Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8306 - Qualcomm/NXP Semiconductors - Sprawozdawca: Słowacja.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8306 - Qualcomm/NXP Semiconductors
Sprawozdawca: Słowacja

(2018/C 113/08)

(Dz.U.UE C z dnia 27 marca 2018 r.)

Koncentracja

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 .
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja posiada wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy zgadza się z definicjami właściwych rynków produktowych i geograficznych określonymi przez Komisję w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się, że należy wyróżnić następujące rynki produktowe:
a)
rynek chipsetów LTE pasma podstawowego, tj. wielotrybowych chipsetów pasma podstawowego zgodnych ze standardami telefonii komórkowej LTE, UMTS i GMS, z wyjątkiem standardów łączności bezprzewodowej, jednotrybowych chipsetów pasma podstawowego (tj. zgodnych tylko z jednym standardem telefonii komórkowej) oraz produkcji chipsetów pasma podstawowego na wewnętrzne potrzeby;
b)
rynek chipów NFC;
c)
rynek chipów SE;
d)
rynek połączonych rozwiązań NFC/SE;
e)
rynek technologii usług tranzytowych;
f)
rynek patentów niezbędnych do spełnienia normy (SEP);
g)
rynek patentów, które nie są niezbędne do spełnienia normy (non-SEP).

Ocena wpływu na konkurencję

5.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że strategia podmiotu powstałego w wyniku połączenia polegająca na zwiększeniu opłat licencyjnych za MIFARE lub na całkowitym zaprzestaniu udzielania konkurentom licencji na MIFARE, w połączeniu z praktyką mieszanej sprzedaży łączonej stosowaną w odniesieniu do chipsetów LTE pasma podstawowego, chipów NFC i chipów z wykorzystaniem technologii MIFFARE, spowodowałaby zamknięcie dostępu do rynku konkurentom chipsetów pasma podstawowego oraz chipów NFC i SE, w związku z czym przedmiotowa transakcja doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w odniesieniu do rynków chipsetów LTE pasma podstawowego oraz chipów NFC i SE.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że strategia podmiotu powstałego w wyniku połączenia polegająca na pogarszaniu interoperacyjności pogorszyłaby skutki zamknięcia dostępu do rynku spowodowane zwiększeniem opłat licencyjnych za MIFARE lub całkowitym zaprzestaniem udzielania konkurentom licencji na MIFARE, w połączeniu z praktyką mieszanej sprzedaży łączonej stosowaną w odniesieniu do chipsetów LTE pasma podstawowego, chipów NFC i chipów z wykorzystaniem technologii MIFFARE.
7.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że podmiot powstały w wyniku połączenia najprawdopodobniej uruchomi połączony portfel własności intelektualnej NFC w celu nałożenia nieproporcjonalnie wysokich stawek opłat licencyjnych za patenty NFC podmiotu powstałego w wyniku połączenia w porównaniu z całkowitymi opłatami licencyjnymi, jakie strony mogłyby pobierać za odnośne patenty, gdyby transakcja nie nastąpiła, w związku z czym przedmiotowa transakcja doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w odniesieniu do właściwych rynków technologicznych.

Środek zaradczy

8.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez zgłaszającą stronę w dniu 12 grudnia 2017 r. usuwają znaczne zakłócenia skutecznej konkurencji w odniesieniu do rynków chipsetów LTE pasma podstawowego oraz chipów NFC i SE.
9.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez zgłaszającą stronę w dniu 12 grudnia 2017 r. usuwają znaczne zakłócenia skutecznej konkurencji w odniesieniu do rynków patentów NFC.
10.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.113.75

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8306 - Qualcomm/NXP Semiconductors - Sprawozdawca: Słowacja.
Data aktu: 27/03/2018
Data ogłoszenia: 27/03/2018