[COM(2020) 682 final - 2020/310 (COD)](2021/C 220/16)
(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2021 r.)
Sprawozdawczynie: Milena ANGEŁOWA i Cinzia DEL RIO
Wniosek o konsultację |
Parlament Europejski, 11.11.2020 Rada, 10.11.2020
|
Podstawa prawna |
Art. 153 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję |
11.3.2021 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
25.3.2021 |
Sesja plenarna nr Wynik głosowania
|
559 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
155/100/20 |
3.1.1. Proponowana dyrektywa ma na celu zapewnienie pracownikom w UE ochrony w postaci adekwatnych wynagrodzeń minimalnych pozwalających na godne życie bez względu na miejsce pracy oraz promowanie negocjacji zbiorowych w zakresie ustalania wynagrodzeń i ogólnych warunków pracy we wszystkich państwach członkowskich 4 . EKES oczekuje, że wniosek dotyczący dyrektywy zostanie starannie opracowany, tak aby respektował ugruntowane tradycje krajowe w tej dziedzinie i pozostawiał swobodę dostosowania zobowiązań do kontekstu krajowego.
3.1.2. Europejscy partnerzy społeczni kilkakrotnie wzywali instytucje, aby wspierały lub tworzyły, w miarę możliwości, korzystne i sprzyjające warunki dla dialogu społecznego i negocjacji zbiorowych, które będą skuteczne i pozwolą reagować na rzeczywiste wyzwania. W oświadczeniu czterostronnym 5 pt. "Nowy początek dialogu społecznego" oraz w konkluzjach Rady z dnia 16 czerwca 2016 r. wezwano państwa członkowskie do "wspierania lepszego funkcjonowania i skuteczności dialogu społecznego na szczeblu krajowym, prowadzącego do negocjacji zbiorowych i tworzącego odpowiednią przestrzeń dla negocjacji prowadzonych przez partnerów społecznych".
3.1.3. Szereg instytucji międzynarodowych uznaje rolę państwa w tworzeniu "warunków podstawowych" - zarówno politycznych, jak i prawnych. "EKES stwierdza, że skuteczny dialog społeczny musi obejmować: reprezentatywnych i uprawnionych partnerów społecznych, którzy dysponują wiedzą, zdolnościami technicznymi i terminowym dostępem do stosownych informacji, by móc uczestniczyć w dialogu; wolę polityczną i zaangażowanie w uczestnictwo w dialogu społecznym; przestrzeganie praw podstawowych w zakresie autonomii partnerów społecznych, wolności zrzeszania się i rokowań zbiorowych, które wciąż stanowią podstawę stosunków pracy, a także wspomagające ramy prawne i instytucjonalne w celu wspierania procesów dialogu społecznego w ramach sprawnie funkcjonujących instytucji" 6 . Badania pokazują, że w krajach, w których powszechnie uznaje się rolę negocjacji zbiorowych, a państwo w pełni je wspiera i szanuje, stopy bezrobocia są niższe, zwiększa się wydajność pracy, a także promowana jest konwergencja płac 7 . Ważne jest również, aby wyniki procesów dialogu społecznego przynosiły wymierne korzyści zarówno pracownikom, jak i przedsiębiorstwom.
3.1.4. Wspólne działania i programy budowania zdolności na poziomie europejskim i krajowym zarządzane bezpośrednio przez europejskich i krajowych partnerów społecznych są skutecznym instrumentem wzmacniania zdolności związków zawodowych i organizacji pracodawców w dziedzinie dialogu społecznego i negocjacji zbiorowych, tam gdzie jest to potrzebne 8 . EKES zaleca, by krajowe programy i działania w zakresie budowania zdolności były odpowiednio wspierane i by ich wyniki były oceniane z myślą o jak najskuteczniejszym osiągnięciu zakładanych celów.
3.1.5. EKES zaleca bardziej precyzyjne sformułowanie niektórych przepisów i pojęć zawartych we wniosku 9 , aby nie pozostawić miejsca na niepewność i konieczność wykładni TSUE. Przedmiot i zakres art. 1 i 2 mają zastosowanie do wszystkich państw członkowskich, w tym krajów, w których istnieje samoregulujący się system negocjacji zbiorowych.
3.1.6. EKES zaleca, by wszelkie krajowe plany działania, które mają umożliwić promowanie zasięgu negocjacji zbiorowych, były opracowywane przez partnerów społecznych i uzgadniane w procesie trójstronnym. Powinny być także opracowywane w pełnej zgodności z powszechnie uznanymi zasadami wolności zrzeszania się i dobrowolnego charakteru negocjacji zbiorowych, zapisanymi w konwencjach MOP. EKES docenia wyważone podejście przedstawione w art. 1 i 3 konwencji MOP nr 131 dotyczącej ustalania płac minimalnych 10 . Komitet zaleca, by przepisy zawarte we wniosku dotyczącym dyrektywy były zgodne z zasadami konwencji MOP nr 87, 98 i 154 w celu zagwarantowania autonomii partnerów społecznych, ich możliwości w zakresie rekrutacji członków oraz zachęt i praw do negocjowania i zawierania układów zbiorowych.
3.1.7. EKES opowiada się za zwiększeniem zasięgu negocjacji zbiorowych, zgodnie z przepisami i praktykami krajowymi w pełnym poszanowaniu i zgodności z podziałem kompetencji i autonomii partnerów społecznych. W tym względzie EKES popiera wspieranie budowania zdolności partnerów społecznych i ich wspólne działania zmierzające do angażowania się w negocjacje zbiorowe w sprawie ustalania wynagrodzeń i zachęcające do konstruktywnych, merytorycznych i świadomych negocjacji w sprawie wynagrodzeń 11 . W art. 4 określono wymogi dotyczące ingerencji rządu w przygotowanie ram i planów działania, a EKES nalega, by odbywało się to w ramach podejścia trójstronnego z poszanowaniem autonomii partnerów społecznych i we współpracy z nimi. W niektórych państwach członkowskich o zasięgu układów zbiorowych decydują partnerzy społeczni, w innych zaś - prawo lub powszechna praktyka obejmują mechanizmy rozszerzania zasięgu układów zbiorowych. Różnice te będą respektowane.
EKES popiera cel na poziomie 70 % i jest przekonany, że krajowe plany działania, uzgodnione i opracowane z partnerami społecznymi, mogą odegrać kluczową rolę w osiągnięciu pozytywnej konwergencji płac i w ustanawianiu sprawiedliwych mechanizmów ustalania wynagrodzeń na szczeblu krajowym, także w celu zniwelowania dysproporcji płacowych ze względu na płeć i wiek. Pozwolą one również uwzględnić praktyki krajowe i w miarę możliwości usprawnić systemy. Takie plany działania należy odpowiednio wdrażać, oceniać, poddawać przeglądowi i dostosowywać w celu stopniowego zwiększania zasięgu negocjacji zbiorowych w perspektywie średnioterminowej. W niektórych krajach funkcjonują mechanizmy rozszerzania zasięgu układów zbiorowych, służące jego zwiększaniu. Zastosowanie mechanizmów rozszerzenia to jednak tylko jeden ze sposobów promowania negocjacji zbiorowych i zwiększania ich zasięgu, oprócz na przykład wspólnych działań i budowania zdolności, środków przeciwdziałania prześladowaniu związków zawodowych, ochrony praw związków zawodowych i organizacji pracodawców do negocjacji zbiorowych, ustanawiania uzgodnionych kryteriów reprezentatywności i przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji. Te elementy i ukierunkowane wnioski powinny zostać uwzględnione w krajowych planach działania, wraz z innymi inicjatywami.
3.1.8. Jednak w krajach, w których istnieje samoregulujący się system negocjacji zbiorowych, który zapewnia sprawiedliwe i adekwatne poziomy płac, wraz z innymi uzgodnionymi warunkami pracy, należy unikać jakiejkolwiek interwencji państwa w celu ochrony/zachowania prawidłowo funkcjonującego systemu stosunków pracy, który sam w sobie jest w stanie zagwarantować osiągnięcie celów określonych w proponowanej dyrektywie. W tych krajach, w przypadku gdy zasięg negocjacji zbiorowych spadnie poniżej określonego progu, krajowe plany działania muszą w pierwszej kolejności pochodzić od partnerów społecznych i być przez nich uzgodnione.
wspólnym programie na lata 2019-2021 oświadczyli, że: "Działania na rzecz budowania zdolności pozostają priorytetem dla europejskich partnerów społecznych. Przyznają oni, że aby europejski dialog społeczny mógł przynosić pozytywne rezultaty, należy dołożyć starań, by go rozwijać i wspierać na wszystkich jego szczeblach". Zob. również Dz.U. C 10 z 11.1.2021, s. 14, pkt 3.23 i 3.24.
3.3.1. EKES podkreśla, że negocjacje zbiorowe są najskuteczniejszym narzędziem ustalania adekwatnych i właściwie dostosowanych wynagrodzeń, w tym płac minimalnych, które stanowią zasadniczy element społecznej gospodarki rynkowej. Artykuł 3 wniosku zawiera pewne definicje, które mają zastosowanie do celów dyrektywy.
3.3.2. EKES uważa, że reprezentatywność partnerów społecznych jest istotnym czynnikiem, ponieważ gwarantuje ich demokratyczny mandat. Istnieją różne kryteria, które można uznać za dobre praktyki na szczeblu krajowym, zgodnie z przepisami i praktykami krajowymi. Istnieje szereg złożonych czynników/kryteriów, które można uwzględnić przy ocenie reprezentatywności partnerów społecznych na szczeblu krajowym, mając na uwadze, że różnią się one w poszczególnych państwach członkowskich. Są to: liczba członków i znaczenie obecności na danym terytorium na szczeblu krajowym; zdolność do mobilizowania swoich członków i podejmowania działań; liczba układów zbiorowych podpisanych na różnych szczeblach (sektor/przedsiębiorstwo itp.); liczba wybranych przedstawicieli związków zawodowych lub pracodawców; przynależność do europejskich partnerów społecznych (uznanych przez KE); uznanie przez rząd i obecność w krajowych/sektorowych strukturach lub organach dwustronnego/trójstronnego dialogu społecznego itp. EKES wzywa do zastąpienia terminu "organizacje pracowników" terminem "związki zawodowe", ponieważ pierwszy termin może prowadzić do błędnych interpretacji i umożliwiać negocjacje z innymi formami nieuznanych grup interesów reprezentujących pracowników, a nawet z żółtymi związkami zawodowymi.
3.3.3. EKES wielokrotnie podkreślał, że dialog społeczny jest nieodłącznym elementem europejskiego modelu społecznego. Partnerzy społeczni powinni być autonomiczni, a organizacje pracodawców i pracowników powinny być chronione przed wszelkimi formami ograniczania ich prawa do organizowania się, występowania w roli przedstawiciela lub podejmowania działań zbiorowych. Jest to równie ważne dla pracodawców, jak i dla związków zawodowych.
3.3.4. W art. 7 dyrektywy zawarto przepisy dotyczące zaangażowania partnerów społecznych i konsultacji z nimi w zakresie ustalania i aktualizowania ustawowych wynagrodzeń minimalnych. Na przestrzeni ostatnich kilku lat, w kontekście europejskiego semestru, wydano szereg zaleceń dla poszczególnych krajów, w których wezwano je do zapewnienia odpowiedniego zaangażowania partnerów społecznych w ten proces. W semestrze 2020-2021 dwanaście państw członkowskich otrzymało takie zalecenia, w których wskazano na potrzebę zwiększenia zaangażowania partnerów społecznych w procesy decyzyjne i zwiększenia ich odpowiedzialności za podejmowane decyzje 12 .
Bruksela, dnia 25 marca 2021 r.
|
Christa SCHWENG |
|
Przewodnicząca |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Orędzie o stanie Unii wygłoszone przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego.
2 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159.
3 Pytania i odpowiedzi: Adekwatne wynagrodzenia minimalne.
4 Artykuł 4 COM(2020) 682 final, s. 26.
5 Oświadczenie czterostronne.
6 Dz.U. C 10 z 11.1.2021, s. 14. Zobacz OECD Job Strategy (Strategia zatrudnienia OECD); badanie Eurofound "Capacity building: towards effective social dialogue" ("Budowanie zdolności: w kierunku skutecznego dialogu społecznego"), 2019; rezolucje MOP z 2013 i 2018 r. w sprawie powracającej debaty na temat dialogu społecznego.
7 The role of collective bargaining systems for labour market performance.
8 Europejscy partnerzy społeczni stwierdzili ostatnio wspólnie, że należy podjąć dalsze prace w dziedzinie budowania zdolności. We
9 W szczególności w odniesieniu do poszanowania kompetencji partnerów społecznych.
10 Ratyfikowana przez dziesięć państw członkowskich, w których obowiązuje system ustawowego wynagrodzenia minimalnego.
11 OECD "Job strategy 2018" ("Strategia zatrudnienia na rok 2018"), s. 143 w części "Achieving higher convergence" ("Osiągnięcie większej konwergencji").
12 Zob. Dz.U. C 10 z 11.1.2021, s. 14 pkt 6.13 oraz przegląd zaleceń dla poszczególnych krajów na lata 2020-2021 w dziedzinie społecznej.
13 AMECO Online.
14 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 1.5.
15 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1.
16 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65.
17 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
18 Sprawa C-115/14.
19 Odniesienie do konwencji MOP nr 94 oraz Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 197 i Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 136.
20 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 197, pkt 6.4 i Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 136, pkt 4.10.
21 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 6.4.1.
23 Dziewięć państw członkowskich wysłało pisma do prezydencji niemieckiej i portugalskiej w Radzie Unii Europejskiej, sygnalizując potrzebę przeprowadzenia analizy prawnej, i wskazało zalecenie Rady jako lepszy instrument prawny. W pismach stwierdzono też, że wdrożenie Europejskiego filaru praw socjalnych powinno odbywać się z poszanowaniem limitów wytyczonych przez Traktaty UE.
24 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 1.11.
25 Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych płac minimalnych w Unii Europejskiej {SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245 final} - {SWD(2020) 246 final}.
27 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 1.2.
28 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 1.3 i Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 10.
29 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 1.3.
30 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 1.1.
31 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 3.4.8.
32 Na podstawie wykresu A12.9, s. 197 oceny skutków KE.
33 Eurofound, Upward convergence in employment and socioeconomic factors [Pozytywna konwergencja w zatrudnieniu oraz czynniki społeczno-ekonomiczne], 2019.
34 Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych płac minimalnych w Unii Europejskiej {SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245 final} - {SWD(2020) 246 final}.
35 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 1.8.
36 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 1.9.
37 W szczególności w odniesieniu do poszanowania kompetencji partnerów społecznych.
38 Konwencja MOP-u o pracy na morzu z 2006 r.
39 Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 159, pkt 3.3.10.