Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2014/C 442/20)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (zwany dalej "Urzędem", inaczej "EIOPA") z siedzibą we Frankfurcie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/ 2010 1 . Do zadań Urzędu należy przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości, przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym jego kompetencjom oraz wzmacnianie ochrony właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych 2 . Urząd ustanowiono z dniem 1 stycznia 2011 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

11.
W marcu 2013 r. Zarząd przyjął 16 standardów kontroli wewnętrznej Urzędu. Na koniec roku realizacja tych standardów była w toku i przebiegała zgodnie z jasnym planem działania uzgodnionym ze Służbą Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej.
12.
Zobowiązania prawne nie zawsze były zatwierdzane przez należycie delegowanych urzędników i nie zawsze były poprzedzone należycie zatwierdzonym zobowiązaniem budżetowym. Dowodzi to potrzeby doprecyzowania i lepszego przestrzegania obiegu środków finansowych zgodnie z rozporządzeniem finansowym.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

13.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 95 %. Jednak poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wzrósł dalej w porównaniu z latami poprzednimi i wyniósł 5,2 mln euro (28 %). Poziom ten był szczególnie wysoki w tytule II, gdzie wyniósł 1,0 mln euro (30 %), i w tytule III, gdzie wyniósł 3,7 mln euro (85 %). Było to głównie następstwem podpisanych pod koniec roku umów szczegółowych o łącznej wartości 3 mln euro, w szczególności umów dotyczących opracowania i utrzymania europejskiej bazy danych (2,6 mln euro) i innych usług informatycznych przewidzianych do realizacji w 2014 r. Związane z tym zobowiązania są wprawdzie legalne i prawidłowe, a niski wskaźnik anulowania środków przeniesionych z 2012 r. potwierdza rozsądne szacunki, jednak zakres, w jakim środki przewidziane na 2013 r. zostały wykorzystane na sfinansowanie działalności w roku 2014, jest sprzeczny z zasadą jednoroczności budżetu.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

14.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 lipca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2011 Budżet Urzędu na rok budżetowy 2011 wyniósł 10,7 mln euro. Zgodnie z art. 62 ust. 1 jego rozporządzenia ustanawiającego 55 % budżetu na rok 2011 pochodziło ze składek państw członkowskich i państw będących członkami EFTA, a 45 % z budżetu Unii. Na koniec roku 2011 Urząd zaksięgował pozytywny wynik budżetowy w wysokości 2,8 mln euro. Zgodnie z jego regulaminem finansowym pełna kwota została zaksięgowana jako zobowiązanie na rzecz Komisji Europejskiej. zrealizowane
2011 Skontrolowane procedury udzielania zamówień publicznych nie były w pełni zgodne z przepisami ogólnego rozporządzenia finansowego. W pięciu przypadkach zakupu wyposażenia informatycznego (na ogólną kwotę 160 117 euro) zastosowane kryteria udzielenia zamówienia nie zostały ustalone z wyprzedzeniem, nie podpisano także umów w formie pisemnej. W innym przypadku dotyczącym usług związanych z rekrutacją (o wartości 55 000 euro) niepoprawnie zastosowano kryteria udzielenia zamówienia. Urząd powinien dopilnować, aby wszystkie nowe zamówienia były udzielane przy zachowaniu pełnej zgodności z unijnymi zasadami udzielania zamówień publicznych. zrealizowane
2011 Urząd powinien poprawić przejrzystość procedur rekrutacji: progi punktowe warunkujące dopuszczenie do egzaminów pisemnych i do rozmowy kwalifikacyjnej lub umieszczenie na listach odpowiednich kandydatów, a także pytania na egzaminy pisemne i ustne nie były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur, brakowało także decyzji organu powołującego w sprawie powołania komisji rekrutacyjnej. zrealizowane
2012 EIOPA poprawiła swoje procedury udzielania zamówień, doprowadzając je do pełnej zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi udzielania zamówień publicznych. Jednak jedno zamówienie dotyczące zaprojektowania bazy danych finansowych podzielono na cztery części o wartości 60 000 euro każda, które zostały bezpośrednio udzielone dwóm podmiotom. Z uwagi na łączną wartość usług będących przedmiotem zamówienia w ramach tego samego projektu (240 000 euro) należało zastosować procedurę otwartą lub ograniczoną. Związane z zamówieniem zobowiązania i płatności są zatem nieprawidłowe. nie dotyczy
2012 W maju i czerwcu 2012 r. przeprowadzono fizyczną weryfikację aktywów, lecz nie sporządzono sprawozdania z tej weryfikacji. Urząd nie przyjął procedur ani wytycznych dotyczących fizycznych kontroli aktywów rzeczowych. zrealizowane
2012 W tytule III (wydatki operacyjne) poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2013 r. był bardzo wysoki i wyniósł 79 % całości środków. Jest to następstwem przede wszystkim złożoności i długotrwałości jednego postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinie informatyki, w ramach którego umowę o wartości 2,2 mln euro podpisano zgodnie z planem w grudniu 2012 r. niepodjęte

ZAŁĄCZNIK  II

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (Frankfurt nad Menem)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 26, 114, 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

- Przyjmowanie środków w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów.

- Przygotowanie projektów standardów technicznych jako prac przygotowawczych do aktów o charakterze nieustawodawczym o zasięgu ogólnym, które uzupełniają lub zmieniają niektóre, inne niż istotne, elementy aktu ustawodawczego lub jeżeli konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów Unii.

Kompetencje Urzędu

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 ustanawiające Urząd, art. 1 ust. 6 i art. 8 - zadania i uprawnienia)

Cele

Ochrona interesu publicznego przez przyczynianie się do zapewniania w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej stabilności i efektywności systemu finansowego na korzyść gospodarki Unii, jej obywateli i przedsiębiorstw.

Zadania

- przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości,

- przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami,

- ścisła współpraca z ERRS,

- organizowanie i przeprowadzanie analizy wzajemnych ocen właściwych organów,

- monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu,

- przeprowadzanie analiz ekonomicznych rynków w celu informowania o wykonywaniu zadań przez Urząd,

- wzmacnianie ochrony właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych,

- przyczynianie się do konsekwentnego i spójnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, monitorowania, oceniania i mierzenia ryzyka systemowego, opracowywania i koordynowania planów naprawczych, zapewniania wysokiego poziomu ochrony właścicielom polis i uposażonym w całej Unii,

- wypełnianie wszelkich innych szczegółowych zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu lub w innych aktach ustawodawczych,

- publikowanie i regularne aktualizowanie na stronie internetowej Urzędu informacji dotyczących obszaru jego działań,

- przejęcie, w stosownych przypadkach, wszystkich aktualnych i bieżących zadań Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

Zarządzanie

(rozporządzenie UE nr 1094/2010 ustanawiające Urząd: art. 40-44: Rada Organów Nadzoru; art. 45-47: Zarząd; art. 48-50: Przewodniczący; art. 51-53: Dyrektor Wykonawczy)

Rada Organów Nadzoru
Skład

Przewodniczący (bez prawa głosu), szefowie krajowych organów publicznych właściwych w zakresie nadzoru nad instytucjami finansowymi w poszczególnych państwach członkowskich (po jednym członku z prawem głosu z każdego państwa członkowskiego), po jednym przedstawicielu Komisji, Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (wszyscy bez prawa głosu); w skład Rady mogą także wejść obserwatorzy, a w posiedzeniach może uczestniczyć Dyrektor Wykonawczy (bez prawa głosu).

Zadania
Główny organ decyzyjny Urzędu.
Zarząd
Skład
Przewodniczący Urzędu i sześciu członków Rady Organów Nadzoru (wszyscy z prawem głosu). Przedstawiciel Komisji Europejskiej uczestniczy w posiedzeniach Zarządu i ma prawo głosu w sprawach związanych z budżetem. Dyrektor Wykonawczy uczestniczy w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosu.
Zadania
Zarząd zapewnia wypełnianie misji Urzędu i wykonywanie powierzonych mu zadań zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1094/2010.
Przewodniczący Urzędu
Reprezentuje Urząd, przygotowuje prace Rady Organów Nadzoru, przewodniczy posiedzeniom Rady i Zarządu.
Dyrektor Wykonawczy Urzędu
Kieruje zarządzaniem Urzędem oraz wykonaniem rocznego programu prac oraz budżetu, przygotowuje prace Zarządu, budżet oraz program prac.
Komitet ds. kontroli jakości
Skład
Zastępca Przewodniczącego Urzędu (przewodniczący Komitetu) i dwóch członków Zarządu. Dyrektor Wykonawczy uczestniczy w pracach Komitetu w roli obserwatora.
Zadania
Nadzoruje i ocenia właściwą realizację wewnętrznych decyzji i procedur.
Kontrola zewnętrzna
Europejski Trybunał Obrachunkowy.
Kontrola wewnętrzna
Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.
Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.
Środki udostępnione Urzędowi w roku 2013 (2012) Ostateczny budżet

Ostateczne środki budżetowe: 18 767 470 (15 655 000) euro.

Plan zatrudnienia

Pracownicy etatowi: 80 (69) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 80 (69)

Plan zatrudnienia zrealizowany w 100 % (100 %)

Pracownicy kontraktowi: 22 (12) stanowiska w budżecie, 19 (14) obsadzonych

Przewidziana liczba oddelegowanych ekspertów krajowych: 12 (8) stanowisk w budżecie, w tym obsadzonych: 11 (8)

Ogółem: 110 (91) pracowników.

Produkty i usługi w roku 2013 Zadania regulacyjne

- cztery konsultacje społeczne dotyczące działalności Urzędu w obszarze ubezpieczeń,

- wydanie czterech dokumentów zawierających wytyczne dotyczące działalności Urzędu w obszarze ubezpieczeń,

- zatwierdzenie wykonawczych standardów technicznych dotyczących działalności Urzędu w obszarze emerytur zakładowych,

- dokument konsultacyjny na temat inwestycji długoterminowych,

- przedłożenie Komisji sprawozdania na temat inwestycji długoterminowych,

- ilościowe badanie wpływu w obszarze emerytur zakładowych,

- sprawozdanie dotyczące informacji dla członków pracowniczych programów emerytalnych,

- dokument konsultacyjny w obszarze emerytur indywidualnych,

- publikacja wykazu instytucji pracowniczych programów emerytalnych i bazy danych programów i produktów emerytalnych,

- wybór dwóch Grup Interesariuszy: dla sektora ubezpieczeń i reasekuracji oraz sektora pracowniczych programów emerytalnych,

- sprawozdania na temat tajemnicy służbowej i analizy luk dotyczące Australii, Chile, Chin, Hongkongu, Izraela, Meksyku, Singapuru, RPA,

- podpisanie protokołu ustaleń pomiędzy Urzędem a Bankiem Światowym.

Zadania nadzorcze

- udział Urzędu w posiedzeniach kolegiów organów nadzoru lub w telekonferencjach 82 grup,

- udział w czterech wspólnych kontrolach na miejscu,

- zebranie i rozpowszechnianie praktycznych rozwiązań i przykładów w trzech obszarach: uzgodnień dotyczących koordynacji, planów działania kolegiów, ustaleń i procesów dotyczących poufności),

- organizacja dwóch wydarzeń dla organów sprawujących nadzór nad grupą,

- upowszechnianie struktury służącej do analizy oceny ryzyka grupy,

- upowszechnianie planu działania dla kolegiów na lata 2014-2015,

- sprawozdanie okresowe i roczne na temat funkcjonowania kolegiów i realizacja założeń planu działania na 2012 r.,
- przekazanie organom sprawującym nadzór nad grupą streszczenia wstępnych wytycznych, w tym wytycznych dotyczących przeprowadzania dyskusji i oceny w kolegiach,
- stała aktualizacja listy "Helsinki Plus" w zastrzeżonej części strony internetowej Urzędu i publikacja streszczenia w części publicznej tej strony,
- organizacja w poszczególnych państwach sześciu spotkań (wizyt) pomiędzy pracownikami nadzorującymi Urząd a organami nadzoru zaangażowanymi w nadzór nad grupami, albo jako grupa, albo organ nadzoru w państwie przyjmującym.
Ochrona konsumentów i innowacje finansowe
- wytyczne dotyczące rozpatrywania skarg przez pośredników ubezpieczeniowych,
- sprawozdanie na temat najlepszych praktyk pośredników ubezpieczeniowych w zakresie rozpatrywania skarg,
- sprawozdanie dotyczące trendów konsumenckich,
- zweryfikowane sprawozdanie z metodyki gromadzenia informacji na temat trendów konsumenckich, ich analizy i składania na ich temat sprawozdań,
- sprawozdanie na temat dobrych praktyk nadzorczych w zakresie wymagań dotyczących wiedzy i zdolności przeznaczone dla sprzedawców produktów ubezpieczeniowych (z uwzględnieniem konsultacji publicznych),
- opinia na temat ubezpieczenia spłaty kredytu,
- nota informacyjna na temat ubezpieczenia spłaty kredytu,
- opinia na temat przepisów w zakresie ochrony uposażonych w odniesieniu do polis ubezpieczeniowych na życie,
- dokument konsultacyjny dotyczący projektu sprawozdania na temat dobrych praktyk w zakresie porównywarek internetowych,
- dokument konsultacyjny na temat możliwości stworzenia jednolitego unijnego rynku w zakresie produktów emerytur indywidualnych (ochrona na poziomie nadzoru i konsumentów).
Wspólna kultura nadzoru
- trzy seminaria międzysektorowe,
- 17 seminariów dla właściwych organów krajowych,
- ukończenie trzech ocen partnerskich, rozpoczęcie dwóch nowych ocen partnerskich, rozpoczęcie jednego procesu monitorowania oceny partnerskiej i optymizacja procesu stosowania metodyki prowadzenia takich ocen.
Stabilność systemu finansowego
- dwa półroczne sprawozdania na temat stabilności systemu finansowego,
- przygotowanie ogólnoeuropejskiego testu warunków skrajnych dla sektora ubezpieczeniowego (test przełożono ze względu na ocenę gwarancji długoterminowych),
- przygotowanie kwartalnego zestawu wskaźników jakościowych i ilościowych służących identyfikowaniu i mierzeniu ryzyka systemowego (Risk Dashboard),
- ukończenie oceny gwarancji długoterminowych i przedłożenie sprawozdania Parlamentowi Europejskiemu, Komisji Europejskiej i Radzie (tzw. trilog),
- publikacja zweryfikowanych rocznych danych statystycznych dotyczących ubezpieczeń.
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
- opracowanie kompleksowych ram decyzyjnych szczegółowo określających procedury, które Urząd ma stosować w zakresie zapobiegania sytuacjom kryzysowym i zarządzania takimi sytuacjami,
- zakończenie realizacji mandatu grupy zadaniowej ds. zarządzania kryzysowego oraz jej rozwiązanie,
- porozumienie co do opinii Urzędu dotyczącej reakcji organów nadzoru na przedłużający się okres obowiązywania niskich stóp procentowych,
- szczegółowy wkład w konsultacje Rady Stabilności Finansowej w sprawie naprawy i pomocy pozabankowym instytucjom finansowym,
- publikacja badań ankietowych krajowych organów nadzoru na temat zapobiegania kryzysom oraz gotowości do zarządzania nimi i ich rozwiązywania.
Stosunki zewnętrzne
- dziesięć spotkań, w tym jedno wspólne spotkanie z Radą Organów Nadzoru Grupy Zainteresowanych Stron z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji oraz Grupy Zainteresowanych Stron z Pracowniczych Programów Emerytalnych, 12 oficjalnych opinii i informacji zwrotnych na temat dokumentów publicznych, sześć dokumentów opracowanych z własnej inicjatywy i trzy odpowiedzi na nieformalne konsultacje,
- około 20 dialogów w zakresie nadzoru i regulacji z organami nadzoru państw trzecich i stowarzyszeniami nadzoru z Australazji, Ameryki Łacińskiej i Północnej, RPA, Islandii i Szwajcarii; aktywny udział i wkład w prace komitetu technicznego i wykonawczego, komitetu stabilności finansowej oraz podkomisji ds. wypłacalności i aktuariatu Międzynarodowego Stowarzyszenia Organów Nadzoru Ubezpieczeniowego (IAIS), opracowanie globalnych ubezpieczeniowych wymogów kapitałowych (grupa zadaniowa ds. prób w terenie/grupa zadaniowa ds. podwyższonej zdolności do pokrycia strat) oraz corocznej konferencji IAIS,
- projekt dialogu pomiędzy UE a Stanami Zjednoczonymi: regularne spotkania komitetu sterującego, postępująca realizacja planu komitetu technicznego i organizacja wydarzenia publicznego w Waszyngtonie,
- równoważność: analiza luk w systemach ubezpieczenia i reasekuracji obowiązujących w Australii, Chile, Chinach, Hongkongu, Izraelu, Meksyku, Singapurze i RPA, w tym pełna ocena tajemnicy służbowej stanowiąca podstawę decyzji WE w sprawie przepisów przejściowych dotyczących równoważności; rozpoczęcie oceny dotyczącej tajemnicy służbowej w dziesięciu państwach Europy Środkowo-Wschodniej; podpisanie wielostronnego protokołu ustaleń dotyczącego współpracy w zakresie nadzoru pomiędzy uczestnikami Urzędu a bermudzkimi władzami monetarnymi (Bermuda Monetary Authority),
- podpisanie operacyjnego protokołu ustaleń pomiędzy Urzędem a Bankiem Światowym.
Konferencje i inne wydarzenia publiczne w roku 2013
- sześć konferencji i wydarzeń (konferencja na temat nadzoru ubezpieczeniowego na świecie, przedstawienie wyników ilościowego badania wpływu w zakresie emerytur, wydarzenia publiczne dotyczące emerytur indywidualnych i wsparcia ze strony jednostek sponsorujących, doroczna konferencja EIOPA oraz trzeci Dzień Ochrony Konsumenta.
Źródło: załącznik przekazany przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU

11.
W następstwie audytu w sprawie wdrożenia standardów kontroli wewnętrznej EIOPA, przeprowadzonego przez Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS) w 2013 r., Urząd opracował plan działania w celu wdrożenia wszystkich działań zalecanych przez IAS. Plan działania został przedstawiony zarządowi EIOPA i uzgodniony z IAS. Plan został wdrożony prawie w pełni, a pozostałe prace zostaną ukończone do końca 2014 r.
12.
W odniesieniu do zobowiązań prawnych Urząd wprowadził dodatkowe ustalenia dotyczące procesu zatwierdzania zobowiązań, znoszące wszelkie niejednoznaczności w zakresie należytego zatwierdzania tych zobowiązań. W odniesieniu do kolejności realizacji budżetu i zobowiązań prawnych Urząd przyznaje, że w pewnych przypadkach pełna realizacja zobowiązania budżetowego została zakończona dopiero po ustaleniu odpowiadających mu zobowiązań prawnych. Przyjęte środki naprawcze to: regularne kontrole obiegu finansowego EIOPA, ulepszone procedury finansowe i budżetowe, ze szczególnym uwzględnieniem zgodności z obiegiem finansowym, a także, w równych odstępach czasu, konkretne szkolenia w zakresie finansów i zamówień publicznych dla wszystkich urzędników EIOPA uczestniczących w tym obiegu finansowym.
13.
W celu wypełnienia swoich ambitnych zadań Urząd opracował wieloletnią strategię w zakresie technologii informacyjnej i plan jej wdrażania (obejmujące standaryzację i gromadzenie danych oraz rozwiązania w zakresie przechowywania i analizy danych, jak i narzędzia komunikacji i współpracy on-line). EIOPA przyznaje, że poziom środków przeniesionych z 2013 r. na 2014 r. na pokrycie tych inicjatyw w tytule III budżetu był wysoki. Jest to jednak spowodowane wieloletnim charakterem tej pracy, wymagającym harmonogramem (głównie podyktowanym kalendarzem projektu Wypłacalność II), złożonymi i długimi postępowaniami przetargowymi oraz koniecznością zagwarantowania ciągłości dostarczania usług. W związku z tym jednak, że te przeniesione zobowiązania są niezbędne do dalszego wdrażania planu dotyczącego technologii informacyjnej w ustalonych terminach, stopień ich wykonania będzie znów bardzo wysoki, podobnie jak w poprzednim roku. Co się tyczy przyszłych działań, następujące środki pozwolą obniżyć poziom przeniesień w kolejnych latach: 1) zwiększony poziom ukończonych wdrożeń w zakresie technologii informacyjnych EIOPA (pozostałe duże zmiany związane z technologią informacyjną zakończą się na koniec 2015 r.); oraz 2) ulepszone procesy zarządzania finansami i budżetem (w tym włączenie procedur budżetowych i przetargowych do ogólnych procedur planowania i koordynacji Urzędu).
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1271/2013.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024