Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2015/C 409/20)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (zwany dalej "Urzędem", inaczej "EIOPA") z siedzibą we Frankfurcie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/ 2010 1 . Do zadań Urzędu należy przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości, przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym jego kompetencjom oraz wzmacnianie ochrony właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych 2 . Urząd powołano dnia 1 stycznia 2011 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Urzędu, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 .
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 95 %. Poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, także pozostał wysoki i wyniósł 5,6 mln euro, czyli 26 % (w 2013 r. było to 5,2 mln euro, czyli 28 %), zwłaszcza w odniesieniu do budżetu operacyjnego (tytuł III), gdzie wyniósł 4,7 mln euro, czyli 66 % (w 2013 r. było to 3,7 mln euro, czyli 85 %). Przeniesienia środków były głównie następstwem podpisanych pod koniec roku umów szczegółowych o łącznej wartości 2,4 mln euro, w szczególności umów dotyczących opracowania i utrzymania europejskiej bazy danych (1,8 mln euro) i innych usług informatycznych przewidzianych do realizacji w 2015 r. Część przeniesionych środków na zobowiązania jest związana z przesunięciami w ramach budżetu dokonanymi w listopadzie i grudniu 2014 r., gdy budżet operacyjny (tytuł III) Urzędu zwiększono o 1,1 mln euro (19 %) poprzez przesunięcie 858 828 euro z tytułu I (koszty osobowe) i 266 360 euro z tytułu II (wydatki administracyjne). Przesunięcia te miały na celu zrównoważenie niedoborów powstałych w budżecie Urzędu na 2015 r. w wyniku decyzji organu udzielającego absolutorium z wykonania budżetu o znacznych cięciach w budżecie. Niedobory te przeszkodziłyby Urzędowi w dalszej realizacji wieloletniej strategii informatycznej, która była częścią jego głównej działalności operacyjnej.
12.
Przesunięcia budżetowe, przeniesienia i związane z nimi zobowiązania są wprawdzie zgodne ze szczegółowymi przepisami rozporządzenia finansowego UE i zostały zrealizowane w wyniku decyzji podjętych przez Zarząd, jednak zakres, w jakim działalność w 2015 r. zostanie sfinansowana ze środków przewidzianych na 2014 r., jest sprzeczny z zasadą jednoroczności budżetu. Konieczne jest lepsze dostosowanie dostępnych środków w ramach rocznego budżetu Urzędu do potrzeb finansowych związanych z realizacją jego wieloletniej strategii informatycznej.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2012 W tytule III (wydatki operacyjne) poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2013 r. był bardzo wysoki i wyniósł 79 % całości środków. Jest to następstwem przede wszystkim złożoności i długotrwałości jednego postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinie informatyki, w ramach którego umowę o wartości 2,2 mln euro podpisano zgodnie z planem w grudniu 2012 r. nie dotyczy
2013 W marcu 2013 r. Zarząd przyjął 16 standardów kontroli wewnętrznej Urzędu. Na koniec roku realizacja tych standardów była w toku i przebiegała zgodnie z jasnym planem działania uzgodnionym ze Służbą Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej. zrealizowane
2013 Zobowiązania prawne nie zawsze były zatwierdzane przez należycie delegowanych urzędników i nie zawsze były poprzedzone należycie zatwierdzonym zobowiązaniem budżetowym. Dowodzi to potrzeby doprecyzowania i lepszego przestrzegania obiegu środków finansowych zgodnie z rozporządzeniem finansowym. zrealizowane
2013 Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 95 %. Jednak poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, ponownie wzrósł w porównaniu z latami poprzednimi i wyniósł 5,2 mln euro (28 %). Poziom ten był szczególnie wysoki w tytule II, gdzie wyniósł 1,0 mln euro (30 %), i w tytule III, gdzie wyniósł 3,7 mln euro (85 %). Było to głównie następstwem podpisanych pod koniec roku umów szczegółowych o łącznej wartości 3 mln euro, w szczególności umów dotyczących opracowania i utrzymania europejskiej bazy danych (2,6 mln euro) i innych usług informatycznych przewidzianych do realizacji w 2014 r. Związane z tym zobowiązania są wprawdzie legalne i prawidłowe, a niski wskaźnik anulowania środków przeniesionych z 2012 r. potwierdza rozsądne szacunki, jednak zakres, w jakim środki przewidziane na 2013 r. zostały wykorzystane na sfinansowanie działalności w roku 2014, jest sprzeczny z zasadą jednoroczności budżetu. nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  II

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (Frankfurt nad Menem)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 26, 114, 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Przyjmowanie środków w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów.

Przygotowanie projektów standardów technicznych jako prac przygotowawczych do aktów o charakterze nieustawodawczym o zasięgu ogólnym, które uzupełniają lub zmieniają niektóre, inne niż istotne, elementy aktu ustawodawczego lub jeżeli konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów Unii.

Kompetencje Urzędu

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/ 2010 ustanawiające Urząd, art. 1 ust. 6 i art. 8 - zadania i uprawnienia)

Cele

Ochrona interesu publicznego przez przyczynianie się do zapewniania w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej stabilności i efektywności systemu finansowego na korzyść gospodarki Unii, jej obywateli i przedsiębiorstw.

Zadania

- Przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości,

- przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami,

- ścisła współpraca z ERRS,

- organizowanie i przeprowadzanie analizy wzajemnych ocen właściwych organów,

- monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu,

- przeprowadzanie analiz ekonomicznych rynków w celu informowania o wykonywaniu zadań przez Urząd,

- wzmacnianie ochrony właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych,

- przyczynianie się do konsekwentnego i spójnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, monitorowania, oceniania i mierzenia ryzyka systemowego, opracowywania i koordynowania planów naprawczych, zapewniania wysokiego poziomu ochrony właścicielom polis i uposażonym w całej Unii,

- wypełnianie wszelkich innych szczegółowych zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu lub w innych aktach ustawodawczych,

- publikowanie i regularne aktualizowanie na stronie internetowej Urzędu informacji dotyczących obszaru jego działań,

- przejęcie, w stosownych przypadkach, wszystkich aktualnych i bieżących zadań Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

Zarządzanie

(rozporządzenie (UE) nr 1094/ 2010 w sprawie ustanowienia Urzędu: art. 40-44: Rada Organów Nadzoru; art. 45-47: Zarząd; art. 48-50: Przewodniczący; art. 51-53: Dyrektor wykonawczy)

Rada Organów Nadzoru

Skład

Przewodniczący (bez prawa głosu), szefowie krajowych organów publicznych właściwych w zakresie nadzoru nad instytucjami finansowymi w poszczególnych państwach członkowskich (po jednym członku z prawem głosu z każdego państwa członkowskiego), po jednym przedstawicielu Komisji, Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (wszyscy bez prawa głosu); możliwe dopuszczenie udziału obserwatorów, a dyrektor wykonawczy może uczestniczyć w posiedzeniach Rady (bez prawa głosu).

Zadania

Główny organ decyzyjny Urzędu.

Zarząd

Skład

Przewodniczący Urzędu (z prawem głosu) i sześciu innych członków Rady Organów Nadzoru posiadających prawo głosu, jeden przedstawiciel Komisji Europejskiej (mający prawo głosu w sprawach związanych z budżetem). Dyrektor wykonawczy uczestniczy w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosu.

Zadania

Zarząd zapewnia wypełnianie misji Urzędu i wykonywanie powierzonych mu zadań zgodnie z rozporządzeniem nr 1094/2010.

Przewodniczący Urzędu

Reprezentuje Urząd, przygotowuje prace Rady Organów Nadzoru, przewodniczy posiedzeniom Rady i Zarządu.

Dyrektor wykonawczy Urzędu

Kieruje zarządzaniem Urzędem oraz wykonaniem rocznego programu prac oraz budżetu, przygotowuje prace Zarządu, budżet oraz program prac.

Komitet ds. Kontroli Jakości

Skład

Zastępca Przewodniczącego Urzędu (przewodniczący Komitetu) i dwóch członków Zarządu. Dyrektor Wykonawczy uczestniczy w pracach Komitetu w roli obserwatora.

Zadania

Nadzoruje i ocenia właściwą realizację wewnętrznych decyzji i procedur.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2014 (2013) Budżet ostateczny

Ostateczne środki budżetowe: 21 595 704 (18 767 470) euro

Plan zatrudnienia

Pracownicy etatowi: 87 (80) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 87 (80)

Plan zatrudnienia zrealizowany w 100 % (100 %)

Pracownicy kontraktowi: 37 stanowisk w budżecie, 33 obsadzone (22/19)

Przewidziana liczba oddelegowanych ekspertów krajowych: 21 (12) stanowisk w budżecie, w tym obsadzonych: 14 (11)

Ogółem: 134 (110) pracowników.

Produkty i usługi w roku 2014 Zadania regulacyjne

- Opracowanie 18 projektów wykonawczych standardów technicznych dotyczących dyrektywy Wypłacalność II,

- ukończenie około 500 wytycznych związanych z dyrektywą Wypłacalność II i konsultacje w ich sprawie,

- przygotowanie ocen wpływu związanych z każdym projektem wykonawczych standardów technicznych i każdym zestawem wytycznych,

- konsultacje dotyczące realizacji przez Urząd obowiązków statutowych związanych z publikacją stopy procentowej dla inwestycji nieobarczonych ryzykiem w odniesieniu do wielu różnych walut,

- przygotowanie szczegółowego sprawozdania rocznego dotyczącego wielu transgranicznych instytucji pracowniczych programów emerytalnych,

- przygotowanie dokumentu konsultacyjnego na temat wypłacalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych,

- przygotowanie sprawozdania na temat jednolitego unijnego rynku w zakresie produktów emerytur indywidualnych,

- prace nad sześcioma niezależnymi ocenami partnerskimi w trakcie 2014 r.,

- weryfikacja sprawozdań na temat równoważności ram ubezpieczeniowych Bermudów, Japonii i Szwajcarii,

- liczne rozmowy z ważnymi państwami trzecimi, takimi jak Stany Zjednoczone i Chiny,

- sprawozdania na temat tajemnicy służbowej i analizy luk dotyczące Wyspy Man, Kanady, Albanii, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Czarnogóry i Turcji.

Zadania nadzorcze

- Udział Urzędu w posiedzeniach kolegium organów nadzoru lub w telekonferencjach 77 grup,

- 127 posiedzeń dla 83 grup, w tym kolegiów, w stosunku do których przyjęto podejście proporcjonalne,

- w sumie 144 dni spotkań,

- przyjęcie przez Urząd podejścia proporcjonalnego w stosunku do 15 kolegiów,

- przygotowanie wniosku na podstawie modelu wewnętrznego zgodnie z art. 231 dyrektywy Wypłacalność II przez 23 grupy w celu zatwierdzenia wniosku w pierwszym czytaniu, w przypadku gdy wymagana jest wspólna decyzja,

- zaobserwowano doskonałe przykłady podejścia do określania wspólnego stanowiska w sześciu różnych właściwych organach krajowych; informacje dotyczące tych przykładów zostaną opublikowane jako praktyczne rozwiązania i przykłady w zastrzeżonej części strony internetowej Urzędu,

- osiągnięto postępy w zakresie przygotowania do składania wniosków (szczegółowe planowanie, główne etapy, dyskusja na temat przeszkód dla kolegiów działających na podstawie modelu wewnętrznego) w celu zatwierdzenia wniosku w pierwszym czytaniu,

- organizacja dwóch imprez dla organów sprawujących nadzór nad grupą,

- na przestrzeni 2014 r. przygotowano wniosek dotyczący skutecznej procedury zbiorczego podpisywania dokumentów w obszarze uzgodnień dotyczących koordynacji,

- rozpowszechniono plan działania dla kolegiów na lata 2015-2016,

- sprawozdanie okresowe i roczne na temat funkcjonowania kolegiów i realizacja założeń planu działania na 2014 r.,

- stała aktualizacja listy "Helsinki Plus" w zastrzeżonej części strony internetowej Urzędu,

- aktualizacja i publikacja listy grup, dla których istnieje kolegium organów nadzoru,

- opublikowano wytyczne dotyczące operacyjnego funkcjonowania kolegiów nadzoru obejmujące wzór w zakresie ustaleń dotyczących koordynacji i planu ratowniczego,

- do konsultacji publicznych przedłożono wytyczne dotyczące wymiany informacji w ramach kolegium w sposób systematyczny,

- przedstawiciele Urzędu zorganizowali spotkania z 4 organami nadzoru. Spotkania z przedstawicielami dwóch organów dotyczyły w szczególności ich doświadczeń w zakresie nadzoru branż, a jednego - wdrażania wewnętrznie zintegrowanego podejścia do kolegiów, które organy nadzorują i w których uczestniczą,

- opracowanie wspólnego pakietu składania wniosków w zakresie modeli wewnętrznych oraz promowanie jego stosowania poprzez opinię Urzędu,

- publikacja pięciu informacji o dobrych praktykach dotyczących ocen modeli wewnętrznych na stronie internetowej Urzędu w obszarze przeznaczonym dla członków,

- opracowanie informacji na rzecz krajowych organów nadzoru pt. "Praktyczne wytyczne na temat wspólnych decyzji dotyczących modelu wewnętrznego", zawierającej harmonogram sześciomiesięcznego procesu zatwierdzania modelu,

- w odniesieniu do ryzyka rynkowego dotyczącego modeli wewnętrznych w kilku krajach przeprowadzono porównania z wartością referencyjną.

Ochrona konsumentów i innowacje finansowe

- Wspólny dokument konsultacyjny na temat sprzedaży krzyżowej,

- wspólny dokument do dyskusji na temat kluczowych informacji dla inwestorów,

- dokument konsultacyjny na temat uprawnień w zakresie interwencji produktowej na podstawie rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych,

- dokument konsultacyjny dotyczący wniosku w sprawie wytycznych na temat nadzoru nad produktami i mechanizmów zarządzania nimi przez towarzystwa ubezpieczeniowe,

- dokument konsultacyjny dotyczący konfliktu interesów w bezpośredniej i pośredniej sprzedaży ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych,

- dokument do dyskusji dotyczący konfliktu interesów w bezpośredniej i pośredniej sprzedaży ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych,

- trzecie sprawozdanie dotyczące trendów konsumenckich,

- instrukcja w pigułce: wytyczne Urzędu dotyczące rozpatrywania skarg przez pośredników ubezpieczeniowych,

- sprawozdanie dotyczące informacji zwrotnych przekazanych przez właściwe organy krajowe w związku z opinią Urzędu na temat ubezpieczenia spłaty kredytu,

- perspektywa powstania jednolitego unijnego rynku w zakresie produktów emerytur indywidualnych - wstępne sprawozdanie Urzędu (ochrona na poziomie nadzoru i konsumentów),

- sprawozdanie dotyczące zagadnień prowadzących do szkód dla członków i beneficjentów programu emerytalnego oraz potencjalnego zakresu działań Urzędu,

- sprawozdanie na temat wdrażania orzeczenia w sprawie Test-Achats do prawodawstwa krajowego.

Wspólny Komitet

- Przygotowano dwa wspólne sprawozdania na temat międzysektorowych zagrożeń i słabości w systemie finansowym UE, które przedłożono na posiedzeniach Komitetu Ekonomiczno-Finansowego Rady (Forum Stabilności Finansowej Komitetu Ekonomiczno-Finansowego) w marcu i wrześniu oraz przekazano Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) i opublikowano na stronach Europejskich Urzędów Nadzoru,

- opublikowano wspólne wytyczne na temat spójności praktyk nadzorczych w odniesieniu do konglomeratów finansowych, opracowane zgodnie z art. 11 ust. 1 dyrektywy w sprawie konglomeratów finansowych (dyrektywa 2002/87/WE),

- przedłożono Komisji Europejskiej projekty regulacyjnych standardów technicznych dotyczących koncentracji ryzyka i transakcji pomiędzy przedsiębiorstwami należącymi do grupy zgodnie z art. 21a ust. 1a dyrektywy w sprawie konglomeratów finansowych,

- w październiku 2014 r. opublikowano zaktualizowaną wersję listy zidentyfikowanych konglomeratów finansowych za 2014 r. Na liście znalazło się 71 konglomeratów finansowych, a czołówka listy ma siedziby w państwach należących do UE/EOG,

- zapewniono wsparcie na rzecz Komisji Odwoławczej, która w 2014 r. wydała decyzje w dwóch sprawach oraz zakończyła sprawę odwołania wniesionego w 2013 r.

Wspólna kultura nadzoru

- Trzy seminaria międzysektorowe,

- 17 seminariów dla właściwych organów krajowych.

Stabilność systemu finansowego

- Dwa półroczne sprawozdania na temat stabilności systemu finansowego (obejmujące artykuły tematyczne),

- ukończenie narzędzi ilościowych do modelowania rezerw i składek,

- przygotowanie kwartalnego zestawu wskaźników jakościowych i ilościowych służących identyfikowaniu i mierzeniu ryzyka systemowego (Risk Dashboard),

- ukończenie ogólnoeuropejskiego testu warunków skrajnych dla sektora ubezpieczeniowego (obejmującego moduł niskiej wydajności),

- wydanie zaleceń dotyczących działań nadzorczych dla właściwych organów nadzoru w odpowiedzi na ustalenia testu warunków skrajnych,

- badanie przygotowawcze na temat testowania warunków skrajnych w sektorze instytucji pracowniczych programów emerytalnych,

- publikacja zweryfikowanych i zreorganizowanych rocznych danych statystycznych dotyczących ubezpieczeń.

Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych

- Realizacja procesu służącego regularnemu rozważaniu, czy istnieje potrzeba podjęcia przez Urząd działań prewencyjnych w odpowiedzi na niekorzystny rozwój sytuacji i pojawiające się ryzyko,

- ukończenie badań nad umowami typu swap zapewniającymi płynność, nad poszukiwaniem zysków, spieniężeniem przyszłych korzyści i ryzykiem internetowym,

- rozszerzenie ram zarządzania kryzysowego Urzędu na sektor instytucji pracowniczych programów emerytalnych,

- publikacja opinii Urzędu na temat należytych zasad zapobiegania kryzysom, zarządzania kryzysowego oraz gotowości właściwych organów nadzoru do zarządzania kryzysami i ich rozwiązywania,

- utworzenie forum ubezpieczycieli o znaczeniu systemowym w celu zapewnienia wspólnego podejścia UE do wdrażania środków nadzoru wymaganych w przypadku takich ubezpieczycieli.

Stosunki zewnętrzne

- Dziesięć spotkań, w tym jedno wspólne spotkanie z Radą Organów Nadzoru Grupy Zainteresowanych Stron z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji oraz Grupy Zainteresowanych Stron z Pracowniczych Programów Emerytalnych, 10 oficjalnych opinii i informacji zwrotnych na temat dokumentów publicznych, dwa dokumenty opracowane z własnej inicjatywy i dwie odpowiedzi na nieformalne konsultacje,

- 21 dialogów w zakresie nadzoru i regulacji z organami nadzoru państw trzecich i stowarzyszeniami nadzoru z Australazji, Ameryki Łacińskiej i Północnej, RPA, Islandii i Szwajcarii,

- aktywny udział i wkład w prace komitetu wykonawczego, komitetu technicznego i komitetu stabilności finansowej oraz podkomisji ds. wypłacalności i aktuariatu Międzynarodowego Stowarzyszenia Organów Nadzoru Ubezpieczeniowego (IAIS) oraz udział w dorocznej konferencji IAIS; koordynacja procesu wyboru kandydatów na 6 stanowisk w komitecie wykonawczym IAIS przynależnych państwom z Europy Zachodniej, Europy Środkowo-Wschodniej oraz Zakaukazia,

- duży wkład w prace IAIS dotyczące opracowania globalnych ubezpieczeniowych standardów kapitałowych poprzez wsparcie grup roboczych ds. rozwoju kapitału i prób w terenie; stała interakcja pomiędzy uczestnikami Urzędu w celu zacieśniania współpracy,

- projekt ubezpieczeniowy pomiędzy UE a Stanami Zjednoczonymi: uaktualniono strategiczny dokument dotyczący możliwości rozwoju o informacje o postępach prac i nowych celach, regularnych spotkaniach komitetu sterującego, postępującej realizacji planu komitetu technicznego i organizacji wydarzenia publicznego w Amsterdamie,

- równoważność: analiza luk w systemach ubezpieczenia i reasekuracji obowiązujących na Wyspie Man i w Kanadzie; weryfikacja ocen równoważności ram ubezpieczeniowych Bermudów, Japonii i Szwajcarii za rok 2011; publikacja wyników konsultacji publicznych dotyczących zweryfikowanych sprawozdań na koniec 2014 r.; zakończenie oceny dotyczącej tajemnicy służbowej w czterech państwach Europy Środkowo-Wschodniej (Albanii, byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii, Czarnogórze i Turcji); 10 spotkań dotyczących przepisów równoważności Urzędu w 2014 r.,

- wdrożenie operacyjnego protokołu ustaleń pomiędzy Urzędem a Bankiem Światowym poprzez, między innymi, organizację wspólnego seminarium na temat nadzoru opartego na ryzyku ze zwróceniem szczególnej uwagi na kraje Europy Środkowo-Wschodniej, współorganizację konferencji na temat nadzoru ubezpieczeniowego na świecie (GIS) oraz kilku posiedzeń wysokiego szczebla z udziałem Urzędu i Banku Światowego.

Konferencje i inne wydarzenia publiczne w roku 2014

- Pięć konferencji i wydarzeń (konferencja na temat nadzoru ubezpieczeniowego na świecie, wydarzenia publiczne związane z dyrektywą MiFID II oraz emeryturami indywidualnymi, doroczna konferencja EIOPA oraz drugi Dzień Ochrony Konsumenta zorganizowany wspólnie przez Europejskie Urzędy Nadzoru).

Źródło: Załącznik przekazany przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU

11.
EIOPA przyjmuje do wiadomości, że poziom środków przeniesionych z 2013 r. na 2014 r. i z 2014 na 2015 r. w tytule III był wysoki; wynikało to z wieloletniego charakteru projektów i wymagającego harmonogramu (podyktowanego głównie kalendarzem dyrektywy Wypłacalność II, przewidującym rozpoczęcie okresu przygotowawczego w 2015 r. i pełne wdrożenie w 2016 r.). Ponadto znaczne zmniejszenie budżetu EIOPA na 2015 r. oznaczało konieczność racjonalizacji budżetu na 2014 r., tak by skutecznie i racjonalnie wykorzystać dostępne środki w 2015 r. oraz zminimalizować wpływ tego zmniejszenia na trwające projekty w zakresie technologii informacyjnych, co spowodowało większą liczbę przesunięć budżetowych do tytułu III. Przeniesione środki mają zasadnicze znaczenie dla dalszej realizacji planu wdrażania technologii informacyjnych zgodnie z przewidzianym w przepisach harmonogramem. Należy oczekiwać, że w nadchodzącym roku poziom przeniesień zmniejszy się, ponieważ możliwości EIOPA w zakresie technologii informacyjnych pozwolą ograniczyć potrzebę przenoszenia dużych kwot w tytule III do ścisłego minimum.
12.
EIOPA zdaje sobie sprawę z tego, że część działań w 2015 r. pokryto stosunkowo wysoką ilością środków przeniesionych z 2014 r. Wynika to z potrzeby finansowania złożonego wieloletniego planu Agencji w zakresie technologii informacyjnych, zapewniającego właściwe wdrożenie dyrektywy Wypłacalność II. Ponieważ plan ten zostanie w znacznym stopniu wdrożony w 2016 r., w przyszłości poziom przeniesionych środków zostanie ograniczony do ścisłego minimum, zgodnie z zasadą jednoroczności. Ponadto w celu lepszego dopasowania środków budżetowych dostępnych na dany rok zmieniono procedury budżetowe i przetargowe, aby zagwarantować ich pełne zintegrowanie z ogólnymi procesami planowania i koordynacji EIOPA, zgodnie z rocznym programem prac.
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024