Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Kolegium.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Kolegium

(2013/C 365/05)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Kolegium Policyjne (zwane dalej "Kolegium", inaczej "CEPOL") z siedzibą w Bramshill zostało ustanowione decyzją Rady 2000/820/WSiSW, uchyloną w 2005 r. i zastąpioną decyzją Rady 2005/681/WSiSW 1 . Kolegium działa jako sieć łącząca krajowe policyjne instytucje szkoleniowe w państwach członkowskich w celu szkolenia wyższych funkcjonariuszy policji z wykorzystaniem wspólnych standardów 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Kolegium systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Kolegium obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Kolegium obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Kolegium po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Kolegium na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Kolegium we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą
pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Kolegium nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Kolegium przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Kolegium za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

11.
Kolegium przeniosło na 2013 r. środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w kwocie 355.500 euro, z przeznaczeniem na program wymiany, który zgodnie z planem ma być realizowany w okresie od marca do listopada 2013 r. Wobec braku jakiejkolwiek wzmianki o tym programie w rocznym programie prac Kolegium na 2012 r. i w sytuacji, gdy w 2012 r. nie podjęto w tej sprawie decyzji o finansowaniu, przeniesienie jest nieprawidłowe.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

12.
Z kwoty 1,7 mln euro środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z 2011 r. w roku 2012 anulowano 0,7 mln euro (41,2 %). Spowodowane to było przede wszystkim niższymi niż przewidywano zwrotami kosztów w ramach umów o dotację na 2011 r. (0,44 mln euro, czyli 62 % anulowanych przeniesień).
13.
W 2012 r. poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosił pomiędzy 90 % a 99 % całości środków, co sugeruje, że zobowiązania prawne zaciągano w sposób terminowy. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2013 r. był wysoki w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 1,5 mln euro (36 %). Nie było to jednak spowodowane opóźnieniami w realizacji rocznego programu prac Kolegium na 2012 r., lecz przede wszystkim przeniesieniem, o którym mowa w pkt 11, a także faktem, że koszty związane z kursami zorganizowanymi w końcowych miesiącach 2012 r. w ramach umów o dotację na ten sam rok (1 mln euro) przypadały do zwrotu dopiero na początku 2013 r.
14.
W 2012 r. Kolegium dokonało 37 przesunięć budżetowych na kwotę 1 mln euro, z czego 36 w ramach tego samego tytułu.
15.
Fakty przedstawione w pkt 11, 12 i 14 stanowią naruszenie zasad jednoroczności i specyfikacji budżetu.

INNE UWAGI

16.
Toczące się od kilku lat dyskusje na temat przyszłości Kolegium doprowadziły do sytuacji, w której niepewność utrudnia planowanie i realizację działalności.
17.
Kolegium musi doprowadzić do pełnej zgodności z wytycznymi pt. "Guide to CEPOL recruitment" i jeszcze poprawić przejrzystość procedur doboru pracowników: ogłoszenia o naborze nie zawsze były publikowane co najmniej 6 tygodni przed terminem składania kandydatur; nie ma dowodów, by oceniający weryfikowali przestrzeganie zasad składania kandydatur; zastosowane kryteria wyboru nie zawsze pokrywały się z kryteriami określonymi w ogłoszeniu o naborze; w niektórych przypadkach miały miejsce poważne opóźnienia w przeglądzie kandydatur.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

18.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 9 lipca 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)

2011 Wysoki poziom przeniesień oraz wysoki poziom anulowanych środków wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i są niezgodne z budżetową zasadą jednoroczności. niepodjęte
2011 Wysoki poziom przesunięć budżetowych wskazuje na niedociągnięcia w planowaniu budżetu i stanowi naruszenie zasady specyfikacji. niepodjęte
2011 Kolegium znajduje się w Bramshill i wykorzystuje siedzibę brytyjskiej National Policing Improvement Agency (NPIA). NPIA ma zostać zamknięta pod koniec 2012 r. i nie jest jasne, do kiedy Kolegium będzie mogło pozostać w swojej obecnej siedzibie. niepodjęte
2011 Kolegium powinno poprawić przejrzystość procedur rekrutacji. W ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie podano informacji o możliwości odwołania; wagi kryteriów wyboru nie były ustalone przez rozpoczęciem przeglądu kandydatur; nie zawsze sporządzano sprawozdania podsumowujące procedury doboru oraz decyzje dotyczące list rezerwowych. w trakcie realizacji

ZAŁĄCZNIK  II

Europejskie Kolegium Policyjne (Bramshill) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 87 TFUE)

Zbliżanie przepisów prawa

"1. Unia rozwija współpracę policyjną obejmującą wszystkie właściwe organy państw członkowskich, w tym służby policji, służby celne oraz inne organy ścigania wyspecjalizowane w zapobieganiu przestępstwom lub ich wykrywaniu i ściganiu.

2. Do celów ustępu 1 Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanawiać środki dotyczące: [...]

b) wspierania szkolenia pracowników, jak również współpracy w zakresie wymiany pracowników oraz wyposażenia i badań w dziedzinie kryminalistyki [...]"

Kompetencje Kolegium

(decyzja Rady 2005/681/WSiSW)

Cele

Celem Kolegium jest udzielanie pomocy w szkoleniu wyższych funkcjonariuszy policji państw członkowskich, poprzez optymalizację współpracy pomiędzy różnymi częściami składowymi Kolegium. Kolegium wspiera i rozwija europejskie podejście do głównych problemów stojących przed państwami członkowskimi w walce z przestępczością, w zapobieganiu przestępczości oraz utrzymaniu prawa i porządku oraz bezpieczeństwa publicznego, w szczególności w transgranicznym wymiarze tych problemów.

Zadania

- podnoszenie poziomu wiedzy o krajowych systemach i strukturach policyjnych w innych państwach członkowskich oraz o transgranicznej współpracy policyjnej w obrębie Unii Europejskiej,

- podnoszenie poziomu wiedzy o instrumentach międzynarodowych i instrumentach Unii Europejskiej, w szczególności w następujących dziedzinach:

a) instytucje Unii Europejskiej, ich funkcjonowanie i rola, jak również mechanizmy decyzyjne oraz instrumenty prawne Unii Europejskiej, w szczególności ich wpływ na współpracę w zakresie ścigania;

b) cele, struktura i funkcjonowanie Europolu, możliwości poszerzenia współpracy pomiędzy Europolem a odpowiednimi organami ścigania w państwach członkowskich w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej;

c) cele Eurojustu, jego struktura i funkcjonowanie;

- zapewnienie odpowiedniego szkolenia w zakresie zachowania gwarancji demokratycznych, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do obrony.

Zarządzanie Zarząd

Skład

Po jednej delegacji z każdego państwa członkowskiego.

Każda delegacja dysponuje jednym głosem. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej i Europolu mogą uczestniczyć w posiedzeniach jako obserwatorzy bez prawa głosu.

Dyrektor

Zarządza Kolegium; jest mianowany i odwoływany przez Zarząd.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Kolegium w roku 2012 (2011) Budżet

8,4 (8,3) mln euro

Zatrudnienie

W planie zatrudnienia na rok 2012 przewidziano 28 (26) pracowników tymczasowych.

Ponadto w budżecie przewidziano 10 (8) stanowisk dla pracowników kontraktowych.

Państwa członkowskie oddelegowały łącznie: 5 (7) ekspertów krajowych w trakcie roku.

Produkty i usługi w roku 2012 (2011) Kursy, konferencje i seminaria

Kolegium zrealizowało łącznie 82 (88) działania stacjonarne (kursy, seminaria i konferencje). Przegląd kwestionariuszy ocen działań wskazuje na utrzymujący się wysoki ogólny poziom zadowolenia z działań Kolegium i dobre wyniki jego nauczania (93 %). Kolegium zgromadziło 2 098 (2 043) pracowników organów ścigania i 772 (784) prowadzących szkolenia z 33 (37) krajów (państw członkowskich UE i państw trzecich) oraz z 27 organów unijnych i międzynarodowych. Wskaźnik uczestnictwa (frekwencja / ilość dostępnych miejsc) znacząco wzrósł, osiągając 96 % (80 %), co świadczy o wzmożonym zapotrzebowaniu na szkolenia organizowane przez CEPOL. Samo Kolegium zorganizowało 15 (17) działań wspierających sieć oraz rozpoczęło procedurę składania wniosków o dotację na 2013 r. Żadne z działań nie zostało przełożone na kolejny rok kalendarzowy.

Stosunki zewnętrzne

Polityka zewnętrzna: Kolegium kontynuuje owocną współpracę z partnerami strategicznymi, agencjami partnerskimi i instytucjami UE, w tym ESDZ, i zostało wyraźnie wskazane jako jedna z kluczowych jednostek odpowiedzialnych za szkolenie funkcjonariuszy policji uczestniczących w misjach policyjnych UE. W roku 2012 Kolegium skutecznie wynegocjowało dwie umowy z Mołdawią i Albanią.

Opracowanie podręczników szkoleniowych i (wspólnych) programów szkoleń

W 2012 r. Urząd Publikacji Unii Europejskiej wydał podręcznik szkoleniowy na potrzeby szkolenia SIRENE; podręcznik ten przesłano do komitetu szkoleniowego SIRENE oraz do Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej. Podręcznik wykorzystywany jest przez prowadzących szkolenia SIRENE.

Zaktualizowano cztery wspólne programy szkoleń: przemoc w rodzinie, pranie pieniędzy, etyka policji i zapobieganie korupcji, handel ludźmi; jeden program - cywilne zarządzanie kryzysowe - ukończono w oparciu o umowę o przyznanie dotacji. Wspólny program szkoleń w zakresie Europolu został zaktualizowany przez Europol przy wsparciu Kolegium zgodnie z protokołem ustaleń (1/2007/GB, art. 4) (2011 - 0 wspólnych programów szkoleń, 1 podręcznik szkoleniowy).

Badania i nauka

Po intensywnych przygotowaniach do zorganizowanej przez Kolegium w 2012 r. "Konferencji w zakresie badań i nauk policyjnych w Europie" w wydarzeniu "Nauka o policji w Europie: projekt, postęp i prognozy" wzięło udział 120 osób z państw członkowskich i spoza UE. Wydarzenie oceniono pozytywnie.

Na stronie internetowej opublikowano nowy numer biuletynu Kolegium na temat nauk i badań policyjnych w Europie.

Powiększające się zbiory biblioteki internetowej są regularnie wykorzystywane jako repertorium wiedzy przez zarejestrowanych użytkowników sieci e-Net.

Europejski program wymiany policyjnej

Europejski program wymiany policyjnej na 2012 r. obejmował następujące elementy:

- wyższych funkcjonariuszy policji i pracowników szkoleniowych,

- dowódców,

- wizyty studyjne w Europolu, Fronteksie, EMCDDA i OLAF-ie,

- wspólną wizytę studyjną w Europolu i Eurojuście dla wschodnich partnerów objętych EPS, Turcji i krajów Bałkanów Zachodnich.

Program obejmował tematy oparte na priorytetach programu sztokholmskiego, cyklu polityki UE oraz wnioskach państw członkowskich. Wizyty w ramach wymiany miały charakter bilateralny i trwały od 5 dni roboczych do 12 dni kalendarzowych. Zorganizowane wizyty studyjne w wyżej wymienionych organizacjach trwały 3-5 dni. Wspólna wizyta studyjna ograniczała się wyłącznie do krajów Bałkanów Zachodnich, Turcji oraz krajów partnerstwa wschodniego w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa. W wizycie tej udział wzięli przedstawiciele następujących krajów: Albania, Armenia, była jugosłowiańska republika Macedonii, Mołdawia, Czarnogóra, Serbia i Turcja. W sumie udział w programie wzięło 293 (292) uczestników z 25 państw członkowskich i wyżej wymienionych krajów. Program został sfinansowany z budżetu Kolegium, a jego koszt wyniósł około 800.000 euro.

Sieć elektroniczna (e-Net)

Elektroniczną sieć Kolegium (e-Net) odwiedziło 263 450 (109 000) osób, a liczba zarejestrowanych użytkowników na koniec 2012 r. wyniosła 13 189 (9 283) (wzrost o 42 % w porównaniu z 2011 r.). W grudniu odbyło się spotkanie krajowych zarządców e-NET. System zarządzania szkoleniami Kolegium okazał się bardzo skuteczny w zakresie wspierania działań Kolegium, stanowił także platformę wymiany informacji w ramach sieci Kolegium. Udostępniono także otwarte platformy, dzięki którym wspólnoty praktyczne mogą łatwo uczyć się od siebie oraz wspólnie się kształcić w środowisku sieciowym, korzystając z rozwiązań online.

E-kształcenie

W 2012 r. Kolegium opracowało 4 (5) moduły e-kształcenia na temat: wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych, Traktatu z Lizbony, SIRENE oraz handlu ludźmi. Moduły te mogą być wykorzystywane przez funkcjonariuszy organów ścigania do celów doskonalenia zawodowego niezależnie od czasu i miejsca, do wspierania uczenia się przez całe życie oraz do indywidualnej nauki. W okresie od 1 stycznia 2012 r. do 6 stycznia 2012 r. w systemie e-kształcenia zarejestrowało się łącznie 1 961 (1 765) użytkowników. Do 31 grudnia 2012 r. Kolegium zorganizowało 21 (18) planowanych seminariów internetowych na tematy związane z policją oraz edukacją i szkoleniem policji, w których udział wzięło 1 310 osób. Kolejne 9 takich seminariów, w których udział wzięło dalsze 357 osób, zorganizowano na potrzeby ad hoc Kolegium i państw członkowskich. Łączna liczba uczestników seminariów internetowych zorganizowanych przez Kolegium w 2012 r. wyniosła zatem 1 667 (398).

Źródło: informacje przekazane przez Kolegium.

ODPOWIEDZI KOLEGIUM

11.
Kolegium zgadza się z uwagą Trybunału i zobowiązuje się dokumentować podobne sprawy w drodze formalnej decyzji w sprawie finansowania. Kolegium zwraca uwagę na fakt, że pomimo braku formalnego charakteru decyzji w sprawie finansowania, działanie zostało w przejrzysty sposób wprowadzone do Rady Zarządzającej, która dzięki dostarczanym sprawozdaniom jest regularnie informowana i bierze pod uwagę stan wykonania budżetu.
12.
Kolegium przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału.
13.
Kolegium przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału.
14.
W 2012 r. CEPOL dokonało 37 przesunięć budżetowych, z czego 23 w ramach rozdziałów budżetowych, 13 między rozdziałami budżetowymi, a tylko jedno między tytułami budżetowymi. Przesunięcia te były konieczne, aby zwiększyć wykorzystanie zasobów finansowych, którymi dysponowało Kolegium. Wszystkie przesunięcia dokonano zgodnie z treścią stosownych artykułów w rozporządzeniu finansowym i przepisach wykonawczych.
15.
Kolegium zgadza się z uwagami Trybunału. W celu zwiększenia nadzoru w zakresie zasad jednoroczności i specyfikacji budżetu, CEPOL wprowadziło cotygodniowe sprawozdanie z monitorowania budżetu. Dynamika wykonania budżetu, w tym przeniesienia, podlega ścisłej kontroli, a przyczyny wszelkich znacznych opóźnień są dokładnie badane, aby ciągle usprawniać planowanie i wykonanie budżetu.
16.
Kolegium przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału.
17.
Kolegium zgadza się z uwagami Trybunału. Aby zapewnić jeszcze większą zgodność z zasadami przejrzystości, CEPOL wciąż poprawia i podnosi jakość dokumentów dotyczących procesów z obszaru zasobów ludzkich, wykorzystując w tym celu procedury i szablony przyjęte zgodnie z ustanowionym systemem zarządzania jakością dokumentów.
1 Dz.U. L 256 z 1.10.2005, s. 63.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Kolegium.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodo-wych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Stan-dardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024