadze, że wniosek o uchylenie immunitetu Dominique Bilde odnosi się do zarzutów nadużycia zaufania, nadużyć finansowych przez grupę zorganizowaną, fałszerstwa i posługiwania się podrobionymi dokumentami oraz pracy nierejestrowanej w drodze ukrywania pracowników w związku z warunkami zatrudnienia asystentów posłów do Parlamentu Europejskiego z ramienia Frontu Narodowego;
C.
mając na uwadze, że w dniu 5 grudnia 2016 r. rozpoczęło się postępowanie sądowe w następstwie postępowania przygotowawczego wszczętego po wypowiedzi ówczesnego przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w dniu 9 marca 2015 r. na temat pewnej liczby asystentów parlamentarnych posłów do Parlamentu Europejskiego z ramienia Frontu Narodowego;
D.
mając na uwadze, że podczas przeszukania w siedzibie Frontu Narodowego, które miało miejsce w lutym 2016 r., w biurze skarbnika Frontu Narodowego zajęto szereg dokumentów, z których wynika, że partia chciała poczynić "oszczędności" mające polegać na sfinansowaniu ze środków Parlamentu Europejskiego wynagrodzeń pracowników partii w związku z ich statusem asystentów parlamentarnych; mając na uwadze, że na obecnym etapie dochodzenia ustalono, że ośmiu asystentów parlamentarnych nie wykonywało praktycznie żadnej pracy w zakresie pomocy parlamentarnej lub praca ta stanowiła bardzo niewielką część ich zwyczajowych obowiązków;
E.
mając na uwadze ustalenia, że asystent parlamentarny Dominique Bilde zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie od dnia 1 października 2014 r. do 31 lipca 2015 r. był jednym z asystentów, którzy nie wykonywali praktycznie żadnej pracy asystenckiej na rzecz posłanki; mając na uwadze, że w schemacie organizacyjnym Frontu Narodowego opublikowanym w lutym 2015 r. asystent parlamentarny Dominique Bilde figurował jako "krajowy urzędnik ds. planowania" i był zatrudniony w dziale monitorowania i planowania polityki, za który odpowiadał inny poseł do Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że po umowie o pracę w charakterze asystenta parlamentarnego zawarto z tą osobą dwie inne umowy o pracę związane z działalnością Frontu Narodowego w okresie od sierpnia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r.; mając na uwadze, że w czasie trwania umowy o pracę w charakterze asystenta parlamentarnego osoba ta pełniła również funkcje sekretarza generalnego Collectif Marianne, sekretarza generalnego Collectif Mer et Francophonie oraz kandydata w wyborach departamentalnych w marcu 2015 r. w departamencie Doubs;
F.
mając na uwadze, że Parlament Europejski zawiesił wypłatę kosztów pomocy parlamentarnej w związku z umową asystenta parlamentarnego Dominique Bilde;
G.
mając na uwadze, że sędziowie śledczy uważają za konieczne przesłuchanie Dominique Bilde;
H.
mając na uwadze, że Dominique Bilde odmówiła odpowiedzi na pytania śledczych podczas przesłuchania w sierpniu 2017 r. i odmówiła stawienia się przed sędziami śledczymi na przesłuchanie przed wniesieniem aktu oskarżenia o nadużycie zaufania, które miało się odbyć w dniu 24 listopada 2017 r., powołując się na immunitet parlamentarny;
I.
mając na uwadze, że w celu przesłuchania Dominique Bilde w związku z postawionymi jej zarzutami właściwy organ złożył wniosek o uchylenie immunitetu;
J.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
K.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 26 konstytucji francuskiej "żaden członek parlamentu nie może być aresztowany ani poddany pozbawieniu lub ograniczeniu wolności w sprawach dotyczących zbrodni lub występku bez zgody biura izby, do której należy; zgoda taka nie jest wymagana w przypadku schwytania na gorącym uczynku lub skazania prawomocnym wyrokiem";
L.
mając na uwadze, że nie ma dowodów na fumus persecutionis ani podejrzeń w tym względzie;
1.
podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Dominique Bilde;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym organom Republiki Francuskiej oraz Dominique Bilde.
1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 maja 1964 r., Wagner przeciwko Fohrmannowi i Krierowi, 101/63, ECLI:EU: C:1964:28; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 lipca 1986 r., Wybot przeciwko Faure'owi i innym, 149/85, ECLI:EU: C:1986:310; wyrok Sądu z dnia 15 października 2008 r., Mote przeciwko Parlamentowi, T-345/05, ECLI:EU:T:2008:440; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra przeciwko De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI: EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.23.168

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Dominique Bilde (2018/2267(IMM)).
Data aktu: 12/03/2019
Data ogłoszenia: 21/01/2021