Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie przyspieszenia wdrażania polityki spójności (2016/2550(RSP)).

Przyspieszenie wdrażania polityki spójności

P8_TA(2016)0217

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie przyspieszenia wdrażania polityki spójności (2016/2550(RSP))

(2018/C 076/03)

(Dz.U.UE C z dnia 28 lutego 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 4, art. 162, art. 174-178 i art. 349 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1  (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie wspólnych przepisów"),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 ,
-
uwzględniając szóste sprawozdanie Komisji w sprawie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej zatytułowane "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia - promowanie rozwoju i dobrego rządzenia w regionach UE i miastach" z dnia 23 lipca 2014 r.,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 14 grudnia 2015 r. zatytułowany "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego - maksymalizowanie wkładu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych" (COM(2015)0639),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 stycznia 2014 r. w sprawie gotowości państw członkowskich UE do skutecznego i terminowego rozpoczęcia nowego okresu programowania polityki spójności 3 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 22 lutego 2016 r. zatytułowany "Plan inwestycyjny dla Europy - nowe wytyczne dotyczące łączenia europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych z EFIS",
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 27 listopada 2014 r. w sprawie opóźnień w rozpoczęciu realizacji polityki spójności na lata 2014-2020 4 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 października 2015 r. w sprawie polityki spójności i przeglądu strategii "Europa 2020" 5 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie dążenia do uproszczenia polityki spójności na lata 2014-2020 i ukierunkowania jej na wyniki 6 ,
-
uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie przyspieszenia wdrażania polityki spójności (O-000070/2016 - B8-0364/2016),
-
uwzględniając art. 128 ust. 5 i art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że polityka spójności, z budżetem przekraczającym 350 mld EUR do 2020 r., jest instrumentem, dzięki któremu UE jest bliższa obywatelom, a także jest kluczową polityką inwestycyjną i rozwojową obejmującą wszystkie regiony UE; mając na uwadze, że w niektórych państwach członkowskich polityka spójności jest głównym źródłem inwestycji publicznych;
B.
mając na uwadze, że cele strategii "Europa 2020" można osiągnąć przez spójną interakcję między polityką na rzecz wzrostu a polityką rozwojową, oraz - w razie potrzeby - w drodze reform strukturalnych, a także poprzez aktywne zaangażowanie regionów i miast w ich wdrażanie; mając na uwadze, że polityka spójności odgrywa w tym względzie kluczową rolę;
C.
mając na uwadze, że rozporządzenia na lata 2014-2020 wprowadziły w polityce spójności szereg kluczowych reform, takich jak koncentracja tematyczna umożliwiająca elastyczność konieczną do uwzględniania lokalnych potrzeb w większym stopniu, silniejsze ukierunkowanie na wyniki, lepsza koordynacja z polityką gospodarczą i społeczną, ściślejsze powiązania między priorytetami UE a potrzebami regionalnymi oraz bardziej skoordynowane wykorzystanie europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych poprzez wspólne ramy strategiczne;
D.
mając na uwadze, że inwestycje w ramach polityki spójności powinny podlegać koordynacji i harmonizacji z innymi strategiami politycznymi UE, takimi jak jednolity rynek cyfrowy, unia energetyczna, polityka społeczna, strategie makroregionalne, program UE dla miast, badania naukowe i innowacje oraz polityka transportowa, tak aby lepiej przyczyniać się do realizacji celów strategii "Europa 2020";
E.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 136 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów Komisja jest zobowiązana do anulowania każdej części kwoty w ramach programu operacyjnego, która nie została wykorzystana na początkową i roczną płatność zaliczkową oraz płatności okresowe do dnia 31 grudnia trzeciego roku budżetowego następującego po roku, w którym podjęto zobowiązanie budżetowe w ramach programu operacyjnego;
F.
mając na uwadze, że minęły dwa lata od rozpoczęcia nowego okresu programowania, oraz że we wdrażaniu polityki spójności wystąpiły opóźnienia; mając na uwadze, że programy operacyjne zostały w większości zatwierdzone pod koniec 2014 r. i w 2015 r., oraz że znaczna liczba mających zastosowanie warunków wstępnych nie została jeszcze spełniona;
G.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 53 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów Komisja jest zobowiązana do przekazywania Parlamentowi - każdego roku począwszy od 2016 r. - sprawozdania podsumowującego dotyczącego programów europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, przygotowanego na podstawie rocznych sprawozdań państw członkowskich z wdrażania, składanych na mocy art. 50, natomiast w 2017 r. i 2019 r. Komisja jest zobowiązana do przygotowania sprawozdania strategicznego podsumowującego sprawozdania państw członkowskich z postępów;
1.
wzywa Komisję do oceny stanu prac w zakresie realizacji europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych na lata 2014-2020 oraz do przygotowania szczegółowej analizy ryzyka anulowania zobowiązań ze wskazaniem kwot dla poszczególnych państw członkowskich, a także analizy prognoz płatności przedkładanych przez państwa członkowskie jak najszybciej po terminie 31 stycznia i 31 lipca przewidzianym w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów; ponadto wzywa Komisję do wskazania środków przewidzianych w celu uniknięcia w jak największym stopniu anulowania środków w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych;
2.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do wykorzystania w całości potencjału europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych zgodnie ze strategią "Europa 2020", aby wzmocnić spójność społeczną i gospodarczą oraz zmniejszyć różnice terytorialne, umożliwiając wszystkim regionom wypracowanie przewagi konkurencyjnej i ułatwiając inwestycje, także prywatne;
3.
zauważa, że - patrząc z perspektywy czasu na okres programowania w latach 2007-2013 - do głównych przeszkód i problemów, które utrudniły wdrażanie polityki spójności w wielu państwach członkowskich, należą: niedostateczne informowanie potencjalnych beneficjentów, które doprowadziło do braku kwalifikujących się projektów, powolne i długotrwałe zatwierdzanie dużych projektów w połączeniu z brakiem struktur administracyjnych do zarządzania inwestycjami w duże projekty, skomplikowane i czasochłonne procedury udzielania zamówień publicznych, skomplikowane przepisy dotyczące pomocy państwa, złożone procedury zezwoleń, nieuregulowane stosunki własnościowe, przewlekłość procedur wydawania zezwoleń oraz utrudniony dostęp do finansowania; ponadto przyznaje, że państwa członkowskie i władze lokalne miały czasami trudności z przestrzeganiem wymogów związanych z wewnętrznym i zewnętrznym wdrożeniem paktu stabilności i wzrostu; wzywa Komisję, aby w odniesieniu do okresu programowania 2014-2020 z jednej strony przedstawiła informacje na temat przeszkód we wdrażaniu polityki spójności stojących przed państwami członkowskimi, a z drugiej strony dokonała oceny skutków realizacji warunków wstępnych dla skutecznego wdrożenia tej polityki;
4.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie grupy zadaniowej ds. lepszego wdrażania programów na lata 2007-2013 w ośmiu państwach członkowskich oraz wzywa Komisję do poinformowania Parlamentu o osiągniętych wynikach; zwraca się do Komisji, by w dalszym ciągu wspólnie z tą grupą zadaniową wspierała i przyspieszała wdrażanie programów na lata 2014-2020 we wszystkich państwach członkowskich oraz by przedstawiła Parlamentowi plan działania tej grupy zadaniowej; wzywa Komisję do pełnego włączenia europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych do unijnej strategii lepszego stanowienia prawa;
5.
podkreśla, że zdolności administracyjne, zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym i lokalnym, są kluczowym warunkiem wstępnym dla terminowej i skutecznej realizacji polityki spójności; zauważa, że w związku z tym brak kwalifikowalnych projektów często wiąże się z brakiem zasobów, jakich potrzebują władze lokalne i regionalne na przygotowanie dokumentacji projektowej; dlatego zwraca się do Komisji, aby wspierała zwiększenie zdolności administracyjnych na etapach wdrażania i oceny polityki oraz informowała Parlament o działaniach planowanych w tym zakresie; zachęca także instytucje zarządzające do pełnego i skutecznego stosowania założeń celu tematycznego nr 11 "wzmacnianie zdolności instytucjonalnych instytucji publicznych i zainteresowanych stron" oraz dostępnych wytycznych Komisji;
6.
mając na uwadze, że dobre rządzenie może przyczynić się do poprawy zdolności absorpcyjnej, podkreśla potrzebę wspierania odpowiednich reform strukturalnych, zgodnych z celami spójności terytorialnej, zrównoważonego wzrostu i w zakresie zatrudnienia, a także wspierania sprzyjających inwestycjom strategii politycznych oraz zwalczania nadużyć; oczekuje na ukończenie sprawozdania Komisji na temat "regionów pozostających w tyle" i udostępnienie bardziej szczegółowych informacji o tym, jak można wykorzystać te wnioski, aby podjąć utrzymujące się od dawna wyzwania w dziedzinie terminowego wdrażania i absorpcji europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych; zwraca się także do Komisji o wyjaśnienie koncepcji budżetowania zadaniowego w celu zwiększenia efektywności wydatków;
7.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez Komisję grupy wysokiego szczebla niezależnych ekspertów ds. monitorowania uproszczenia dla beneficjentów europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych; podkreśla, że uproszczenie jest jednym z warunków wstępnych przyspieszenia wdrażania; w związku z tym wzywa Komisję do przyspieszenia działań związanych z wprowadzeniem uproszczonych procedur nawet w obecnym okresie programowania oraz do utrzymania wysokiego poziomu przejrzystości w polityce spójności; w związku z tym uważa, że niezwłocznie należy rozpatrzyć zalecenia sformułowane przez grupę wysokiego szczebla;
8.
mając na uwadze, że kryzys gospodarczy doprowadził w wielu państwach członkowskich do niedoborów płynności i braku funduszy publicznych na inwestycje publiczne oraz że zasoby pochodzące z polityki spójności stają się głównym źródłem inwestycji publicznych, wzywa Komisję i państwa członkowskie, by w pełni stosowały i wykorzystywały elastyczność, jaka istnieje w pakcie stabilności i wzrostu; ponadto zwraca się do Komisji, by prowadziła z państwami członkowskimi stały dialog z państwami członkowskimi, które złożyły wniosek o zastosowanie obecnej klauzuli inwestycyjnej, w celu zmaksymalizowania elastyczności w zakresie inwestycji we wzrost i zatrudnienie; wzywa ponadto Komisję do wspierania zaangażowania EBI przez zwiększone wsparcie techniczne i finansowe w przygotowaniu i realizacji projektów przez państwa członkowskie, które o nie wystąpią; uważa, że instrumenty finansowe - jeżeli są skutecznie wdrażane na podstawie odpowiedniej oceny ex ante w strategicznym powiązaniu z dotacjami - mogą znacznie zwiększyć oddziaływanie finansowania i pomóc w ten sposób pokonać negatywne skutki zmniejszania budżetów publicznych, a także rozwijać projekty generujące dochód; podkreśla, że w pełnej realizacji tego ambitnego mogą pomóc jasne, spójne i ukierunkowane przepisy dotyczące instrumentów finansowych, pomagające w uproszczeniu procesu przygotowania i wdrażania, z korzyścią dla zarządców funduszy i beneficjentów, które to przepisy uwzględniają różnice w poziomie rozwoju rynków finansowych państw członkowskich; uważa, że pomocne w tym procesie byłoby również skondensowanie wszystkich odnośnych przepisów dotyczących instrumentów finansowych w jednym, łatwo dostępnym i zrozumiałym dokumencie, a także uniknięcie niepotrzebnej, ponownej rewizji odnośnej części wytycznych na długo po rozpoczęciu okresów finansowania, chyba że jest to wymóg prawny;
9.
uznaje uzupełniający charakter inwestycji z EFIS przeznaczonych na politykę spójności oraz odnotowuje komunikat Komisji z dnia 22 lutego 2016 r. zatytułowany "Plan inwestycyjny dla Europy: nowe wytyczne dotyczące łączenia europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych z EFIS"; wzywa Komisję oraz władze lokalne i regionalne, by należycie uwzględniały możliwości łączenia finansowania z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych oraz z EFIS, jako że fundusze te mogą się nawzajem uzupełniać, zwiększając efekt dźwigni z inwestycji, chociaż te dwa instrumenty mają odmienny charakter;
10.
jest zaniepokojony występującymi w państwach członkowskich opóźnieniami w wyznaczaniu organów programowych i instytucji certyfikujących, przez co z kolei opóźnia się składanie przez państwa członkowskie wniosków o płatność, a tym samym zagrożona jest płynna realizacja programów;
11.
uważa, że nadmierna centralizacja i brak zaufania mogą również wpływać na opóźnienie wdrażania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, jako że niektóre państwa członkowskie i instytucje zarządzające są mniej skłonne, by powierzać większą odpowiedzialność za zarządzanie unijnymi funduszami władzom lokalnym i regionalnym, w tym dzięki nowym narzędziom rozwojowym takim jak zintegrowane inwestycje terytorialne (ZIT) i rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS); uznając rolę unijnych ram regulacyjnych we wspieraniu tego podejścia, wzywa Komisję do pomocy w dalszym ułatwianiu wymiany przez państwa członkowskie i regiony najlepszych praktyk w zakresie pomyślnych przykładów subdelegowania;
12.
podkreśla znaczenie terminowych płatności dla właściwego i skutecznego wdrażania i wiarygodności polityki spójności; w związku z tym wzywa Komisję do informowania Parlamentu o środkach przewidzianych w celu zapewnienia pełnej realizacji harmonogramu płatności w ramach budżetu na rok 2016 i na następne lata;
13.
podkreśla, że przeprowadzona obecnie ocena (przyspieszenia) wdrażania polityki spójności mogłaby przynieść pewne wnioski ważne dla Komisji z punktu widzenia dyskusji o przyszłej polityce spójności po 2020 r.; zwraca się do Komisji o sformułowanie kluczowych wniosków i jak najszybsze nawiązanie współpracy z Parlamentem Europejskim, państwami członkowskimi i innymi odnośnymi podmiotami w zakresie przyszłości europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych po roku 2020 w celu zwiększenia ich ukierunkowanego wykorzystania i terminowego wdrażania;
14.
zwraca uwagę na znaczenie wypełnienia przez państwa członkowskie warunków ex ante do końca 2016 r. w celu zapewnienia sprawnej realizacji programów i uniknięcia ewentualnego zawieszenia płatności okresowych; wzywa Komisję do wydania kompleksowych wytycznych dotyczących zamówień publicznych oraz środków zapobiegawczych w celu uniknięcia błędów i nieprawidłowości w procedurach zamówień publicznych oraz do opublikowania standardowych procedur zamówień dla beneficjentów, aby uniknąć korekt finansowych i ewentualnego wycofywania wkładów UE;
15.
wzywa Komisję, państwa członkowskie i wszystkie zainteresowane strony do lepszej koordynacji i uruchomienia inicjatyw z zakresu skutecznej polityki komunikacyjnej, żeby podnieść świadomość opinii publicznej na temat wdrażania polityki spójności oraz zwiększyć widoczność tej polityki, a w ten sposób umożliwić ogółowi obywateli lepsze zrozumienie wyników polityki spójności i jej wpływu;
16.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie, Komitetowi Regionów oraz państwom członkowskim i ich parlamentom narodowym i regionalnym.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0015.
4 Teksty przyjęte, P8_TA(2014)0068.
5 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0384.
6 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0419.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024