(Dz.U.UE C z dnia 24 września 2015 r.)
Decyzją nr 261/15/COL z dnia 30 czerwca 2015 r. zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy części I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Islandii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
Uwagi zostaną przekazane władzom islandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura
W kwietniu 2014 r. Urząd otrzymał skargę o rzekomym udzieleniu przez miasto Reykjavík niezgodnej z prawem pomocy państwa przedsiębiorstwu Íslenska Gámafélagið ("ÍG") poprzez wynajem nieruchomości i dzierżawę gruntów w rejonie Gufunes w Reykjavíku po stawce, która jest rzekomo niższa niż cena rynkowa. Urząd wystąpił o informacje dotyczące tych środków i otrzymał je od władz islandzkich w pismach z dnia 24 lipca 2014 r., 23 stycznia 2015 r. i 23 marca 2015 r.
Stan faktyczny
Rejon Gufunes znajduje się w dzielnicy Grafarvogur w Reykjavíku w Islandii. Do 2001 r. działała w nim fabryka nawozów - Áburðarverksmiðjan. W 2002 r. fabrykę i otaczające ją tereny kupił fundusz planowania miasta Reykjavík ("SR"). W momencie zakupu przez SR gruntów i nieruchomości w rejonie Gufunes rejon ten zajmowało kilku wynajmujących (głównie przedsiębiorcy budowlani i deweloperzy), w tym ÍG. Na mocy umowy zakupu SR przejął wszystkie zobowiązania i prawa fabryki Áburðarverksmiðjan dotyczące istniejących umów dzierżawy.
Według miasta Reykjavík rejonem Gufunes trudno było zarządzać, budynki znajdowały się w złym stanie, a niektórzy wynajmujący nie płacili czynszu. W rejonie nagromadził się też złom, na przykład zniszczone samochody. W świetle tej sytuacji miasto zdecydowało nie przedłużać różnych umów dzierżawy i zawrzeć umowę tylko z jedną stroną. W związku z tym w 2005 r. SR zdecydował o podjęciu negocjacji warunków dzierżawy, sprzątania rejonu i nadzoru nad nim z ÍG, które było w tym czasie największym wynajmującym, jak również nie spóźniało się z płatnością czynszu. W dniu 14 października 2005 r. SR i ÍG podpisały umowę dotyczącą dzierżawy i uporządkowania gruntów w rejonie Gufunes i nadzoru nad nimi. Całkowitą miesięczną cenę wynajmu ustalono na kwotę w wysokości 2 000 000 ISK przeliczaną co miesiąc zgodnie ze wskaźnikiem cen konsumpcyjnych. Umowa obowiązywała do dnia 31 grudnia 2009 r., ale od tego czasu została trzykrotnie przedłużona i jest ważna do dnia 31 grudnia 2018 r.
Mimo że żadna z tych umów nie zawiera informacji dotyczących wartości usług świadczonych przez ÍG, miasto oszacowało koszty ponoszone przez to przedsiębiorstwo i uwzględniło je w umowie głównej i późniejszych aneksach do umowy. Według tych oszacowań średni miesięczny koszt ponoszony przez ÍG (z uwzględnieniem ceny wynajmu) wynosi 10 815 624 ISK. Miesięczna cena wynajmu stanowi zatem około 25 % całkowitych miesięcznych kosztów ÍG.
Według skarżącego sposób oszacowania ceny w wyżej wymienionych umowach nie jest jasny, tj. nie jest jasne, jaka była cena za metr kwadratowy i w jaki sposób ustalono cenę wynajmu. Skarżący twierdzi jednak, że cena rynkowa wynajmu nieruchomości powinna wynosić 12-41 mln ISK miesięcznie. Zdaniem skarżącego wynajem przedsiębiorstwu ÍG nieruchomości po cenie dużo niższej niż wartość rynkowa jest sprzeczny z zasadami pomocy państwa EOG.
Według miasta umowy z ÍG nie stanowią pomocy państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, ponieważ ÍG nie uzyskało żadnej korzyści, która byłaby sprzeczna z warunkami rynkowymi. Według miasta umowy dzierżawy z dnia 22 lutego 2005 r. i 14 października 2005 r. odpowiadały normalnym warunkom rynkowym. Ponadto zdaniem miasta zły stan obszaru i budynków w momencie zakupu oraz niepewność w zakresie przyszłych planów zagospodarowania tego terenu przez miasto wpłynęły na cenę wynajmu i ograniczyły możliwości miasta w kwestii ogłoszenia przetargu na wynajem nieruchomości. Według miasta obowiązujące umowy wynajmu podpisane z ÍG nie zostaną przedłużone, ponieważ rodzaj działalności prowadzonej przez to przedsiębiorstwo nie jest zgodny z innymi rodzajami działalności, które mają być prowadzone na tym terenie.
Ocena
Urząd ma wątpliwości, czy warunki umów zawartych między miastem a ÍG spełniały wymagania testu prywatnego sprzedawcy, który polega na sprawdzeniu, czy prywatny sprzedawca zgodziłby się na takie same warunki dzierżawy gruntów i wynajmu nieruchomości, o których mowa w niniejszym zaproszeniu, w normalnych warunkach rynkowych. Wydaje się też, że przedmiotowe środki mają selektywny charakter, mogą naruszać konkurencję i wpływać na wymianę handlową na terenie EOG. W związku z tym Urząd nie może wykluczyć możliwości, że środki te stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Władze islandzkie nie przedstawiły na obecnym etapie żadnych argumentów na uzasadnienie zgodności potencjalnej pomocy państwa, o której mowa, z art. 59 ust. 2 lub art. 61 ust. 3 Porozumienia EOG.
Podsumowanie
W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony wzywa się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2015.316.22 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących potencjalnej pomocy państwa udzielonej poprzez dzierżawę gruntów i wynajem nieruchomości w rejonie Gufunes w Reykjavíku w Islandii. |
| Data aktu: | 24/09/2015 |
| Data ogłoszenia: | 24/09/2015 |