Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 listopada 2018 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8797 - Thales/Gemalto - Sprawozdawca: Luksemburg.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 listopada 2018 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8797 - Thales/Gemalto

Sprawozdawca: Luksemburg

(2019/C 287/02)

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2019 r.)

Koncentracja

1.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 .
2.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z definicjami właściwych rynków produktowych i geograficznych, określonymi przez Komisję w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się, że należy wyróżnić następujące rynki produktowe:
a)
sprzętowe moduły bezpieczeństwa ("HSM") ogólnego przeznaczenia;
b)
HSM do systemów płatności elektronicznych;
c)
urządzenia do szyfrowania sieciowego i najwęższy możliwy podsegment w odniesieniu do danych w ruchu na poziomie warstwy 2;
d)
produkcja i dostarczanie kart SIM (rynek wyższego szczebla) i integracja instalacji GSM-R (rynek niższego szczebla);
e)
platformy typu over-the-air do zarządzania kartami SIM i integracja instalacji GSM-R;
f)
elektroniczne karty kontroli dostępu przeznaczone do zdalnego zarządzania HSM (rynek wyższego szczebla) oraz rynki niższego szczebla dla HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych (rynek niższego szczebla).
5.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków geograficznych w odniesieniu do:
a)
rynku HSM ogólnego przeznaczenia, obejmującego cały EOG lub cały świat;
b)
rynku HSM do systemów płatności elektronicznych, obejmującego cały EOG lub cały świat;
c)
rynku urządzeń do szyfrowania sieciowego, który może obejmować cały EOG, i najwęższego możliwego pod-segmentu w odniesieniu do danych w ruchu na poziomie warstwy 2;
d)
rynku wyższego szczebla w zakresie produkcji i dostarczania kart SIM, obejmującego cały EOG, oraz rynku niższego szczebla w zakresie integracji instalacji GSM-R, który to rynek ma zasięg krajowy lub obejmuje cały EOG;
e)
rynku wyższego szczebla w zakresie platform typu over-the-air do zarządzania kartami SIM, obejmującego cały EOG, oraz rynku niższego szczebla w zakresie integracji instalacji GSM-R, który to rynek ma zasięg krajowy lub obejmuje cały EOG;
f)
rynku wyższego szczebla w odniesieniu do elektronicznych kart kontroli dostępu przeznaczonych do zdalnego zarządzania HSM, obejmującego cały EOG, oraz rynków niższego szczebla dla HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych.

Ocena wpływu na konkurencję

6.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wywołałaby nieskoordynowane skutki horyzontalne, które w istotny sposób utrudniłyby efektywną konkurencję na rynku HSM ogólnego przeznaczenia w EOG lub na całym świecie, głównie w wyniku wyeliminowania istotnych czynników presji konkurencyjnej wywieranej wzajemnie na siebie przez Thales i Gemalto w połączeniu z bardzo ograniczoną liczbą wiarygodnych alternatywnych konkurentów.
7.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie spowodowałaby znacznych zakłóceń efektywnej konkurencji ze względu na wpływ, jaki wywiera ona na następujące rynki:
a)
rynek HSM do systemów płatności elektronicznych, obejmujący cały EOG lub cały świat;
b)
rynek urządzeń do szyfrowania sieciowego, obejmujący cały EOG lub cały świat, i najwęższy możliwy podseg-ment w odniesieniu do danych w ruchu na poziomie warstwy 2;
c)
rynek wyższego szczebla w zakresie produkcji i dostarczania kart SIM, obejmujący cały EOG, oraz rynek niższego szczebla w zakresie integracji instalacji GSM-R, który to rynek ma zasięg krajowy lub obejmuje cały EOG;
d)
rynek wyższego szczebla w zakresie platform typu over-the-air do zarządzania kartami SIM, obejmujący cały EOG, oraz rynek niższego szczebla w zakresie integracji instalacji GSM-R, który to rynek ma zasięg krajowy lub obejmuje cały EOG;
e)
rynek wyższego szczebla w zakresie elektronicznych kart kontroli dostępu przeznaczonych do zdalnego zarządzania HSM, obejmujący cały EOG, oraz rynki niższego szczebla dla HSM ogólnego przeznaczenia i HSM do systemów płatności elektronicznych.

Środek zaradczy

8.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zobowiązania zaproponowane przez strony zgłaszające w dniu 9 listopada 2018 r. zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw eliminują problemy w zakresie konkurencji zidentyfikowane przez Komisję na rynku sprzętowych modułów bezpieczeństwa ogólnego przeznaczenia, obejmującym cały EOG lub cały świat.
9.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że pod warunkiem pełnego wykonania zobowiązań zaproponowanych przez strony zgłaszające w dniu 9 listopada 2018 r. zgłoszona transakcja nie powinna istotnie zakłócić efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na znacznej jego części.
10.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 57 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.287.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 listopada 2018 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8797 - Thales/Gemalto - Sprawozdawca: Luksemburg.
Data aktu: 26/08/2019
Data ogłoszenia: 26/08/2019