Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji

(2013/C 365/09)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (zwana dalej "Agencją", inaczej "EAHC") z siedzibą w Luksemburgu została ustanowiona decyzją Komisji 2004/858/WE 1 zmienioną decyzją 2008/544/WE 2 . Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się 1 stycznia 2005 r. i kończący się 31 grudnia 2015 r. Agencja zarządza działaniami Unii w dziedzinie polityki zdrowia i ochrony konsumentów 3 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 6 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej
umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisj 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
W 2012 r. anulowano 0,2 mln euro (18 %) z kwoty 1,1 mln euro środków przeniesionych z roku 2011. Częściowo jest to wprawdzie związane z trudnościami w prognozowaniu kosztów spotkań z uczestnikami zewnętrznymi, jednak tak wysoki wskaźnik sugeruje niedociągnięcia w planowaniu budżetu.
12.
W 2012 r. wskaźniki wydatkowania środków, na które zaciągnięto zobowiązania, są zadowalające w tytułach I i II, gdzie wynoszą odpowiednio 96 % i 84 %. W tytule III poziom przeniesień jest jednak wysoki i wynosi 1,1 mln euro, czyli 47 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Częściowo jest to wprawdzie związane z tym, że zewnętrzni uczestnicy spotkań z opóźnieniem przedstawili wnioski o zwrot kosztów podróży służbowej, jednak tak wysoki poziom przeniesień stanowi naruszenie zasady jednoroczności budżetu.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 września 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)

2011 W tytule III (wydatki związane z wydatkami operacyjnymi) kwotę 0,8 mln euro, czyli 46 % zaciągniętych zobowiązań, przeniesiono na rok 2012. Wysoki poziom przeniesień jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu. niepodjęte

ZAŁĄCZNIK  II

Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (Luksemburg) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 168 i 169 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej. Unia uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włącznie z informacją i profilaktyką.

Dążąc do popierania interesów konsumentów i zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów, Unia przyczynia się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów, jak również wspierania ich prawa do informacji, edukacji i organizowania się w celu zachowania ich interesów.

Kompetencje Agencji Cele

- Agencja jest odpowiedzialna za realizację zadań w ramach zarządzania drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjętym decyzją nr 1350/2007/WE, programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjętym decyzją nr 1926/2006/WE oraz za realizację działań szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE.

- Agencja jest także odpowiedzialna za zarządzanie etapami realizacji działań, przekazanych jej w ramach programu działań Unii w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008, przyjętego decyzją nr 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.

Zadania

W ramach wymienionych poniżej programów unijnych Agencja odpowiada za realizację następujących zadań określonych w decyzji o przekazaniu uprawnień z 9 września 2008 r.(1):

Program zdrowia publicznego 2003-2008 - decyzja nr 1786/2002/WE

Program zdrowia publicznego 2008-2013 - decyzja nr 1350/2007/WE

Program ochrony konsumentów 2007-2013 - decyzja nr 1926/2006/WE

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa żywności - rozporządzenie (WE) nr 882/2004 i dyrektywa 2000/29/WE:

a) zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektów (na potrzeby monitorowania projektów i rozpowszechniania informacji Agencja podejmuje niezbędne kroki celem utworzenia bazy danych o projektach lub dalszego prowadzenia istniejącej bazy, która obejmuje opisy projektów oraz ich końcowe wyniki);

b) monitorowanie projektów realizowanych w ramach tych programów i działań wraz z przeprowadzaniem niezbędnych kontroli;

c) zbieranie, przetwarzanie i dystrybuowanie danych, a w szczególności gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych programów i działań Unii; wspieranie koordynacji i synergii z innymi programami Wspólnoty, państw członkowskich oraz organizacji międzynarodowych;

d) organizowanie spotkań, seminariów, rozmów i szkoleń;

e) pomoc w ocenie oddziaływania programu, szczególnie w rocznej lub okresowej ocenie realizacji programów, a także wdrażanie działań następczych dotyczących ocen, na podstawie decyzji Komisji;

f) rozpowszechnianie wyników działań informacyjnych zaplanowanych i przeprowadzonych przez Komisję;

g) przygotowywanie całościowych danych dotyczących kontroli i nadzoru; h) udział w pracach przygotowawczych dotyczących decyzji o finansowaniu.

Zarządzanie Komitet sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Członkowie komitetu sterującego są mianowani na okres dwóch lat.

Zarząd przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską na cztery lata.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011) Ostateczny budżet

Budżet administracyjny Agencji na 2012 r.: 7,22 (7,04) mln euro.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

Na dzień 31 grudnia 2012 r. w Agencji było zatrudnionych 50 (49) pracowników etatowych, w tym 11 (11) pracowników tymczasowych i 39 (38) pracowników kontraktowych.

Produkty i usługi w roku 2012 1. Monitorowanie dotacji przyznanych w latach 2005, 2006, 2007, 2008 i 2009 w ramach programu zdrowia publicznego (PZP) na lata 2003-2008; pomyślne sfinalizowanie negocjacji w sprawie dotacji w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2009 r., obejmującego projekty, konferencje, dotacje operacyjne i wspólne działania; kierowanie zaproszeniem do składania wniosków z 2011 r.; zaproszenia, dotacje i zamówienia udzielone w wyniku zaproszeń do składania wniosków i zaproszeń do składania ofert z 2008 r. w ramach programu ochrony konsumenta na lata 2007-2013; oraz projekty zatwierdzone w wyniku zaproszeń do składania ofert z 2007, 2008 i 2009 r. w ramach programu szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności.

2. Prace w ramach programu zdrowia publicznego

- Zaproszenie do składania wniosków na 2012 r. ogłoszono w dniu 8 grudnia 2011 r. i zamknięto w dniu 9 marca 2012 r. Zostało ono opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE(2) i na stronach internetowych EAHC(3) i "Europa".

- Wnioski dotyczące projektów: Do współfinansowania z budżetu UE zarekomendowano 16 z 84 ocenionych wniosków projektowych (19,5 %) na kwotę 13.312.116 euro.

- Wnioski dotyczące konferencji: Do finansowania zarekomendowano 7 z 41 wniosków dotyczących konferencji (17 %) na kwotę 599.097 euro.

- Wnioski dotyczące dotacji operacyjnych: Do współfinansowania z budżetu UE zarekomendowano 19 z 40 wniosków dotyczących dotacji operacyjnych (47,5 %) na kwotę 4.330.590 euro.

- Działania wspólne: Do współfinansowania z budżetu UE zarekomendowano wszystkie pięć złożonych wniosków dotyczących działań wspólnych na kwotę 8.941.660 euro.

- Na listach rezerwowych znajduje się pięć wniosków dotyczących projektów, dwa wnioski dotyczące konferencji i dwa dotyczące dotacji operacyjnych. W ramach współfinansowania z budżetu UE może zostać im przyznane łącznie - odpowiednio - 4.540.962 euro, 90.000 euro i 273.754 euro.

- W 2012 r. opublikowano trzy zaproszenia do składania ofert, w tym jedno dotyczące umowy ramowej w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego, jedną procedurę negocjacyjną i 10 zamówień na usługi.

- Większość umów została zawarta w drugiej połowie 2012 r., więc prace nad nimi rozpoczęły się pod koniec roku. EAHC zorganizowała spotkania inauguracyjne dla każdej z umów i wraz z DG SANCO uważnie monitorowała ich wykonanie.

3. Prace w ramach programu ochrony konsumentów

- W 2012 r. w ramach programu ochrony konsumenta Agencja ogłosiła siedem zaproszeń do składania wniosków.

- Agencja współfinansowała 64 dotacje, które pozwoliły urzędnikom odpowiedzialnym za egzekwowanie prawa z kilku państw członkowskich na wymianę doświadczeń zawodowych i wiedzy z zakresu wdrożenia dyrektywy 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów oraz rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy w zakresie ochrony konsumentów.

- W ramach zaproszenia dotyczącego dyrektywy w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów EAHC współfinansowała projekt, który ma na celu wymianę najlepszych praktyk między państwami członkowskimi i ich wdrożenie, co usprawni współpracę transgraniczną i poprawi bezpieczeństwo produktów konsumenckich. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa produktów konsumenckich w zakresie następujących grup produktów: artykuły pielęgnacyjne dla dzieci, produkty wykorzystujące nanotechnologię i kosmetyki, sznury i sznurki ściągające, drabiny oraz czujki dymu i tlenku węgla.

- W kwestii działań wspólnych w ramach programu ochrony konsumenta EAHC współfinansowała dwa projekty. Pierwszy projekt obejmuje działania na rzecz rozwijania jednakowego pojmowania przepisów dotyczących handlu przez internet. W drugim projekcie programu wdrażane będą działania skupiające się na "nieuczciwych warunkach w umowach konsumenckich".

- W 2012 r. Agencja podpisała umowy o udzielenie dotacji z Europejskim Biurem Związków Konsumentów (Bureau Européen des Unions de Consommateurs - BEUC) i Europejskim Stowarzyszeniem na rzecz Koordynowania Reprezentacji Konsumentów w Procesie Standaryzacji (European Association for the Coordination of Consumer Representation in Standardisation - ANEC).

- Współfinansowanie BEUC przyczyni się do dalszego wspierania interesów konsumentów europejskich jako nabywców lub użytkowników towarów i usług w procesie kształtowania unijnej polityki.

- Wsparcie finansowe udzielone ANEC zapewnia reprezentowanie interesów konsumentów i ich obronę w procesie standaryzacji i certyfikacji.

- Europejskie Centrum Konsumenckie (ECC) zajmuje się na co dzień między innymi praktycznymi problemami konsumentów w 29 krajach, takimi jak jakość produktu lub usługi, opóźniona dostawa produktu z zagranicy lub nieuczciwe warunki w umowie. W 2012 r. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) odebrała ponad 72 000 zgłoszeń od konsumentów, którzy doświadczyli problemów transgranicznych. Od czasu utworzenia ECC-Net w 2005 r. pomogła ona konsumentom w około 416 000 przypadkach. W 2012 r. EAHC ogłosiła zaproszenie do składania wniosków o wkłady finansowe na pokrycie działań ośrodków ECC w 2013 r. i zawarła 29 umów o dotację.

- W ramach programu ochrony konsumentów w 2012 r. Agencja ogłosiła dwa zaproszenia do składania ofert i 11 zamówień na dostawę określonych usług.

- Dolceta jest internetowym narzędziem edukacji opracowanym w kontekście unijnego programu ochrony konsumentów. W 2012 r. Agencja ogłosiła dwa zamówienia na usługi: jedno mające na celu popularyzowanie nowej strony internetowej i rozwijanie jej treści, a drugie mające na celu utrzymanie i hosting istniejącej strony oraz zapewnienie utrzymania, hostingu i moderowania nowej strony w przyszłym roku.

- W 2012 r. opracowano nową interaktywną platformę dla nauczycieli szkół średnich w celu zastąpienia istniejącej strony internetowej Dolceta. Platformę interaktywną utworzono po przeprowadzeniu analizy potrzeb nauczycieli w zakresie zawartości strony internetowej, jej funkcji, oznaczania marką i budowy. Strona internetowa ma rozpocząć działanie w marcu 2013 r.

- W ciągu 2012 r. EAHC podpisała trzy umowy szczególne w ramach realizacji umowy ramowej dotyczącej badań rynku konsumenckiego. Pierwsza z umów ma na celu przeanalizowanie, czy rynek paliw samochodowych funkcjonuje odpowiednio z punktu widzenia konsumentów i czy konsumenci są w stanie podejmować świadome decyzje dotyczące zakupu. W ramach drugiej umowy należy zbadać, w jakim stopniu dobrowolne programy certyfikacji i deklaracji własnych w zakresie produktów spożywczych są zgodne z obowiązującymi przepisami. Trzecie badanie rynku ma dostarczyć informacji na temat obecnej sytuacji w zakresie występowania deklaracji ekologiczności w ramach jednolitego rynku produktów nieżywnościowych.

- Agencja podpisała również umowę o przeprowadzenie badań sondażowych w ramach monitorowania 52 rynków konsumenckich w 27 państwach członkowskich, Chorwacji, Norwegii i Islandii. Celem jest zebranie danych, które pozwolą Komisji lepiej zrozumieć, monitorować i uwzględniać interesy konsumentów na rynku wewnętrznym. Wyniki badań zostaną przeanalizowane i sformułowane zostaną zalecenia dotyczące polityk w celu naprawienia wykrytych niedociągnięć w dziedzinie funkcjonowania jednolitego rynku lub w odniesieniu do zdolności konsumentów do podejmowania świadomych decyzji.

- W 2012 r. EAHC monitorowała realizację wielostronnych umów ramowych w celu ponownego otwarcia procedury konkursowej na wykonanie badań w zakresie ekonomii behawioralnej na zlecenie EAHC, DG SANCO i innych służb Komisji (DG JUST i DG CLIMA).

- W szczególności EAHC ogłosiła trzy zamówienia na wykonanie takich badań w następujących dziedzinach: wielostronne opłaty interchange za transakcje kartami kredytowymi; gry hazardowe w internecie i odpowiednie środki ochrony konsumentów usług w zakresie gier hazardowych oraz poprawa w zakresie zamieszczania w internecie informacji na temat efektywności energetycznej, które nakłaniałyby do rozsądnych zachowań konsumenckich (Eco-Search).

- EAHC pracowała nad przygotowaniem nowego projektu dotyczącego wzmacniania potencjału organizacji konsumenckich. EAHC ogłosiła otwarte zaproszenie do zawarcia umowy ramowej dotyczącej realizacji działań szkoleniowych, w tym opracowania wielojęzycznych szkoleń elektronicznych i platformy internetowej. W sierpniu zawarto umowę o wykonanie badania w zakresie oceny potrzeb szkoleniowych organizacji konsumenckich w Europie. Ostateczne wyniki tego badania zostaną wykorzystane podczas wdrożenia nowego projektu.

4. Prace w ramach programu BTSF (Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności)

- EAHC jest obecnie odpowiedzialna za realizację prawie wszystkich działań w ramach programu BTSF. Jedynie szkolenia na temat organizmów modyfikowanych genetycznie są wciąż zarządzane przez DG SANCO. Mimo rozszerzenia oferty kursów EAHC udało się sprawić, że poziom zadowolenia uczestników z kursów przekroczył granicę 85 % o rok wcześniej niż zaplanowano. Ponadto z ostatniej oceny okresowej programu BTSF wynika, że ponad 96 % uczestników uważa wiedzę zdobytą w trakcie szkolenia za przydatną w swojej codziennej pracy.

- W 2012 r. około 6 300 uczestników, głównie urzędników z państw członkowskich, przeszło szkolenia w ramach 156 warsztatów i misji szkoleniowych. Większość programów była usytuowana na terenie UE. Pozostałe programy przeznaczone były dla państw trzecich, a szkolenia skierowane były do uczestników z tych części świata, gdzie się odbywały.

- Istotnym wydarzeniem w 2012 r. było rozszerzenie mandatu EAHC(4) tak, aby mogła ona korzystać ze źródeł finansowania z linii budżetowych DG TRADE i DG DEVCO z przeznaczeniem na inne działania w ramach programu BTSF niż te przewidziane w podstawie prawnej programu(5). Doprowadziło to do publikacji pierwszego zaproszenia do składania ofert na nowy program, który ma być kierowany przez EAHC i który ma umożliwić krajom spoza UE skuteczniejszy udział w międzynarodowych organach ustalających standardy.

(1) Decyzja Komisji z dnia 9 września 2008 r. w sprawie przekazania Agencji uprawnień.

(2) Dz.U. C 358 z 8.12.2011, http://ec.europa.eu/eahc/documents/health/calls/2012/WP_2012_en_for_projects.pdf

(3) http://ec.europa.eu/eahc/health/projects.html

(4) Zob. decyzja wykonawcza Komisji C(2012) 8448.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 oraz dyrektywa 2000/29/WE. Źródło: informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Agencja przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału. Na bieżąco czynione są odpowiednie starania, co w latach 2009-2012 doprowadziło do ograniczenia o połowę (czyli z 36 % do 18 %) odsetka anulowania przeniesień. Poprzez poprawę planowania i monitorowania działań w ramach tytułu III budżetu, w nadchodzących latach ta pozytywna tendencja będzie się nadal utrwalać.
12.
Agencja poprawi wykonanie budżetu w celu zwiększenia poziomu wykonania płatności w ramach tytułu III budżetu, tym samym zmniejszając procent przeniesień środków na płatności na kolejny rok. Wykonawcy zostaną poproszeni o bezzwłoczne wystawianie faktur w danym roku kalendarzowym (w stosownych przypadkach).
1 Dz.U. L 369 z 15.12.2004, s. 73.
2 Dz.U. L 173 z 3.7.2008, s. 27.
3 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024