(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2018/C 114/03)
(Dz.U.UE C z dnia 28 marca 2018 r.)
Zgodnie z przepisem przejściowym w art. 46 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE 1 państwa członkowskie nie mogą utrudniać udostępniania na rynku podsystemów lub elementów bezpieczeństwa objętych zakresem stosowania dyrektywy 2000/9/WE 2 , które są zgodne z tą dyrektywą i które zostały zainstalowane przed dniem 21 kwietnia 2018 r. W związku z powyższym normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano zgodnie z dyrektywą 2000/9/WE, wyszczególnione w kolumnie 2 w niniejszym komunikacie Komisji, nadal pociągają za sobą domniemanie zgodności wyłącznie z tą dyrektywą i tylko do dnia 20 kwietnia 2018 r. Takie domniemanie zgodności z dyrektywą 2000/9/WE wygaśnie od dnia 21 kwietnia 2018 r.
| ESO (1) | Odniesienie i tytuł normy (oraz dokument referencyjny) | Pierwsza publikacja Dz.U. | Odniesienie do normy zastąpionej | Data ustania domniemania zgodności normy zastąpionej Przypis 1 |
| (1) | (2) | (3) | (4) | (5) |
| CEN |
EN 1709:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Badanie przed przekazaniem do eksploatacji, konserwacja, kontrole ruchowe i sprawdzenia |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 1908:2015 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Urządzenia napinające |
11.12.2015 | EN 1908:2004 Przypis 2.1 | 19.5.2016 |
| CEN |
EN 1909:2017 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Sprowadzanie pojazdów i ewakuacja |
15.12.2017 | EN 1909:2004 Przypis 2.1 | 31.3.2018 |
| CEN |
EN 12385-8:2002 Liny stalowe - Bezpieczeństwo - Część 8: Liny splotkowe napędowe i nośno-napędowe dla kolei linowych zaprojektowanych do przewozu osób |
24.4.2003 | ||
| CEN |
EN 12385-9:2002 Liny stalowe - Bezpieczeństwo - Część 9: Liny nośne o konstrukcji zamkniętej dla kolei linowych zaprojektowanych do przewozu osób |
24.4.2003 | ||
| CEN |
EN 12397:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Eksploatacja |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 12927-1:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 1: Kryteria doboru lin i ich zakończeń |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 12927-2:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 2: Współczynniki bezpieczeństwa |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 12927-3:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 3: Długie zaploty sześciosplotkowych lin napędowych, nośno-napędowych i holujących |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 12927-4:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 4: Zamocowania końców |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 12927-5:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 5: Magazynowanie, transport, montaż i napinanie |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 12927-6:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 6: Kryteria odkładania |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 12927-7:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 7: Kontrola, naprawa i konserwacja |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 12927-8:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 8: Badania magnetyczne lin (MRT) |
26.4.2005 | ||
| CEN |
EN 12929-1:2015 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Wymagania ogólne - Część 1: Wymagania dotyczące wszystkich urządzeń |
14.8.2015 | EN 12929-1:2004 Przypis 2.1 | 31.1.2016 |
| CEN |
EN 12929-2:2015 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Wymagania ogólne - Część 2: Dodatkowe wymagania dla dwulinowych napowietrznych kolei linowych wahadłowych bez hamulców w pojazdach |
14.8.2015 | EN 12929-2:2004 Przypis 2.1 | 31.1.2016 |
| CEN |
EN 12930:2015 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Obliczenia |
14.8.2015 | EN 12930:2004 Przypis 2.1 | 31.1.2016 |
| CEN |
EN 13107:2015 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Budowle inżynierskie |
11.12.2015 | EN 13107:2004 Przypis 2.1 | 19.5.2016 |
| EN 13107:2015/AC:2016 | ||||
| CEN |
EN 13223:2015 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Układy napędowe i inne urządzenia mechaniczne |
11.12.2015 | EN 13223:2004 Przypis 2.1 | 19.5.2016 |
| CEN |
EN 13243:2015 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Urządzenia elektryczne inne niż dla układów napędowych |
14.8.2015 | EN 13243:2004 Przypis 2.1 | 31.1.2016 |
| CEN |
EN 13796-1:2017 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Pojazdy - Część 1: Wprzęgła, wózki pojazdów, hamulce pojazdów, kabiny, krzesełka, wagony, pojazdy do konserwacji, urządzenia holujące |
15.12.2017 | EN 13796-1:2005 Przypis 2.1 | 31.3.2018 |
| CEN |
EN 13796-2:2005 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Wagony - Część: 2 Badanie odporności zacisków na ślizganie |
20.9.2005 | ||
| CEN |
EN 13796-3:2005 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Pojazdy - Część 3: Badanie zmęczeniowe |
20.9.2005 | ||
|
(1) ESO: Europejska organizacja normalizacyjna: - CEN: Rue de la Science 23, 1040 Brussels, BELGIA, tel. +32 25500811, faks +32 25500819 (http://www.cen.eu) - CENELEC: Rue de la Science 23, 1040 Brussels, BELGIA, tel. +32 25500811, faks: +32 25500819 (http://www.cenelec.eu) - ETSI: 650, route des Lucioles, 06921 Sophia Antipolis, FRANCJA, tel. +33 492944200, faks +33 493654716 (http://www.etsi.eu) | ||||
Przypis 1: Data ustania domniemania zgodności jest zasadniczo datą wycofania ("dw") określoną przez europejską organizację normalizacyjną. Zwraca się jednak uwagę użytkowników tych norm na fakt, że w niektórych szczególnych przypadkach data ustania i data domniemania mogą nie być tożsame
Przypis 2.1: Nowa (lub zmieniona) norma ma taki sam zakres, jak norma zastąpiona. W określonym dniu ustaje domniemanie zgodności normy zastąpionej z wymogami zasadniczymi lub innymi odpowiedniego prawodawstwa Unii.
Przypis 2.2: Zakres nowej normy jest szerszy od zakresu normy zastąpionej. W określonym dniu ustaje domniemanie zgodności normy zastąpionej z wymogami zasadniczymi lub innymi odpowiedniego prawodawstwa Unii.
Przypis 2.3: Zakres nowej normy jest węższy od zakresu normy zastąpionej. W określonym dniu ustaje domniemanie zgodności normy zastąpionej (częściowo) z wymogami zasadniczymi lub innymi odpowiedniego prawodawstwa Unii w odniesieniu do produktów lub usług, które obejmuje zakres nowej normy. Domniemanie zgodności z wymogami zasadniczymi lub innymi odpowiedniego prawodawstwa Unii w odniesieniu do produktów lub usług, które nadal obejmuje zakres normy zastąpionej (częściowo), a których nie obejmuje zakres nowej normy, pozostaje bez zmian.
Przypis 3: W przypadku zmian, normą, do której dokonuje się odniesienia jest EN CCCCC:YYYY, z wcześniejszymi zmianami, o ile takie miały miejsce, oraz nowa przytoczona zmiana. Zastąpiona norma składa się zatem z EN CCCCC:YYYY z wcześniejszymi zmianami, o ile takie miały miejsce, ale nowa przytoczona zmiana nie wchodzi w jej skład. W określonym dniu ustaje domniemanie zgodności normy zastąpionej z wymogami zasadniczymi lub innymi odpowiedniego prawodawstwa Unii.
UWAGA:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.114.3 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy 2000/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnosząca się do urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób (Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii). |
| Data aktu: | 28/03/2018 |
| Data ogłoszenia: | 28/03/2018 |