Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 4 października 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego (C(2016)06329 - 2016/2930(DEA)).

Niewyrażenie sprzeciwu wobec aktu delegowanego: regulacyjne standardy techniczne dotyczące technik ograniczania ryzyka związanego z niektórymi kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym

P8_TA(2016)0410

Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 4 października 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego (C(2016)06329 - 2016/2930(DEA))

(2018/C 215/57)

(Dz.U.UE C z dnia 19 czerwca 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2016)06329),
-
uwzględniając pismo Komisji z dnia 4 października 2016 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
-
uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z dnia 13 października 2016 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji 1  (rozporządzenie w sprawie infrastruktury rynku europejskiego - rozporządzenie EMIR), w szczególności jego art. 11 ust. 15,
-
uwzględniając art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE 2 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE 3  oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE 4 ,
-
uwzględniając projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony w dniu 8 marca 2016 r. przez Europejskie Urzędy Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) zgodnie z art. 11 ust. 15 rozporządzenia (UE) nr 648/2012,
-
uwzględniając zalecenie Komisji Gospodarczej i Monetarnej dotyczące decyzji,
-
uwzględniając art. 105 ust. 6 Regulaminu,
-
uwzględniając fakt, iż nie wyrażono żadnego sprzeciwu w terminie określonym w art. 105 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który to termin upłynął w dniu 25 października 2016 r.,
A.
mając na uwadze, że rozporządzenie EMIR ustanawia wymogi w zakresie usług rozliczeniowych i dwustronnego zarządzania ryzykiem dotyczące kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, wymogi w zakresie zgłaszania kontraktów dotyczących instrumentów pochodnych oraz jednolite wymogi dotyczące prowadzenia działalności przez kontrahentów centralnych ("CCP") i repozytoria transakcji;
B.
mając na uwadze, że art. 11 ust. 15 rozporządzenia EMIR przewiduje, iż Europejskie Urzędy Nadzoru opracowują wspólny projekt regulacyjnych standardów technicznych określających procedury zarządzania ryzykiem, w tym wymagany poziom i rodzaj zabezpieczenia oraz uzgodnienia dotyczące wyodrębnienia wymagane do spełnienia wymogów art. 11 ust. 3 rozporządzenia EMIR, procedury, jakich mają przestrzegać kontrahenci i odnośne właściwe organy przy stosowaniu kryteriów zwolnienia, o których mowa w art. 11 ust. 6-10 rozporządzenia EMIR oraz mające zastosowanie kryteria, o których mowa w art. 11 ust. 5-10 rozporządzenia EMIR, w tym - w szczególności - co należy uznać za przeszkody praktyczne lub prawne dla szybkiego przenoszenia środków własnych lub spłaty zobowiązań między kontrahentami;
C.
mając na uwadze, że na mocy art. 11 ust. 15 rozporządzenia EMIR Komisji powierza się uprawnienia do przyjęcia tych regulacyjnych standardów technicznych, w zależności od formy prawnej kontrahenta - zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 (rozporządzenie w sprawie EUNB), rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 (rozporządzenie w sprawie EIOPA) albo rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 (rozporządzenie w sprawie ESMA);
D.
mając na uwadze, że Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego (BCBS) oraz Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) wydały we wrześniu 2013 r. wspólne ramy globalne ustanawiające wymogi dotyczące depozytu zabezpieczającego dla rozliczanych niecentralnie instrumentów pochodnych, a w marcu 2015 r. dokonały ich przeglądu;
E.
mając na uwadze, że w dniu 8 marca 2016 r. Europejskie Urzędy Nadzoru przedłożyły Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych;
F.
mając na uwadze, że w dniu 28 lipca 2016 r. Komisja poinformowała Europejskie Urzędy Nadzoru o zamiarze zatwierdzenia projektu regulacyjnych standardów technicznych ze zmianami, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzeń w sprawie EUNB, EIOPA i ESMA;
G.
mając na uwadze, że Europejskie Urzędy Nadzoru zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzeń w sprawie EUNB, EIOPA i ESMA przedłożyły Komisji w dniu 8 września 2016 r. formalną opinię oraz zmieniony projekt regulacyjnych standardów technicznych;
H.
mając na uwadze, że w dniu 4 października 2016 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane;
I.
mając na uwadze, że przedmiotowe rozporządzenie delegowane może wejść w życie pod koniec okresu kontroli przez Parlament i Radę jedynie pod warunkiem, że ani Parlament, ani Rada nie zgłoszą sprzeciwu lub jeżeli przed wygaśnięciem tego terminu zarówno Parlament, jak i Rada poinformują Komisję o braku sprzeciwu;
J.
mając na uwadze, że okres kontroli przewidziany w art. 13 ust. 1 rozporządzeń w sprawie EUNB, EIOPA i ESMA wynosi trzy miesiące od daty powiadomienia o regulacyjnych standardach technicznych; mając na uwadze, że w związku z tym okres kontroli, o którym mowa, upływa w dniu 4 stycznia 2017 r.;
K.
mając na uwadze, że na szczeblu międzynarodowym (BCBS i IOSCO) uzgodniono harmonogram wdrażania wymogów dotyczących depozytu zabezpieczającego dla rozliczanych niecentralnie instrumentów pochodnych; mając na uwadze, że choć Unia nie dotrzymała terminu pierwszego etapu wdrażania uzgodnionego na dzień 1 września 2016 r., może jeszcze zdążyć wprowadzić przepisy z zachowaniem drugiego terminu wyznaczonego na dzień 1 marca 2017 r., kiedy to duża liczba kontrahentów finansowych i grup niefinansowych powinna rozpocząć wymianę depozytów zabezpieczających;
L.
mając na uwadze, że w związku z tym należy jak najwcześniej poinformować o niewyrażaniu sprzeciwu, tak aby umożliwić Unii dotrzymanie jej międzynarodowego zobowiązania, a kontrahentom dać z odpowiednim wyprzedzeniem możliwość przygotowania się do nowych wymogów; mając na uwadze, że takie podejście przyczyni się do zapewnienia uczestnikom rynku w Unii i w państwach trzecich pewności prawa na możliwie wczesnym etapie;
1.
oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
3 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48.
4 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.215.299

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 4 października 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego (C(2016)06329 - 2016/2930(DEA)).
Data aktu: 04/10/2016
Data ogłoszenia: 19/06/2018