ROZDZIAŁ 1: POSTANOWIENIA OGÓLNE ...........................................................................
Artykuł 1 Definicje .............................................................................................................
Artykuł 2 Cel .......................................................................................................................
Artykuł 3 Zakres zastosowania ...........................................................................................
Artykuł 4 Biura posłów .......................................................................................................
Artykuł 5 Zasady .................................................................................................................
Artykuł 6 Organizacja .........................................................................................................
Artykuł 7 Zadania Dyrekcji Generalnej ds. Bezpieczeństwa i Ochrony ...........................
Artykuł 8 Upoważnieni pracownicy ...................................................................................
Artykuł 9 Wykonywanie obowiązków przez pracowników DG SAFE ..............................
Artykuł 10 Obowiązek przestrzegania przepisów i współpracy ..........................................
Artykuł 11 Delegowanie zadań stronie umowy ...................................................................
ROZDZIAŁ 2: STOPNIE ALARMOWE ....................................................................................
Artykuł 12 Poziomy stopni alarmowych ..............................................................................
Artykuł 13 Decyzja w sprawie poziomu stopnia alarmowego .............................................
Artykuł 14 Komunikacja w związku z poziomami stopni alarmowych ..............................
ROZDZIAŁ 3: ZAPOBIEGANIE INCYDENTOM ZWIĄZANYM Z BEZPIECZEŃSTWEM .
Artykuł 15 Ocena ryzyka ......................................................................................................
Artykuł 16 Kontrola dostępu ................................................................................................
Artykuł 17 Środki ochrony indywidualnej ...........................................................................
ROZDZIAŁ 4: REAGOWANIE NA INCYDENTY ZWIĄZANE Z BEZPIECZEŃSTWEM ....
Artykuł 18 Podejrzenie wystąpienia incydentu związanego z bezpieczeństwem ...............
Artykuł 19 Wystąpienie incydentu związanego z bezpieczeństwem ..................................
Artykuł 20 Sprawozdanie dotyczące incydentu związanego z bezpieczeństwem ...............
ROZDZIAŁ 5: BROŃ SŁUŻBOWA ...........................................................................................
Artykuł 21 Zasady ogólne .....................................................................................................
Artykuł 22 Zezwolenie na posiadanie przy sobie broni służbowej .....................................
Artykuł 23 Stosowanie i używanie broni służbowej ............................................................
Artykuł 24 Obecność uzbrojonych zewnętrznych pracowników ochrony na terenie Parlamentu ..........................................................................................................
Artykuł 25 Konsekwencje wyciągnięcia lub użycia broni służbowej - sprawozdawczość i pomoc .................................................................................................................
ROZDZIAŁ 6: EGZEKWOWANIE ............................................................................................
Artykuł 26 Egzekwowanie przestrzegania środków bezpieczeństwa ..................................
ROZDZIAŁ 7: DOCHODZENIA W SPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA I DOCHODZENIA POMOCNICZE ...................................................................................................
Artykuł 27 Dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa ...........................................................
Artykuł 28 Dochodzenia pomocnicze ..................................................................................
Artykuł 29 Czynności dochodzeniowe w ramach dochodzeń pomocniczych .....................
ROZDZIAŁ 8: PRZEPISY KOŃCOWE .....................................................................................
Artykuł 30 Kontakty z przyjmującymi państwami członkowskimi i państwami trzecimi, organami krajowymi, innymi instytucjami Unii i podmiotami międzynarodowymi ............................................................................................
Artykuł 31 Mechanizm składania skarg przez posłów do Parlamentu Europejskiego .......
Artykuł 32 Przepisy wykonawcze ........................................................................................
Artykuł 33 Uchylenie ............................................................................................................
Artykuł 34 Wejście w życie i publikacja .............................................................................
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 232,
uwzględniając Protokół nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej załączony do Traktatów, w szczególności jego art. 1 i 18,
uwzględniając Regulamin Parlamentu Europejskiego, w szczególności jego art. 25 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Celem Parlamentu w zakresie bezpieczeństwa jest umożliwienie jego właściwego funkcjonowania przez utrzymanie porządku i zapewnienie bezpiecznego i zabezpieczonego środowiska na terenie Parlamentu oraz wystarczającego poziomu ochrony osób fizycznych, budynków i mienia przed zagrożeniami.
(2) Parlament powinien dążyć do osiągnięcia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa osób, budynków i mienia, który zapewnia właściwą równowagę między bezpieczeństwem a dostępnością.
(3) Bezpieczeństwo i ochrona w Parlamencie powinny opierać się na zasadach legalności, proporcjonalności, odpowiedzialności i skuteczności.
(4) Kwestie bezpieczeństwa i ochrony powinny być uwzględniane przy opracowywaniu i wdrażaniu wszystkich strategii politycznych Parlamentu.
(5) Ciążący na Parlamencie obowiązek dochowania należytej staranności obejmuje podejmowanie wszelkich racjonalnych kroków w zakresie wdrażania środków bezpieczeństwa mających zapobiec dającej się racjonalnie przewidzieć szkodzie dla osób, o których mowa w art. 3 ust. 2, szkodom w odniesieniu do budynków Parlamentu, a także szkodom majątkowym.
(6) Parlament zawarł porozumienia z rządami Belgii, Luksemburga i Francji, które to umowy potwierdzają, że Parlament jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na swoim terenie.
(7) Parlament podpisał protokół ustaleń z rządem Belgii dotyczący weryfikacji zabezpieczeń i może podpisać podobne porozumienia z innymi państwami członkowskimi.
(8) Praktyki stosowane obecnie w instytucjach unijnych, państwach członkowskich i innych organizacjach międzynarodowych wskazują, że system stopni alarmowych jest najbardziej efektywnym sposobem zapewniającym podjęcie odpowiednich i proporcjonalnych środków bezpieczeństwa w odpowiedzi na stwierdzony poziom ryzyka, system stopni alarmowych obowiązujący w Parlamencie wprowadzony decyzją Prezydium z dnia 16 grudnia 2002 r. należy poddać przeglądowi i uprościć, aby uczynić go bardziej elastycznym i skutecznym w odpowiedzi na zagrożenia bezpieczeństwa.
(9) Przyjmujące państwa członkowskie i państwa trzecie powinny mieć możliwość zezwolenia Parlamentowi na zapewnianie uzbrojonej ochrony osobistej Przewodniczącemu podczas jego pobytu na ich terytorium i na posiadanie broni palnej do ochrony osób na swoim terenie.
(10) Kwestie związane z wydawaniem przepustek reguluje odrębna decyzja Prezydium przyjęta na podstawie art. 126 ust. 1 Regulaminu Parlamentu. 1
(11) Wdrażając niniejszą decyzję, Parlament powinien zapewnić ochronę prywatności i danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.79.3 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Przepisy regulujące kwestie bezpieczeństwa i ochrony w Parlamencie Europejskim - Decyzja Prezydium z dnia 15 stycznia 2018 r. |
| Data aktu: | 02/03/2018 |
| Data ogłoszenia: | 02/03/2018 |
| Data wejścia w życie: | 02/03/2018 |