Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/16/2018 - Program Erasmus+, Działanie podstawowe 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk - Europejska młodzież razem.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/16/2018
Program Erasmus+, Działanie podstawowe 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk Europejska młodzież razem

(2018/C 133/09)

(Dz.U.UE C z dnia 16 kwietnia 2018 r.)

1.
WPROWADZENIE 1

Młodzi ludzie aktywnie angażują się w działania UE na rzecz mobilności: działają w paneuropejskich organizacjach lub uczestniczą w mniej ustrukturyzowanych, nieformalnych formach wymiany z rówieśnikami z innych krajów europejskich, dowodząc swojego pozytywnego nastawienia dla procesu integracji europejskiej i wspierając go 2 . Mogą pełnić funkcję ważnych ambasadorów europejskiego projektu i budować pomosty na całym kontynencie, w szczególności pomiędzy krajami Europy Wschodniej i Zachodniej, ale także na linii północ-południe. Ich sposób doświadczania Europy i tożsamości europejskiej jest inspiracją dla innych.

Erasmus+ promuje programy wymiany młodzieży oraz mobilność młodych pracowników i wspiera organizacje młodzieżowe. Analiza dotychczasowych doświadczeń wskazuje na owocną i aktywną współpracę między organizacjami a młodymi ludźmi w różnych krajach. Program Erasmus+ skutecznie przyciąga i zachęca młodzież do działania. Obserwuje się spore zainteresowanie uczestnictwem i obecnie ze wsparcia może skorzystać tylko 1 na 3 projekty mobilności (Wymiana młodzieży, Mobilność młodych pracowników) i 1 na 5 projektów realizowanych w ramach partnerstw (Transnarodowe inicjatywy młodzieżowe).

Jak podkreślił przewodniczący Juncker w swoim orędziu o stanie Unii w 2017 r. 3 , "... Europa musi być Unią równości i Unią równych sobie. Potrzebna jest równość pomiędzy dużymi i małymi państwami członkowskimi, Wschodem i Zachodem, Północą i Południem". Młodzi ludzie pełnią kluczową rolę w tym procesie. Choć często w mniejszym niż osoby starsze stopniu angażują się w tradycyjne formy partycypacji, takie jak głosowanie w wyborach lub przynależność do partii politycznej, większość z nich deklaruje zainteresowanie polityką i ma silniejsze poczucie obywatelstwa w UE niż starsze pokolenia. Nowe badanie Eurobarometru 4  na temat europejskiej młodzieży potwierdza zainteresowanie tej grupy nowoczesnymi formami partycypacji w życiu publicznym: ponad połowa (53 %) respondentów twierdzi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy uczestniczyła w co najmniej jednym zorganizowanym działaniu (wzrost o 4 pp. w stosunku do 2014 r.), podczas gdy blisko jedna trzecia (31 %) młodych ludzi w UE zadeklarowała, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy brała udział w zorganizowanym programie wolontariatu (wzrost o 6 pp. w porównaniu z 2014 r.).

Wyniki sondażu wskazują, że młodzi ludzie oczekują, że UE potraktuje priorytetowo takie kwestie jak edukacja i umiejętności, ochrona środowiska, migracja i obywatelstwo UE. Ustalenia te są zgodne z wynikami Nowej narracji dla Europy. Nowa narracja dla Europy to 5-letni projekt, którego celem było zebranie opinii młodych ludzi na temat przyszłych priorytetów UE dotyczących młodych ludzi. Realizację projektu zakończono w dniu 31 stycznia 2018 r., kiedy grupa młodych osób przekazała wyniki projektu Komisji 5 .

2.
CELE

Zakres działań prowadzonych w ramach projektu "Europejska młodzież razem" powinien opierać się na doświadczeniach zdobytych w ramach "Nowej narracji dla Europy" 6  i innych polityk dotyczących młodzieży oraz inicjatyw programowych mających na celu promowanie udziału młodych ludzi w europejskim życiu publicznym, jak również w wymianach międzynarodowych i działaniach związanych z mobilnością.

2.1.
Cele ogólne

Celem projektów prowadzonych pod hasłem "Europejska młodzież razem" jest tworzenie sieci promujących partnerstwa regionalne. Mają być prowadzone w ścisłej współpracy z młodymi ludźmi z całej Europy (kraje programu Erasmus+). Sieci organizowałyby wymiany, promowały szkolenia (na przykład dla liderów młodzieżowych) i pozwalały młodym ludziom samodzielnie tworzyć wspólne projekty.

"Europejska młodzież razem" będzie wspierać inicjatywy inicjowane przez grupy złożone z przynajmniej pięciu organizacji młodzieżowych, z pięciu różnych kwalifikujących się krajów programu Erasmus+, służące dzieleniu się pomysłami dotyczącymi przyszłości UE, zachęcające do szerszej partycypacji obywatelskiej i wspierające poczucie obywatelstwa europejskiego. Inicjatywa ma na celu zgromadzenie młodzieży europejskiej z całej Europy: ze Wschodu, Zachodu, Północy i Południa.

Priorytety tematyczne to aktywne obywatelstwo, budowanie sieci, europejskie wartości i obywatelstwo europejskie, demokratyczne uczestnictwo, demokratyczna odporność i integracja społeczna związana z młodzieżą.

2.2.
Cele szczegółowe

Inicjatywa wesprze w szczególności:

-
promowanie i rozwój bardziej zorganizowanej współpracy między różnymi organizacjami młodzieżowymi w celu budowania lub wzmacniania partnerstw,
-
organizacje młodzieżowe zaangażowane w inicjatywy mające na celu zachęcenie młodzieży do udziału w procesie demokratycznym i działaniach społecznych poprzez organizowanie szkoleń, podkreślanie elementów łączących młodych Europejczyków oraz zachęcanie do dyskusji i debaty na temat ich związków z UE oraz jej wartości i fundamentu demokratycznego. Obejmuje to organizację wydarzeń, które będą poprzedzać wybory do Parlamentu Europejskiego w 2019 r.,
-
promowanie uczestnictwa niedostatecznie reprezentowanych grup młodych ludzi w polityce, organizacjach młodzieżowych i innych organizacjach społeczeństwa obywatelskiego poprzez angażowanie młodych ludzi w trudnej sytuacji społecznoekonomicznej.

Jest skierowana do młodzieżowych organizacji pozarządowych, organów publicznych i nieformalnych grup młodych ludzi, które zaproponują projekty angażujące co najmniej pięciu partnerów zdolnych do zmobilizowania młodych ludzi w ramach partnerstw obejmujących różne kraje i regiony, w których realizowany jest program Erasmus+.

3.
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

Wnioski spełniające następujące kryteria będą poddane szczegółowej ocenie.

Za kwalifikujące się uznaje się wyłącznie wnioski złożone przez osoby prawne mające siedzibę w następujących państwach objętych programem 7 .

3.1.
Kwalifikujący się wnioskodawcy Mogą nimi być:
-
organizacje non-profit, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe w tym europejskie mlodzieżowe organizacje pozarządowe,
-
przedsiębiorstwa społeczne,
-
organy publiczne na szczeblu lokalnym, regionalnym lub krajowym,
-
stowarzyszenia regionów,
-
europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej,
-
podmioty nastawione na zysk działające w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.

z siedzibą w krajach objętych zakresem programu Erasmus+.

Minimalny wymóg dotyczący składu partnerstwa w przypadku tego zaproszenia wynosi co najmniej 5 partnerów z 5 różnych krajów kwalifikujących się do uczestnictwa w programie Erasmus+. Wnioskujące organizacje powinny wykazać zdolność do zapewnienia odpowiedniej równowagi geograficznej pod kątem zaangażowania partnerów z różnych krajów, w których realizowany jest program Erasmus +. Oznacza to partnerstwo, w którym partnerzy pochodzą z różnych regionów: Wschodu, Zachodu, Północy i Południa kwalifikujących się krajów.

3.2.
Kwalifikujące się kraje
-
Państwa członkowskie UE: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Niderlandy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo,
-
kraje Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG): Islandia, Liechtenstein, Norwegia,
-
kraje kandydujące, będące beneficjentami strategii przedakcesyjnej, zgodnie z ogólnymi zasadami oraz ogólnymi warunkami i ustaleniami określonymi w umowach ramowych zawartych z tymi krajami w celu ich uczestnictwa w programach UE: Była Jugosłowiańska Republika Macedonii i Turcja.
3.3.
Kwalifikujące się działania

Finansowanie unijne w ramach niniejszego zaproszenia przyjmuje formę dotacji na pokrycie części kosztów poniesionych przez wybrane organy w ramach szeregu działań. Działania te muszą być bezpośrednio związane z ogólnymi i szczegółowymi celami zaproszenia i wyszczególnione w opisie projektu obejmującym cały okres, na jaki ma być przyznana dotacja.

Poniższe rodzaje działań są kwalifikowalne:

-
działania związane z mobilnością, w tym realizowane na wielką skalę projekty wymiany dla młodzieży,
-
działania ułatwiające dostęp i udział młodzieży w agendzie politycznej UE,
-
wymiana doświadczeń i dobrych praktyk; tworzenie sieci kontaktów i partnerstw z innymi organizacjami młodzieżowymi; udział w spotkaniach lub seminariach z innymi zainteresowanymi stronami lub decydentami, również w celu zwiększenia wpływu polityki na docelowe grupy, sektory lub systemy,
-
inicjatywy i wydarzenia na rzecz rozwoju sieci europejskich organizacji pozarządowych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i sieci ogólnoeuropejskich,
-
podnoszenie świadomości, informowanie, rozpowszechnianie i działania promocyjne (seminaria, warsztaty, kampanie, spotkania, debaty publiczne, konsultacje itp.) na temat priorytetów polityki unijnej w dziedzinie młodzieży;

Działania mają charakter transgraniczny i mogą być realizowane na poziomie europejskim, krajowym, regionalnym lub lokalnym.

Dodatkowe kryteria kwalifikowalności dla działań związanych z mobilnością/wymianami młodzieżowymi:

-
czas trwania: od 5 do 21 dni, z wyłączeniem czasu podróży,
-
miejsce(-a) prowadzenia działań: działania muszą być realizowane w krajach wnioskodawcy/partnerów,
-
kwalifikujący się uczestnicy: młodzi ludzie w wieku od 13 do 30 lat będący rezydentami krajów, w których mają swoją siedzibę organizacje przyjmujące i/lub wysyłające,
-
liczba uczestników: od 16 do 180 uczestników (poza liderem(-ami) grupy). Minimum 4 uczestników na grupę (poza liderem(-ami) grupy). Każda grupa narodowa musi mieć co najmniej jednego lidera. Liderem grupy jest osoba dorosła, która towarzyszy młodym ludziom uczestniczącym w programach mobilności/wymiany, aby zapewnić im efektywną naukę, ochronę i bezpieczeństwo.
4.
WYNIKI I CZAS TRWANIA PROJEKTU

Podmioty realizujące projekty, które otrzymają finansowanie powinny udowodnić ich wkład w realizację ogólnej agendy UE na rzecz młodzieży poprzez:

-
wykorzystanie efektów Nowej narracji dla Europy (lub innych, podobnych projektów opartych na debacie) i powiązanie ich z tworzeniem polityki na szczeblu lokalnym/regionalnym/krajowym/europejskim,
-
zwiększenie zaangażowania młodych ludzi w życie demokratyczne i w proces decyzyjny (wzmocnienie pozycji, nowe umiejętności, zaangażowanie młodych ludzi w tworzenie projektów itp.),
-
pomoc w zwiększaniu możliwości sektora młodzieżowego z zakresie działań prowadzonych na szczeblu ponadnarodowym oraz promowanie transnarodowego uczenia się i współpracy między młodymi ludźmi a podmiotami kształtującymi polityki,
-
upowszechnianie istniejących najlepszych praktyk i wychodzenie poza zwykłą sieć (sieci),
-
rozpowszechnianie ich rezultatów w skuteczny i atrakcyjny sposób wśród młodych ludzi zaangażowanych w działalność organizacji młodzieżowych, aby utorować drogę bardziej zorganizowanych partnerstw, a także wśród tych, którzy nie są związani ze strukturami młodzieżowymi lub pochodzą z grup defaworyzowanych.

Czas trwania projektu musi wynosić od 9 do 24 miesięcy. Nie można go przedłużyć.

5.
KRYTERIA PRZYZNANIA DOTACJI

Kwalifikujące się wnioski zostaną poddane ocenie w oparciu o kryteria wykluczające, kryteria selekcji i kryteria przyznania finansowania. Kryteria wykluczenia i selekcji można zdefiniowano w wytycznych dotyczących zgłoszeń pod adresem: https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en.

Kryteria przyznania finansowania na pokrycie kosztów realizacji wniosku obejmują:

-
istotność projektu (25 %),
-
jakość planu projektu i sposobu jego realizacji (25 %),
-
jakość partnerstwa i uzgodnień w zakresie prowadzenia współpracy (25 %)

Sposób zaangażowania młodych ludzi na wszystkich etapach realizacji projektu oraz uwzględnienie linii Wschód-Zachód i Północ-Południe,

-
wpływ, możliwość upowszechniania i zrównoważony charakter projektu (25 %).

Wyłącznie te wnioski, które uzyskały:

-
co najmniej 60 % łącznej liczby punktów (tj. sumy punktów możliwych do zdobycia w ramach 4 kryteriów przyznania finansowania),

oraz

-
co najmniej 50 % łącznej liczby punktów dla każdego kryterium

zostaną wzięte pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie przyznania dofinansowania z UE.

6.
BUDŻET

Łączny budżet dostępny na współfinansowanie projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 5 000 000 EUR.

Wkład finansowy UE w każdy projekt wynosi od 100 000 EUR do 500 000 EUR. Nie może on przekroczyć maksymalnego poziomu współfinansowania wynoszącego 80 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych funduszy.

7.
PROCEDURA I TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW

Pakiet zgłoszeniowy należy złożyć przez Internet, należycie wypełniając odpowiedni formularz elektroniczny i załączając do niego wszystkie istotne załączniki i dokumenty potwierdzające.

E-formularz jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim pod następującym adresem:

http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en

Formularz należy odpowiednio wypełnić w jednym z języków urzędowych UE.

Należycie wypełniony e-formularz należy złożyć w terminie do dnia 25 maja 2018 r. do godz. 12.00 (południe czasu obowiązującego w Brukseli), wraz z odpowiednimi załącznikami 8 :

Dodatkowe obowiązkowe załączniki administracyjne należy przesłać pocztą elektroniczną na adres Agencji w tym samym terminie.

Wnioskodawcy powinni uważnie zapoznać się ze wszystkimi informacjami dotyczącymi zaproszenia do składania wniosków EACEA/16/2018 oraz procedury ich składania, oraz skorzystać z dokumentów stanowiących część pakietu zgłoszeniowego, dostępnych pod następującym adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en

8.
WSZYSTKIE INFORMACJE DOTYCZĄCE SKŁADANIA WNIOSKÓW

Wszystkie informacje dotyczące zaproszenia EACEA/16/2018, w tym składania wniosków, opublikowano na następującej stronie:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en

Adres e-mail:

EACEA-YOUTH@ec.europa.eu

2 Zob. Eurobarometr 455 "Europejska młodzież" (wrzesień 2017 r.), opublikowany w styczniu 2018 r.: http://ec.europa.eu/ commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/flash/surveyky/2163.
8 Wszelkie dodatkowe dokumenty administracyjne wymienione we wskazówkach dotyczących składania wniosków należy przesłać pocztą elektroniczną do Agencji Wykonawczej do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego w terminie do dnia 25 maja 2018 r. (południe czasu obowiązującego w Brukseli) na następujący adres: EACEA-YOUTH@ec.europa.eu.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024